رفتن به مطلب

باغ‌های جهان شهر کرج از ثبت خارج شد


ارسال های توصیه شده

باغ‌های «جهان‌شهر» یکی از باغ‌های استان البرز معروف به باغ «فاتح» به شماره ۱۵۸۴۹ به تاریخ هشتم مرداد ماه سال ۱۳۸۵ با قدمتی مربوط به پهلوی دوم به ثبت ملی رسیده است.

 

 

t1m811m1ii86zslwy3lh.jpg

 

 

جهانشهر یکی از محله‌های شهر کرج است که نام آن برگرفته از نام «جهان بانو» همسر «محمد صادق فاتح» موسس محله جهانشهر است.

 

محمد صادق فاتح یک سرمایه‌گذاری یزدی بود که علاوه بر ساخت و ساز در محدود جهان‌شهر به احداث کارخانه روغن نباتی « جهان» ، «جهان چیت»، « پتوی جهان» پرداخت که هنوز بخش‌هایی از این کارخانه‌ها باقی مانده است. وی در محله فعلی « جهان شهر» سکنی گزید و به آبادانی این منطقه همت گمارد.

 

به گزارش هنرنیوز، در قدیم جهانشهر دارای باغات فراوانی بوده که در طی ۵۰ سال اخیر با ساخت و سازهای بی‌شمار بسیاری از این باغات رو به ویرانی نهادند. اما باغ‌ فاتح همچنان سرپا است و از آن به عنوان ریه تنفسی این منطقه از کرج یاد می‌شود. و با ثبت ملی آن میراث فرهنگی اجازه ساخت و ساز در این محدوده با تراکم بیش از ۴ طبقه را نمی‌داد.

 

ngfcqptgkb0wullpcpz.jpg

 

اما اکنون خبر رسیده که با شکایت «مینو فاتح» دختر فاتح در نهایت حدود یک ماه پیش دیوان عدالت اداری به دلیل عدم رعایت تشریفات ثبت (دریافت رضایت ورثه مالک) رأی به خروج این اثر طبیعی ثبت ملی داده است.

 

گفته می‌شود مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز در آخرین جلسه کمیسیون ماده ۵ اعلام کرده این اثر از فهرست ثبت ملی خارج شده و ضوابط میراث بر این باغ حاکم نیست این در حالی است که بیم آن می‌رود با توجه به قیمت ۶ الی ۷ میلیون تومانی زمین های این منطقه با اتفاق جدید و خروج از ضوابط میراث فرهنگی و مشمول ضوابط معماری و شهرسازی شدن با ساخت‌وسازهای جدید و بلند مرتبه سازی عملاً ریه تنفسی این منطقه از کار بیفتد.

 

 

منبع: معماری نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...