رفتن به مطلب

نگاهی نزدیک‌تر به مدیریت منابع انسانی در کمپانی اوراکل


Fahim

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

کمپانی اوراکل یک شرکت بین‌المللی است که در بیش از 140 کشور جهان فعالیت می‌کند. چنین سازمان عظیم و گسترده‌ای احتیاج به یک سیستم پويا و قوی برای پاسخ‌گویی به نیازهای مربوط به نیروی کار مناسب و مستعد دارد. اوراکل برای جذب دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر جهان برنامه ریزی جامع و دقیقی دارد که شامل موارد زیر است:

 

 

* برگزاری جلسات آشنایی دانشجویان با شرکت توسط «سفیران اوراکل» در دانشگاه‌ها؛

* برگزاری اردوهای بازدید دانشجویان از شرکت؛

* تقبل هزینه‌های تحصیلی دانشجویان مستعد.

 

البته این اقدامات تنها بخشی از برنامه‌های شرکت برای جذب نیروی کار مناسب می‌باشد. این سازمان با درک اهمیت موضوع جذب صحیح نیروهای مفید حتی گوشه چشمي ‌به استعدادهايی كه شرکت‌های رقیب را ترك كرده‌اند نیز دارد. در وب‌سایت شرکت هم بروشورها و فرم‌های متنوعی برای جذب درست متقاضیان همکاری در اوراکل وجود دارد که به آنها و شرکت برای انتخاب درست کمک می‌کند. اوراکل حتی پا را فراتر از این گذاشته و تصمیم برای ساخت دانشگاه اوراکل گرفته است که عمده فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در خود کمپانی مشغول به کار خواهند شد.

فرآیند استخدام شامل پر کردن فرم‌های مربوطه و دو مرحله مصاحبه می‌باشد که مرحله اول آن با تاکید روی دانش و تخصص موردنیاز کمپانی بوده و مرحله دوم شامل تدارک بازدیدی از شرکت برای آشنایی فرد با محیط کار و همکاران آینده‌اش در محل کار می‌باشد. به گفته یکی از کارکنان اوراکل «کار کردن در اوراکل مثل صرف یک وعده غذا در رستورانی مجلل است»، شما کار مورد نظر خود را از بین فرصت‌های شغلی مختلف انتخاب کرده و سپس با کمي‌صبر و حوصله و کمک همکاران‌تان از انجام آن کار نهایت لذت را خواهید برد.

 

 

سيستم حقوق و دستمزد

با توجه به وسعت فعالیت اوراکل در ایالات متحده آمریکا، اروپا، خاورمیانه و آسیا، نحوه تعيين ميزان حقوق و دستمزد در اين شركت بر اساس قوانين حاكم بر هر كشور يا منطقه متغیر است. به همين منظور كميته‌اي با عنوان حقوق و دستمزد ايجاد شده است كه كليه امور مربوط به چگونگي حقوق و دستمزد، خسارت‌هاي احتمالي وارده به پرسنل و همچنين امور مربوط به بازنشستگي، به عنوان شرح وظايف اين كميته تعريف شده و بر اساس آن حقوق و دستمزد پرسنل تعيين مي‌شود. البته در بازار كنوني، جذب پرسنل مناسب صرفا با پيشنهاد پایه حقوق افراد امكان پذير نبوده، بلكه عوامل انگيزشي بيشتري در اين خصوص لازم و ضروري است كه از جمله آن پاداش‌ها و سيستم‌هاي رفاهي متعدد است. به همين منظور اين شركت براي پرسنل خود و همچنين خانواده‌هايشان مزاياي زيادي در نظر گرفته است. برای جبران پرداختی‌های پرسنل شركت اوراکل، مزايايي در دو بخش كمك هزينه مالي و تخفيف‌هاي ويژه در نظر گرفته شده است كه عبارتند از: خدمات درماني و دارويي، سلامت رفتاري، سلامت چشم، بهداشت دهان و دندان، سلامت كودكان و مسن‌ترها، بيمه عمر، بيمه عمومي‌گروهي، تخفيف استفاده از محصولات خود شركت، مساعدات ويژه و همچنين كمك هزينه مسافرت. اوراکل برای راضی نگه داشتن کارمندانش تلاش فراوانی می‌کند؛ چرا که در این سازمان باهوش‌ترین‌ها مشغول به کار هستند و راضی نگه داشتن افراد باهوش بسیار دشوارتر از افراد معمولی است. کارکنان اوراکل دستمزد بالایی دارند و هر ساله بسته به عملکردشان از پاداش و افزایش حقوق هم بهره‌مند می‌شوند.

 

 

علاوه بر دقت بر میزان حقوق دریافتی کارکنان، تلاش دیگری که این سازمان در راستای رضایت کارکنانش انجام می‌دهد، اعطای سهام به آنها است. به این ترتیب که در پایان هر فصل سازمان بخشی از سهامش را با تخفیف به کارکنانش ارائه می‌کند. علاوه بر اینها برنامه‌های سرمایه‌گذاری دیگری هم در سازمان وجود دارند که کارکنان در صورت تمایل می‌توانند از آنها استفاده کنند.

 

 

سيستم رفاهی و انگيزشی

اوراکل به دنبال افراد با تجربه با انتظارات بالا نمی‌رود، بلکه تازه‌کارهای خلاقی را استخدام می‌کند که به دنبال خود شکوفایی هستند. اوراکل اهداف فردی کارکنان را در راستای اهداف سازمان قرار می‌دهد و بدین ترتیب باعث می‌شود با تلاش بیشتر کارکنان هم خودشان خوشحال شوند و هم سازمان را به سطح بالاتری ارتقا دهند. گذشته از ویژگی‌هاي فردی، خصوصیات شغلی یکی از موارد مهم در این مقوله است، در شرکت اوراکل در بدو استخدام سعی می‌شود شغل مناسب هر فرد تعیین گردد و هر فرد مطابق روحیات و سلایق شخصی در شغل مناسب خود قرار داشته باشد. این گونه ارزیابی‌ها در این شرکت توسط مشاور خارجی صورت می‌گیرد. انتخاب مشاور برای این امر به دلیل دوری از فعالیت‌های روزمره شرکت و تخصصی بودن آن، کیفیت ارزیابی‌ها را بالا برده و نتیجتا اعتماد بیشتری را برای تصمیم‌گیری ایجاد می‌کند. بعد دیگری که در عوامل ایجاد انگیزش بین پرسنل مورد توجه است، عبارتند از: سرپرست، جو و فرهنگ سازماني و نظام پاداش.

 

 

نحوه انتخاب سرپرست و مدیران به‌طور سیستماتیک و بر اساس لیاقت‌ها و شخصیت‌های مناسب صورت می‌گیرد، لذا به ندرت اتفاق مي‌افتد که سرپرست یا مدیر لیاقت لازم را نداشته باشد که از جمله عوامل کاهش انگیزش در میان کارکنان در هر سازمان است

. ضمن اینکه هرگونه مشکلی در این خصوص در شرکت از طریق مشاور قابل پیگیری است.

 

 

در خصوص جو سازمانی هم با توجه به توضیحات این بخش مي‌توان دریافت شرایط کاری در این شرکت از جذابیت موجهی برخوردار است. چه از لحاظ اجتناب از عوامل کاهش انگیزشی و چه از لحاظ تقویت عوامل انگیزشی؛ اما در خصوص نظام پاداشی در بخش حقوق و دستمزد به این نکته اشاره شد که مزايايي كه شركت اوراکل براي پرسنل خود در نظر گرفته است در دو بخش كمك هزينه مالي و تخفيف‌هاي ويژه مي‌باشند كه عبارتند از: خدمات درماني و دارويي، سلامت رفتاري، سلامت چشم، بهداشت دهان و دندان، سلامت كودكان و مسن ترها، بيمه عمر، بيمه عمومي‌گروهي، تخفيف استفاده از محصولات خود شركت، مساعدات ويژه و همچنين كمك هزينه مسافرت. این عوامل در واقع برای جبران پرداختی‌ها به پرسنل بوده که در قالب سیستم رفاهی برایشان در نظر گرفته شده است.

 

 

سيستم پاداش

تخصيص و اعطاي پاداش در سازمان اوراکل به گونه اي است كه حداكثر بازده ممكن را ميسر مي‌سازد. به عنوان اولين قدم در اين راستا، سيستم طوري طراحي شده است كه اعطاي پاداش مشروط به عملكرد موثر در جهت نيل به اهداف سازمان است. یکی از این پاداش‌ها ارزيابي عملكرد نسبي است که به عنوان یکی از پرداخت‌هاي جبراني به حساب مي‌آید. به خاطر تفاوت‌هاي زياد شخصيتي و سليقه‌اي كه ميان افراد وجود دارد، در عمل نمي‌توان پاداشي را تعيين كرد كه براي همه كاركنان ارزش و اهميت يكساني داشته باشد، لذا سيستم پاداش طوري است كه براي تعداد بيشتري از كاركنان جذابيت داشته و پاداش‌ها از تنوع و گوناگوني بالايي برخوردار می‌باشند. سیستم سنجش عملکرد در این سازمان، علاوه بر کنترل‌های رایجی که از طریق مدیران انجام می‌شود، شامل فرآیندهای خودکنترلی هم هست. به این ترتیب که هر کارمند گزارشی از عملکرد خود را به مدیر خود می‌دهد و آن مدیر هم به نوبه خود گزارشی از عملکرد خود تهیه کرده و آن را در اختیار مدیر بالاتر قرار می‌دهد. به این ترتیب کنترل کارکنان به کمک خودشان صورت می‌گیرد، همچنين براي تشويق بيشتر كاركنان با انگيزه بالاتر، اختيار ارزيابي و پرداخت پاداش براي مديران و سرپرست‌هاي بخش‌هاي مختلف سازمان نيز داده شده است.

 

 

بدين معني كه در صورت تشخيص، مديران مي‌توانند تا مبالغ مشخص شده اي به كارمندان زير دست خود پاداش پرداخت كنند. يكي از مشكلات در اعطاي پاداش به وجود مي‌آيد، بازده نزولي آن است. يعني اعطاي مكرر يك پاداش، باعث كاهش يا از بين رفتن ارزش و اهميت آن مي‌شود، لذا يكي از روش‌هاي جلوگيري از اين مشكل افزايش تنوع و تعداد مختلف است. هر اندازه كه دفعات اعطاي آن بيشتر باشد، تاثير بالقوه‌اش در عملكرد فرد بيشتر خواهد شد.

 

 

همچنين با توجه به وجود رويه مشخص و اشراف کارکنان بر روش‌هاي اعطاي پاداش، آثار مثبت در كساني كه شاهد اعطاي پاداش هستند نيز به وجود مي‌آید. در دسترس بودن این اطلاعات باعث مي‌شود کارکنان تبعيضي در توزيع پاداش‌ها احساس نکنند. سیستم پاداش‌دهی یک سازمان بخش مهمي ‌از فرهنگ آن سازمان را تشکیل می‌دهد؛ چرا که کارکنان از این طریق می‌فهمند که سازمان برای چه چیزهایی ارزش قائل است.

 

سيستم توسعه منابع انساني

اوراکل امکان مدیریت مسیر شغلی افراد را به آنها می‌دهد. در این سازمان افراد می‌توانند از دانش و تجربه‌های کاری گرفته تا مهارت‌های زندگی شخصی را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و همگی از امکان رشد و پیشرفت شخصی و حرفه‌ای بهره‌مند شوند. اوراکل بستر و ابزار لازم برای این اعتلا را به کمک سیستم‌هایی مثل راهنمايي و حمایت از گروه‌های مختلف در بین کارکنان، در اختیار آنان قرار می‌دهد.

 

 

کارکنان اوراکل انتخاب‌های زیادی برای استفاده از فرصت‌های شغلی دارند، آنها حتی می‌توانند اقدام به تاسیس شرکت‌های مشاوره‌ای تجاری کوچک نموده و از عواید آن بهره‌مند شوند. ارتقای شغلی در اوراکل مختص مدیران این کمپانی نبوده و هر فردی در هر رده سازمانی می‌تواند با فراگیری دانش مورد نیاز، به شغل مورد نظر خود در اوراکل دست یابد. اوراکل اقدام به تعریف نقش‌ها به جای شغل‌ها کرده است، به این صورت که فردی برای ایفای نقش محوله به خود می‌تواند از ابزار مختلف و مناسب استفاده کرده و به عبارتی مسیر استفاده از نو‌آوری در اوراکل مسیر مستقیم و همواری است. ارزيابي مستمري كه از كاركنان صورت مي‌گيرد باعث مي‌شود اطلاعات مختلف شخصيتي، رواني و عملكردي آنان به خوبي مشخص شود. اين اطلاعات كه از جمله ملزومات واحدهاي طراحي و طبقه بندي مشاغل مي‌باشد مورد تحليل قرار گرفته و شغل‌هاي مناسب با روحيات هر شخص چه از لحاظ نحوه كار و چه از لحاظ رده شغلي تعيين مي‌گردد. اين امر باعث مي‌شود رضايتمندي شغلي در بين كاركنان افزايش يافته و كارآيي و عملكرد بهتري حاصل شود.

 

 

سيستم انضباطی و ضوابط اخلاقي

 

 

اوراکل رهبری صنعت تحت نفوذ خود را دارد و این موقعیت را به علت قدرت وفق یافتن سریع خود با محیط پیچیده و در حال تغییر دائمي ‌جهانی به دست آورده است. در این شرایط متغیر، التزام به سیستم انضباطی و مقررات اخلاقی بیش از پیش مهم جلوه مي‌کند. بنا بر اظهارات مدیران این شرکت، سیستم انضباطی یکی از مهمترین اسناد این کمپانی مي‌باشد که ملاک سازمان و هر فردی برای تشخیص استانداردها و سیاست‌های مرجع به هنگام رویاروی با تصمیم‌گیری‌ها مي‌باشد و از کارمندان خواسته مي‌شود که این آیین نامه را به دقت و کامل مطالعه و برای مراجعات بعدی در دسترس خود نگه دارند. خلاصه‌ای از ارزش‌های اوراکل عبارتند از: اتحاد- احترام متقابل- کار تیمی- ارتباطات و اشتراک اطلاعات- نوآوری- مشتری مداری- کیفیت و...

 

آیین‌نامه انضباطی اوراکل به صورت جامع و مانع و با رسمیت بسیار بالایی نگاشته شده است و تلاش شده است علاوه بر بیان قوانین و مقررات، سوال و جواب‌های معمول هم در آن گنجانده شود. وجود چنین آیین‌نامه‌ای برای شرکتی که هزاران نفر کارمند و همکار دارد و در سراسر جهان فعالیت مي‌کند، بسیار لازم بوده و مانع از تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای در هر سطحی مي‌شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...