رفتن به مطلب

تا سال ۲۰۳۵ آمار دیابت در ایران از مرز ۸ میلیون نفر می‌گذرد


ارسال های توصیه شده

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

در جمعیت بزرگسال بین ۲۰ تا ۷۹ ساله در ایران بیش از ۴ میلیون فرد دیابتی وجود دارد که این رقم در سال ۲۰۳۵ به 8.4 میلیون نفر خواهد رسید.

2819078_728.jpgدکتر صبا مرادی مدرس کارگاه آموزشی تغذیه و دیابت که در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد در گفتگو با

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
گفت: مهم‌ترین عوامل خطر دیابت نوع ۲، چاقی، اضافه وزن و بی‌تحرکی است به طوری که آمار‌ها نشان می‌دهند ۴۸ درصد مردم ایران دچار چاقی و اضافه وزن هستند حتی مادرانی که فرزندان بالای ۴ کیلو به دنیا می‌آورند، احتمال خطر دیابت نوع ۲ در آن‌ها و هم فرزندشان در آینده وجود دارد. ارث عامل خطر دیگری است که چنانچه یکی از والدین دچار دیابت نوع ۲ باشد احتمال ابتلای فرزند آن‌ها به دیابت نوع ۲ حدود ۱۲ درصد افزایش می‌یابد ولی اگر هم پدر و هم مادر دچار دیابت نوع ۲ باشند احتمال ابتلای دیابت در فرزند آن‌ها بیش از ۴۰ درصد می‌شود اما همین زمینه ارثی با کنترل وزن، تحرک داشتن و مصرف سبزیجات قابل پیشگیری است.

 

در خاورمیانه از هر ۱۰ بزرگسال یک نفر به دیابت مبتلاست

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس اطلس idf، تعداد ۳۸۲ میلیون فرد دیابتی در دنیا وجود دارد، گفت: با توجه به پیش بینی‌ها تا سال ۲۰۳۵ این رقم به ۵۹۲ میلیون نفر خواهد رسید که ۸۰ درصد افراد دیابتی در کشورهای با درآمد متوسط و پایین زندگی می‌کنند. همچنین ۱۷۵ میلیون نفر از افراد دیابتی هنوز شناخته نشده‌اند.

 

مرادی با بیان اینکه در منطقه آفریقا و خاورمیانه، کشورمان ایران دارای بیشترین رشد دیابت است تصریح کرد: در جمعیت بزرگسال بین ۲۰ تا ۷۹ ساله در ایران بیش از ۴ میلیون فرد دیابتی وجود دارد که این رقم در سال ۲۰۳۵ به 8.4 میلیون نفر خواهد رسید و میانگین هزینه بهداشتی برای هر فرد دیابتی در ایران بیش از یک میلیون تومان در سال است.

 

 

وی ترک سیگار را یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از دیابت نوع ۲ دانست و گفت: تنها با ۳۰ دقیقه ورزش در روز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ به میزان ۴۰ درصد کاهش می‌یابد همچنین در هر کیلومتر پیاده روی با سوزاندن ۶۵ کیلو کالری می‌توان خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش داد.

 

 

 

 

انتهای پیام/

لینک به دیدگاه

متاسفانه امار مبتلایان به دیابت هر روز بیشتر میشه و طبق نظریه بداشت جهانی تا 10 سال اینده مبتلایان به دیابت 50 درصد افزایش پیدا میکنن و در حال حاضر هم در کشورهای کم درامد تقریبا 80 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری دیابت هست:sigh:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...