رفتن به مطلب

شانزدهم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران


ارسال های توصیه شده

[h=1]شانزدهم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران[/h] [h=3]تهران- ایرنا- امروز یک شنبه شانزدهم آذر 1393 هجری خورشیدی، چهاردهم صفر 1436 هجری قمری و هفتم دسامبر 2014 میلادی است. 61 سال پیش در چنین روزی، دانشجویان دانشگاه تهران در آستانه ی سفر نیکسون معاون رییس جمهوری آمریکا به ایران تظاهراتی برگزار کردند که با دخالت نیروهای نظامی سه تن ازآنان شهید و تعدادی نیز دستگیر شدند.[/h]

81416351-6125295.jpg مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

 

 

 

 

 

16 آذر 1372

 

جواد معروفی آهنگساز مشهور ایرانی در 78 سالگی درگذشت، او سال‏ها عضو شورای عالی موسیقی رادیو بود.

 

 

 

16 آذر 1357

 

مراسم بزرگداشت دانشجویان شهید واقعه ی شانزدهم آذر 1332هجری خورشیدی، در دانشگاه تهران، به یک اجتماع بزرگ سیاسی علیه ی رژیم پهلوی و سیاست های آمریکا در ایران، تبدیل شد.

 

 

 

16 آذر 1357

 

سپهبد حاتم جانشین ستاد ارتش در جلسه ی شورای امنیت ملی اعتراف کرد که غیبت و فرار سربازان افزایش یافته است و سربازان باقی مانده روحیه رویارویی با مردم را به خوبی ندارند.

 

 

 

16 آذر 1356

 

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: 21 دانشگاه ایران با 170 هزار دانشجو یا در حال اعتصاب هستند یا تعطیل شده اند.

 

 

 

16 آذر 1356

 

دانشکده ی اقتصاد دانشگاه تهران شاهد برگزاری تظاهرات ضدآمریکایی بود، در جریان این تظاهرات پرچم این کشور لگدمال شد و دانشجویان فریاد زدند: «یانکی به خانه ات بازگرد.»

 

 

 

16 آذر 1332

 

تظاهراتی در دانشگاه تهران در آستانه ی سفر نیکسون معاون رییس جمهوری آمریکا به ایران و تجدید روابط سیاسی ایران و انگلیس، که دو روز قبل از آن توسط نخست وزیر وقت اعلام شده بود، به وقوع پیوست. این تظاهرات با یورش نیروهای نظامی به محوطه ی دانشگاه و به شهادت رسیدن سه تن از دانشجویان در هم شکسته شد.

 

 

 

16 آذر 1323

 

نماینده ی مجلس شورای ملی پرسش های ده گانه ی خود را در خصوص خرج های بیهوده ای که در بانک ملی شده و عملیات خلاف وظیفه که در آن جریان دارد از وزیر دارایی مطرح کرد. پرسش های وی درباره ی اعتبارات بانک، هزینه های پذیرایی، تبلیغات و ساخت زورخانه و داشتن مطب و مریضخانه بود. وی انتخاب نشدن قایم مقام مدیرکل بانک، پرداخت نکردن اسناد خزانه، اعلان جراید در مورد تنزل اسکناس، تأخیر در پرداخت های حواله های دولتی و حقوق دامپزشکان را نیز مورد سؤال قرار داد.

 

 

 

16 آذر 1305

 

وزارت مالیه درباره ی منع ورود اشیاء تجملی لایحه ای را تصویب کرد و در مقدمه ای به ضرورت منع ورود برخی اشیاء و از جمله اشیای تجملی اشاره شد.

 

 

 

16 آذر 1304

 

مجلس موسسان ایران کار تغییر قانون اساسی را در تهران آغاز کرد که هدف از این تغییر برکناری قاجاریه و برقراری رژیم پهلوی بود.

 

 

 

16 آذر 1302

 

وزارت مالیه در بخش نامه ای به اداره مالیه در ایالات و ولایات از آنان خواست برای خشکاندن ریشه ی قاچاق، مبدا آن را پیدا و مجرمان حقیقی را دستگیر کنند.

 

 

 

16 آذر 1302

 

یک گروه ژاپنی با وزیر امورخارجه دیدار کرد و درباره ی پیمان تجاری و تشکیل نمایندگی سیاسی به گفت و گو پرداخت.

 

 

 

16 آذر 1300

 

سفیر انگلیس در واشنگتن نسبت به قرارداد شرکت آمریکایی استاندارد اویل با دولت قوام اعتراض و تاکید کرد که از حمل نفت شمال ایران از راه اراضی حوزه ی امتیازش، جلوگیری خواهد کرد.

 

 

 

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد3)

 

آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

 

گروه اطلاع رسانی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...