رفتن به مطلب

شناسایی پارامترهای یک پروسه با استفاده از روش حداقل مربعات بازگشتی با فاکتور فراموشی نمایی


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

[h=4]در بسیاری از پروسه ها، ممکن است برخی از پارامتر­های آنها بنا به دلایلی تغییر کند. برای مثال، در یک ربات، پارامتر­هایی مانند جرم و یا اصطکاک به مرور زمان و بر اثر فعالیت­هایی چون برداشتن اجسام تغییر می­کنند. حتی طول بازو­ها نیز ممکن است دستخوش تغییراتی بر اثر برخورد یا تصادف با اجسام دیگر شود. در پروسه­ هایی این چنین که پارامتر­های سیستم تغییر می­کنند، جهت انجام عملیات­های متفاوتی از جمله کنترل نیاز است که پارامتر­های پروسه در هر لحظه شناسایی شود و کنترل در چنین شرایطی را کنترل تطبیقی گویند.[/h] [h=4]اساس شناسایی پارامتر­های پروسه، تخمین این پارامتر­ها با استفاده از اطلاعات ورودی و خروجی است. در این تخمین، همواره از یک قانون تطبیق استفاده می­شود. همه قوانین تطبیق از فرم­های متفاوت خظای تخمین به همراه توابع معیار گوناگون استفاده می­کنند. لذا، جهت تخمین پارامتر­های یک پروسه، روش­های بسیار متنوعی وجود دارد. نمونه­ای از این روش­ها عبارتند از:[/h]

  • [h=4]روش­های مبتنی بر گرادیان[/h]
  • [h=4]روش­های مبتنی بر حداقل مربعات[/h]

[h=4]در این پروژه، از روش حداقل مربعات بازگشتی (RLS) با فاکتور فراموشی نمایی جهت تخمین پارامتر­های پروسه استفاده می­شود. بر این اساس، ابتدا شرحی کامل بر ساختار روش RLS با فاکتور فراموشی نمایی شده است. در ادامه، دو پروسه نمونه که یکی مربوط به ساختار تیر انعطاف پذیر و دیگری مربوط به یک تابع تبدیل نوعی است، ارائه شده است. سپس، شبیه سازی روش مذکور روی هر یک از پروسه­ های نمونه انجام شده و تحلیل­های لازم شامل اثر بردار اولیه روی تخمین پارامتر، اثر ماتریس کواریانس، اثر فاکتور فراموشی، بررسی سیگنال­های تحریک مختلف، تخمین در حضور نویز و اثر تغییر پارامترهای پروسه به ازای شرایط کاری متفاوت ارائه شده است.[/h] [h=4]فایل کامل پروژه در متلب به همراه توضیحات کامل در فایل ورد در فایل دانلود وجود دارد.[/h] [h=4]منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h] [h=4]پروژه از طرف: دکتر حمید توشنی[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...