رفتن به مطلب

جیرجیرک ها


ارسال های توصیه شده

جیرجیرکها : خانواده گریلیده ( Gryllidae)

حشراتی با بدنی نسبتا مسطح می باشند پنجه پا سه حلقه ای است. لوله تخم ریز معمولا طویل و استوانه ای شکل است. سرسی) Cerci ) طویل و شبیه اندام حسی است. این دسته شامل حشراتی است که معمولا همه جا یافت می شوند و نر ها معمولا دارای صدای جیرجیر خاصی می باشند. بیشتر سطح بال جلویی ( tegmina ) به صورت پشتی قرار می گیرد فقط یک قسمت باریک جانبی دارد که به طور ناگهانی به طرف پایین شیب پیدا می کند معمولا تگمینا سمت راست ،در موقع استراحت ارتفاع اش کمی زیادتر از تگمینا سمت چپ قرار کی گیرد بال های جلویی ماده ها ضخیم شده و چرمی شکل است در حالیکه تگمینا نرها دارای نقاط غشایی وسیع تری است و اغلب عریض تر می باشد آواز هایی جیرجیرکها سر می دهند معمولا از نظر موسیقی صوتی جالب تر از آوازهایی است که ملخ های شاخک بلند از خود خارج می سازند.

زیرخانوادهای (Trigonidiinae , Eneopterinae)

معروف به جیرجیرک های درختچه ها ) ( Bush cricke

اغلب جیرجیرکهایی که روی درختچه ها به سر می برند دارای طول کمتر از 9 میلی متر می باشند وبه رنگ قهوه ای دیده می شوند دومین حلقه پنجه پا قلبی شکل و در سطح پشتی شکمی مسطح است (در زیر خانواده های باقیمانده کوچک بوده ودر دوطرف مسطح است) جیرجیرکهای زیر خانواده ( Eneopterinae) دارای دندانه های کوچکی بر روی ساق پای عقبی ما بین خارهامی باشند و لوله تخم ریز تا حدودی خنجری شکل است جیرجیرکهای زیر خانواده تریگونیدینه) Subfamily Trigonidiinae ( گاهی مواقع بنام جیرجیرکهای دم خنجری نامیده می شوند معمولا در نواحی که درختچه ها فراوان اند مشاهده می گردند وشبیه جیرجیرکهای زمینی (زیر خانواده Nemobiinae ) می باشند لیکن بر روی زمین زندگی نمی کنند.

جیرجیرکهای درختی زیرخانواده اوکانتینه (Oecanthinae)

تفاوت این جیرجیرکها با بقیه زیر خانواده ها در نداشتن چشم های ساده است. اغلب گونه به رنگ سبز کم رنگ و دارای دندانه های کوچکی مابین خارهای موجود در ساق پای عقبی می باشند بسیاری از گونه به طور معمول همه جا حضور دارند وجزوجیرجیرکهایی هستند که آوازبسیارجالبی دارند.

جیرجیرکهای زمینی زیرخانواده (Subfamily Nemobiinae)

طول بدن این جیرجیرکها 12 میلی متر ویاکمتر است و به رنگ قهوه ای و خارهای موجود در ساق پای عقبی طویل و متحرک است جیرجیرکهای زمینی حشراتی معمولی اند که در مراتع چمن ونواحی جنگلی یافت می شوند آواز این قبیل جیرجیرکها معمولا نرم و مشتمل بر ضربانات بلند ویا کوتاه است.

جیرجیرکهای خانگی زیرخانواده ) Gryllinae (

خارهای موجود برروی ساق پای عقبی کوتاه ضخیم و متحرک است. طول بدن این جیرجیرکها به 12 میلی مترو یا طویل تر می باشند جیرجیرکهای صحرایی در اغلب جاه ها فراوان اند در صحراها مراتع چمن در کنار جاده ها و در جنگل ها دیده می شود جیرجیرک معمولی خانگی) (Acheta domesticus اغلب درخانه ها نفوذ کرده و قادر است که در شب و روز شروع به جیرجیرکند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...