رفتن به مطلب

دی ان ای در فضا سالم می ماند


ارسال های توصیه شده

[h=1]دی ان ای در فضا سالم می ماند[/h] [h=3]تهران - ایرنا - تحقیقات دانشمندان اروپایی نشان داد که پروتئین دی ان ای در فضای زیر مدار زمین و سفر با سرعت بالا در اتمسفر، سالم باقی می ماند.[/h]

81405196-6107054.jpg به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پلاس وان، قرار بود در این تحقیقات که به اختصار DARE نام دارد، اثر گرانشی در داخل یک راکت بررسی شود؛ ولی محققان در پایان مطالعه مولکول های DNA پلاسمید را به بیرون راکت انتقال دادند.

 

خواص عمده این مولکول ها ژنتیکی پس از بازگشت به زمین حفظ شده است و قادرند اطلاعات مختلف را به سلول ها و بافت ها ارسال کنند.

 

این آزمایش محققان را کاملا شگفت زده کرده است؛ چراکه آنان انتظار نداشتند دراین سفر فضایی DNA سالم بماند. در این ماموریت حدود 35 درصد از عملکرد DNAقابل بازیابی بوده است.

 

در این سفر مواد ژنتیکی به سه جای مختلف راکت متصل شدند و حاوی یک نشانگر فلورسنت و ژن مقاوم به آنتی بیوتیک بودند. این مواد ژنتیکی در یک سفر 780 ثانیه ای، در معرض دمای هزار درجه سانتی گراد در اتمسفر زمین قرار گرفتند.

 

تحقیقات قبلی نشان داده بود که برخی از باکتری ها زمانی که توسط بیوفیلم محافظت شوند، می توانند تحت اشعه ماورای بنفش و اشعه های کیهانی در فضا دوام بیاورند؛ همچنین برخی از میکروب ها حداقل 18 ماه در فضا زنده می مانند، ولی اطلاعاتی در مورد مقاومت DNA در فضا وجود نداشت.

 

این سفر کوتاه فضایی اطلاعات ارزشمندی را در زمینه شبیه سازی اسیدهای نوکلئیک در فضا و زندگی فرازمینی دراختیار محققان قرار داده است.

 

نتایج این تحقیقات در نشریه PLOS ONE منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...