رفتن به مطلب

کنه زنگ مرکبات


ارسال های توصیه شده

نام فارسی: کنه زنگ مرکبات نام علمی: Phyllocoptrota oleivora

خانواده:Eriophydae راسته:Acarina مورفولوژی: كنه بالغ حدود 0/12 ميلي متر طول دارد و داراي بدن كشيده و به رنگ زرد روشن مي باشد گاهي در مرحله بلوغ رنگ زرد متمايل به قهوه اي به خود مي گيرند، همچنين در سطح زيرين بدن مجهز به 5 رديف موهاي حسي مي باشند كه به روي پايه هاي مخروطي قرار گرفته است پاها در اين گونه كوتاه و مجهز به ناخن هايي شبيه به پر مرغ مي باشد در انتهاي بدن مجهز به 2 جفت بادكش مي باشد كه با آن به سطح تكيه گاه ميچسبند.

كنه ها داراي تيپ دهاني مكنده _زننده هستند و با پاره كردن بافت برگ و ميوه و مكيدن شيره گياهي باعث ضعف شديد درخت مي شوند به نظر مي رسد كه كنه ها براي تغذيه ميوه هاي نارس را ترجيح مي دهند.

زیست شناسی: اين كنه در زمستان به شكل حشره كامل روي شاخه و برگ درختان ديده ميشود ولي فعاليت آن كند است هر كنه ماده حدودا 20 تا 30 عدد تخم ميگذارد تخمها كروي و به رنگ زرد متمايل به كرم هستند و اندازه آنها ¼ اندازه كنه بالغ است. تخم ها با توجه به شرايط محيط در طول مدت 2 روز تا 10 روز تفريخ مي شوند اين حشره هر 8 تا 10 روز مي تواند يك نسل ايجاد كند.

نحوه ی خسارت: 1 - سر شاخه ها: سر شاخه هاي سبز در اثر آسيب كنه قهوه اي مي شوند چنين صدماتي ممكن است باعث از بين رفتن درخت شود.

2- در برگ ها: آسيب در سطح فوقاني برگ و به صورت مناطق قهوه اي رنگ كوچكي ظاهر مي شود و برگ به حالت رزت در مي آيد يعني تقارن آن از بين رفته و لبه هاي آن به بالا متمايل مي شود. بزرگترين صدمه برگ زماني اتفاق مي افتد كه پايين ترين سطح برگ نيز مورد تغذيه قرار مي گيرد.

3- در ميوه ها: ميوه هايي كه تازه شكل گرفتند فاقد مايع سلولي لازم براي حمايت از خود در برابر كنه ها هستند و به همين دليل كنه ها آنها را ترجيح مي دهند.

میزبان: درخت پرتقال، نارنج، لیمو و گریپ فروت

در شمال اين آفت به نام مخملك معروف است زيرا روي درخت نارنج و پرتقال باعث مخملي شدن ميوه ها مي شود (حالت زنگار)، ولي خسارت اين آفت بر روي ميوه هاي ليمو به رنگ خاكستري مايل به نقره اي است و از اين رو به آن كنه نقره اي نيز گفته مي شود.

روش کنترل آفت: 1 - اسپري بلوم ملانوس ميتواند باعث ايجاد تاخير در ايجاد خسارت بر روي محصول شود

2- كنترل مناطق آلوده و بررسي آنها

3- بررسي سطحي كه بايد يك هفته پس از آغاز سم پاشي تابستان شروع شود

4- جدا کردن میوه های آلوده و از بین بردن آنها مبارزه: روش شیمیایی:

الف- پیش از دروه گلدهی اسفند و فروردین

ب- پس از دوره گلدهی وقتی میوه ها قطرشان 2 سانتی متر شد می توان مبارزه کرد.

ج- سمپاشی سوم در زمان شهریور یا مهر وقتی میوه ها درشت و سبزاند در صورت نیاز می توان سم پاشی کرد.

نئورون 1/5در هزار، آمیتراز 2در هزار، پیرایداین 0/5 در هزار، زینب یا مانکوزب 2در هزار، روغن امولیسیون شونده 2/5 در هزار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...