رفتن به مطلب

غني سازي آرد با آهن و اسيد فوليك


ارسال های توصیه شده

سلامت تغذيه اي و كيفيت نيروي انساني ارتباط تنگاتنگي با هم دارند لذا همواره بحث امنيت غذايي خانوار از جمله مباحث مهم و مورد توجه برنامه ريزان سيستم هاي بهداشتي جهان است . اگر چه توليد غذا در جهان امروز به حد كافي است و قاعدتاً نبايد گرسنه اي در جهان وجود داشته باشد،اما كمبود ريز مغذيها بخصوص در كشورهاي در حال توسعه حتي باوجود تامين انرژي ، شيوع گسترده اي دارد و ميليونها نفر در معرض خطر كمبود انواع ريز مغذيها از جمله يد ، ويتامين A و آهن كه از وسيع ترين كمبودهاي غذايي دنياست، قرار دارند . كم خوني فقر آهن و فولات (اسيد فوليك) بزرگترين علت مرگ ومير در حين زايمان و افزايش مرگ ومير نوزادان است. فقر آهن شايع ترين اختلال تغذيه اي ست كه اثرات آن زنان ، كودكان و مردان را تحت تاثير قرار مي دهد. امروزه غني سازي مواد غذايي اصلي و پايه، به عنوان يك راهكار اساسي و موثر در پيشگيري از اختلالات ناشي از كمبود ريزمغذيها بسيار مورد توجه دولتها قرار گرفته است. در كشور ما از سال 1380 برنامه غني سازي آرد با آهن و اسيدفوليك در استان بوشهر آغاز شد، اميد است به كمك تجارب حاصله بتوان آنرا دراستانهاي ديگر نيز گسترش داد.بررسي هاي لازم در زمينه كم خوني نشان داد كه بيش از 31 درصد زنان و مردان در گروه سني 60- 40 ساله در استان سيستان وبلوچستان دچار كم خوني هستند كه در مقايسه با ساير استانها بالاترين ميزان شيوع كم خوني را دارا ميباشد . با توجه به اينكه حدود دو سوم آهن موجود در گندم كامل در هنگام آسياب كردن از بين مي رود ، سازمان بهداشت جهاني غني سازي آرد گندم با 30 ppm آهن به فرم فروسولفات يا ppm 60 به فرم المنتال و همچنين ppm 1.5 اسيد فوليك را توصيه مي كند. نان غني شده سبب بهبود رشد جسمي ، افزايش توانايي ذهني و ارتقاء وضعيت تحصيلي و همچنين سبب افزايش بهره وري بزرگسالان در محيط كار مي گردد، علاوه بر آن غني سازي، هيچ تغييري در طعم ، رنگ و مزه نان ايجاد نمي كند.

هزينه غني سازي

بيش از 80 سال است كه غني سازي آرد با آهن و سابر ريز مغزيها بطور گسترده و بي خطر در كشورهاي صنعتي انجام مي شود و مشخص شده كه اين روش، ايمن ، پايدار و بي خطر بوده و مورد پذيرش مصرف كنندگان قرار مي گيرد. غني سازي هر تن آرد با آهن فقط 4500 ريال هزينه دارد ، با توجه به اينكه سرانه مصرف آرد در سال براي هر نفر 150 كيلوگرم مي باشد ، افزايش بها براي مصرف كنندگان فقط 0.07 دلار آمريكا در سال مي باشد و به ازاي هر نفر مبلغي در حدود 120- 100 تومان در سال است.

سود حاصل از غني سازي

ضرر افتصادي كارآيي تحصيلي و همچنين كاهش بازدهي ناشي از فقر آهن به ميليونها دلار مي رسد. غني سازي باعث افزايش بهره وري و كاهش هزينه هاي مراقبتهاي بهداشتي ، افزايش كارآيي افراد و درنهايت تقويت بنيه اقتصادي و ايجاد جامعه اي موفق تر خواهد شد.

Permix و جذب آهن

نان قوت اصلي و روزانه افراد خانوار است. بنابراين مي تواند حامل مناسبي براي غني سازي باشد چرا كه از دسترسي بالايي برخوردار بوده و به دليل يارانه اي كه دولت به آرد اختصاص داده از قيمت ارزاني نيز برخوردار است. پرميكس با تركيب معيني حاوي سولفات آهن،اسيد فوليك و نشاسته ذرت بايد تهيه شده و با درصد مشخصي ‍‍‍]مقدار 200گرم به ازاي هر تن آرد] به آرد اضافه شود. بطور طبيعي محافظت از بدن در مقابل دريافت زياد آهن به مكانيسم خود تنظيمي فراهم مي شود. به عبارتي ديگر هر چه ميزان ذخاير آهن بيشتر باشد مقدار آهن كمتري از ر‍‍‍‍ﮋ‍‍‍‍‍‍‍يم غذايي جذب مي شود و اصولاًدر افراد سالم يك سيستم كارا براي كنترل جذب آهن غذايي وجود دارد و نتيجتاًكنترل دقيق جذب آهن غذايي روزانه از ايجاد تجمع و افزوني آهن در افراد سالم جلوگيري مي كند.

Premix واسيد فوليك

بدليل اهميت اسيد فوليك در ارتقا سطح سلامت جامعه، اين ويتامين امروزه در دنيا بسيار مورد توجه قرار گرفته، علاوه بر آن، با توجه به نقش وي‍‍‍‍ﮋه آن در كاهش هموسيستئين امروزه از اين ويتامين،بعنوان يك عامل پيشگيري از بيماريهاي قلبي ، عروقي، سكته مغزي، ترومبوز وريدهاي عمقي و آمبولي ريوي نام برده اند.

اميد ميرود با تدوين برنامه ملي و حمايت مسئولين بتوان عوارض زيانبار كمبود آهن و اسيد فوليك كه موجب بروز نقص مادرزادي در لوله عصبي شده و ابتلا به بيماريهاي قلبي و عروقي را افزايش مي دهد، را در سطح كشور كاهش داد.

تالاسمي و غني سازي

بطور طبيعي محافظت از بدن در مقابل دريافت زياد آهن با مكانيسم خود تنظيمي فراهم مي شود و ميزان آهني كه از رﮋيم غذايي جذب مي شود؛ با ميزان ذخاير آهن بدن رابطه معكوس دارد و تالاسمي يك بيماري ارثي پنهان با ﮋن منفرد است كه با نقص در توليد هموگلوبين شناخته مي شود و با متابوليسم آهن رابطه نزديكي دارد. فرم خفيف تالاسمي و فقر آهن غالباً باهم اشتباه مي شوند .تالاسمي ماﮋور وضعيت جدي وخطرناكي است كه درمان آن نيازمند تزريق منظم خون و تجويز داروهاي شلاته كننده آهن است . هيچ دليلي مبني بر اينكه غني سازي آرد با آهن بتواند اثر مخربي بر سلامت افراد مبتلا به تالاسمي داشته باشد، وجود ندارد. غني سازي آرد با آهن اثرات سودمندي بر سلامت 150 تا 300 ميليون نفر از مردم كشورهاي منطقه كه از فقر آهن رنج ميبرند و همچنين افراد مبتلا به تالاسمي مينور در بر دارد و در اين راستا دولت ها از غني سازي آرد به عنوان يك راهبرد موثر براي كاهش كم خوني ناشي از فقر آهن استقبال مي كنند .

علاوه بر آن افزايش قابل ملاحظه اي در خطر سكته قلبي با كل آهن دريافتي روزانه و يا دريافت روزانه آهن از منابع غذايي گياهي مشاهده نشده و دريافت آهن از منابع غذايي حيواني ، با خطر سكته قلبي و بيماري كشنده قلبي و عروقي همراه بود.

گردآورنده: مهندس علي اكبر كليدري عضو هيات علمي سايت ايران اگري بيز

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...