رفتن به مطلب

پروژه های انجام شده و در دست انجام نیروگاه باد


seyed mehdi hoseyni

ارسال های توصیه شده

- انجام پتانسیل سنجی و تهیه اطلس باد کشور

به منظور برآورد پتانسیل باد کشور و شناسایی مناطق مستعد جهت احداث نیروگاه بادی، پروژه پتانسیل سنجی و تهیة اطلس باد کشور تعریف و اجرا گردیده است. ویرایش اولیة نقشة باد ایران با استفاده از اطلاعات بیش از 160 ایستگاه هواشناسی کشور، اطلاعات بالونهای هواشناسی، اطلاعات اطلس باد جو بالا و نقشه های توپوگرافی و کاربری اراضی و مدل نرم افزاری شبیه سازی سه بعدی اتمسفر (klimm) تهیه شده است. روش کار بدین صورت بوده است که به منظور تدقیق نقشة باد ایران و پوشش نقاطی که فاقد اطلاعات مورد نیاز هستند،تعداد 123 ایستگاه بادسنجی به ارتفاع 40 متر (1 مورد به ارتفاع 80 متر) و مجهز جهت ثبت پارامترهای باد در ارتفاع های 10،30،40 متر نصب و راه اندازی گردید. این ایستگاهها علاوه بر ثبت اطلاعات باد به سنسورهای ترکیبی دما و رطوبت و نیز سنسور سنجش میزان تابش خورشید نیز مجهز بوده اند. بر پایة اطلاعات ثبت شده در این ایستگاهها، محاسبات مربوطه و مدلسازی با نرم افزار شبیه سازی انجام شده و ویرایش نهایی نقشة باد ایران تهیه گردید. این نقشه با جابجایی و نصب ایستگاههای جدید بروز رسانی می گردد.

از دستاوردهای این پروژه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

 

  • فراهم نمودن اطلاعات برای سیاستگذاران و مسئولان برنامه ریزی کشور جهت تعیین سهم منابع انرژی باد در سبد کلی منابع انرژی کشور
  • ارائه اطلاعات منظم و قابل اعتماد در خصوص انرژی باد برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی
  • انتخاب منطقه مناسب برای بهره برداری از انرژی باد
  • کمک در طراحی نیروگاههای بادی

 

2- احداث نیروگاه بادی 100مگاوات منجیل

این پروژه در سال 1373 آغاز گشته و در قالب دو فاز تعریف شده است : فاز اول شامل 10 واحد 300 کیلووات، 10 واحد 550 کیلووات ساخت شرکت NEG-MICON ، مجموعاً به ظرفیت 5/8 مگاوات و همچنین 32 واحد 660 کیلووات ساخت شرکت Vestas با ظرفیت مجموعاً 5/21 مگاوات می باشد. فاز دوم 60 مگاوات توربین 660 کیلووات با تکنولوژی Vestas دانمارک در قالب 91 مجموعه توربین است. لازم به ذکر است که در سالهای قبل 10 مگاوات توربین برق بادی در سایتهای منجیل و رودبار نصب و راه اندازی شده است، که شامل 17 واحد توربین 300 کیلووات، 2 واحد توربین 500 کیلووات و 8 واحد توربین 550 کیلووات می باشد که مجموعاً به ظرفیت 10 مگاوات بوده است.

عمده فعالیت های صورت گرفته در این پروژه طراحی ، ساخت ، مونتاژ ، نصب و راه اندازی توربینهای برق بادی و تلاش جهت بومی سازی تکنولوژی مذکور می باشد. با احداث این نیروگاه می توان از انتشار آلاینده های زیست محیطی جلوگیری کرده و به رشد اقتصادی ، اجتماعی و ایجاد اشتغال در منطقه کمک کرد. ضمناً به دلیل اینکه پروژه مذکور، اولین مزرعه بادی در داخل کشور می باشد به نوعی ایجاد بستر مناسب جهت توسعه صنعت باد در کشور در اهداف تعریف شده پروژه مذکور می باشد.

 

3- احداث نیروگاه بادی بینالود

این پروژه در بازه زمانی سالهای 1381 الی 1386 و در قالب نصب 43 واحد توربین بادی 660 کیلووات به ظرفیت 4/28 مگاوات انجام شده است. عمده فعالیت صورت گرفته در این پروژه طراحی ، ساخت ، مونتاژ ، نصب و راه اندازی توربینهای برق بادی و تلاش جهت بومی سازی تکنولوژی مذکور می باشد. احداث این نیروگاه در مسائلی چون جلوگیری از انتشار آلاینده های زیست محیطی، رشد اقتصادی و اجتماعی و ایجاد اشتغال در منطقه کمک نموده است.

 

4- تحقیقات طراحی ساخت , نصب و راه اندازی توربین 10 کیلووات

این پروژه که در سال 1375 آغاز و در سال 1385 پایان یافته است به صورت تحقیقاتی بوده و از آن جهت تامین انرژی مورد نیاز برای روشنایی پروژکتور استفاده میشود. ساخت این نمونه توربین گام موثری در ساخت داخل نمودن تجهیزات توربین بادی در کشور محسوب می گردید. از عمده دستاوردهای این پروژه می توان به توسعه فناوری ساخت توربینهای بادی در داخل کشور و انجام تحقیقات پایه در زمینه توربینهای بادی اشاره نمود.

 

5- طراحی و ساخت توربین بادی 600 کیلووات و کسب تکنولوژی ساخت ژنراتور ، گیربکس و قطعات ناسل (شفت اصلی، هوزینگ، هاب و شاسی و ... توربین بادی 660 کیلووات(

این پروژه در سال 1375 آغاز و در سال 1383 پایان یافت. در گام اول مطالعه برای انتخاب سایت انجام گردید، که با توجه به اطلاعات موجود و با بررسی آمار باد سازمان هواشناسی ، منطقه منجیل برای اجرای پروژه در نظر گرفته شد و نهایتا با مطالعات میدانی و بررسی مسائل مربوط به تملک زمین ، نقطه ای در مجاورت روستای بابا ئیان منجیل برای نصب توربین انتخاب شد.

سپس طراحی قطعات مختلف توربین توسط مؤسسه طراح انجام شد و مشخصات فنی قطعات تعیین گردید و مشخص شد که کدام قطعات در ایران و کدامیک باید از خارج تهیه شوند ، و در مرحله بعد فعالیت همزمان برای تهیه و ساخت قطعات آغاز گردید.

عمده دستاورد این پروژه بومی سازی تکنولوژی ساخت توربینهای 600 کیلووات در داخل کشور می باشد.

6- مطالعات مقدماتی و طراحی مفهومی توربین مگاواتی ملی – فاز 1

این پروژة با هدف دستیابی به دانش فنی طراحی مفهومی توربینهای بادی با ابعاد مگاواتی و انتخاب سایز و نوع توربین با کمک مشاور خارجی، در سال 1387 آغاز و در سال 1388 پایان یافت. مراحل و فازهای اجرا شده در این پروژه عبارتند از فاز برنامه ریزی و سازماندهی، مطالعات مقدماتی، طراحی مفهومی توربین مگاواتی و انجام تمهیدات لازم به منظور طراحی و ساخت نمونه. با ورود به عرصه طراحی توربین های بزرگ و ایجاد ارتباط فنی و علمی با سازندگان مطرح در دنیا در قالب این پروژه، صنعت طراحی و ساخت توربین های بادی در سایر سایزها نیز توسعه می‌یابد و نهایتاً در صورت ساخت توربین مذکور و رسیدن به تولید، کشور ایران در زمرة چند کشور نخست دارای این فن‌‌آوری قرار می‌گیرد.

 

7- عقد قرارداد به مجموع بیش از 700 مگاوات در بخش غیر دولتی

توجه به بخش غیر دولتی و تشویق سرمایه گذاران خصوصی به سرمایه گذاری در زمینه انرژی های نو می تواند نقش کلیدی را در توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر ایفا نماید. در بخش انرژی بادی که مهمترین بخش از لحاظ جذب بخش غیر دولتی می باشد، تا پایان سال 1391 به میزان 597.4 مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر از منابع بادی با بخش غیر دولتی منعقد شده است. در جدول ذیل، وضعیت درخواست های بخش غیر دولتی تا پایان سال 1391 بطور خلاصه ذکر شده است:

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD]نوع نیروگاه

[/TD]

[TD]عنوان

[/TD]

[TD]ظرفیت (مگاوات)

[/TD]

[TD]توضیحات

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]بادی

[/TD]

[TD]ظرفیت وارد شده به شبکه سراسری

[/TD]

[TD]28.4

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]قرارداد مبادله شده

[/TD]

[TD]597.4

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]تامین اعتبار شده

[/TD]

[TD]720.4

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]دارای پروانه احداث

[/TD]

[TD]915.4

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]مطالعه شده ودارای موافقتنامه احداث

[/TD]

[TD]5566.4

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]مجوز مطالعه صادر شده

[/TD]

[TD]7674.4

[/TD]

[TD]در دست مطالعه 2118 مگاوات

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]مجوزهای ابطال شده

[/TD]

[TD]3973.5

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

8- نصب 15 واحد توربین بادی 660 کیلووات از محل توربین های بادی منجیل در مناطق بادخیز کشور به منظور آگاه سازی و توسعه و ترویج استفاده از انرژی بادی در سطح کشور

در راستای آگاه سازی و توسعه و ترویج استفاده از انرژی باد در سطح کشور، علاوه بر انجام اطلاع رسانی های معمول همچون تهیه کتابچه و نرم افزارهای چند رسانه ای، توربین های بادی در مناطق مختلف کشور نصب و راه اندازی شده است. از نمونه های نصب شده می توان به توربین های بادی 660 کیلووات اصفهان، اردبیل، ماهشهر، فارس، زابل و همچنین 1980 کیلووات تبریز و 2 توربین بادی نصب شده در منطقه خواف اشاره نمود.

 

9- طراحی و ساخت جرثقیل خاص برای آسان سازی تعمیرات توربین 660 کیلووات

بدون شک عملکرد بهینه توربین زمانی حاصل میگردد که یک برنامه ریزی کامل جهت سرویس و نگهداری و انجام تعمیرات دوره ای ، وجود داشته و به موقع انجام شود. تعمیر یا تعویض هر یک از تجهیزات یا قطعات توربین بادی نیازمند فرآیند دمونتاژ قطعات یا تجهیزات و انتقال انها به پائین برج بوده و پس از تعمیر و یا تعویض مجدداً به بالای برج منتقل گردیده و مونتاژ گردند. از جمله تجهیزاتی که برای این کار نیاز است یکدستگاه جرثقیل با تناژ سنگین 160 تنی و دو دستگاه جرثقیل 20 تا 50 تنی می باشد. پروژه طراحی و ساخت جرثقیل خاص برای آسان سازی تعمیرات توربین 660 کیلووات در سال 1389 به انجام رسید و از اهداف آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

 

  • آسان سازی تعمیر توربین های بادی 660 کیلوواتی
  • افزایش سرعت کار تعمیر توربین های بادی 660 کیلوواتی
  • کاهش هزینه تعمیرات بواسطه عدم نیاز به جرثقیل پرتابل و تناژ بالا و مشکلات مربوطه ( بار ترافیکی حمل و نقل ، هزینه بالا ، صرف زمان ، ایمنی و عدم دسترسی سریع و. . . )
  • عدم نیاز به باز کردن و انتقال کاور بالای توربین به پائین
  • سرعت بالای مجموعه عملیات انتقال قطعات
  • باز و بسته شدن سریع کاور در زمان بارندگی و یا باد شدید
  • ایمنی بسیار بالا به لحاظ استفاده از سیستم دیسک ترمز و قفل برای پره ها
  • تعمیر و نگهداری ساده و قابل دسترس
  • انتقال بسیار راحت و ساده مکانیزم از محل استقرار جرثقیل تا محل توربین

 

10- طراحی و ساخت توربین بادی 600 کیلووات

این پروژه در سال 1375 تا 1383 در دست انجام بوده است. در گام اول مطالعه برای انتخاب سایت انجام گردید، که با توجه به اطلاعات موجود و با بررسی آمار باد سازمان هواشناسی ، منطقه منجیل برای اجرای پروژه در نظر گرفته شد و نهایتا با مطالعات میدانی و بررسی مسائل مربوط به تملک زمین ، نقطه ای در مجاورت روستای بابا ئیان منجیل برای نصب توربین انتخاب شد.

سپس طراحی قطعات مختلف توربین توسط مؤسسه طراح انجام شد و مشخصات فنی قطعات تعیین گردید و مشخص شد که کدام قطعات در ایران و کدامیک باید از خارج تهیه شوند ، و در مرحله بعد فعالیت همزمان برای تهیه و ساخت قطعات آغاز گردید. مشخصات اصلی توربین عبارتند از:

 

  • 3پره با طول 19.1 متر از جنس فایبر گلاس
  • گیربکس چرخدنده هلیکال از نوع افزاینده
  • ژنراتور آسنکرون دوحالته 690 ولت 50 هرتز
  • برج 42 متری مخروطی

عمده دستاورد حاصل از این پروژه بومی سازی تکنولوژی ساخت توربینهای 600 کیلووات در داخل کشور می باشد.

 

توانمندی های حاصل شده در کشور در حوزه انرژی بادی:

توانمندی داخلی در ساخت سه سیستم اصلی توربین بادی برج، ناسل و روتور در داخل کشور از سال 1383 (سال پایه) تا کنون از 28.2% به 68.1% ارتقاء پیدا نموده است. برج بعنوان یکی از مجموعه های توربین بادی، اولین بخشی است که توانمندی کامل در ساخت آن بدست آمده است و توانمندی اولیه آن از 67 درصد به 100درصد در حال حاضر تبدیل گردیده است.

لازم به ذکر است که بخشی از توانمندی ساخت روتور (درحدود 20%) به مواد اولیه پره ارتباط دارد که تنها در اختیار چند کشور معدود دنیا قرار داشته و اکتساب این توانمندی توسط صنعت فوق مقرون به صرفه نمی باشد. و لذا اقداماتی برای جایگزین نمودن مواد فوق با مواد مشابه بدون محدودیتهای فوق الذکر در حال انجام است که در صورت اخذ نتیجه مورد انتظار، توانمندی کامل را در ساخت روتور و تامین مواد اولیه آن به ارمغان خواهد آورد.

قطعات داخل ناسل پیچیده ترین مجموعه هایی هستند که در توربین بادی قرار دارند، بطوریکه توانمندی اولیه 1.8 درصدی در داخل کشور برای ساخت آنها وجود داشته است. اما با تلاشهای صورت گرفته توسط گروه صنعتی سدید و سازمان انرژیهای نو ایران، این توانمندی هم اکنون به مرز 35.7 درصد رسیده است.همچنین اقدامات لازم در زمینه ساخت داخل نمودن گیربکس، ژنراتور، سیستم الکتریکی و کنترلی، سیستم هیدورلیک و مواد پره در حال انجام می باشد.

 

[TABLE=width: 572, align: center]

[TR]

[TH]عنوان تجهیزات

[/TH]

[TH=colspan: 2]توانمندی سال 1383

[/TH]

[TH=colspan: 2]وضعیت فعلی

[/TH]

[/TR]

[TR]

[TH]ساخت داخل

[/TH]

[TH]ساخت خارج

[/TH]

[TH]ساخت داخل

[/TH]

[TH]ساخت خارج

[/TH]

[/TR]

[TR]

[TD]Embedded cylinder

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Tower- Bottom Section

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Tower- Top Section

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]VMP Ground

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Bed frame

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Yaw Top

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Yaw Finger(Front)

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Yaw Finger(rear)

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Cabin

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Main Shaft

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Housing

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Yaw Motor

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Yaw Gear box

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Shrink Disc

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Crane

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Cabin & Nose Cone Material

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Main Bearing Parts

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Gear box

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Gear Stay

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Generator

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]VRCC

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Pitch System

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Hydraulic System

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Remain parts from veastas list

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Top Control (vmp Top)

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Nacelle parts

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Electrical Parts

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Blade

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Blade Material *

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Nose Cone

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Hub

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Hub Parts

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]●

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

* مطابق همکاری های در حال انجام با دانشگاه مالک اشتر، تا 6 ماه آینده Blade Material به میزان 80% ساخت داخل خواهد شد که در این صورت تا موعد مذکور، درصد ساخت داخل توربین های بادی به 84.1 درصد خواهد رسید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...