رفتن به مطلب

آغاز شمارش معکوس برای فرود روبات 'فیله' بر روی ستاره دنباله دار


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=1]آغاز شمارش معکوس برای فرود روبات 'فیله' بر روی ستاره دنباله دار[/h] [h=3]تهران-ایرنا-مهندسان کنترل ماموریت فضاپیمای «روزتا» در آلمان امروز (چهارشنبه) شمارش معکوس برای آزاد سازی تاریخی روبات 'فیله' از چنگال روزتا و فرود آن را بر ستاره دنباله دار «چوریومف ۶۷P» آغاز کرده اند.[/h]

81383411-6071709.jpg به گزارش ایرنا از اسپیس دات کام، فضاپیمای روزتا 10 سال پیش با هدف کشف سرنخ هایی درباره پیدایش منظومه شمسی به فضا پرتاب و به تعقیب ستاره دنباله دار چوریومف ۶۷P پرداخت.

 

این فضاپیما پس از طی یک مسافرت چهار میلیارد مایلی اکنون در مدار این ستاره دنباله دار و در فاصله 19 مایلی (30 کیلومتری) آن قرار دارد.

 

اکنون مهندسان ماموریت فضاپیمای روزتا در «دارمستادت» آلمان ساعت 8:35 دقیقه امروز چهارشنبه به وقت گرینویچ دستوری برای آزاد سازی روبات کاوشگر «فیله» از چنگال روزتا صادر خواهند کرد.

 

این کاوشگر پس از آزاد سازی از چنگال روزتا، هفت ساعت طول می کشد تا بر روی سطح یخی ستاره دنباله دار «چوریومف ۶۷P» فرود آید.

 

درصورتیکه همه چیز طبق برنامه پیش رود روبات فیله حدود ساعت 4 بعد از ظهر به وقت گرینویچ به مهندسان کنترل ماموریت یک سیگنال مخابره خواهد کرد.

 

این ستاره دنباله دار در حال حاضر 300 میلیون مایل (480 میلیون کیلومتر) با زمین فاصله دارد و با سرعت 34 هزار مایل در ساعت (55 هزار کیلومتر در ساعت) در فضا حرکت می کند.

 

به عقیده بیشتر کارشناسان فرونشاندن روبات بر روی یک جرم فضایی که با سرعت حدود 55 هزار کیلومتر بر ساعت در فضا حرکت می کند بزرگترین خطر تاریخ اکتشافات فضایی به شمار می آید.

 

آژانس فضانوردی اروپا در متن این برنامه بی سابقه قرار دارد حال آنکه ناسا نیز همکاری هایی در زمینه ساخت برخی تجهیزات کاوشگر روزتا داشته است.

 

محاسبات نشان می دهد به دلیل فاصله زیاد روزتا با زمین که اکنون 480 میلیون کیلومتر است بلافاصله مشخص نخواهد شد که این فرود موفقیت آمیز بوده است یا خیر و تنها با دریافت نخستین سیگنال ها از سوی مهندسان ماموریت معلوم خواهد شد که یکی از بزرگترین ماجراجویی های بشر در فضا موفقیت آمیز بوده و یا شکستی دیگر به ناکامی های اخیر فضایی بشر افزوده شده است.

 

درصورتیکه این ماموریت موفقیت آمیز باشد روزتا و فیله می توانند به افشای اسرار چگونگی تشکیل منظومه شمسی در 4.5 میلیارد سال پیش کمک کنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...