رفتن به مطلب

فرمان ضدخواب خودرو در فرابورس عرضه می شود


ارسال های توصیه شده

[h=4]اختراع نوجوان ایرانی:[/h] [h=1]فرمان ضدخواب خودرو در فرابورس عرضه می شود[/h] [h=3]تهران - ایرنا - اختراع نوجوان ایرانی با عنوان «فرمان ضدخواب راننده خودرو» به زودی بر روی تابلوی فرابورس کشور به سرمایه گذاران عرضه خواهد شد.[/h]

81383708-6072178.jpg به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، «سید امیر علائی فرد» دانش آموز مقطع پیش دانشگاهی دبیرستان ماندگار البرز اخیرا اختراع خود را در ایده بازار دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه کرد و در جمع صاحبان 10 ایده برتر قرار گرفت.اختراع وی اکنون آماده تجاری سازی و برای عرضه در فرابورس ارائه شده است.

 

علائی فرد درباره انگیزه خود برای اختراع فرمان ضدخواب خودرو به خبرنگار ایرنا گفت: خواب آلودگی عامل یک سوم تصادفات رانندگی است و مهم ترین دلایل تصادفات در جاده ها، سرعت زیاد، سبقت و انحراف به چپ، خستگی و خواب آلودگی رانندگان است.

 

وی ادامه داد: واژگونی خودروها نتیجه بی توجهی رانندگان به جلو که آن هم ناشی از خواب آلودگی یا مکالمه با تلفن همراه و گفت و گو با سایر سرنشینان است نیز دیگر دلایل تصادفات جاده ای را تشکیل می دهد.

 

این دانش آموز تهرانی با استناد به آمارهای موجود در زمینه تلفات جاده ای کشور گفت: میزان تلفات جاده ای ایران معادل سقوط سالانه 60 هواپیماست و با اینکه کشور ما با 75 میلیون نفر جمعیت حدود 1.1 درصد از جمعیت کل کره زمین را دارد اما طبق آمارهای جهانی سالانه 1.45 درصد از سوانح رانندگی و تلفات جاده ای در ایران رخ می دهد.

 

وی یادآور شد: آمار تلفات جاده ای کشور از 18 هزار نفر در سال عبور می کند و این رقم معادل سقوط 60 فروند هواپیمای مسافری با 300 سرنشین است درحالیکه کشور آلمان که از نظر جمعیت و تعداد خودروها شباهت زیادی به ایران دارد میزان تلفات جاده ای آن پنج برابر کمتر از ایران است.

 

علائی فرد کاهش میزان تصادفات و تلفات جانی و مالی ناشی از آن را مهم ترین انگیزه خود از طراحی و ساخت فرمان ضدخواب راننده خودرو عنوان کرد.

 

وی که یکسال را صرف انجام این اختراع کرده است درباره تفاوت آن با نمونه های خارجی فرمان ضدخواب خودرو توضیح داد: نمونه هایی که الان در خارج کشور وجود دارد مبتنی بر هشدارهای صوتی هستند و هنگام خواب آلودگی راننده از طریق ایجاد صدا موجب هوشیاری وی می شود اما این وسیله اختراعی، به واسطه ایجاد لرزش و ویبره های ریتمیک در دست راننده، از خوابیدن وی جلوگیری می کند.

 

این مخترع جوان ادامه داد: سیستم های ضدخواب صوتی به واسطه صدای موتور و جریان دائمی باد، در مغز راننده خودرو ایجاد پدیده یکنواختی می کند درحالیکه لمس از قدرت هوشیارکنندگی بسیار قوی تری نسبت به صدا برخوردار است و دقیقا می توانید این موضوع را برای بیدار کردن افراد از خواب مشاهده کنید که وقتی یک نفر با صدا زدن وی از خواب بیدار نمی شود مجبور می شوید او را با دست تکان بدهید.

 

وی درعین حال به اعصاب حسی بسیار قوی موجود در کف دست اشاره کرد و گفت: این اعصاب به مراتب قوی تر از اعصاب شنوایی انسان ها عمل می کنند.

 

علائی فرد، عدم ایجاد آلودگی صوتی در خودروهای عمومی به واسطه ایجاد ویبره در فرمان خودرو و عملکرد موثر در هوشیارسازی رانندگان ناشنوا یا کم شنوا را از دیگر مزایای این وسیله اختراعی برشمرد.

 

وی خاطرنشان کرد: ایجاد ویبره در فرمان خودرو هنگام رانندگی با سرعت غیرمجاز، بالا بودن ترمز دستی، باز بودن درها و سایر هشدارها بدون آلودگی صوتی برای مسافران و سرنشینان خودرو و مناسب برای ناشنوایان و کاهش چشمگیر مرگ و میر تلفات جاده ای در کشور بخصوص در خودروهای سنگین عمومی از جمله مزایای استفاده از فرمان ضدخواب خودرو با شیوه لمسی هستند.

 

این دانش آموز مخترع تصریح کرد: این وسیله جدید نسبت به سیستم های ضد خواب صوتی که در برخی خودروهای گران قیمت نصب شده است بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر است.

 

وی مجموع هزینه های نصب این سامانه بر روی هر خودرو سنگین یا سبک را 70 هزار تومان ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه سالانه میلیاردها تومان خسارات مادی و معنوی در اثر سوانح رانندگی ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان به اقتصاد کشور وارد می شود بنابراین نصب این سیستم در خودروهای عمومی و شخصی قطعا اقتصادی و عاقلانه خواهد بود حتی اگر فقط از مرگ یک انسان جلوگیری کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...