رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

دو کمپانی کره‌ای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، سال‌ها است که برای تصاحب بازار فروش نمایشگر، از تلویزیون گرفته تا مانیتور و نمایشگر‌های تلفن‌های همراه، رقابتی شدید را در پیش گرفته‌اند. مانیتورهای رومیزی، یکی از مواردی است که این دو شرکت، تمرکز ویژه‌ای بر روی آن دارند و سعی می‌کنند با ارائه‌ی محصولات پیشرفته و با کیفیت، جایگاه خود را مستحکم کنند. در این مقاله سعی داریم تا جدید‌ترین مانیتور شرکت سامسونگ به نام S24D595P را مورد بررسی قرار دهیم.

ctr7i6cazk69q2bqdttx.png

 

مانیتور ۲۴ اینچ S24D595P، یکی از جدیدترین محصولات سامسونگ است که از تکنولوژی PLS برای به نمایش گذاشتن کیفیت تصویر بالا در وسعت دیدی نسبتا کامل، بهره برده است. طراحی رضایت‌بخش در کنار سایز بزرگ، دو ورودی HDMI و حالت Game Mode، سبب می‌شود که این نمایشگر گزینه‌ی مناسبی برای کاربران حرفه‌ای، گرافیست‌ها و مخصوصا گیمرها باشد.

طراحی

 

مانیتور LED سامسونگ مدل S24D595P، یک نمایشگر ۲۴ اینچی عریض با نسبت تصویر ۱۶:۹ است که وزنی معادل ۴ کیلوگرم دارد. سامسونگ در این مدل سعی کرده است تا حاشیه‌های دور نمایشگر را بسیار کم در نظر بگیرد و تا حد زیادی نیز موفق بوده است. حاشیه ۹.۵ میلی‌متری نمایشگر از جنس پلاستیک ساخته شده و ضخامت بدنه‌ی آن ۵۸.۵ میلی‌متر است که با فریمی از جنس پلاستیک مقاوم با طرح شبیه به فلز، دور تا دورش را احاطه کرده است. ارتفاع این مانیتور بر روی پایه‌ ۴۲۱.۲ میلی‌متر است که جای‌گیری بسیار مناسبی را بر روی میز استاندارد کامپیوتر، در مقابل کاربر ایجاد می‌کند.

پایه‌ی ثابت این نمایشگر دارای سه بخش است. یک بخش جلویی آن که نواری با طرح شبیه به فلز در امتداد صفحه‌ی نمایشگر قرار گرفته و از پشت به بخش دوم که پایه‌ای با زاویه‌ی ۷۰ درجه است، متصل می‌شود. در نهایت بخش دیگری برای اتصال بین پایه و مانیتور وجود دارد که به صورت کشویی به پایه متصل می‌شود که به طور کلی، طراحی جالبی را در قسمت پایه ایجاد کرده است. به این نوع طراحی پایه، T-Shape می‌گویند. سایز ۲۴ اینچی تصویر، ارتفاع مناسب به شرط استفاده از میز استاندارد و صفحه‌ی عریض سبب می‌شود تا احساس خوبی در هنگام استفاده از این مانیتور داشته باشیم.در بخش پشتی مانیتور S24D595P، دو ورودی HDMI، یک ورودی VGA و جک خروجی صدا به چشم می‌خورد. این ورودی‌ها در مرکز قاب پلاستیکی پشتی مانیتور قرار گرفته‌اند که از جای‌گیری مناسبی برخوردار هستند. در گوشه‌ی سمت چپ، جوی‌‌استیک آنالوگِ چهار جهته‌ای برای کنترل تنظیمات منو و هم‌چنین خاموش و روشن کردن مانیتور به چشم می‌خورد. از نظر من، این حرکت سامسونگ نوعی عقبگرد محسوب می‌شود چرا که در بسیاری از نمایشگرهای این شرکت، دکمه‌های لمسی برای سهولت دسترسی به تنظیمات در جلوی نمایشگر تعبیه شده بودند، اما در این نمایشگر سامسونگ، شاهد یک آنالوگ هستیم که در قسمت پشتی مانیتور قرار گرفته است و کار کردن با آن چندان راحت نیست. با این حال کمتر اتفاق می‌افتد که نیاز داشته باشید از آن استفاده کنید و پس از چند روز استفاده، به آن عادت خواهید کرد.

 

samsung-led-monitor-s24d595p-review%2011.jpg

ال‌جی هم از چنین جوی ‌استیک آنالوگی در برخی از نمایشگر‌های خود مانند 25UM65-P Ultrawide IPS بهره برده است. برتری آن نسبت به مدل مشابه در این نمایشگر سامسونگ، گردش ۳۶۰ درجه آن و رابط کاربری متناسب با آنالوگ (دایره‌ای شکل بودن منوی کاربری) است که از این نظر، چنین شگردی برای مانیتور رقیب مزیت محسوب می‌شود. ولی در اینجا به عنوان یک نکته‌ی منفی، می‌توان از آن یاد کرد.

 

samsung-led-monitor-s24d595p-review-4.jpg

در کل، طراحی این نمایشگر در ظاهر رضایت‌بخش است، اما شیوه‌ی کنترل منوی تنظیمات، به گونه‌ای نیست که از آن به سادگی عبور کنیم.

مشخصات فنی مانیتور Samsung S24D595P

 

 

  • نوع پنل: LED PLS
  • سایز نمایشگر: 24 اینچ
  • نور پس زمینه: LED-Backlit
  • کنتراست: 1:1,000
  • زمان پاسخ گویی: 5 میلی ثانیه
  • روشنایی: 250cd/m2
  • میزان رنگ: 16.7 میلیون
  • زاویه دید: 178 درجه افق و عمودی، Super Angle
  • رزولوشن: 1920x1080 پیکسل یا 1080p
  • پورت‌ها: ۲ ورودی HDMI / یک ورودی VGA / جک خروجی صدا
  • قیمت: بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان

تکنولوژی PLS

 

پنل‌ها و تکنولوژی‌های زیادی در طول سالیان گذشته از سوی شرکت‌های مختلف عرضه شده است تا کیفیت بالایی را ارائه دهند و در نقطه‌ی مقابل، مصرف انرژی کمتری داشته باشد. یکی از این فناوری‌های نسبتا جدید، PLS یا Super PLS نام دارد که توسط شرکت سامسونگ ارائه شده است. در واقع PLS یکی از انواع IPS است. انواع مختلفی از پنل‌های IPS وجود دارد مانند: H-IPS -> AH-IPS -> P-IPS -> E-IPS -> eIPS -> S-IPS -> PLS، که هر کدام نسبت به دیگری بین ۵ تا ۱۰ درصد تفاوت می‌کنند و در کل از یک ساختار تقریبا یکسان بهره می‌برند و همگی به مراتب بهتر از پنل‌های ارزان‌قیمت TN هستند. سامسونگ ادعا می‌کند که پنل‌های PLS بیش از ۱۰ درصد روشنایی بیشتر دارند و تا ۱۵ درصد صرفه‌‌جویی در هزینه‌ی ساخت را در بر دارند. از طرفی، زاویه دید این پنل بسیار نزدیک به زاویه دید ۱۸۰ درجه‌ای AMOLED است که باعث می‌شود تجربه‌ای مناسب در هنگام تماشای نمایشگر در زوایای مختلف را داشته باشیم و شفافیت تصویر خوبی را بتوانیم، مشاهده کنیم. از ویژگی‌های دیگر این پنل‌، می‌توان به سهولت استفاده از آن در ساخت نمایشگر‌های خمیده اشاره داشت. تنها نقطه‌ ضعف بارزی که می‌توان از آن در مقابل پنل‌هایی مانند AMOLED نام برد، مصرف انرژی بالاتر است، اما باید توجه داشته باشیم که این مصرف انرژی کم‌تر از پنل‌های پرکاربرد IPS است. در تصویر مایکروی که ما از مانیتور گرفتیم به خوبی می‌توانید چیدمان ساب‌پیکسل‌های RGB (قرمز آبی سبز) را در این مانیتور مشاهده کنید.

 

subpixel_monitor_samsung.jpg

کیفیت تصویر و عملکرد

 

به لطف تکنولوژی PLS که کارایی شبیه به پنل‌های IPS دارد، تصاویر به نمایش درآمده در مانیتور ۲۴ اینچ سامسونگ، کیفیتی مطلوبی دارند. تقریبا از هر زاویه‌ای که به صفحه نمایش نگاه کنید تصاویر به صورت واضح قابل مشاهده هستند و از این رو به راحتی می‌توان از این مانیتور برای مصارف مختلف استفاده کرد. این نمایشگر می‌تواند ۱۶.۷ میلیون رنگ را به نمایش در بیاورد که تلفیق آن با رزولوشن 1080p، کیفیتی مناسب و چشم‌نواز را به معرض نمایش می‌گذارد. پنل‌های IPS و همینطور PLS، در زمینه‌ی نمایش دقیق رنگ‌ها بسیار خوب عمل می‌کنند و تصاویر در مانیتور S24D595P هم بصورت طبیعی نمایش داده می‌شوند.

تراکم پیکسل‌ها در صفحه‌نمایش ۲۴ اینج با رزولوشن 1080p مناسب است، اما باید به زودی شاهد عرضه‌ی عمومی نمایشگر‌های 4K باشیم که تراکم بالاتر آن‌ها باعث می‌شود تا فونت‌ها بصورت خواناتری به نمایش درآیند. با این حال اگر حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر از مانیتور فاصله بگیرید، پیکسل‌ها با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند.

 

subpixel_monitor_samsung_2.jpg

صفحه‌نمایش‌های IPS و PLS به خوبی قادر به نمایش رنگ سفید روشن و طبیعی هستند. مانیتور ۲۴ اینچ سامسونگ در نمایش مشکی عمیق نیز بسیار خوب عمل می‌کند تا کنتراست کلی نمایشگر در سطح قابل قبولی قرار گیرد. به این ترتیب، تماشای ویدیو یا اجرای بازی‌ها چه از طریق کنسول بازی و چه PC در این مانیتور لذت بخش خواهد بود.یکی از ضعف‌های پنل‌های IPS و زیرشاخه‌های آن مانند PLS، زمان پاسخ‌گویی نسبتا پایین‌تر در مقایسه با پنل‌های TN است. در پنل‌های TN به سادگی می‌توان به زمان پاسخ‌گویی ۲ میلی‌ثانیه رسید اما در IPSها این زمان کمی‌بیشتر می‌شود. این موضوع برای گیمرهای سخت‌گیر که اهل اجرای بازی‌های اکشن یا ورزشی سریع هستند بعضا اهمیت پیدا می‌کند. زمان پاسخگویی مانیتور S24D595P سامسونگ، ۵ میلی‌ثانیه است و رفرش‌ریت آن هم ۶۰ هرتز است. با این حال زمان پاسخ‌گویی ۵ ثانیه چندان بد نیست و تقریبا در تمام بازی‌ها و تصاویر اکشنی که ما با این مانیتور آزمایش کردیم، تصاویر بصورت نرم‌ و روان و بدون کراس‌تاک و مشکلاتی نظیر تیره و تاری تصویر اجرا شدند. اما اگر خیلی روی زمان پاسخ‌گویی تصویر حساس هستید آن‌وقت باید قید زاویه‌ی دید وسیع و دقت بالای نمایش رنگ‌ها را در مانیتورهای IPS و زیرشاخه‌های آن را بزنید و دنبال یک مانیتور ارزان‌قیمت‌تر با پنل TN باشید.

 

samsung_S24D595P_06_zoomit.jpg

 

تکنولوژی Magic Upscale یکی از موارد مفیدی است که سامسونگ در این مانیتور بزرگ به کار برده است. از آنجایی که امکان افت کیفیت در تصاویری که رزولوشن پایین‌تری نسبت به رزولوشن نمایشگر دارند زیاد است، سامسونگ از این تکنولوژی برای تقویت و به نوعی، دوپینگ در تصاویر کوچک‌تر استفاده می‌کند که این کار سبب می‌شود، تصویر کوچک‌ ترمیم شده و در سایز بزرگ‌تر به نمایش درآید تا افت کیفیت کمتری در آن‌ها مشاهده شود.شاید یکی از قابلیت‌های کلیدی و خوبی که این مانیتور می‌تواند داشته باشد در زمینه‌ی گیمینگ است. حالت Game Mode این امکان را به کاربر می‌دهد تا در زمان انجام بازی‌های ویدیویی از طریق کابل HDMI یا VGA، بهترین خروجی را دریافت کند. فعال کردن این حالت باعث می‌شود تا صفحه نمایش به طور هوشمندانه، تغییر سکانس و تعویض ناگهانی تصویر را در کم‌ترین زمان ممکن به طور ویژه تشخیص دهد و همچنین رنگ‌بندی‌ها و کنتراست صفحه را بیش از پیش کنترل کند. نقاط تاریک تصویر تاریک‌تر و نقاط روشن آن، روشن‌تر از حد خود به نمایش در می‌آیند که باعث می‌شود کلیه تحرکات تصویر را به بهترین شکل ممکن مشاهده کنید.

 

جمع‌بندی

 

نمایشگر S24D595P می‌تواند کیفیت بسیار خوبی را به سبب تکنولوژی‌های به کار رفته در آن ارائه دهد. در تجربه‌ی کاری که ما از این نمایشگر داشتیم، اجرای بازی از طریق کنسول و رابط کابلی HDMI، لذت بخش بود و شفافیت و خروجی باکیفیت را در آن شاهد بودیم. با فعال کردن Game Mode، کیفیت نمایشگر به طور قابل توجهی برای پاسخگویی تصاویر بازی، بالا می‌رود و این نمایشگر ثابت می‌کند که می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی برای گیمرها باشد. به سبب داشتن دو درگاه HDMI، این مانیتور برای کسانی که دو کنسول بازی یا دستگاه‌های پلیر دارند، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. با این‌که مانیتور S24D595P فاقد اسپیکر است، اما جک 3.5 میلی‌متری صدا بر روی آن تعبیه شده تا بتوان از طریق هدست یا اتصال اسپیکر، خروجی صدا از آن دریافت کرد، البته مشخصات این قابلیت زمانی فعال می‌شود که شما از کابل HDMI استفاده کنید.

 

samsung_S24D595P_05_zoomit.jpg

گر بخواهیم رقیب سرسخت و قدرتمندی برای این مانیتور نام ببریم، باید به مانیتور ال‌جی 23EA63 که از سری IPS است اشاره کنیم که از نظر قیمت و کیفیت در سطح S24D595P است. انتخاب مانیتور در این محدوده‌ی قیمت بستگی به سلیقه کاربر دارد و باید ببیند که مانیتور را برای چه کاری و به چه صورت قرار است، استفاده کند. در هر صورت، مانیتور S24D595P سامسونگ، ایرادات جزئی و قابل گذشت در طراحی دارد اما از آنجایی که این مانیتور تصاویر را بصورت واقعی و رنگ‌ها را دقیق نمایش می‌دهد و همچنین زاویه‌ی دید وسیعی دارد می‌تواند انتخاب خوبی برای طراح‌ها، گرافیست‌ها، کاربران عادی و حتی گیمرها باشد.

 

نقاط قوت

 

 

  • طراحی جالب مخصوصا در قسمت پایه
  • حاشیه‌های بسیار کم نمایشگر
  • استفاده از پنل PLS با زاویه‌ی دید وسیع و نمایش رنگ‌های طبیعی
  • درگاه‌های متنوع ورودی و خروجی شامل RGB و دو ورودی HDMI

 

نقاط ضعف

 

 

  • جوی‌استیک آنالوگ برای کنترل منوی کاربری
  • پایه ثابت و غیرقابل حرکت در جهات مختلف

منبع : زومیت

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...