saba mn 20993 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 آبان، ۱۳۹۳ [h=1]جزییات جدید دستورالعمل استخدام در دستگاه های دولتی اعلام شد[/h] [h=3]تهران - ایرنا - معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری عهده دار برگزاری آزمون استخدامی است وهر سال در دو مقطع 6 ماهه در اردیبهشت و آبان این آزمون را برگزار می کند.[/h] به گزارش روز سه شنبه ایرنا، جانشین معاونت توسعه مدیریت سرمایه انسانی با اعلام جزییات جدید دستورالعمل استخدام در دستگاه های دولتی وهمچنین تشریح دستورالعمل نحوه جذب و استخدام در دستگاه های اجرایی ، اعلام کرد: استخدام های رسمی و پیمانی فقط ازطریق نشر آگهی، امتحان عمومی و اختصاصی و مصاحبه انجام می شود. محمود عسکری آزاد افزود: آیین نامه جدید، فرآیند استخدام را شفاف و ساده سازی کرده و از تکرار آزمون استخدامی جلوگیری کرده، هرچند برای افراد بومی و ساکن در مناطق محروم مزیت هایی در نظر گرفته شده است. وی اضافه کرد: با توجه به سوال متقاضیان استخدام در دستگاههای اجرایی و تکلیف مقام معظم رهبری در خصوص استخدام براساس عدالت و با استناد به قانون مدیریت خدمات کشوری، آیین نامه را به تصویب شورای توسعه مدیریت رساندیم که به دستگاه ها ابلاغ شده است. عسکری افزود: در چارچوب جدید پیش بینی شده که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی عهده دار این کار باشد و هر سال در دو مقطع 6 ماهه در اردیبهشت و آبان ماه آزمون استخدامی برگزار کند. وی گفت: هر سال براساس مجوزهایی که به دستگاهها داده می شود، متناسب با مشاغل و محل جغرافیایی میزان استخدام هایی که می خواهد صورت گیرد از طریق سامانه الکترونیکی به اطلاع عموم مردم می رسد. وی افزود: در این مدت نیازهای استخدامی، مشخص و اعتبارسنجی و امتحانات در دو مرحله انجام می شود. جانشین معاونت توسعه مدیریت سرمایه انسانی گفت: افراد سه فرصت براساس یک مرحله آزمون در اختیار دارند و شاید متقاضی در مرحله اول استخدام شود، در غیر این صورت همان آزمون برای دو سال اعتبار دارد و بنا به نیاز دستگاهی استخدام می شود و نیاز به امتحان مجدد ندارد. وی افزود: متقاضی استخدام با یک امتحان تا مدت دو سال شانس پذیرش در یک دستگاه دولتی را دارد. عسکری آزاد گفت: همچنین برای راحتی متقاضیان یک خوشه شغلی در نظر گرفته می شود که فرد می تواند در آن خوشه شغلی امتحان دهد. وی افزود: بطور مثال یک فرد در خوشه رشته های مدیریت، حسابداری و کشاورزی متناسب با شغل پیشنهادی در آزمون شرکت کرده که در صورت قبولی در دستگاه مورد نظر پذیرفته می شود. عسکری آزاد گفت: افراد نیاز نیست برای هر دستگاه در امتحانات مکرر شرکت کنند. وی تشریح کرد: استخدام افراد بومی و کسانی که در شهرستان ها متولد شده اند یا حداقل 4 سال در آن شهرستان اقامت داشته اند یا فرزندان کارمندانی که پدرشان در آن منطقه خدمت می کنند، از دیگر مزیتهای پیش بینی شده در دستورالعمل نحوه جذب و استخدام در دستگاه های اجرایی است. عسکری آزاد گفت: ضریب نمره امتحان افراد بومی یک و چهاردهم است و 40 درصد به آنها امتیاز داده می شود و اگر در سطح استان بخواهند استخدام شوند، ضریب امتحان آنها 1.2 است. وی افزود: در برخی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته متناسب با درخواست دستگاه ها تا 100 درصد افراد بومی جذب می شوند و افراد در همان جا استخدام و خدمت می کنند و مشکل جذب نیروی در این مناطق رفع می شود. جانشین معاونت توسعه مدیریت سرمایه انسانی گفت: امتحانات شامل مراحل عمومی و تخصصی و دروس عمومی نیز شامل ادبیات فارسی، هوش و انگلیسی است. وی افزود: نمره دروس عمومی 40 درصد و دروس تخصصی 60 درصد آزمون را تشکیل می دهد. عسکری آزاد گفت: مرحله بعد از امتحان، مصاحبه تخصصی و مصاحبه تشخیص مباحث رفتاری و سپس مرحله گزینش و بعدا از آن هم استخدام فرد در دستگاه دولتی است. ** ساماندهی نیروی انسانی دستگاه های دولتی جانشین معاونت توسعه مدیریت سرمایه انسانی گفت: دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی دستگاه های دولتی در جلسه چهارشنبه شورای عالی اداری بطور کامل و قطعی تصویب و ابلاغ می شود، تا منابع انسانی ساماندهی شود. عسکری آزاد افزود: در حاضر مدارک تحصیلی و تخصص افراد با نیاز دستگاه های اجرایی متناسب نیست. وی گفت: از طرفی برخی دستگاه ها، نیروی مازاد و برخی کمبود دارند و در برخی مناطق و مشاغل نیز مازاد و کمبود وجود دارد. عسکری آزاد اضافه کرد: آیین نامه مربوطه را معاونت توسعه تنظیم و به شورای عالی اداری ارجاع و برای تصویب ارائه کرده است تا برنامه ریزی نیروی انسانی ساماندهی می شود. وی افزود: براساس دستورالعمل جدید، نیاز نیروی انسانی دستگاه ها، رشته و سطوح وضع فعلی و نیروی مازاد؛ مشخص و اجازه جابجایی داده می شود. عسکری آزاد گفت: در صورت کمبود نیرو در دستگاهی از طریق مکانیزم استخدام، نیروها تامین و در فرآیند سه ساله نیروی انسانی ساماندهی می شود. وی افزود: سال های گذشته برخی دستگاه ها تعداد استخدام در سطح دیپلم و پایین تر داشته اند و برخی دستگاه ها در سطوح ستادی شان بیش از 50 درصد مازاد نیرو دارند و از طرف دیگر نیازهای تخصصی دستگاه ها برآورده نشده است. عسکری آزاد گفت: این استخدام ها براساس مجوزهای موردی یا برخی مجوزها بوده که بعدا مجلس آنرا لغو کرده اما استخدام آن صورت گرفته است. وی افزود: به هر حال در دو برنامه چهارم و پنجم نزدیک به 894 هزار نفر نیرو به کار گرفته شده که برخی شرایط احراز برای این مشاغل را نداشته اند. عسکری آزاد گفت: کل کارکنان شامل نظامی، کشوری و لشکری و نهادها 3 میلیون و 960 هزار نفر هستند که از این میزان، مجموع نیروی سازمان و دستگاهها و نهادهای دولتی 2 میلیون و 300 هزار نفر هستند. وی افزود: در برنامه های چهارم و پنجم حدود 900 هزار استخدام داشتیم و حدود 600 هزار نفر از خدمت خارج یا بازنشسته شده یا خروج خدمت طبیعی داشته اند. عسکری آزاد گفت: با این حساب قدر مطلق استخدام ها نسبت به خروجی ها حدود 300 هزار نفر یعنی 14 درصد است. وی افزود: طبق قانون باید 5 درصد از شاغلان دولتی کم می کردیم که متاسفانه نه تنها در دو برنامه کم نشده که 14 درصد هم اضافه شده است. جانشین معاونت توسعه مدیریت سرمایه انسانی گفت: دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی تشخیص می دهد، چقدر نیروی متناسب با مشاغل نیاز داریم و برای مازادها تغییر و جابجایی احتمالی پیش بینی شده است. وی افزود: برخی از فعالیتهای تصدی گری نیز به بخش خصوصی واگذار می شود و توسعه فعالیت نداریم که راهی برای چابک سازی دولت است. عسکری آزاد گفت: بحث کاهش بیشتر کارکنان دستگاه ها عمدتا طبیعی است و سالانه حدود 50 هزار نفر بازنشسته و از خدمت خارج می شوند. جانشین معاونت توسعه مدیریت سرمایه انسانی اضافه کرد: پیش بینی شده استخدام ها محدود شود و میزان استخدام در مقابل خروجی ها 12 هزار نفردر سال است. وی گفت: همچنین واحدهایی به بخش خصوصی واگذار می شوند و کارکنان در همان واحدها بشکل غیردولتی می توانند ادامه خدمت دهند. لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده