رفتن به مطلب

توسعه پايدار منابع طبيعي و بيابان زايي


ارسال های توصیه شده

با شروع قرن 21 دنيا با سوالاتي اساسي مواجه خواهد شد بسياري معتقد ند كه اثراتتخريب زيست محيطي و محدوديت اكوسيستم هاي طبيعي باعث ايجاد محدوديت هايي براي توسعه اقتصادي و اجتماعي مي شود.كه به كاهش سرانه 11 درصدي غلات و 7 درصدي صيد ماهي طي سال هاي 93-1983 مي توان اشاره نمود. لذا اقيانوس ها به حد نهايي ظرفيتشان در عرصه آبزيان، مراتع در تامين غذاي دام و چرخه هيدورلوژيك، بسياري از كشورها را به حد نهايي در توليد آب شيرين نزديك كرده است. فرسايش خاك، آلودگي هوا، فشردگي خاك ها، پايين رفتن سطح سفره هاي آب زيرزميني، از دست رفتن مواد آلي خاك و شور شدن زمين ها همه اين موارد رشد عملكرد و توليد غذا را كند كرده است. از طرف ديگر بين سال هاي 90-1950 حدود 5/2 ميليارد نفر يا سالانه به طور متوسط 70 ميليون نفر به جمعيت جهان اضافه شده و نيز طي سال هاي 2030-1990 حدود 6/3 ميليارد نفر يا سالانه 90 ميليون نفر بر جمعيت جهان افزوده خواهد شد.

مفهوم توسعه پايدار عبارت است از دسترسي به نياز هاي حال حاضر بدون آنكه توانايي نسل هاي آينده در دسترسي به نياز هاي امروز ما به مخاطره بيافتد.( بانك جهاني، دانشگاه آكسفورد 1987). اما مفهوم واژه نياز هاي حال حاضر ما (Need of the present) چيست؟ با اندكي تامل ليستي از نياز هايي كه ممكن است با يكديگر در تضاد باشند تهيه مي شود. به طور مثال هواي پاك براي تنفس نيازي است كه در تضاد با استفاده از اتومبيل براي حمل و نقل به عنوان يك آلوده كننده هوا مطرح است. چگونه بايد براي رفع اين نياز ها تصميم گيري كرد؟ اين نياز ها در سه گروه اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي به صورت يك پازل كنار هم قرار داشته كه بايد يك موازنه بين آنها برقرار كرد.در كوتاه مدت اكثر اين نياز ها در اين پازل در تضاد با يكديگر هستند، به طور مثال توسعه صنعتي در تضاد با حفاظت منابع طبيعي است در حالي كه در دراز مدت با بهره برداري مسئولانه از منابع طبيعي (Responsible use of natural resources) در زمال حال به طور حتم به منابع قابل استفاده براي توسعه پايدار صنعت در آينده دور يا دراز مدت كمك خواهد كرد.

بيابان زايي طبق تعريف براساس فصل 12 صورتجلسه 21 كنفرانس محيط زيست و توسعه سازمان ملل (UNCED) عبارت از تخريب سرزمين در مناطق خشك، نيمه خشك و نيمه مرطوب خشك در اثر عوامل مختلف شامل تغيير اقليم و فعاليت هاي انساني است. به عبارت ديگر بيابان زايي در نتيجه تخريب سرزمين متاثر از توسعه ناپايدار در اقليمي خاص مي باشد و پايداري در توسعه مستلزم نگاه دراز مدت به بهره برداري از منابع طبيعي با سه جنبه اجتماعي ، اقتصادي و زيست محيطي است.

تنها از پنجره منابع طبيعي به واژه بيابان زايي نگاه كردن بدون توجه به جنبه هاي اجتماعي و اقتصادي موضوع نگاهي ناپايدار غير قابل استقرار است. لذا برنامه هاي بيابان زدايي بايد علاوه بر جنبه هاي زيست محيطي به جنبه پيشگيري يا حل پازل توسعه پايدار در مناطق خشك و نيمه خشك و نيمه مرطوب خشك را در نظر داشته باشد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نوشته شده در Sat 6 Jul 2013ساعت 14:17 توسط نژادمحمد (A.R. Nejadmohammad Namaghi) | نظر بدهید


شاعر و پژوهشگر برجسته کشور گفت: استاد محمد قهرمان عصر شنبه بر اثر بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت. روحش شاد و يادش گرامي باد

محمد قهرمان یکی از شعرای برجسته کشور در زمینه سبک هندی به شمار می رود، که آثار بی بدیلی از خود بر جای گذاشته است. استاد قهرمان تحقیقات گسترده ای در زمینه سبک هندی از خود بر جای گذاشته که مهمترین آثار او تصحیح دیوان صائب تبریزی در 4 جلد و تصیح دیوان میر سید تهرانی است. او بنیان گذار انجمن ادبی قهرمان بود و توانست حلقه های ادبی قابل تحسینی برگزار کند که شعرای بزرگی همچون شفیعی کدکنی در این انجمن پای گذاشتند. استاد محمد قهرمان دهم تیرماه 1308 در تربت حیدریه چشم به جهان گشود، که عصر شنبه ۲۸ ارديبهشت ۹۲ پس از سپری کردن دوران بیماری شاگردان و دوستداران اهل هنر و ادب ایران زمین را در غروب وجودشان به سوگ نشاند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...