رفتن به مطلب

6 خرداد روز انقراض نسل مرغابی آلا ئوترا ( Alaotra grebe )


Doctor_Shovan مهمان

ارسال های توصیه شده

Doctor_Shovan مهمان

صبح خرداد ۶, ۱۳۸۹ ، انقراض نسل مرغابی Alaotra grebe

( مرغابی آلا ئوترا ) جزیره ماداگاسکار رسما اعلام شد

 

Alaotra_grebe.jpg

 

 

 

اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ـ IUCN ـ ناپدید شدن یکی دیگر از گونه های پرندگان یعنی مرغابی Alaotra grebe جزیره ماداگاسکار را رسما اعلام کرد . این پرنده در فهرست قرمز اعلام شده در سال ۲۰۰۹ (RedList 2009) این سازمان قرار داشت . خبر ناپدید شدن این گونه از پرندگان بشر را به تجربه کردن آنچه دانشمندان از آن به “ششمین انقراض بزرگ “یاد می کنند ، یک گام دیگر نزدیک تر کرد

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، بر اساس فهرست قرمز اعلام شده در سال ۲۰۰۹ (RedList 2009) که توسط اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت IUCN ـ‌ منتشر شده بود ، شمار گونه‌های در معرض تهدید جهان به ۴۷ هزار و ۶۷۷ گونه جانوری و گیاهی رسیده بود که از این میان ۱۷ هزار و ۲۹۱ گونه در معرض خطر انقراض بودند و در لیست اعلام شده مرغابی Alaotra grebe جزیره ماداگاسکار ( پرنده شابه بسر ) نیز در منطقه قرمز قرار داشت .

جانورشناسان می گویند ، گونه های جانوری سریع تر از هر زمانی در شصت و پنج میلیون سال گذشته مسیر انقراض را طی می کنند.

ناپدید شدن مرغابی موسوم به “مرغابی آلا ئوترا” در ماداگاسکار را” بردلایف اینترنشنال “امروز صبح به طور رسمی تایید کرد.

منقرض شدن این گونه جانوری گامی شوم در مسیر بیولوژیکی است که به نظر می رسد در قرن بیست ویک فراگیر شود.

محققان تاکنون پنج حادثه فاجعه آمیز را در دوران پیش از تاریخ زمین شناسایی کرده اند که بر اثر آن اکثر گونه های جانوری زمین منقرض شده اند.

آخرین نمونه این حوادث شصت وپنج میلیون سال قبل رخ داد و آن زمانی بود که دایناسورها بر اثر بارش شهاب سنگ های بزرگ از روی زمین محو شدند.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

سیر ناپدید شدن گونه های جانوری به شکلی است که بسیاری از زیست شناسان را متقاعد کرده است که ما ششمین انقراض بزرگ را تجربه می کنیم؛ با این تفاوت که این انقراض بزرگ این بار متاثر از اقدامات بشراست یا به عبارت دیگر ما سرگرم نابود کردن گونه های مختلف گیاهی و جانوری با روندی سریع تر از بازتولید آن ها هستیم.

این سیر نابودی درباره گونه های پرندگان به حدی است که حدود یک گونه در هر دهه برآورد شده است .

اکنون فهرست قرمز سازمان های حیات وحش نشان می دهد که هزارودویست وچهل گونه پرنده در معرض خطر انقراضند که در مقایسه با ارزیابی پارسال ، بیست ویک گونه دیگر به آن اضافه شده است

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

طبق گزارش اعلام شده در سال ۲۰۰۹ این سازمان یک پنجم پستانداران شناخته شده جهان، یک سوم دوزیستان، بیش از یک چهارم خزندگان و ۷۰ درصد گیاهان در خطر انقراض قرار دارند. این هشداری است که در فهرست جدید اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت منتشر شده است.

دوام انسان نباید به قیمت نابودی گونه های کوچکی تمام شود که منافع زیادی را برای ما به عنوان چرخه غذایی طبیعت و هماهنگ کننده شرایط اقلیمی دارند .

بر اساس فهرست قرمز اعلام شده در سال ۲۰۰۹ (RedList 2009) که توسط اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت IUCN ـ‌ منتشر شده است، شمار گونه‌های در معرض تهدید جهان به ۴۷ هزار و ۶۷۷ گونه جانوری و گیاهی رسیده است که از این میان ۱۷ هزار و ۲۹۱ گونه در معرض خطر انقراض هستند.

«جین اسمارت»، مدیر اجرایی گروه تنوع زیستی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در این خصوص به ایسنا گفت: بر اساس نتایج منتشر شده، ۲۱ درصد پستاندار، ۳۰ درصد دو‌زیست، ۱۲ درصد پرنده، ۲۸ درصد خزنده، ۳۷ درصد ماهیان آب‌های آزاد، ۷۰ درصد گیاه و ۳۵ درصد بی‌مهرگان جهان در معرض خطر قرار دارند.

وی افزود: همچنین بر اساس اعلام اخیر کارشناسان و دانشمندان محیط زیست، انقراض در میان تمامی این گونه‌های شناخته شده سیر صعودی دارد. از طرفی ما سال جدید را سال جهانی تنوع زیستی نام نهادیم؛ چرا که قصد داریم در سال ۲۰۱۰ میلادی از این گونه‌های زیستی به طور کامل حفاظت کنیم.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

در گزارش سال ۲۰۰۹ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ـ IUCN ـ همچنین به این موضوع اشاره شده است که از ۵ هزار و ۴۹۰ پستاندار، ۷۹ گونه به طور کامل منقرض شده، ۱۸۸ گونه به در خطر قرار دارند، ۴۴۹ گونه در خطر قرار گرفتند و ۵۰۵ گونه نیز آسیب‌پذیر هستند. به طوری که «ووآلاووی شرقی» با نام علمی Voalava antsahabensis اولین بار است که در بخش در خطر قرار گرفته فهرست قرمز IUCN‌ قرار می‌گیرد. این جونده که در ماداگاسکار زندگی می‌کند، به دلیل از میان رفتن زیستگاه و سوزاندن اراضی جنگلی در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

 

 

در فهرست قرمز سال ۲۰۰۹ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت هم‌اکنون یکهزار و ۶۷۷ خزنده قرار دارند که ۲۹۳ گونه آن در سال جدید به این فهرست اضافه شده است. به طور کلی ۴۶۹ خزنده در معرض خطر انقراض هستند، در حالیکه از این فهرست ۲۲ گونه به طور کامل منقرض شده‌اند. در این میان ۱۶۵ گونه که بومی فیلیپین هستند هم‌اکنون در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حافظت از طبیعت ثبت شدند که از میان آن‌ها می‌توان به سوسمار «پانای مانیتور» با نام علمی Varanus mabitang اشاره کرد. نسل این خزنده به دلیل فعالیت‌های کشاورزی و قطع درختان و شکار بی‌رویه توسط بومیان در معرض انقراض قرار گرفته است.

همچنین «سوسمار آبی بالدار» با نام علمی Hydrosaurus pustalatus نیز در رده در آسیب‌پذیر این فهرست قرار گرفته است.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

«سیمون استوارت»، مدیر کمیسیون گونه‌های نجات یافته iucn نیز خاطرنشان کرد: اگرچه خزندگان در معرض خطر انقراض در جهان را شناسایی کردیم، اما اوضاع از این هم بدتر است. ما به نوعی رویکرد عاقلانه و جهانی برای حفاظت از این گونه‌ها نیاز داریم.

فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت نشان‌دهنده این موضوع است که از ۶ هزار و ۲۸۵ دوزیست جهان، یکهزار و ۸۹۵ گونه در معرض خطر انقراض هستند. به طوری که از این میان ۳۹ گونه منقرض شده، ۴۸۴ گونه به شدت در خطر بوده، ۷۵۴ گونه در خطر هستند و ۶۵۷ گونه نیز آسیب‌پذیرند.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

وزغ «کیهانسی اسپری» با نام علمی Nectophrynoides asperginis به شدت در خطر قرار گرفته است. نسل این جانور که در آبشارهای تانزانیا زیست می‌کند به دلیل شکار توسط روستاییان و نابودی زیستگاه در معرض انقراض قرار گرفته است به شکلی که تنها ۱۷ هزار عدد از این دوزیست در جهان باقی مانده است. از طرفی گسترش نوعی بیماری قارچی در میان این دوزیستان از دیگر عوامل به خطر افتادن نسل آن ذکر شده است. این بیماری قارچی همچنین نسل قورباغه درختی «راب» با نام علمی Ecnomiophyla rabborum را نیز به خطر انداخته است، به همین دلیل این گونه هم‌اکنون در رده به شدت در خطر فهرست قرمز IUCN قرار دارد. این بیماری در سال ۲۰۰۶ میلادی نیز باعث کاهش نسل و زاد و ولد این دوزیستان شده بود.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

در ادامه این فهرست به گونه‌های گیاهی اشاره شده و آمده است: از ۱۲ هزار و ۱۵۱ گیاه در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، ۸ هزار و ۵۰۰ گونه در معرض خطر انقراض قرار دارند. این در حالیست که ۱۱۴ گونه پیش از این به طور کامل منقرض شده‌اند.

گونه‌ای به نام «ملکه آند» با نام علمی Puya raimondii متعلق به کوهستان‌های «آند» در امریکای جنوبی در رده در خطر فهرست قرمز قرار گرفته است. این گیاه که اولین بار در ۸۰ سال قبل در پرو و بولیوی رویید،‌ هم‌اکنون به شدت در معرض نابودی است.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

در بخش بی‌مهرگان هم‌اکنون ۷ هزار و ۶۱۵ گونه در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار گرفته‌اند که دو هزار و ۶۳۹ گونه آنها در معرض خطر انقراض هستند.

این در حالیست که دانشمندان یکهزار و ۳۶۰ گونه سنجاقک را امسال در این فهرست اضافه کرده‌اند و هم‌اکنون تعداد این نوع حشره در معرض خطر به یکهزار و ۹۸۹ عدد رسیده است. این در حالیست که ۲۶۱ گونه از این حشره بی‌مهره در خطر قرار دارد.

«جاینت جول» حشره‌ای است با نام علمی Chlorocypha centripunctata که در جنوب شرق نیجریه و جنوب غرب کامرون یافت شده است، آسیب‌پذیر است. از طرفی، به دلیل نابودی زیستگاه این حشره در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

در فهرست قرمز IUCN هم اکنون دو هزار و ۳۰۶ گونه مختلف صدف قرار دارد که یک هزار و ۳۶ گونه در معرض خطر انقراض بوده که ۹۴ گونه جدید امسال به این فهرست اضافه شده است. این در حالیست که فقط ۷ گونه صدف که هم‌اکنون در دریاچه «دیانچی» در استان «یون نن» در جنوب غرب چین یافت می‌شود به فهرست امسال افزوده شده و به گفته دانشمندان شکار بی‌رویه این گونه از بی‌مهرگان به شدت موجب انقراض نسل و کاهش جمعیت آنان شده است.

بر اساس گزارش اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت هم اکنون ۳ هزار و ۱۲۰ گونه ماهی آب‌های آزاد در فهرست قرمز قرار دارند که بیش از ۵۱۰ گونه‌ سال گذشته به این فهرست اضافه شده است. این در حالیست که یک هزار و ۱۴۷ گونه از این جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارند.

«لجن ماهی قهوه‌ای» با نام علمی Neochanna apoda که تنها در نیوزلند یافت می‌شود، در رده گونه‌های در معرض خطر تا آسیب‌پذیر قرار گرفته است. چرا که ۸۵ تا ۹۰ درصد تالاب‌های این کشور یا خشک شده و یا به اراضی صنعتی تبدیل شده‌اند.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

«ژان کریستوف وی»، رییس اجرایی برنامه حفاظت از گونه‌های iucn نیز افزود: موجوداتی که در آب‌های آزاد زندگی می‌کنند طی سالیان متمادی مورد بی‌مهری قرار گرفتند. به همین دلیل تلاش کردیم تا با قرار دادن این موجودات در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت از نسل آن‌ها حفاظت کنیم.

«کرگ هیلتون تیلور»، مدیر فهرست قرمز iucn نیز خاطرنشان کرد: با اینکه بیش از ۴۷ هزار گونه مختلف جانوری و گیاهی را در این فهرست گنجاندیم، اما شواهد و مدارک نمایانگر این موضوع هستند که تعداد این موجودات بیش از این‌هاست. موجوداتی که ما هنوز به کشف آن‌ها نایل نیامدیم و ممکن است به شدت در معرض خطر انقراض باشند.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

خدا رحمتش کنه حیوون خوبی بود !

 

ولی چرا نمونه ژنتیکش رو نگه نداشتند برای همچین مواقعی ؟

شاید هم داشته باشند یعنی بتونن همانندسازیش کنند لابد خرجش زیاده و فوایدی جهت دار که اونا میخوان در اینکار نمیبینند

 

 

همه حیوانات دارن یکی به یکی منقرض میشن!! :4564:

متاسفانه

حالا به کی تسلیت بگم کسیو نداشته خوووووووو:ws44:

به جامعه ی بشریتی که فقط به منافع کوتاه مدت خودش فکر میکنه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...