رفتن به مطلب

چالش هاي صنعت ديرگداز در پاسخ به نيازهاي صنعت فولاد و راه كارهاي تكنيكي حل آنها


EN-EZEL

ارسال های توصیه شده

صنعت ديرگداز يك ركن صنايع فلزي است؛ اين صنعت موظف است با ارتقاي كيفيت محصولات خود، توليدكنندگان فلزات آهني و غيرآهني را در افزايش كيفيت و توليد محصولات جديد ياري نمايد. افزايش كيفيت محصولات ديرگداز، كاهش مصرف آنها را در پي دارد كه چالش مهم توليدكنندگان ديرگداز خواهد بود. متن زير برگرفته از يكي از مقالات ارايه ­ شده توسط پروفسور ريگاد ( Prof. Riguad­ ) از كانادا در همايش بين­المللي مواد ديرگداز تهران است كه به اين موضوع مي­پردازد:

همانطور كه در گزارش تحولات صنعت فولاد ذكر شد، رشد صنعت فولاد همراه با پراكنده‌شدن واحدهاي توليدكنندة فولاد در مناطق مختلف دنيا بوده است. برزيل، چين، روسيه و هند كشورهايي هستند كه واحدهاي جديد توليدكننده فولاد در آنها در حال ايجاد است و نياز صنعت فولاد به مواد ديرگداز، احداث واحدهاي جديد ديرگداز را در اين كشورها در پي خواهد داشت. تعدد واحدهاي توليدكنندة ديرگداز، شركت‌هاي بزرگ توليدكننده مواد ديرگداز را با هدف افزايش سودآوري و مبارزه با چالش‌ها، به سمت تشكيل شركت‌هاي چند­مليتي سوق داده و خواهد داد

 

1.jpg.

 

تشكيل شركت‌هاي چند­مليتي همراه با تغيير و تحولات مختلفي خواهد بود. شركت‌هاي چند­مليتي با چالش‌هايي چون نحوة يكپارچه‌كردن تهية مواد اوليه، تسهيلات توليد، بهره‌گيري از نيروهاي كاري و توليد محصولات قبلي و جديد مواجه هستند. بي‌شك اين تغيير و تحولات قدرت اجرايي شركت‌ها را محدود كرده و سرعت رشد دانش‌ فني آنها را مي‌كاهد. از ديگر سو تغييرات ذكر شده به پشتوانة مالي قدرتمندي نياز دارد. تشكيل شركت‌هاي چند­مليتي نيازمند تحليل صحيح از موقعيت منطقه‌اي و جهاني بازار مواد ديرگداز دارد

 

2.jpg.

 

صنايع ديرگداز همواره بايستي همگام با توليد محصولات جديد فولادي، محصولات ديرگداز جديد ارايه دهند

 

3.jpg.

 

برخي از اين نيازها عبارتند از:

 

• اراية ديرگدازهايي كه در برابر مذاب فولاد مقاومت بالايي داشته باشند و كم­ترين مقدار كربن از ديرگداز وارد فولاد شود.

 

• اراية ديرگدازهايي براي توليد فولاد عاري از نيتروژن و هيدروژن كه با روش گاززدايي در خلاء توليد مي‌شود.

 

• اراية ديرگدازهايي با مقاومت بيشتر نسبت به ضربه، ورقه ورقه‌شدن، خوردگي و نفوذ، براي توليد فولاد به روش احياي مستفيم و يا روش شارژ داغ آهن قراضه.

 

• درك صحيح نيازهاي مصرف‌كنندگان براي اراية خدمات جديد و همچنين تجديد نظر در قيمت خريد مواد اوليه، حمل و نقل، مصرف انرژي و غيره براي توليد محصولات ديرگداز ارزان‌تر و بادوام‌تر.

 

يكي از مشكلات صنايع ديرگداز استفاده از استانداردهاي ابعادي قديمي در توليد محصولات جديد است كه كاربري مصرف‌كنندگان را محدود مي‌كند؛ لذا لازم است تا در توليد محصولات جديد خارج از محدوديت‌هاي موجود عمل شود.

 

در توسعه ديرگدازهاي شكل­دار و بي‌شكل بايستي مطالب فوق‌الذكر لحاظ شود و از طرف ديگر مصرف‌كنندگان (فولاد­سازان) بايستي نسبت به بررسي استراتژي­هاي مختلف استفاده از مواد ديرگداز آگاه شوند؛ در استراتژي­هاي توليد فولاد، هزينه و زمان نصب، قابليت اعتماد، سهولت و هزينة تعمير و ساير عوامل درگير كاربرد مواد ديرگداز بايستي پيش از هر موردي بررسي شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...