رفتن به مطلب

مراقبت از دندان‌هاي شيري


ارسال های توصیه شده

از دست دادن زودهنگام دندان‌هاي شيري موجب به وجود آمدن ظاهري نازيبا و بروز مشكلات روحي و رواني در فرد مي‌شود

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

جوانه دندان‌هاي شيري در دوران جنيني تشكيل شده و به طور تقريبي از 9 ماهگي شروع به ظهور در حفره دهان مي‌كند و در 24 ماهگي رويششان تكميل مي‌شود.

تعداد دندان‌هاي شيري مجموعا 20 عدد است كه شامل 5عدد در هر نيم‌فك مي‌شود، از اين تعداد 2 عدد پيشين، يك عدد نيش و 2 عدد آسياب ناميده مي‌شوند. دكتر حميدرضا ارجمندي، دندانپزشك كودك و عضو هيات علمي دانشگاه در گفت‌وگو با «جام‌جم» در اين باره مي‌گويد: دندان‌هاي شيري به مرور از 7 سالگي تا 12 سالگي توسط دندان‌هاي دائمي جايگزين مي‌شود، بنابراين بر حسب وجود و عدم وجود دندان‌هاي شيري و دائمي، 3 دوره دنداني ‌از يك سالگي تا 6 سالگي، حضور توام دندان‌هاي شيري و دائمي از 6 سالگي تا 12 سالگي و دوره دندان‌هاي دائمي كه از 12 سالگي به بعد را شامل مي‌شود.

 

به گفته اين عضو هيات علمي دانشگاه، وظايف دندان‌هاي شيري شامل تغذيه، تكلم، حفظ فضاهاي موجود در فك و حفظ ظاهر و زيبايي است كه از مهم‌ترين اين وظايف، كمك به جويدن و تغيير روش تغذيه از شير خوردن به غذاهاي جويدني است.

 

وي مي‌افزايد: زبان در حالت‌هاي متفاوت قرار گرفتن در دهان، باعث اداي كلمات مختلفي مي‌شود و بودن دندان‌ها تاثير بسزايي در تلفظ و تكلم صحيح دارد.

 

اين پزشك متخصص با بيان اين كه در زير دندان‌هاي شيري، دندان‌هاي دائمي قرار دارد، خاطرنشان مي‌كند: وجود دندان‌هاي شيري مي‌تواند محافظي براي دندان‌هاي دائمي محسوب شود، بنابراين از دست دادن زودهنگام دندان‌هاي شيري، موجب اختلال در نظم و رويش دندان‌هاي دائمي مي‌شود و مشكلات ارتودنسي و ناصحيح قرار گرفتن جاي آنها مي‌شود، به نحوي كه بيمار را دچار عوارض مرتبط با جويدن و زيبايي مي‌كند.دكتر ارجمندي ضمن اشاره به اين كه وجود دندان‌هاي زيبا برظاهر و لبخند آنها تاثيرگذار است، مي‌افزايد: از دست رفتن زودهنگام دندان‌هاي شيري موجب به وجود آمدن ظاهري نازيبا و بروز مشكلات روحي ـ رواني و تاثير بر روابط فردي و اجتماعي در هر سني مي‌شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...