رفتن به مطلب

گرافن و جذب كامل نور


masi eng

ارسال های توصیه شده

شیمی فیزیك دانان در اسپانیا و انگلیس نشان داده اند كه اگر گرافن به صورت آرایه ای متناوب الگو داده شود می تواند برای ساخت یك جاذب كامل نور به كار رود. این فناوری به افزاره های شناسایی نورِ بهبود یافته خواهد انجامید به ویژه، در ناحیه فروسرخ طیف الكترومغناطیس. شاید این یافته ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یی غیرمعمول به نظر برسد زیرا مواد كنونی معمولاً برای جذب كامل نور باید ضخامتی برابر با هزاران اتم داشته باشند.

 

2014_02_02_190436.jpg

 

گارسیا دو آباجو از مؤسسه شیمی فیزیك روكاسولانو كه رهبری این گروه را به عهده دارد می گوید: این پیش بینی كه یك ماده تك لایه ای به ضخامت تنها یك اتم بتواند نور را به طور كامل جذب كند بسیار هیجان انگیز است.

 

این ساختار، نور را با حبس كردن آن در ناحیه هایی كه صدها برابر از طول موج نور كوچكترند، جذب می كند. این كار با بهره گرفتناز پلاسمون های موجود در ساختارهای نانودیسكی مجزا انجام می شود. پلاسمون ها، مجموعه نوسانگرهایی از الكترون ها هستند كه به شدت، با نور برهم كنش دارند و به ویژه در نانو ساختارهای فلزی سه بعدی شناخته شده ترند.

 

برای نمونه، رنگ پنجره های شیشه ای آغشته به نانوذره ها، ناشی از مجموعه های نوسان كننده از الكترون ها روی سطح نانوذره های طلا، مس و فلزهای دیگر است كه در شیشه وجود دارند.

 

با این حال، از آنجا كه گرافن، فقط به اندازه یك اتم ضخامت دارد و الكترون هایش در دو بعد حركت می كنند، ایجاد پلاسمون ها در این مواد، در فركانس های بسیار كم روی می دهد.

 

برای حبس كردن نور در گرافن باید ماده به صورت الكتریكی باردار شود و طول موجی كه نور می تواند در آن حبس شود به مقدار بار ماده بستگی دارد. این روش اثری مشابه وجود ناخالصی در نیم رساناها دارد كه باعث می شود باردار كردن، با

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ن الكترون ها در نزدیكی گرافن به آسانی انجام گیرد. با تغییر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اعِمال شده می توان مقدار بار را كنترل كرد.

 

این گروه در محاسباتشان چگونگی جذب نور در ناحیه نزدیك به فروسرخ را بررسی كرد.

 

پژوهشگران تعمیم نتایج را به دیگر ناحیه ها آسان ارزیابی كرده اند. بنا به گفته آنها، نانودیسك ها می توانند مقدار زیادی از نور را جذب كنند زیرا ساختارهای گرافنی منفرد، در فاصله بسیار مشخصی از یكدیگر مرتب می شوند.

منبع:رشد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...