رفتن به مطلب

ماشین های برداشت کشاورزی:


ارسال های توصیه شده

داشت محصول نتیجه زحمات کشاورز در مراحل تهیه و آماده کردن زمین ، کاشت ، داشت می باشد و هر قد راین مرحله دقیق تر و بهتر انجام گیرد سود بیشتری برای کشاورز دارد و او را دلگرم تر و علاقه متد تر به کار کشاورزی می سازد و به زندگی او آسایش و رفاه می بخشد . مسلما برداشت محصول بوسیله ماشین سریع تر و بهتر از وسایل دستی است و به کشاورز فرصت می دهد تا از زمان های صرفه جویی شده برای گسترش سطح کشت و تهیه بذر و بستر خوب استفاده نماید. عملیات برداشت به مجموعه اعمالی اطلاق می گردد که پس از عملیات داشت شروع شده و به خروج محصول از مزرعه خاتمه می یابد. آنچه محصول خوانده می شود، در گیاهان مختلف متفاوت است. برگ و ساقه یونجه یک محصول است ولی ریشه چغندر قند نیز یک محصول می باشد. نی شکرها و بلال های شیرین هر یک ، محصول به حساب می آید. غلاف و دانه های نخود، محتوی آن، خوشه های گندم و کاه، غده های زیر زمینی ، نیز محصول هستند. به همین سبب ماشین های متنوعی برای برداشت محصولات گوناگون و متناسب با نوع م حصول ساخته شده اند. مضافاً که گاهی برای برداشت یک محصول ممکن است از چندین ماشین بهره گرفته شود. یونجه، نمونه خوبی از این نوع محصول می باشد. ماشین های مختلف برداشت بعضی از محصولات ممکن است سر هم شده و دستگاهی بوجود آمده باشد که چندین عمل را همزمان انجام می دهد. این ماشین ها را کمباین می نامند.

 

کلمه کمباین به معنی ترکیب می باشد و همان فارسی شده ‍Combine است كه از ريشه Combination گرفته شده است و در ماشين هاي كشاورزي اصولا به وسيله اي گفته مي شود كه چند كار را به صورت تركيبي ( در عرض هم يا در طول هم ) به انجام مي رساند.

ماشين هاي كمباين در دو گروه ماشين هاي كاشت و ماشين هاي برداشت به چشم مي خورند و اساسا با افزودن اسمي به آن موضوع فعاليت آن مجموعه تركيبي مشخص مي شود. از جمله اين كمباين ها مي توان به كمبينات ( ماشين كاشت ) و كمباين هاروستر ( ماشين برداشت ) اشاره كرد كه در ذيل به توضيح مختصري در مورد آن ها پرداخته مي شود.

 

1 - كمبينات ها : يك ماشين تركيبي كاشت است كه داراري مخازن بذر و كود و تعدادي ادوات خاكورز مي باشد و عمليات خاكورزي و كاشت را تواما انجام مي دهد. اين ماشين بصورت كششي بوده و عمليات كاشت را سرعت مي بخشد. همچنين در خاكورزي ها كم ( كم خاكورزي ) يا بي خاكورزي كاربرد فراوان دارد. اين ماشين تركيبي كه در ايران به تازگي بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد به علت حجم كم و كارآيي زيادي كه دارد در تسريع و افزايش دقت عمليات كاشت در كشاورزي نقش عمده اي دارد. اين دستگاه در ايران به كمبينات معروف است.

 

به طور کلی ماشین های برداشت عبارتند از :

1-ماشین های برداشت علوفه

2- ماشین های برداشت غلات

3- ماشین های برداشت چغندر، سیب زمینی ، ذرت ، پنبه ، نیشکر و غیره

 

کمباین :

کمباین آخرین نوع ماشین اختراع شده می باشد که ترکیبی از داس، خرمنکوب و ماشین بوجاری است. علاوه بر آن مخزنی برای ذخیره دانه تمیز یا محلی برای اکسید کردن آن دارد.

 

انواع کمباین غلات:

کمباین را بر حسب نوع کار، چگونگی تأمین حرکت، ذخیره دانه تمیز و نوع محصول طبقه بندی می شوند.

 

الف) نوع کار:

1) بافه بند که محصول را درو بسته بندی می کند. 2) کمباین که محصول تپه که قادر به کار کردن درمزارع دیم کاری و شیب دار می باشد.

 

منبع: دانشگاه كشاورزي

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...