رفتن به مطلب

لامپ های ال.ایی.دی به اکوسیستم آسیب می زنند


ارسال های توصیه شده

[h=3]تهران-ایرنا- محققان نیوزلندی می گویند: لامپ های کم مصرف ال.ایی.دی 50 درصد حشرات بیشتری را به خود جذب می کنند که این موضوع می تواند به اکوسیستم آسیب بزند.[/h]

81354324-6022025.jpg به گزارش ایرنا از ساینس، لامپ های ال.ایی.دی نسبت به لامپ های رشته ای تنگستن 90 درصد انرژی کمتری مصرف می کنند و نسبت به طول عمر 1000 ساعتی این لامپ های رشته ای تا 100هزار ساعت کار می کنند.

 

اما یک مطالعه که به تازگی انجام شده است نشان می دهد که لامپ های ال.ایی.دی در حالی که می توانند برای محیط زیست مفید باشند اما برای خانواده حشرات مشکل زا هستند زیرا حشرات زیادی جذب طیف نور این لامپ ها می شوند.

 

این مطالعه که توسط محققان موسسه «سیون» در نیوزلند انجام شد، نشان می دهد که تله های قرار داده شده در نزدیکی لامپ های ال.ایی.دی نسبت به تله های قرار داده شده در کنار لامپ هایی که با بخار سدیم کار می کنند 50 درصد حشرات بیشتری به خود جذب می کنند.

 

لامپ هایی که با بخار سدیم کار می کنند و نور زرد منتشر می کنند به اندازه زیادی در خیابان ها مورد استفاده قرار می گیرند و حشرات نیز به نور سفید و هم به نور زرد جذب می شوند اما به نظر می رسد که آنها به نور آبی که از لامپ های ال.ایی.دی تولید می شود، بیشتر جذب می شوند.

 

در این مطالعه محققان بیش از 20 هزار حشره را که جذب طیف نور لامپ های ال.ایی.دی شده بودند مطاله کردند و متوجه شدند بیشترین شمار آنها را پروانه ها و مگس ها تشکیل می دادند.

 

محققان ادعا می کنند که جذب این حشرات به نور لامپ های ال.ایی.دی می تواند کشنده باشد زیرا حشرات را از مسیر معمول خود خارج کرده و آنها را در آرواره های شکارچیان قرار می دهد و به این ترتیب در زنجیره غذایی اختلال ایجاد می کند.

 

امروزه استفاده از لامپ های ال.ایی.دی در حال افزایش است و برآوردها نشان می دهد که این فناوری می تواند در همه چیز از خانه گرفته تا تابلوهای تبلیغاتی استفاده شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...