رفتن به مطلب

بازيابي سن جهان


moein_13

ارسال های توصیه شده

بازيابي سن جهان

P00067.jpg
ناسا در هفاه گذشته يكي از بي نظير ترين تصاوير از كودكي جهان را منتشر كرد كه توسط كاوشگر WMAP تهيه شده است.

يكي از نتايجي كه از داده هاي كاوشگر WMAP(Wilkinson Microwave Anisotropy Probe) به دست آمد تعيين سن جهان با دقتي معادل 1 % بود. بنابر نتايج حاصل از اطلاعات اين كاوشگر سن جهان 7/13 ميليارد سال است كه در تطابق كامل با محاسبات قبلي قرار دارد. چارلز گودارد يكي از مسوولين اين پروژه در كنفرانسي خبري اطلاعات به دست آمده از اين كاوشگر را به معدني از طلاي ناب تشبيه كرد. وي افزود اين داده ها بسيار با ارزشند چراكه اولا تصويري با جزييات بسيار بالا و سرتاسري از دوران طفوليت كيهان در اختيار دانشمندان قرار مي دهد ثانيا با كمك اين داده ها به دوره اي از تاريخ جهان دست يافته ايم كه ستاره هاي اوليه جهان به تازگي درخشش خود را آغاز كرده بودند و سوما اين طرح محكي مستقل را در اختيار كيهانشناسان قرار داده است تا با كمك آن به بررسي و بازبيني نظريات و فرضيات خود بپردازند . نمونه اي از اين آزمونها سن كيهان است كه مطابق داده هاي اين طرح معادل 7/13 ميليارد سال (با خطاي 1 % ) برآورد شده است.براساس داده هاي اين كاوشگر كماكان نظريه انفجار بزرگ بهترين توصيف از تولد و تحول جهان را در اختيار مردم مي گذارد.

با كمك داد ه هاي اين كاوشگر دانشمندان مي توانند نظريات خود در خصوص تحول كيهان در چند ثانيه نخست خلقت را با دقت بيشتري مورد بررسي قرار دهند ، ضمن اينكه مي تواند دانشمندان را در توضيح چگونگي شكل گيري ستاره ها در شرايط پس از انفجار بزرگ ياري دهد.

در اين تصوير تغييرات دمايي كوچكي ثبت شده است كه نشان از تغييرات اندك در چگالي مواد در نواحي مختلف جهان دارد . همين اختلاف چگالي عاملي براي جمع شدن مواد گرد هم و تشكيل ستاره ها و كهكشانهاي اوليه بوده است. از سوي ديگر داده هاي به دست آمده از اين كاوشگر نشان از آن دارد كه ماده معمولي ( كه از اتمهاي شناخته شده ساخته شده است) تنها 4 % جرم عالم را تشكيل مي دهد و 23 % جرم جهان را نوع نا مشخص از ماده يا ماده تاريك تشكيل داده است و بقيه 73 % جرم عالم را انرژي تاريك تشكيل مي دهد ( نيرويي دافعه كه به نظر مي رسد موجب تعيين شتاب انبساط عالم باشد).

اين كاوشگر تابش زمينه كيهاني در 10 بهمن سال 1379 با يك راكت دلتا 2 به فضا پرتاب شد و پس از اينكه از گرانش ماه كمك گرفت در محل استقرار پيش بيني شده خود در ارتفاع 1930800 كيلومتري از زمين مستقر شد وطي دو سال به جمع آوري اطلاعات و ثبت تابش زمينه كيهاني از تمامس نواحي آسمان نمود. پردازش اين اطلاعات نيز شش ماه زمان برد و هفته گذشته نتايج آن منتشر شد..اين طرح پيش از اين MAP خوانده مي شد و پس از پايان كار به احترام " ديويد ويلكينسون" كيهانشناس دانشگاه پيرينستون كه شهريور گذشته در گذشت، به نام او نامگذاري شد و از آن پس به نام WMAP شناخته مي شود.

تابش پس زمينه كيهاني براي اولين بار در سال 1965 توسط پنزياس و ويلسون در آزمايشگاه تلفن بل كشف شد و پس از آن در اوايل سال 1990 ميلادي ماهواره COBE به بررسي و ثبت دقيق آن پرداخت.اين ماهواره تغييراتي در حد يك ده هزارم را در اين تابش آشكار كرد. اين در حاليست كه WMAP با حساسيتي 15 بار بيش از COBE به رصد اين تابش بازمانده از انفجار بزرگ پرداخت و موفق به آشكار سازي تولد ستاره ها در زماني شد كه از عمر جهان هستي تنها 200 ميليون سال مي گذشت.

منبع :
www.nojum.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...