رفتن به مطلب

چگونه فایل های مهم را برای همیشه پاک کنیم که قابل بازیافت نباشند؟


spow

ارسال های توصیه شده

حتمآ می دانید که وقتی فایلی را پاک می کنید اون فایل واقعآ از بین نمی رود و همچنان قابل بازیافت است. مطمئنم که عده زیادی از خوانندگان زنگوله خیلی خوب می دانند من راجع به چی حرف می زنم اما همانقدر هم مطمئنم که یک عده خیلی زیادی هم اصلآ نمی دانند چه خبره! بگذارید این را برایتان تعریف کنم، چند وقت پیش داشتم با دوستی راجع به همین موضوع حرف می زدم، نمی دانم چطور، اما ایشان فکر می کرد وقتی فایلی را از کامپیوتر پاک می کنی آن فایل – حالا هر طوری هست – «غیب» میشه و دیگه وجود نداره!

استدلالش می دونید چی بود؟ می گفت فرض کن من 100 گیگابایت فایل روی هاردم دارم، حالا من این 100 گیگابایت فایل را «دیلیت» می کنم و جای هاردم باز می شود و می توانم 100 گیگ فایل تازه به جای آن قبلی ها بریزم. پس آن فایل های قبلی قطعآ دیگر وجود ندارند که من توانستم این فایل های جدید را جا کنم.

گفتم خوب اون 100 گیگ قدیمی کجا رفته؟ خالیش کردی توی سطل آشغال؟ هارد هنوز همان جا است هیچی هم از توش خارج نشده، پس اون فایل ها کجاست؟ اینجا بود که رفیق ما به فکر فرو رفت.

فایل هیچ جا نرفته، یعنی جایی نداره که بره، فقط نوعش تغییر کرده. به این صورت که شما دیگر آن را نمی بینید و ویندوز اجازه دارد هر موقع لازم داشت روی آن فایل های پاک شده اطلاعات جدیدی را ثبت کند در نتیجه مثل فضای خالی با آن رفتار می کند و شما می بینید که فایل ها «غیب» شدند.

در نتیجه اگر این فایل ها با متد های خاص از بین نرفته باشند و ویندوز هم هنوز دخل آنها را نیاورده باشد با نرم افزار های مخصوص قابل بازگردانی هستند. پس اگر فایل های مهمی دارید که بعد از پاک کردن نمی خواهید هیچ کس دیگر به آنها دسترسی پیدا کند باید با نرم افزار های مخصوص مثل آن که در این پست معرفی می کنم آنها را به طور ایمن و دائمی از بین ببرید.

وقتی فایلی را با رایت کلیک کردن یا فشار دادن دکمه Delete پاک می کنید آن فایل در سطل آشغال باقی می ماند، «سطل آشغال» هم که خوب معلومه چیه، یک سطله که آشغال ها آنجا می مانند. در نتیجه عملآ فایل شما همچنان صحیح و سالم آنجا است و با یک کلیک سر جای اولش باز می گردد.

file-in-the-bin.png

بعد از اینکه با رایت کلیک کردن روی سطل آشغال روی Empty Recycle Bin کلیک می کنید سطل آشغال هم خالی می شود. یعنی ویندوز هر چی قبلآ آنجا بود را از این نقطه به بعد نادیده می گیرد و اینجا است که فایل شما عملآ پاک می شود (اما همچنان قابل بازگردانی است).

empty-recycle-bin.png

هنگام زدن دکمه Delete اگر Shift را هم پایین نگه دارید فایل وارد سطل آشغال نمی شود و مستقیمآ پاک می شود.

حالا برویم سر اصل مطلب، چگونه فایل ها را طوری پاک کنیم که دیگر قابل بازگردانی نباشند؟

برنامه های مختلفی برای این کار وجود داره، من چون نمی خواهم شما را گیج کنم که از کدام استفاده کنید فعلآ یکی از بهترین ها را در این پست معرفی می کنم و نحوه استفاده از آن را به شما نشان می دهم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را دانلود و نصب کنید.

بعد از باز کردن برنامه صفحه ای مثل صفحه زیر می بینید:

eraser-interface.png

حالا فقط کافی است هر فایلی را که می خواهید پاک کنید را بکشید و در صفحه برنامه Eraser رها کنید، فایل بلافاصله حذف می شود.

در قسمت Settings می توانید الگوریتمی که فایل توسط آن حذف می شود را انتخاب کنید. الگوریتم های مختلفی پشتیبانی می شوند، مطمئن ترین روش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هست.

قابلیت جالب این برنامه این است که با تیک زدن گزینه …Replace erased files with the following می توانید یک فایل الکی را قبل از پاک کردن فایل مورد نظر با آن فایل جایگزین کرده تا اگر فایل به نوعی بازگردانده شد فایل واقعی نه، بلکه فایل الکی که شما جایگزین کرده بودید بازیافت شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...