رفتن به مطلب

سمپوزیوم بین المللی'لس،خاک، اقلیم در اوراسیای جنوبی'در گرگان آغاز شد


ارسال های توصیه شده

[h=3]گرگان - ایرنا- نخستین سمپوزیوم بین المللی 'لس، خاک، اقلیم در اوراسیای جنوبی' صبح روز چهارشنبه در تالار خلیج فارس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان آغاز شد.[/h]

81349607-6014231.jpg به گزارش ایرنا، دبیر اجرایی این سمپوزیوم علمی در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگاران گفت: این سمپوزیوم به مدت شش روز در استان گلستان برگزار می شود که دو روز اول به ارائه مقاله و چهار روز بعد به بازدید از مناطق خاکی لسی استان اختصاص دارد.

 

دکتر 'فرشاد کیانی' اظهار کرد: 200 مقاله علمی به دبیرخانه سمپوزیوم ارسال شده که 85 مقاله جهت ارائه در نشست های آن پذیرفته شده است.

 

به گفته وی، از مجموع مقالات ارسالی 110 مقاله مربوط به محققان ایرانی است که از این تعداد بیش از 40 مورد جهت ارائه در نشست ها پذیرفته شده است.

 

کیانی، مطالعه خاک های لسی برای تغییرات اقلیم در گذشته و شبیه سازی برای آینده را از اهداف این سمپوزیوم بیان کرد.

 

وی تصریح کرد: در این نشست بین المللی 35 دانشمند، محقق و پرفسور از کشورهای ایران، آلمان، روسیه، چین، لهستان، اتریش و کانادا حضور دارند.

 

دبیر سمپوزیوم بین المللی لس، خاک، اقلیم در اوراسیای جنوبی در زمینه میزبانی گلستان برای این همایش علمی نیز گفت: استان گلستان تنها منبع غنی این نوع خاک در ایران است که عمق آن به صد متر هم می رسد.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به وجود منبع غنی خاک های لس در استان گلستان ؛ مرکز تحقیقات بین المللی خاک های لس در این استان دایر می کنیم زیرا که محققان و شرکت کنندگان سمپوزیوم معتقدند، مطالعه خاک های لسی جهان بدون مطالعه خاک های لسی گلستان امکان پذیر نیست.

 

کیانی یادآور شد: خاک لس منبع غنی از مواد معدنی است که ذرات آن متوسط بوده و نه حالت چسبندگی و نه شباهت به شن دارد ؛ از این رو برای کشاورزی بسیار مفید است .

 

دبیر این سمپوزیوم بین المللی اضافه کرد: با وجود اهمیت خاک لس در کشاورزی، اما حساس به مدیریت هستند که متاسفانه در گلستان مدیریت غلط باعث شده تا شاهد سیلاب و پرشدن سدها باشیم.

 

خاک های لس (Loess) به رسوباتی گفته می شود که با باد منتقل می شوند و با وجودشان در یک منطقه مثل استان گلستان و شمال ایران، سیکل های مختلفی از تغییر اقلیم و تحول زمین نما در دوره زمین شناسی 'کواترنر' ( دوره چهارم زمین شناسی) را نشان می دهند.

 

از این رو توالی لس ها و خاک های قدیمی پالئوسول (Paleosols)، اطلاعات ارزشمندی در خصوص تغییر اقلیم در منطقه داده و از طرفی پلی بین رسوبات لسی جنوب شرقی اروپا و آسیا با ایران برقرار می کند.

 

خاک های لسی در ایران در مسیر شمالی و استان گلستان وجود دارد و تاکنون مطالعات تخصصی در این زمینه صورت نگرفته است.

 

کمربند خاک های لسی از اروپا (آلمان) آغاز و تا شرق آسیا (چین) ادامه می یابد و شمال ایران هم در این کمربند قرار دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...