رفتن به مطلب

به كارگيري رهيافت تجديد حيات شهري در نواحي مركزي– تاريخي دچار افت شهري


ارسال های توصیه شده

مقاله به كارگيري رهيافت تجديد حيات شهري در نواحي مركزي– تاريخي دچار افت شهري (نمونه موردي:: ناحية مركزي- تاريخي شهر قزوين)

 

شهر در طول تاريخ خود رشد ميكند، متحول مي شود و كالبد آن تحت تأثير جريان هاي اقتصادي، اجتماعي و عوامل طبيعي دچار تغييرات گوناگون ميگردد. اما اين تغييرات در طول قرون از سرعت و شدت يكساني برخوردار نبوده و در هر لحظه از تاريخ، آينة تمام نماي فرهنگ گذشته، حال و انعكاس زندگي ادوار مختلف است. شهر مطلوب شهري است كه در حين رشد و توسعه و ايجاد فضاهاي جديد، كالبد قديمي وعناصر موجود در آن، مطابق با نيازهاي نوين احياء شده و مورد استفاده قرار گيرد و در اين روند، ارتباطي منطقي و سازنده بين فضاي قديم و فضاي جديد برقرار نمايد به نحوي كه يكپارچگي و هويت شهري حفظ گردد. كالبد شهر، در مجموع گوياي تاريخ آن مي باشد. حفظ و نگهداري نواحي مركزي شهرها و فضاهاي قديم، بدون تغيير نه منطقي است و نه ممكن. بنابراين دغدغة برنامه ريزان شهري، توجه به هستههاي اولية شهري در چارچوب رهيافت هاي تجربه شدة دنيا است كه بتوان با نگاهي چندبعدي و با نگرشي راهبردي، به رفع افت شهري شناسايي شده پرداخته و راهبردهاي اصولي ارايه دهند. در اين پژوهش هدف، كشف وقوع افت شهري در ناحية مركزي- تاريخي شهر قزوين و بهكارگيري رهيافت تجديد حيات شهري در راستاي معكوس نمودن جريان تغيير و افت شهري ميباشد. روش كار در اين پژوهش «توصيفي- تحليلي و پيمايشي» است. براي دستيابي به اهداف پژوهش، از رو شهاي متعددي، در مراحل مختلف انجام تحقيق استفاده شده است. از نرم افزار Excel براي پردازش اطلاعات تحقيق و از تكنيك SWOT براي تدوين راهبردها و استراتژيهاي تجديد حيات شهري بهره گرفته شده است. يافتههاي پژوهش نشان ميدهد كه سطح پايين سواد و مهارت ساكنين و عدم مشاركت چندسويه عمدتاً از علل وقوع افت شهري در ناحية مورد برنامهريزي بوده است. در اين راستا پيشنهادهاي لازم و ساختار سازماني براي اجراي خط مشي ها به منظور تجديد حيات ناحية مورد مطالعه ارايه گرديد.

 

كليد واژگان: افت شهري، تجديد حيات شهري، تغيير، راهبردهاي برنامه ريزي، ناحية برنامه ريزي، ناحية مركزي- تاريخي قزوين.

 

نویسندگان: جمال محمدي، طاهر پريزادي

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...