رفتن به مطلب

estradiol استرادیول


masi eng

ارسال های توصیه شده

[h=2][/h]

estradiol

استرادیول

 

در مورد این دارو

استرادیول یک استروژن میباشد. استروژنها در زنهای سالم موجب رشد و تکامل اندام جنسی، حفظ عملکرد طبیعی ادراری ـ تناسلی، و افزایش ثبات عروق خونی (و در نتیجه جلوگیری از سرخ شدن و برافروختگی)، میشوند. وقتی به خانمها پس از یائسگی طبیعی یا به کسانی که به دنبال یک جراحی یائسه شدهاند (برداشتن تخمدانها) استروژن جایگزین داده میشود، این دارو کمکمیکند تا از پیآمدهای کمبود استروژن نظیرگرگرفتگی و خشکی واژن، و پوکی استخوان جلوگیری شود. به علاوه گاهی از استروژن در کنار سایر داروها برای مهار رشد سرطان پروستات در مردها و سرطان پستان در زنهای یائسه یا برخی بیماران مذکر دچار سرطان پستان استفاده میشود.

 

چگونگی مصرف

قرصهای استرادیول به صورت پیوسته (هر روز) یا دورهای (21 یا 25 روز اول هر ماه تقویمی) تجویز و استفاده میشود. دارو را هر روز ساعت یکسانی مصرف کنید، اگر با مصرف استرادیول دچار تهوع میشوید، آن را با شیر یا غذا بخورید. شکلهای واژینال را نیز میتوان در کنار شکلهای خوراکی مصرف کرد. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردیکه آن را به یاد آورید، مصرفش کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیدهاست، نوبت فراموش شده را حذف کنید و به برنامه دارویی معمولتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید. یک راه دیگر تجویز استرادیول، استفاده از شکل پوستی است که همیشه همراه بیمار است و باید هفتهای دوبار تعویض شود. قبل و بعد از برداشتن این برچسب پوستی دستتان را بشویید و کاملاً خشک کنید، محل گذاشتن برچسب پوستی باید تمیز، خشک و بدون مو، بثورات جلدی، بریدگی یا جوشگاه باشد. برچسب پوستی را روی سینهها یا خط دور کمر یا هر جایی که لباس تنگ موجب شل شدنش شود نچسبانید. اگر پلاک شل شد هم میتوانید یک برچسب پوستی جدید بکار ببرید و هم اینکه در صورت امکان مجدداً آن را بچسبانید. برای گذاشتن برچسب پوستی، آن را روی پوست فشار دهید، به ویژه حاشیه برچسب پوستی را تا مطمئن شوید که کاملاً به پوست چسبیده باشد. هر برچسب پوستی را در یک منطقه دیگر از پوست بچسبانید. و برای جلوگیری از تحریک پوستی حداقل یک هفته پس از برداشتن یک برچسب پوستی، در آن محل برچسب پوستی جدیدی نچسبانید.

 

هشدارها و عوارض جانبی

استفاده طولانی مدت از درمان جایگزین با استروژن بدون مصرف همزمان پروژستین، با افزایش خطر سرطان جدار رحم همراه بوده است. پزشک شما باید حداقل سالی دوبار شما را ملاقات کند تا ارزیابی مجددی راجع به اینکه نیازی به ادامه درمان دارید، داشته باشد. درصورت بروز هریک از علایم زیر، بلافاصله با پزشکان تماس بگیرید: تودههای پستانی، یا درد و حساسیت پستان؛ افزایش اندازه پستانها؛ تورم پا یا ساق؛ افزایش وزن سریع؛ حرکات منقطع و ناگهانی غیرارادی؛ دردشکمی؛ یا زردی چشم یا پوست. به علاوه، زنها باید در صورتی که عادت ماهانهشان شدیدتر شده بود بین دو عادت ماهانه متوالی خونریزی داشتند و نیز در صورت بارداری احتمالی موضوع را با پزشکشان در میان بگذارند. مردهایی که مقدار بالایی استروژن مصرف میکنند ممکن است دچار انفارکتوس قلبی، آمبولی ریوی (لخته خون در ریهها)، و ترومبوفلبیت (تشکیل لخته خون، معمولاً در سیاهرگهای پا شوند). چه مردها و چه زنهای مصرفکننده استروژن باید علایم زیر را بلافاصله به پزشکشان اطلاع دهند: درد قفسه سینه، کشاله ران، یا پاها؛ سردرد؛ درد ناگهانی و شدید؛ تنگی نفس ناگهانی؛ تکلم نامفهوم که ناگهانی ایجاد شده باشد؛ تغییرات ناگهانی بینیانی؛ ضعف یا کرخی یک بازو یا پا. علایم زیر فقط در صورتی که مشکل ساز شوند نیاز به گزارش دارند: دل پیچه، نفخ، تهوع، سرگیجه خفیف، سردرد خفیف، تغییر در میل جنسی، عدم تحمل لنزهای تماسی. تحریک پوستی در استفاده از پلاک نیز نامعمول نیست.

 

موارد احتیاط

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف استرادیول، پزشکتان را مطلع سازید:

حساسیت به استروژنها

بارداری یا شیردهی

مصرف داروهای دیگر، به ویژه بروموکریپتین (دارویی که در درمان آمنوره [قطع عادت ماهانه]، عقیمی (یا نازایی)، و بیماری پارکینسون استفاده میشود)، سیکلوسپورین، یا داروهایی که به کبد آسیب میرسانند

مصرف سیگار، توتون یا تنباکو

سابقه یا ابتلا به ترومبوفلبیت (لخته شدن خون در سیاهرگها)، ترومبوز (تشکیل لخته خونی در رگها)؛ اندومتریروز (تشکیل بافت اندومتر در خارج رحم)؛ بیماری کیسه صفرا؛ فیبروم رحمی؛ سرطان پستان (یا شک به آن)، مگر اینکه برای درمان همین سرطان استرادیول تجویز شده باشد؛ خونریزی واژینال غیرطبیعی بدون علت مشخص؛ یا مشکلات کبدی.

 

در هنگام مصرف توصیه میشود

دستورالعمل همراه دارو را به دقت مطالعه کنید و سؤالاتتان را از پزشکتان بپرسید.

هر ماه پستانهایتان را معاینه کنید تا در صورت بروز علایمی از سرطان متوجه آن شوید (اگر این معاینه را بلد نیستید از پزشکتان بپرسید).

سالی یکبار (یا بسته به نظر پزشکتان بیشتر) برای انجام ماموگرافی، آزمون گستره پاپانیکولا، و معاینه بالینی به پزشکتان مراجعه کنید.

تورم، خونریزی و حساسیت لثهها به دنبال مصرف استرادیول نامعمول نیست. بهداشت دهانتان را با مسواکزدن و استفاده از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک حفظ کنید و در صورت بروز هریک از مشکلات ذکر شده موضوع را با دندانپزشکتان در میان بگذارید.

برای به حداقل رساندن تغییرات رنگ پوست از مواجهه با آفتاب بپرهیزید. مخصوصاً از آفتاب ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر اجتناب کنید. از لوسیونهای ضدآفتاب با قدرت محافظتی (اس پی اف) حداقل 15 برای صورت و دستها استفاده کنید.

دیگر پزشکان را از اینکه استرادیول مصرف میکنید آگاه کیند.

استرادیول را دور از دسترس کودکان و دور از گرما، نور مستقیم، و حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این شرایط استرادیول فاسد میشود).

استرادیول تاریخ مصرف گذشته را دور از دسترس کودکان در توالت بریزید.

 

در هنگام مصرف نباید

سیگار، توتون یا تنباکو مصرف کنید. این از اثرات استروژنها میکاهد و خطر عوارض جانبی دارو را به ویژه در کسانی که زیاد سیگار میکشند یا در افراد بالای 35 سال افزایش میدهد.
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...