رفتن به مطلب

اجرای پروژه تبدیل زباله‌های شهری به انرژی با تکنولوژی پلاسما در کشور


ارسال های توصیه شده

مدیر طرح پلاسما گفت: پروژه تبدیل زباله‌های شهری به انرژی با استفاده از تکنولوژی پلاسما و با حمایت ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال اجرایی شدن است.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، هر روز چندین میلیون تن زباله در سطح کشور تولید می‌شود که می‌تواند منبعی برای تولید انرژی باشد، طرح تبدیل زباله به انرژی با همکاری ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است. در این پروژه طرح گازی کردن زباله با استفاده از فناوری مشعل پلاسمایی برای نخستین بار در پژوهشگاه صنعت نفت اجرایی شد.

 

دکتر حمیدرضا بزرگ‌زاده، مدیر طرح پلاسما در پژوهشگاه صنعت نفت درباره این پروژه اظهار کرد: پروژه تبدیل زباله‌های شهری به انرژی با استفاده از تکنولوژی پلاسما است که در آن برای تولید گاز سنتز زباله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه مساله اصلی در این طرح ساخت مشعل پلاسما بود، گفت: تکنولوژی ساخت مشعل پلاسما توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد که خوشبختانه با شرکتی ایرانی و فعال در زمینه ساخت این مشعل‌ها آشنا شدیم.

 

بزرگ‌زاده عنوان کرد: پس از آن با حمایت مالی ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر ساخت پایلوت کوچک به منظور تست مشعل با توان 10 کیلووات انجام شد، پس از انجام تست نتیجه گرفته شد امکان ساخت مشعل با توان‌های بالاتر هم وجود دارد.

 

مسؤول طرح پلاسمای ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: در حال حاضر ساخت مشعل پلاسما با توان 10 تا 40 کیلو وات وجود دارد و برای ساخت مشعل با توان بالاتر و توسعه آن نیز برنامه‌هایی در دست داریم. ما مشکل توان مشعل را با جایگزینی تعداد سه مشعل حل کردیم.

 

وی با بیان اینکه در انگلستان دو رآکتور با تبدیل هزار تن زباله به انرژی در روز با تکنولوژی پلاسما در حال راه اندازی است، گفت: اکنون در پژوهشگاه صنعت نفت، یک تن زباله در روز در پایلوت تبدیل به انرژی می‌شود که مراحل نصب و راه اندازی خود را پشت سر می‌گذراند، به طوری که تمام تجهیزات فراهم و رآکتور نصب شده است. البته در آینده قطعا این تکنولوژی توسعه پیدا می‌کند.

 

بزرگ‎زاده اظهار کرد: به دلیل عدم استفاده از سوخت فسیلی در مشعل پلاسما، هر نوع ماده‌ای در محیط آن قرار گیرد به علت وجود دمای بسیار بالا تبدیل به گاز می‌شود. این گازها متان، هیدروکربورهای سبک و گاز سنتز هستند.

 

وی ادامه داد: بعد از پاک‏سازی برای فرآیندهایی مانند جی.تی.ال برای تولید بنزین و گازوئیل و به عنوان خوراک در پتروشیمی‌‏ها استفاده می‌شود. همچنین بعد از جداسازی گاز سنتز می‌‏توان از هیدروژن آن برای پیل سوختی بهره برد.

 

بیشترین تولید انرژی و کمترین آلودگی محیط زیست

 

 

مسؤول طرح پلاسمای ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی با اشاره به اینکه گازی کردن زباله به روش پلاسمایی جدیدترین و پیشرفته‏‌ترین فناوری تولید انرژی از زباله است، گفت: با این روش بیشترین درصد تولید انرژی از زباله و کمترین آلودگی زیست‏ محیطی را خواهیم داشت، همچنین با استفاده از این تکنولوژی بی‏‌خطر کردن زباله‏‌های خطرناک و سمی مانند زباله‏‌های بیمارستانی، شیمیایی و صنعتی انجام می‌شود.

 

 

بزرگ‌زاده با اشاره به اینکه در کلان شهری همانند تهران 7 هزار تن زباله در روز تولید می‌شود، گفت: با طرح تفکیک‌سازی، زباله‌هایی که مستقیم به پول تبدیل می‌شود، جدا شده و پسماندهای خطرناک در مکان‌هایی چون مرداب‌ها و جنگل‌ها در حال پخش شدن است.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: بنابراین در صورت وجود تکنولوژی این مواد خطرناک تبدیل به انرژی شده و به چرخه اقتصاد باز می‌گردند. بنابراین تفکیک از مبدا زباله‌ها باید توسط شهروندان انجام شود.

 

وی خاطرنشان کرد: حمایت مالی ستاد انرژی‌های تجدید پذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کنار امکانات پژوهشگاه صنعت نفت تحقق این امر و راه اندازی پایلوت را میسر کرد، این تکنولوژی یکی از فناوری‎های روزی است که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته شده است و دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مستقیما در جریان این پروژه ملی قرار دارد.

 

منبع: ایسنا

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

قضیه پلاسما دقیقا شبیه وضعیت کشورمونه

 

سیستم جمع آوری زباله نداریم بعد از پلاسما استفاده میکینم

 

مثل کشوری میمونه اتوبوس نداره واسه حمل و نقل بعد سفینه می سازه!!!!!!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...