رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

چگونه بفهمم رژ لبم سرب ندارد؟

 

دکتر ناهید نمان که در بیمارستان تورنتو بخش سرطان سینه کار می‌کند این اطلاعات را در اختیار عموم قرار داده است.

اگر خانمی را می‌شناسید او را هم در دانستن این اطلاعات سهیم کنید.

همچنین با ایمیل زدن به تمامی اسامی موجود در لیستتان آقایان را نیزدر دانستن این مطلب سهیم نمائید چون لازم است به خانم‌هائی که می‌شناسند در مورد مراقبت از خودشان توصیه کنند.

اخیراً قیمت رژ لب‌هایی با مارک Red Earth و Sold at ESPRIT از 67 دلار به 9.90 دلار تقلیل یافته است. آنها حاوی سرب هستند.

 

سرب یک ماده شیمیایی است که باعث بروز سرطان می‌شود. رژلبهایی که حاوی سرب هستند به شرح زیر می باشند:

CHRISTIAN DIOR

LANCOME

CLINIQUE

Y.S.L

ESTEE LAUDER

SHISEIDO

RED EARTH)LIP GLOSS)

CHANEL

MARKET AMERICA-MOTNES LIPSTECK

 

 

بالاترین میزان سرب مساوی است با بالاترین شانس ابتلا به سرطان.

بعد از آزمایشات صورت گرفته مشخص شد که رژلب Y.S.L حاوی بالاترین میزان سرب می‌باشد.

مراقب باشید که هر چقدر سرب بیشتری داشته باشند ماندگاری طولانی تری نیز دارند.

اگر رژ لب شما مدت طولانی روی لبتان می‌ماند بخاطر مقدار بالای سرب آن می‌باشد.

 

این ها آزمایش‌هایی است که می‌توانید برای خودتان انجام هید:

1-مقداری از رژلبتان را روی دستتان بمالید.

2-با یک انگشتر طلا روی آنرا خراش دهید.

3-اگر رنگ آن به مشکی تغییر کرد، پس شما می‌فهمید که حاوی سرب می‌باشد.

 

پارسی طب

لینک به دیدگاه

محققان هشدار دادند:

اكثر رژلب‌ها حاوي مقادير خطرناكي سرب هستند

 

گروهي از متخصصان در كاليفرنيا اعلام كردند كه بيش از نيمي از رژ لب‌ها حاوي سرب هستند و حتي ميزان اين سرب در محصولات برخي از شركت‌ها و مارك‌ها مانند كاورگرل، اورئال و كريستين ديور بيشتر است.

 

 

به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مركز مبارزه براي دستيابي به لوازم آرايشي و بهداشتي سالم و مطمئن در اين باره اعلام كرد كه آزمايش روي محصولات 33 شركت تجاري مختلف توليد كننده رژلب‌ها توسط گروه آزمايشي بادي كوت در كاليفرنيا نشان داد 61 درصد از اين محصولات حاوي ميزان قابل تشخيصي سرب هستند.

 

 

اين متخصصان اعلام كردند كه توجه به اين امر كه مي‌تواند سلامت مصرف كنندگان را به خطر بياندازد امري حياتي است.

 

سرطان را از رژ لب هدیه بگیرید

 

از آن جا که کشور ما در استفاده از لوازم آرایش یکی از رکورد داران(!) جهان است و خانواده های ایرانی نیز به هنگام خرید، کمتر به مواد سازنده و یا نام و کیفیت لوازم آرایشی و یا حتی تاریخ انقضا دقت می کنند بنابراین باید منتظر موجی از مبتلایان به سرطان در کشور باشیم! مقداری از رژ لبتان را روی دستتان بمالید، با یک انگشتر طلا روی آنرا خراش دهید. اگر رنگ آن به مشکی تغییر کرد در این صورت شما متوجه می شوید ماده آرایشی مورد مصرف، حاوی سرب است یا خیر. سرب یک ماده شیمیایی است که ماندن آن در مدت طولانی روی پوست بدن و یا تماس دائم آن با مخاط دهان فرد، باعث بروز سرطان می شود...

 

یکی از مشاغل پر درآمد این روزها تولید و پخش لوازم آرایشی است که با استقبال خانم های ایرانی _ از دخترهای ۱۴ ساله(!) تا پیر زن های هفتاد ساله _ گرایش چشم‌گیری(!) به آن ها دارند تا هم خوشرنگ‌تر جلوه کنند و هم شاید معایب چهره خود را به وسیله آن بپوشانند.

 

البته این که چرا رده سنی استفاده از لوازم آرایشی بنا بر برخی گزارشات در ایران به دوازده تا چهارده سالگی تقلیل یافته، شاید علتی مانند مبتلا شدن جوانان و نوجوانان به پیری زودرس باشد و یا با این کار تلاش می کنند اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند، زیرا در عین رفع ظاهری معایب(!) پوست صورتشان، سن خود را هم افزایش می دهند!

 

پیش از این شنیده بودیم به دلیل استقبال بی شائبه از لوازم آرایش در ایران، مواد آرایشی تقلبی و مخرب پوست روانه بازار شده است، اما به تازگی خبری منتشر شده است مبنی بر اینکه که سازندگان مواد آرایشی و به عبارت صحیح تر نابودکنندگان پوست طبیعی زنان(!) پی به علایق خانم ها برده و از آن در جهت های سوء بهره جسته اند. در واقع تولید لوازم آرایشی سرطان زا هدیه جدید سوداگران با زیبایی خدادادی انسانهاست.

 

● ارمغان سرطان برای طالبان زیبایی

دکتر ناهید نمان که در بیمارستان تورنتو در بخش بیماری های بانوان به طبابت مشغول است درباره لوازم آرایشی که به تازگی برای خانم ها در بازار عرضه می شود، می گوید: به تازگی قیمت رژ لب هایی که با مارک Red Earth ، Sold at ESPRIT که ماندگاری بالایی روی پوست صورت دارند، از ۶۷ دلار به ۹.۹۰ دلار تقلیل یافته است که مشخص است برای جذب بیشتر مشتری این عمل صورت گرفته است.

 

وی در ادامه تصریح می کند: این دسته از مواد آرایشی حاوی درصد بالایی سرب هستند زیرا این فلز تاثیر زیادی در باقی ماندن پارافین و رنگ های زیبنده روی صورت دارد. ناهید نمان در ادامه با اشاره به خواص شیمیایی سرب می افزاید: سرب یک ماده شیمیایی است که ماندن آن در مدت طولانی روی پوست بدن و یا تماس دائم آن با مخاط دهان فرد، باعث بروز سرطان می شود.

وی عنوان رژ لبهایی که حاوی سرب هستند را، CHRISTIAN DIOR LANCOME ، CLINIQUE ،Y.S.L ، ESTEE LAUDER،SHISEIDO ،RED EARTH (LIP GLOSS)، CHANEL، MARKET AMERICA-MOTNES LIPSTECK عنوان می کند.

● هر روز سربی تر از دیروز!

نمان در ادامه تاکید می کند: بالاترین میزان سرب مساوی است با بالاترین شانس ابتلا به سرطان. بعد از آزمایشات صورت گرفته مشخص شد که رژلب Y.S.L حاوی بالاترین میزان سرب است و لازم به یادآوری است که هر چقدر سرب بیشتری داشته باشند ماندگاری رنگ روی پوست طولانی تر می شود و این نکته برای آن دسته از زنانی که خواهان ماندگاری رنگ لوازم آرایشی هستند نکته ای مهم محسوب می شود!

 

وی در ادامه می افزاید: این ها آزمایشهایی است که می توانید برای خودتان انجام دهید(!)، مقداری از رژ لبتان را روی دستتان بمالید، با یک انگشتر طلا روی آنرا خراش دهید. اگر رنگ آن به مشکی تغییر کرد در این صورت شما متوجه می شوید ماده آرایشی مورد مصرف، حاوی سرب است یا خیر.

 

البته حتما آن هایی که می روند و عمل جراحی روی پوستشان انجام می دهند تا لب هایشان شبیه بادکنک شود و یا می دهند تا دکترها میان گون هایشان فوت کنند تا برجسته تر شود و رژ گونه هایشان خیلی شکیل تر توی ذوق بزند، کلی غصه می خورند، زیرا به گفته پزشکان، فلز سرب، ژل های تزریق شده زیر پوست افرادی که تن به عمل های زیبایی داده اند، پس از مدتی مضمحل شده و پوستشان چروک و نافرم می شود!

 

● سرب مواد آرایشی مو خطر بیشتری دارد

به جرات می توان گفت که از تمامی مارک های مشهور لوازم آرایشی که به ایران صادر می شوند، نسخه تقلبی و بیماری زای آن برای پوست، در داخل کشور و توسط آن دسته از ایرانی های خلاق(!) که مخشان را برای ارائه نبوغ در این زمینه به حراج گذاشته اند، تولید شده است. اما نمونه سرطان زای آن را به هیچ وجه نمی توان یک خلاقیت دانست بلکه این جنایتی خاموش است که سر بانوان خوش باور را بر باد می دهد.

 

استفاده از سرب در رنگ های تزئینی مو نیز برای تثبیت بیشتر این رنگ های آرایشی و کوتاه مدت که به صورت ماژیکی استعمال می شوند و به شکل مش موقت هستند، امکان پذیر است. از آن جایی که با سرایت رنگ ماژیک های حاوی سرب به پوست سر و با ماندن آن به مدت طولانی، (دوام رنگ روی پوست سر بیشتر از مواد آرایشی روی پوست صورت است) احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

 

● مراقب باشید در چشمتان نرود!

از آن جایی که کشور ما در استفاده از لوازم آرایش یکی از رکورد داران(!) جهان است و خانواده های ایرانی نیز به هنگام خرید، کمتر به مواد سازنده و یا نام و کیفیت لوازم آرایشی و یا حتی تاریخ انقضا(!) دقت می کنند بنابراین باید منتظر موجی از مبتلایان به سرطان در کشور باشیم! مگر اینکه دختران جوان و زنان ایرانی کمی به خودشان رحم کنند و در تهیه و استعمال لوازم آرایشی دقت بیشتری را مبذول نمایند و یا حداقل وقت مصرف کردن، از گذاشتن لایه های رنگ و وارنگ پارافین(!) روی صورتشان خودداری کنند.

 

قابل تذکر و البته توجه است، حالا که در واپسین روزهای سال و نزدیک به عید به سر می بریم و موج عظیمی از خانم ها برای دید و بازدیدهای عید می خواهند مثل سال جدید(!) نو شوند، خوب است کمی دقت، چاشنی خریدهای عیدشان کنند و بذل توجه بی دریغشان را به مواردی که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم، فراموش نکنند، زیرا در صورت بی توجهی و یا زیاده روی دودش به چشم خودشان می رود!

 

التهابات پوستي و رژلب‌هاي حجم‌دهنده

 

 

سلامتيران: تحقيقات اخير متخصصان پوست کانادا نشان مي‌دهد، رژلب‌هاي حجم‌دهنده، خطر التهابات پوستي را افزايش مي‌دهند. به گزارش خبرگزاري اي‌بي‌سي هلث، بر اساس تحقيقي که روي 350 خانم 18 تا 55 ساله انجام شده، 20 تا 35 درصد خانم‌هايي که از رژلب‌هاي حجم‌دهنده استفاده مي‌کنند دچار التهابات پوستي مي‌شوند که به صورت قرمزي، خارش، پوسته‌پوسته شدن و تورم غيرعادي لب بروز مي‌کند. به گفته اين متخصصان، اين التهابات بيشتر در اثر استفاده از رژلب‌هاي حجم‌دهنده تقلبي به وجود مي‌آيد و اين در حالي است که بيش از 30 درصد اين رژلب‌ها در بازار، تقلبي هستند و هيچ‌گونه تاييديه از مراجع معتبر بهداشتي ندارند. به همين دليل توصيه مي‌شود از رژلب‌هاي حجم‌دهنده‌اي استفاده شود که مجوز بهداشتي دارند.

 

 

انتخاب رژلب مناسب

 

 

 

مـعــمولا خانم ها به دنبال روشی هستند تا مدت زمان آرایش خود را کوتاهتر کنـنـد. در ایـن قسـمـت راه کــارهایی برای آرایشی ساده ظـرف مـدت زمـان ۵ دقـیـقـه و یـا حـتـی کوتاهتر بیان شده است:

 

● دقیقه اول: قـلم مـوی رنـگ بـر را بـرداشـتــه و بـر روی گـودی چشـم، کـک و مـک ها و هرگونه کـبودی و سرخی موجود بر روی پوست بزنـید و بـا نــوک انگشتان خود بر روی قسمت های ذکر شده ضربه های آرامی وارد کنید تا مواد بخوبی جـــذب پوست شما شده و نقاط مذکور را كاملاپوشش دهند.

 

● دقیقه دوم: با پد و یا فرچه مخصوص پن کک را بـه طـور یکسان به قسمت های مختلف پوست

خـود بـزنـیـد. الـبـتـه ایـن کـار را با ملایمت انجام دهید تا باعث از بین رفتن بیرنگ کننده نشود.

 

● دقیقه سوم: قـلـمو را بـه پودر پوشش دهنده آغشته کنید و آن را بــه زیر، بالا و اطراف چشم

خود به خوبی بمالید.

● دقیقه چهارم: بـا استفاده از فر مژه، مژه های خــود را حـالت دهید سپس از ریمل سیاه رنگ

اســـتفاده کرده و آنرا تنها بر روی نوک مژه های خود بزنید.

● دقیقه پنجم: به وسـیــله یک رژگونه برنز رنگ، گــونه و پشت چشمهای خود را کمی تیره کنید

و در آخـر نـیـز از رژ لب مورد علاقه خود استفاده کنید.

با کـمـی تمرین می توانید مدت زمان این کار را به کمتر از ۵ دقیقه نیز برسانید.

● انتخاب رژ لب مناسب.

□ چرا رنگ این رژ لب مثل عکس روی جلدش نیست؟ شاید رنگش واقعا بد باشه!! اما نه، اینطورنیست. اگر رنگش واقعا بد بود شما هیچ موقع آنرا خریداری نمیـکردیـد. برای اینکه رنگ واقعی رژلب ها نمایان شود باید ابتدا بر روی لب خود زیرسازی انجام دهید.

 

□ چگونه میتوان رنگ مناسبی برای زمینه انتخاب نمود؟ برای اینکه بتوانید رنگ مناسب و دلخواه را انتخاب کنید، تستر را برداشته و کمی از آن را بر روی یک تکه کاغذ سفید امتحان کنید (این روشی است که عکاس و فیلم بردارهای حرفه از آن استفاده می کنند زیرا همیشه رنگ زمینه در فیلمها نمایان می شود) و ببینید که آیا رنگ مورد نظر شما همین است یا خیر. تشخیص رنگ بر روی پوست اندکی دشوار است در حالیکه انجام چنین کاری با استفاده از کاغذ بسیار ساده می باشد. شما واقعا به دنبال چه هستید؟ ما از روی تمام تئوری های موجود به چند نکته اساسی دست پیدا کردیم و می خواهیم آنها را با شما در میان بگذاریم. از یکی از رنگهای موردعلاقه خود مثلا قهوه ای برای زیرسازی استفاده کنید. در اینجا به شما می گوییم که استقاده از تون های مختلف چگونه می تواند چهره شما را تغییر دهند:

 

۱- قرمز/ صورتی: باعث می شود تا چهره شما گرمتر، قوی تر و بانفوذ تر به نظر برسد. البته باید توجه داشته باشید که این رنگ باعث می شود تا تمام رنگ های قرمز صورت بیشتر نمایان شود بنابراین در استفاده از این رنگ کمی محتاط تر عمل کنید.

 

۲- زرد / نارنجی: رنگهای گرم و ملایم می باشند و برای پوست های کمی تیره مناسب هستند. البته اگر رنگ پوست شما به زردی گرایش دارد بهتر است از پیش زمینه سبز / آبی برای زیرسازی استفاده کنید و از رنگ زرد هم بیشتر از نارنجی استفاده کنید زیرا رنگ نارنجی باعث می شود تا رنگ پوست شما تا حدی به سمت خاکستری و کبود گرایش پیدا کند.

 

۳- سبز / آبی: یکی از رنگ هایی که می تواند به چهره شما ژرفا بخشد، قدرت نفوذ را بالا برده و قیافه چشمگیری به شما بدهد رنگ سبز/آبی است. البته استفاده بیش از اندازه نیز ممکن است این تصور را ایجاد می کند که انگار شما در حال راه رفتن زیر نور لامپ مهتابی هستید!!

 

۴- نقره ای / خاکستری: این رنگ به چهره شما شفافیت و ملایمت اضافه می کند و برای استفاده روی پیش زمینه های روشن بسیار مناسب است به همین دلیل این روزها طرفدارهای بسیار زیادی دارد و رنگ رژهای زیرسازی شده را نیز ملایم و براق می کند. فقط باید مراقب باشید که بیش از حد به سمت خاکستری/آبی متمایل نشود زیرا باعث آشکار شدن گودی های زیر چشم می شود.

۵- سبز: بعضی وقت ها. مارک های خیلی معروف سبزهای بی نظیری تولید می کنند که معمولا با رنگ های تون آبی ست هستند. استفاده از این رنگ شما را فانتزی می کند. البته در سایر قسمت های صورت نیز باید از رنگهای بیشتری استفاده کنید. ( همیشه رنگ های مایل به قرمز طرفدارهای زیادی دارند...اما در میان آنها رنگهای سبز فوق العاده ای نیز دیده می شوند...فقط کافی است روی رنگ لبها دقت گنید)

 

● طرز استفاده از رژلب

هر رنگ پوستی که دارید و حتی اگر آنرا دوست ندارید( مثل گودی های آبی و خاکستری دور چشم و برخی کبودی های موجود بر روی پوست صورت) سعی کنید هیچ گاه رنگ پوست و رژلبتان یکسان نباشد زیرا مثل این است که شخصی پوست خود را برنزه کند و بعد هم لباس قرمز بپوشد. این کار باعث می شود تا قیافه شما به بدترین حالت ممکن درآید.

 

 

زمانی بود که زنها از پوست ساییده شده سوسک برای رنگ و درخشش لبها استفاده می‌کردند. زمانی هم بود که فقط هنرپیشه‌های سینما یا زنان اشراف چیزی به اسم ماتیک داشتند. و مادربزرگهای ما فقط بعد از ازدواج مجاز بودند ماتیک بزنند.

● تاریخ روژ لب

البته روژلب به شکل امروزیش، وگرنه استفاده از لوازم آرایش تاریخی ۵۰۰۰ ساله دارد. قدیمی‌ترین روژلب را باستان شناسان در در شهر سومری اور یافتند که متعلق به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد است.

زنان سومری، مصری و رومی برای آرایش خود از موادی مثل حنا، لاجورد، زعفران، موم عسل و بسیاری مواد طبیعی دیگر استفاده می‌کردند.

معصومه ویک، متخصص زیبایی پوست از آمریکا، می‌گوید:

"در آنزمان مصری‌ها از حنا استفاده می‌کردند برای این که لب و دستهایشان را رنگ کنند و حتا چیز جالب این است که کلوئپاترا مثلا پوست سوسک و پولک ماهی استفاده می‌کرده است. مصری ها پوست سوسکهای مختلف رنگهای مختلف می‌گرفتند و ازپولک ماهی برای درخشندگی و اینها استفاده می‌کردند. به این صورت که این مواد را خُرد می‌کردند و بعنوان ماتیک استفاده می‌کردند."

زنان یونانی برعکس سومری ها در ملاء عام آرایش نمی‌کردند، این کار مختص هنرمندان و یا روسپی ها بود. ولی در ژاپن قدیم آرایش یک پرستیژ برای زنان اقشار بالای جامعه بحساب می‌آمده. زنهای ژاپنی مخلوطی از عسل، موم و مواد رنگی را بر لبهایشان می‌مالیدند که ترکیب آن به ماتیک های امروزی نزدیک است. آرایش کردن در دوران باروک هم در میان زنان ثرومتند و از طبقات بالای جامعه بسیار متدوال بود. ملکه الیزابت اول با پودر سفید و ماتیک قرمز در مجامع ظاهر می‌شد.

برخلاف الیزابت اول، ملکه ویکتوریا بشدت با آرایش کردن مخالف بود. او از سال ۱۸۳۷ تا پایان عمرش یعنی بیش از ۶۳ سال بر بریتانیا سلطنت کرد.

ملکه ویکتوریا که بر یکی از قدرتمندترین امپراطوری های زمان خود تکیه زده بود، از نفوذی گسترده برخوردار بود و این نفوذ باعث شد برای مدتی طولانی صندوقچه زنان اشراف از رنگ و بوی لوازم آرایش محروم شود.

● آغاز رونق ماتیک

آغاز جریان Flapper style ("سبک زن امروزی")، پایان خشکی و عبوسی طولانی‌ای بود که ملکه ویکتوریا بر اشرافیت اروپا تحمیل کرد.

این جریان از سال های ۱۹۲۰ آغاز شد. پس از جنگ جهانی اول نقش و موقعیت زن، به عنوان نیرویی که در تولید و خدمات شرکت دارد قوت گرفت. موقعیت جدید، رفتاری جدید به همراه داشت. دامن ها به چند سانتی متر بالای قوزک پا عقب نشینی کرد. دو دهه بعد از ‌آن یعنی حدود ۱۹۳۴ این عقب نشینی به زانو رسید!

 

روژلب قرمز، سیگار کشیدن، و رفتاری که آنزمان شاید "لاابالی" به نظر می‌رسید، اولین جرقه های کنار گذاشتن ‌آدابی بود که تا آنزمان شرط "نجابت زن" به شمار می‌آمد. مد و لوازم آرایش رفته، رفته برای زنان طبقه متوسط عرضه شد. تاتر و سینما مهم ترین نقش را در عمومی کردن آن چیزهایی داشتند که تا قبل از آن فقط برای اشراف ساخته می‌شد. روژلب قرمز از صحنه تاتر و سینما به پایین سن کشیده شد و در میان تماشاچیان راه خود را باز کرد.

● نقش سینما

▪ مصومه ویک می‌گوید:

"عادی‌شدن آرایش به‌طور خاصی که الان ما می‌بینیم، از دوره جنگ جهانی دوم و مسئله‌ی هالیوود شروع شد. هالیوود آرایش را عادی کرد و اینقدر این مسئله محبوبیت عمومی داشت که کمپانی‌های خیلی بزرگ آن‌زمان مثل "مکس فکتور" و "لیزابت آردن" و "هلنا روبینشتاین"، همه اینها شروع کردند به درست کردن لوازم آرایش، بخصوص ماتیک بعنوان سمبول س__ک____س. اینها شروع کردند به ساختن ماتیکهایی و لوازم آرایشی که مردم عادی می‌توانستند آنها را بخرند."

هنرپیشه زیبای فرانسوی سارا برنارد یکی از مشهورترین چهره های سینما بود که روژلب قرمز را به مد روز تبدیل کرد.

● رواج ماتیک در کشورهای با"حجاب"

امروز هر ثانیه ۲۲ روژ لب در دنیا فروخته می‌شود! از این آمار می‌توانید میزان محبوبیت این ماده آرایشی را حدس بزنید. جالب این جاست که بخش عمده این فروش در کشورهایی نظیر عربستان سعودی یا ایران صورت می‌گیرد، در کشورهایی است که حجاب برای زنان اجباری است.

آمار نشان می‌دهد مبلغی که زنان عربستان سعودی در سال ۲۰۰۵ برای زینت و آرایش خود خرج کرده‌اند، بالغ بر هشت میلیارد ریال سعودی، معادل یک میلیارد و ششصد میلیون یوروست! طبق همین آمار متوسط روژ لب خریداری شده توسط هر زن سعودی در سال ۲۰۰۵ میلادی ۳۰ عدد بوده است.

در ایران نیز آرایش غلیظ صورت در میان زنها پس از انقلاب اسلامی، بویژه بین دختران جوان اولین چیزی است که جلب توجه می‌کند. نکته مهم این جاست که همراه با افزایش غلظت آرایش دختران، سن آنها رو به کاهش است.

● کیفیت ماتیک از نظر سلامتی

اگر پنجاه سال پیش آرایش فقط ازشب ازدواج به بعد مجاز بود، امروز لوازم آرایش کودکان به بازار عرضه می‌شود. خوب و بد این روند موضوع بحث ما نیست. اما یک نکته را نباید فراموش کرد، عامل سلامتی را! آمار نشان می‌دهند که هفتاد درصد روژلب هایی که به بازار عرضه می‌‌شوند، حاوی سرب یا جیوه هستند، آنهم به میزانی که برای سلامتی خطرناک است.

در این میان مارک های پررونق و گران به هیچ عنوان بهتر نیستند. معصومه ویک می‌گوید این شامل روژلب "دیور" و "لورال" و بسیاری دیگر از مارک های معروف می‌شود:

"سازمانهایی که به لحاظ طبیعی و سلامتی این لوازم آرایش را کنترل می‌کنند، پیدا کرده‌اند که مثلا کمپانی‌های خیلی بزرگ مثل "دیور" یا "لورال" مقدار جیوه یا سربی که در هر ماتیک مصرف به کار می‌برند، از آن حدی که باید باشد، خیلی بالاتر است. این اطلاعات را مردم می‌توانند از وب سایتهایی که به این منظور درست شده‌اندبگیرند."

● ماتیک‌های خطرناک!

امروزه روژلب در انواع و اقسام مزه‌ها، رنگها، بوها، فرم ها و تاثیرها تولید می‌شود. روژلب هایی که لب ها را برجسته تر می‌کنند، مزه هندوانه یا توت فرنگی می‌دهند، چروک های پیری را روتوش می‌کنند و ...

ولی همه این معجزات لزوما بی‌خطر نیستند. معصومه ویک می‌گوید:

" مثلا موادی که لب را کلفت می‌کنند، بیشترشان سم‌اند، سمی هستند که به پوست آلرژی می‌دهند. همین آلرژی هست که باعث بزرگ شدن لب می‌شود. ولی متاسفانه می‌گویند بکش، ولی زیبایم بکن، خانمها به‌طور خاص به این مسئله زیاد توجه نمی‌کنند."

● آقایان هم

بکش و خوشگلم کن! تبعیت از این خط البته دیگرفقط امری "زنانه" نیست. امروزه لوازم آرایش مردانه هم مدام رواج بیشتری پیدا می‌کند، از جمله روژلب برای مردان. مردانی که زیرابرو برمی‌دارند، پودر می‌زنند، مشتری انواع کرم مرطوب کننده ضد چروک هستند و خط چشم می‌کشند، کم، کم روژ لب هم می‌زنند. مردهایی که لزوما نه نه لوس هستند نه هم جنس‌گرا. شاید این فقط عرصه فعالیت اجتماعی و موقعیت های شغلی نیست که در ‌آن فاصله زنها با مردها کمتر می‌شود، بلکه تفاوتهای ظاهری آنها هم رو به ناپدید شدن است. این روندی است که بعضی ها آن را شایسته تف و لعن می‌دانند، و بعضی بدان ارج نهاده و آن را سوپر‌مدرن می‌خوانند. شما چه فکر می‌کنید؟

 

 

مریم انصاری -معصومه ديوانعلي/رزا جهانگيري

مرکز پزشکی واتر رید

سات علمی دانشجویان

لینک به دیدگاه

در پایان بررسی‌های انجام شده، اقلام زیر به‌عنوان پرسرب‌ترین انواع رژلب‌ها معرفی شدند؛ با این توضیح که ppm، واحدی برای اندازه گیری آلودگی‌های موجود در مواد بوده وسازمان غذا و داروی آمریکا، میزانppmت 1/0 سرب در آبنبات‌ها را مجاز می‌داند:

 

- رژلب قرمز پررنگ L'Oreal با نام تجاری L’Oreal Colour Riche True Red دارای ppmت 65/0 سرب

 

- رژلب شرابی کلاسیک L'Oreal با نام تجاری L’Oreal Colour Riche Classic Wine حاویppmت 58/0 سرب

 

- رژلب قرمزپررنگ Cover Girl با نام تجاری Cover Girl Incredifull Lipcolor Maximum Red حاویppmت 56/0 سرب

 

- رژلب قرمز Dior با نام تجاری Dior Addict Positive Red حاوی ppmت 21/0 سرب

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...