رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

پوست حساس یعنی پوستی که نسبت به عوامل محیطی واکنش زیادی از خود نشان می‌دهد…

 

بعضی افراد دارای پوستی حساس و بعضی دارای پوستی مقاوم هستند. کسانی که دارای پوست مقاوم هستند به‌ندرت دچار قرمزی، سوزش، خارش پوست و جوش صورت می‌شوند. پوست حساس یعنی پوستی که نسبت به عوامل محیطی واکنش زیادی از خود نشان می‌دهد…

 

کسانی که مبتلا به پوست حساس هستند به محصول‌های آرایشی بهداشتی هم واکنش نشان می‌دهند. البته این واکنش گاهی با قرمزی و التهاب و جوش مشخص می‌شود اما در نیمی از بیماران هیچ‌گونه علامت قابل‌مشاهده‌ای در پوست وجود ندارد اما بیمار احساس سوزش می‌کند.

 

لوازم آرایش مخصوص پوست حساس

داشتن پوست حساس می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. افراد دارای پوست حساس مجبورند لوازم آرایشی و بهداشتی مخصوص خود را همیشه همراه داشته باشند. مثلا فرد دارای پوست حساس نمی‌تواند از صابون و موادشوینده مکان‌های عمومی یا داخل هتل استفاده کند. البته اکثر شرکت‌های بنام قبل از ارائه یک محصول، آزمایش‌های مختلفی از نظر ایجاد حساسیت انجام می‌دهند. ولی برخی از افراد حتی به محصول‌هایی که برای پوست‌های حساس تهیه شده هم حساسیت نشان می‌دهند. کسانی که دارای پوست حساس هستند باید در انتخاب محصول‌های آرایشی بهداشتی‌شان دقت کنند.

 

انواع پوست حساس مستعد به جوش

اگر شما دارای پوست حساسی هستید برای کاهش مشکلات پوست‌تان لازم است در وهله اول نوع پوست حساس خود را مشخص کنید. پوست حساس به ۴ نوع مختلف طبقه‌بندی می‌شود:

 

پوست حساس مستعد جوشبرخی از پوست‌های حساس استعداد جوش‌زدن بالایی دارند و بعد از استفاده از برخی از محصول‌های آرایشی و بهداشتی جوش می‌‌زنند. بسیاری از افراد که استعداد ایجاد جوش دارند دارای پوست چرب هستند اما برخی با وجودداشتن پوست خشک هم بعد از مصرف انواع کرم‌های آرایشی و بهداشتی جوش می‌زنند. هر دوی این گروه‌ها باید در انتخاب محصولات آرایشی بهداشتی یا کرم‌های مختلف دقت کنند. لازم است در چنین مواردی از محصول‌هایی استفاده شود که روی آنها عبارت «فاقد چربی یا

oil free یا non comodogenِ» درج شده باشد. کسانی که پوستی مستعد جوش دارند معمولا منافذ پوستشان باز است و اغلب جوش‌های زیرپوستی دارند.

 

پوست مستعد قرمزی یا روزاسه‌ای

بعضی از پوست‌های حساس مستعد قرمزی هستند. پوست ناگهان گرگرفته و قرمز می‌شود. این حالت به‌خصوص در سنین بالای ۳۰ سال شایع است. ابتدا در شروع کار پوست به‌صورت دوره‌ای ملتهب و قرمز و گرگرفته می‌شود. گرگرفتگی و قرمزی با موارد زیر تشدید می‌شود:

 

۱) مواجهه با آفتاب

 

۲) تغییر ناگهانی درجه حرارت (خارج شدن از خانه در فصل زمستان)

 

۳) استحمام

 

۴) اضطراب وهیجان

 

۵) مصرف غذاهای تند

 

6) مصرف مشروبات الکلی

 

به مرورزمان در برخی از بیماران قرمزی پایدار در صورت ایجاد می‌شود. این قرمزی اغلب با احساس گرگرفتگی و گرما همراه است. لازم است این بیماران علاوه بر دوری از عوامل تشدیدکننده از ترکیبات ضدالتهاب استفاده کنند. ترکیبات ضدالتهاب هم درانواع مختلف کرم‌ها و هم به شکل خوراکی در دسترس است. به‌عنوان مثال از جمله خوراکی‌های ضدالتهاب می‌توان به کپسول امگا ۳ اشاره کرد.

 

پوست حساس با احساس سوزش

برخی بدون ایجاد هیچ‌گونه التهاب و قرمزی در صورت، احساس سوزش دارند. این احساس سوزش و خارش به خصوص بعد از مصرف بعضی از کرم‌ها تشدید می‌شود. همچنین احساس سوزش وخارش در مواجهه با عوامل محیطی نظیر باد، گرما و سرما هم ایجاد می‌شود. بهتر است این افراد از کرم‌هایی که حاوی اسیدلاکتیک هستند پرهیز کنند (اسیدسالیسیلیک- پروپیلن گلیکول- دی‌متیل سولفوکساید).

 

 

پوست‌های حساس مستعد آلرژی و اگزما

کسانی که دارای این نوع پوست حساس هستند زمینه آلرژی و اگزما دارند و معمولا بعد از مصرف برخی از کرم‌های آرایشی و بهداشتی دچار اگزما وآلرژی می‌شوند. این حساسیت وآلرژی ممکن است به مواد نگهدارنده یا مواد معطرداخل کرم باشد. معمولا کسانی که دارای این پوست حساس هستند سابقه اگزما در دیگر نقاط بدنشان هم دارند. این افراد بهتر است از کرم‌ها یا محصول‌هایی استفاده کنند که عبارت hypoallergenic روی آنها درج شده باشد البته ممکن است حتی کرم‌هایی که این عبارت در آنها درج شده، ایجاد حساسیت کنند. لازم است بدانیم که برخی از افراد ممکن ترکیب دو نوع پوست را داشته باشند. مثلا ممکن است یک نفر هم پوست مستعد جوش و هم پوست مستعد قرمزی را به صورت همزمان داشته باشد.

 

تکناز-سلامت نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...