رفتن به مطلب

عقابان و جنگنده هاي از دست رفته ...


ارسال های توصیه شده

جنگنده F-5 ورود به خدمت 1343

 

 

 

1350 مربوط به پایگاه ششم شکاری به خلبانی سروان حسن سلخی ( اجکت کردند)

 

1350 مربوط به گروه اکروجت طلائی در حین تمرین به خلبانی اسماعیل غیور ( شهید شدند )

 

1353 مربوط به گروه اکروجت طلائی در حین تمرین به خلبانی کاپیتان جلال پیامی ( شهید شدند )

 

19 مرداد 53 سقوط در جنوب ایران به خلبانی کاپیتان طوسی ( اجکت کردند )

 

8 تیر 54 به خلبانی کاپیتان گرانپایه ( اجکت کردند )

 

26 خرداد 55 به خلبانی کاپیتان امیریان ( اجکت کردند )

 

18 فروردین 57 مربوط به گردان 42 شکاری دزفول به خلبانی کاپیتان یزدان ( اجکت کردند)

* ایشان صمیمی ترین دوست سرلشگر شهید اقبالی بودند

 

25 فروردین 57 به خلبانی فتحی ( اجکت کردند)

 

10 آذر 57 خلبان اجکت کرد

 

1359 محل سقوط کرخه به خلبانی غلام غلامرضایی ( شهید شدند )

 

9 اردیبهشت 59 سقوط در جنوب ایران به خلبانی حسین عبدالشاهی (شهید شدند )

 

27 شهریور 59 مربوط به پایگاه دزفول به خلبانی محمد زارع در فکه ( شهید شدند )

 

27 شهریور 59 مربوط به پایگاه دزفول به خلبانی حسین لشگری

* ایشان اولین خلبانی بودند که اسیر شدند و در اردیبشهت 67 آزاد شدند

 

1 مهر59 مربوط به پایگاه دزفول به خلبانی غلامحسین عروجی در عراق (شهید شدند)

 

2 مهر 59 مربوط به پایگاه دزفول به خلبانی سرگرد بیژن هارونی ( شهید شدند )

* ایشان در راه بازگشت از یک عملیات موفق برون مرزی در آسمان دزفول مورد هدف پدافند خودی قرار گرفتند و بعد از اجکت بدلیل ارتفاع کم هواپیما با زمین برخورد کردند و شهید شدند

 

3 مهر59 به خلبانی کاپیتان کاظم ظریف خادم ( شهید شدند )

* در این تاریخ دو فروند f5 به خلبانی کاپیتان ظریف خادم و کاپیتان دل انوارسمت عراق پرواز کرد در استان خانقین عراق f5 کاپیتان ظریف خادم رو یک میگ عراقی دنبال می کنه که طبق گفته وینگ من پرواز کاپیتان دل انوار f5 ظریف خادم درحالی که یکی از میگها با مسلسل به سمت او شلیک می کرد در حال تعقیب و گریز با کوه برخورد می کنه .

 

3 مهر 59 به خلبانی سرلشگر اسدا... بربری ( شهید شدند )

* بعد از برخورد موشک سام 6 به هواپیمای ایشان هواپیما آسیب دید و سیستم اجکت هواپیما از کار افتاد و متاسفانه ایشان در حالی که در کاکپیت بودند با زمین برخورد کردند

 

6 مهر 59 مربوط به پایگاه چهارم به خلبانی سرلشگرحسین مقیمی در عراق ( شهید شدند )

* ایشان در ام الخوش مورد اصابت موشک قرار گرفته و شهید می شوند

 

8 مهر 59 به خلبانی سرلشگر امیراسدی ( شهید شدند )

* ایشان بعد از مورد هدف قرار گرفتند به گفته وینگ من پرواز اجکت کردند و قاعدتا باید اسیر شده و با اسراء آزاد می شدند ولی هنوز از ایشان خبری در دست نیست

 

12 مهر 59 مربوط به پایگاه چهارم به خلبانی سرلشگرشهاب الدین طباطبایی سلطانی ( شهید شدند )

* ایشان در سوسنگرد مورد هدف پدافند قرار گرفتند و شهید شدند

 

13 مهر 59 به خلبانی کاپیتان جودکی ( شهید شدند )

 

13 مهر 59 به خلبانی کاپیتان چنگیز سپهر ( شهید شدند )

* این عزیز از پایگاه چهارم شکاری به پرواز در می آید و در العماره مورد هدف قرار می گیرد

 

15 مهر به خلبانی کاپیتان غلامرضا رنجبران در عراق بوسیله موشک سام ( شهید شدند )

 

19 مهر 59 موبوط به پایگاه چهارم به خلبانی سرلشگر مصطفی مرتضایی فریزهندی ( شهید شدند )

* ایشان در بستان مورد هدف پدافند قرار گرفتند و شهید شدند

 

19 مهر 59 مربوط به گردان 11 پایگاه چهارم به خلبانی کاپیتان محمد وکیلی ظهیر در عراق ( شهید شدند )

 

23 مهر 59 بوسیله موشک سام در عراق به خلبانی .... ( شهید شدند )

 

1 آبان 59 مربوط به گردان 21 پایگاه دوم به خلبانی سرلشگر اقبالی در عراق بوسیله موشک سام (شهید شدند)

* ایشان یکی از بهترین خلبانان F-5 بود اخلاق ایشان درپایگاه دوم زبانزد بود شهادت ایشان ضربه بدی به نیروی هوایی ایران بود

 

17 آبان 59 مربوط به گردان 43 شکاری به خلبانی سرلشگر صدری نوشاد بوسیله موشک سام ( شهید شدند )

 

22 آبان 59 مربوط به گردان 21 پایگاه دوم به خلبانی سرلشگر ذبیحی بوسیله توپ 57 میلی متر در موسل ( شهید شدند )

* در این پرواز ایشان وینگ من سرلشگر شهید اردستانی بودند که به گفته شهید اردستانی بعد از هدف قرار گرفتن هواپیما بلافاصله آتش گرفت و متاسفانه ایشان فرصت اجکت کردن را نیز نداشتند

 

3 آذر 59 به خلبانی کاپیتان محمد کام بخش ضیائی در عراق بوسیله موشک ( شهید شدند )

 

6 آذر 59 مربوط به پایگاه چهارم به خلبانی کاپیتان یونس خوش بین ( شهید شدند )

* ایشان بعد از انهدام اهداف خود در غرب رودخانه کرخه مورد هدف موشک سام قرار گرفتند

 

27 اسفند 59 به خلبانی محمد حسین دارابی در عراق ( شهید شدند )

لینک به دیدگاه

جنگنده F-5 ورود به خدمت 1343 (قسمت دوم)

 

21 تیر 61 به خلبانی رحیم ذوقی مقدم در عراق ( شهید شدند )

 

7 بهمن 61 به خلبانی نادرنیا در عراق ( شهید شدند )

 

22 آبان 62 در آسمان اهواز بوسله MIG21 به خلبانی ابراهیم بازرگان ( شهید شدند )

* ایشان بعنوان اسکارمبل از پایگاه چهارم به پرواز درآمدند و با دو میگ 21 درگیر شدند در حالی که در تعقیب یکی از میگها بودند هدف موشک R-13 میگ دیگر قرار گرفتند و متاسفانه فرصت اجکت کردن پیدا نکردند

 

30فروردین 63 به خلبانی پولاد داوودی در نزدیکی قم ( شهید شدند )

* ایشان یکی از بهترین خلبانان RF5 پایگاه چهارم بودند عکسهای فوق العاده ایشان بارها به کمک نیروهای نظامی ایران بود ایشان یکبار هم بعد از عکس برداری از یکی از پایگاههای هوایی عراق دو فروند میگ 23 به تعقیب ایشان پرداختند و در نهایت در نوار مرزی یکی از میگها با مسلسل ایشان را مورد هدف قراردادند که هواپیما آسیب دید و سیستم ترمز هواپیما دچار مشکل شد یکی از میگها همچنان به تعقیب ادامه داد تا با پدافند دزفول مجبور به فرار شد ایشان درنهایت مجبور شد با سرعتی بیشتر از 500 کیلومتر روی باند پایگاه چهارم فرود آید که بوسیله Barriers ( نواری که برای نگه داشتن هواپیما بر روی باند پهن می کنند ) هواپیما متوقف شد سرانجام ایشان در 100 کیلومتری تهران بر روی دریاچه قم مورد هدف پدافند خودی قرار گرفت و در دریاچه قم سقوط کردند

 

24 بهمن 64 به خلبانی کاپیتان قاسم ورزدار در عراق

* ایشان بعد از اصابت موشک اقدام به اجکت کردند و اسیر شدند و در سال 1369 به میهن برگشتند

 

12 بهمن 65 به خلبانی سرلشگر منصور محمدی آزاد ( شهید شدند )

 

13 تیر 66 به خلبانی سرلشگر عباس بابایی و سرلشگر محمد نادری ( سرلشگر بابایی شهید شدند )

* ایشان در حالی که با یک فروند F5 آموزشی برای شناسایی رفته بودند در عراق از ناحیه گردن وسینه مورد اصابت توپ 23 میلی متر قرار گرفتند و بلافاصله شهید شدند هواپیما توسط سرلشگر نادری به زمین نشست

 

19 اردیبهشت 86 ساعت 30/10 به خلبانی سروان علوی ( خلبان شهید شد )

* این هواپیما مربوط به پایگاه چهارم شکاری بود و در روستای گلخانه در جنوب خوزستان به علت نقص فنی سقوط کرد

 

 

تاریخ دقیق آمار زیر مشخص نیست ولی تمامی موارد اتفاق افتاده است و همگی در زمان جنگ می باشد

 

در جنوب کرخه به خلبانی حسن باستانی ( شهید شدند )

 

در سد دوکان به خلبانی ابولحسن ابولحسنی ( شهید شدند )

 

در عملیات فاو بوسیله پدافند عراق به خلبانی ابولفضل اسدزاده ( شهید شدند)

 

در عراق به خلبانی محمد بالا زاده (شهید شدند )

 

در رواندوز به خلیانی عباس فضیلت ( شهید شدند )

 

در کرخه به خلبانی غلامحسین خوش نیت ( شهید شدند )

 

در کرخه به خلبانی محمد علی فرزین ( شهید شدند )

* ایشان به اشتباه مورد هدف پدافند خودی قرار گرفتند و اجکت موفقی هم داشتند ولی متاسفانه به دست مرز نشینان شهید شدند

 

در دزفول به خلبانی شهاب سلطانی ( شهید شدند )

 

در اهواز به خلبانی ابراهیم توکلی ( شهید شدند )

 

در عراق به خلبانی محمود یزدان پناه ( شهید شدند )

 

در عراق به خلبانی محمد علوی ( شهید شدند )

لینک به دیدگاه

جنگنده بمب افکن F-4 فانتوم (ورود به خدمت 1347 )

 

 

 

فانتومها بدین شکل در پایگاههای شکاری تقسیم بندی شدند

 

پایگاه یکم شکاری : اسکادرانهای 11 و 12

پایگاه سوم شکاری : اسکادرانهای 31 و 32 و 33 و اسکادرانهای 306 و 308 rf-4

پایگاه ششم شکاری : اسکادرانهای 61 و 62

پایگاه هفتم شکاری : اسکادرانهای 71 و72

پایگاه نهم شکاری : اسکادرانهای 91 و 92

پایگاه دهم شکاری : اسکادران 101

* لازم به ذکر است سریال RF-4E همیشه در حال تغییر و مکان آنها نیز به همین شکل است

 

 

 

3 مهر 48 فانتوم D به شماره سریال 603-3 به خلبانی نیک فرجام و کمک چینی ساز ( هردواجکت کردند)

* سقوط به دلیل از دست دادن هیدرولیک

 

6 مهر 48 فانتوم D به شماره سریال 773-3 خلبان و کمک اجکت کردند

* سقوط به دلیل از دست دادن سکان پروازی

 

14 آبان 49 فانتوم D به خلبانی مسعود امیری دربان ( اجکت کردند )

 

20 بهمن 49 فانتوم D متعلق به پایگاه هفتم به خلبانی ... و کمک شهید محمد ضرابی

* جهت انجام ماموریت به بندرعباس اعزام شده بود در راه بازگشت بدلیل از کار افتادن سیستم ناوبری راه خود را گم می کند و در کبوتر آهنگ در نزدیکی پایگاه سوم بدلیل پرواز در ارتفاع کم به دلایل نامعلوم سقوط می کند خلبان اجکت میکند ولی کمک متاسفانه فرصت اجکت نمی یابد

 

10 بهمن 50 فانتوم D به شماره سریال 619-3 به خلبانی حسین نافه ای و کمک هادی محمدی ( هر دو شهید شدند )

* این دو عزیز از پایگاه هفتم به پرواز درمی آیند و در جنوب شیراز به دلایل نامعلومی با کوه برخورد می کنند و متاسفانه هر دو شهید شدند .

 

20 بهمن 50 فانتوم D به شماره سریال 605-3 این هواپیما از روی رادار مهو می شود و هیچ نشانی از آن پیدا نمی شود

 

23 خرداد 51 فانتومE متعلق به پایگاه هفتم به خلبانی فرهنگ و کمک صلح گو ( اجکت کردند )

 

12 تیر 51 فانتوم E نام خلبان و کمک معلوم نیست ولی هر دو اجکت کردند

 

7 آذر 52 فانتوم RF به خلبانی سرگرد شکوه نیا و کمک سرهنگ جان ساندرز ( اجکت کردند )

* این فانتوم از سوی امریکا به ایران تحویل داده شده بود که یکسری پروازهای شناسایی بر روی شوروی انجام دهد که در یکی از پرواز ها توسط یک میگ 21 به خلبانی گنادی نیلسف رهگیری و ساقط می شود هر دو خلبان 16 روز اسیر بودند و بعد از آن آزاد شدند

 

23 اردیبهشت 53 سقوط فانتوم در کشور عمان ساقط شده توسط پدافند

 

12 خرداد 53 سقوط فانتوم D به خلبانی کاپیتان صابونچی در کشور عمان ساقط شده توسط پدافند

* دو مورد بالا مربوط به دخالت کشور ایران برای سرکوب شورشیان در کشور عمان بوده است و هر دو هواپیما توسط شورشیان ساقط شده است کاپیتان صابونچی نیز بعد از 27 روز آزاد می شود

 

3 تیر 53 فانتوم D به سریال 698-3 متعلق به اسکادران 71 پایگاه هفتم به خلبانی سرگرد افشار و کمک کاپیتان سیدرضا

 

26 شهریور 53 فانتوم E به سریال 754-3 نام خلبان و کمک مشخص نیست

 

1 تیر 54 فانتوم E به سریال 798-3 نام خلبان و کمک مشخص نیست

* بر اثر برخورد خلبان و کمک هر دو اجکت کردند

 

سال 1355 فانتوم D به خلبانی کیوان نورحقی و کمک سرتیپ خلبان شهید جواد فکوری

* خلبان نورحقی بعنوان دانشجو خلبانی به همراه شهید فکوری از پایگاه سوم شکاری بلند می شوند و بدلیل از دست دادن هیدورلیک هواپیما هر دو مجبور به اجکت می شوند و زنده می مانند

 

سال 1355 فانتوم E نام خلبان و کمک مشخص نیست

 

2 تیر 55 فانتوم E به سریال 777-3 مربوط به اسکادران 31 پایگاه سوم به خلبانی افشین شعاع آذر و کمک مسعود محمدی ( هر دو اجکت کردند )

 

27 شهریور 55 فانتوم متعلق به پایگاه سوم ( هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست )

 

28 شهریور 55 فانتوم متعلق به پایگاه سوم به خلبانی پرویز جعفری ( اجکت کردند )

* بلافاصله کلیه پروازهای پایگاه سوم معلق و به بررسی این دو هواپیما پرداختند و مشخص شد در هر دو مورد بدلیل تعویض نشدن یکی از قطعات و به پایان رسیدن ساعت پروازی اون قطعه هواپیماها سقوط کرده اند

 

11 آبان 55 فانتوم RF مربوط به پایگاه ششم به خلبانی سرگرد داریوش جلالی و کمک یعقوب آصفی

* این هواپیما برای شناسایی به جنوب یمن رفته بود که مورد هدف قرار می گیرد هر دو خلبان اجکت می کنند و اسیر می شوند سرگرد جلالی بعد از 27 روز آزاد می شود ولی یعقوب آصفی گفته می شود که زیر شکنجه شهید شده است در سال 59 نیز سرگرد جلالی به دلیل شرکت در کودتای نوژه اعدام می شود

 

12 آذر 55 فانتوم D به خلبانی علی اشرفیان و کمک ....

* این هواپیما نیز در جنوب یمن با موشک مورد هدف قرار می گیرد خلبان علی اشرفیان اجکت کرده و اسیر می شود و بعد از 3 روز آزاد می شود ولی متاسفانه کمک فرصت اجکت پیدا نمی کند

 

11 خرداد 56 فانتوم RF خلبان و کمک هر دو اجکت می کنند

 

26 خرداد 56 فانتوم D به سریال 668-3 ( هیچ اطلاعی در دسترس نیست )

 

8 تیر 56 فانتوم E به سریال 766-3 ( هیچ اطلاعی در دسترس نیست )

 

21 تیر 56 فانتوم E به سریال 751-3 به خلبانی شوقی و کمک سرتیپ محمد حسین مهرمند

* این هواپیما متعلق به پایگاه سوم شکاری بود و خلبان شوقی که در آن زمان دانشجوی خلبانی بود و کمک فرمانده آن زمان پایگاه سوم شکاری سرتیپ محمد حسین مهرمند بود هواپیما سیستم هیدرولیک خود را از دست می دهد و هر دو خلبان اجکت کردند هر دو خلبان آسیب دیدند و به بیمارستان منتقل شدند و بعد از درمان روز بعد مرخص شدند

 

23 تیر 56 فانتوم RF به سریال 434-2 متعلق به پایگاه یکم شکاری

* این هواپیما که برای عکسبرداری از موقعیت شورشیان یمن رفته بود در جنوب یمن توسط موشک دوش پرتاب شورشیان در کوهستانهای جنوب یمن سقوط کرد هیچ اطلاعی از خلبان و کمک نیز در دسترس نیست

 

28 تیر 56 فانتوم E متعلق به پایگاه ششم ( هیچ اطلاعای در دسترس نیست )

 

17 آبان 56 فانتوم E به سریال 764-3 به خلبانی سرلشگر شهید علی رضا یاسینی و کمک لبیبی

* خدمه این هواپیما به دلیل از کار افتادن رادار در ارتفاع 2400 متری مجبور به اجکت شدند

 

12 بهمن 56 فانتوم E متعلق به اسکادران 31 پایگاه سوم به خلبانی افسر رادار کاپیتان رضوانی و کمک فرسیاب ( هر دو اجکت کردند )

 

8 فروردین 57 فانتوم E متعلق به پایگاه سوم به خلبانی کاپیتان رضوانی و کمک صداقت

* هر دو اجکت کردند ولی کمک خلبان صداقت به سختی آسیب دید رضوانی از بهترین خلبان رهگیر بود هر دوی این عزیزان چند سال بعد در پروازی مشابه در عراق مورد اصابت موشک قرار گرفتند و متاسفانه فرصت اجکت نیافتند و شهید شدند

 

17 آبان 57 فانتوم E به خلبانی کاپیتان امینی و کمک .... ( هر دو اجکت کردند )

 

14 آذر 57 فانتوم E به سریال 692-3 ( هیچ اطلاعی در دسترس نیست )

لینک به دیدگاه

جنگنده بمب افکن f-4 فانتوم ورود به خدمت 1347 (قسمت دوم )

 

21 تیر 58 فانتوم e متعلق به پایگاه ششم به خلبانی پرویزکیهانی نژاد و کمک نصری ( شهید شدند )

* این دو عزیز درحالی که بر فراز خلیج فارس در حال پرواز بودند که بدلیل از دست دادن کنترل هواپیما با آب برخورد می کنند و هر دو شهید می شوند

 

28 مرداد 58 فانتوم e متعلق به پایگاه ششم به خلبانی محمد امام و کمک فریدون فاتح چهر

* درحالی که برفراز خلیج فارس در حال پرواز بودند به دلیل vertigo شدن با آب برخورد می کنند خلبان امام شهید و کمک فاتح اجکت و شهید می کنند

 

1359 فانتوم e متعلق به پایگاه سوم به خلبانی محمد بختیاری و کمک ... (شهید شدند )

* خلبان در حال انجام عملیات نمایش بوده که با زمین برخورد می کند خلبان در دم شهید می شود و کمک اجکت می کند که بدلیل ارتفاع کم کمک نیز با زمین برخورد می کند و شهید می شود

 

1359 فانتوم e متعلق به پایگاه سوم به خلبانی محمد نوژه و کمک ... (شهید شدند )

* این هواپیما از پایگاه سوم جهت سرکوب کردهای ناراضی پاوه بلند می شود و یک ساعت بعد توسط توپ 23 میلی متری هدف قرار می گیرد نوژه بعلت بخورد گلوله شهید می شود و کمک سعی در برگرداندن هواپیما می کند که بدلیل کمبود سوخت موفق نمی شود

 

28 شهریور 59 فانتوم e به خلبانی محمودی و کمک حیدریان ( کمک شهید شد )

 

29 شهریور 59 فانتوم e به خلبانی کاپیتان محمد یوسف احمد بیگی و کمک کاپیتان ایوب حسین نژاد

* هواپیما مورد هدف قرار م گیرد و هر دو این عزیزان اسیر می شوند

 

31 شهریور 59 فانتوم e دررمپ فروردگاه مهرآباد توسط mig-23 عراقی

 

1 مهر 59 فانتوم e متعلق به پایگاه سوم به خلبانی کاپیتان بهرام عشقی پور و کاپیتان عباس اسلامی نیا (شهید می شوند )

* این عزیزان که بعنوان لیدر دسته پروازی پایگاه سوم در روز دوم جنگ و در حمله 140 فروندی ایران به عراق (کمان-99) شرکت داشتند بعد از بمباران موفق هدف های از پیش تعیین شده در نزدیکی همدان بدلیل تمام شدن سوخت تصمیم به اجکت می گیرند ولی چون اگر اجکت می کردند هواپیما بر روی شهر سقوط می کرد شجاعانه در کابین ماندند و هواپیما را به خارج شهر هدایت کردند و دیگر فرصتی نمانده بود با ساختمان نیمه کاره ای در پایگاه سوم برخورد می کنند قبل از اینکه بتوانند اجکت کنند .

این چنین مردان بزرگی رفتند تا ما حالا زنده باشیم و از دلاوریهاشون سخن بگوییم .

 

3 مهر 59 فانتوم e به خلبانی ... و کمک حمید صغیری ( شهید می شوند )

* توسط نوار پدافند مرزی عراق مورد هدف قرار می گیرند

 

3 مهر 59 فانتوم e به خلبانی کاپیتان داریوش یزدانفر و کمک ...

* هواپیما بعد از بمباران پایگاه الرشید مورد اصابت ضد هوایی قرار می گیرد ولی با اینکه حتی سیستم هیدرولیک هواپیما از کار می افتد و خلبان با مهارت خاصی هواپیما را به زمین می شناسد ولی هواپیما شدید آسیب می بیند

 

3 مهر 59 فانتوم e به خلبانی علی بختیاری و کمک ...

* هواپیما بعد از بمباران موفق اسکله ام القصر در نوار مرزی مورد هدف قرار می گیرد و به سختی آسیب می بیند و خلبان با مهارت خاص آنرا تا پایگاه امیدیه می رساند و با توجه به اینکه طول باند امیدیه کم بود بمحض برخورد هواپیما با باند خلبان و کمک اقدام به اجکت می کنند هر دو شدیدا آسیب می بینند ولی زنده می مانند و هواپیما نیز به سختی آسیب می بیند ولی بعدها بعد از 64 هفته و 15000 ساعت کارتعمیر و مجدد پرواز می کند

 

4 مهر 59 فانتوم e متعلق به پایگاه ششم به خلبانی ناصر دزپسند و کمک علیرضا محمدی

* هواپیما در فضای بصره مورد هدف موشک سام 6 قرار می گیرد هر دو خلبان اجکت می کنند و شهید می شوند در دفترچه خاطرات شهید دوران ذکر شده که هر دو این عزیزان را دیده که بر روی آسمان آتش گرفته اند

 

4 مهر 59 فانتوم rf به خلبانی ناصر ارکان آبادی و کمک ... ( خلبان اجکت و کمک شهید شد )

* این هواپیما که برای شناسایی رفته بود توسط یک فروند میگ 21 رهگیری و هدف قرار می گیرد خلبان اجکت می کند و اسیر می شود و کمک فرصت اجکت پیدا نمی کند و شهید می شود

 

5 مهر 59 فانتوم e به خلبانی کاپیتان احمد سهیلی و کمک کاپیتان احمد وزیری (اجکت کردند)

* هواپیما از پایگاه ششم به پرواز درآمد و در خاک عراق توسط موشک سام هدف قرار گرفت خلبان و کمک هر دو اجکت کردند و هر دو اسیر شدند

 

6 مهر 59 فانتوم e به خلبانی حسن کدخادیی و کمک سرهنگ محمد کریمی ( شهید شدند )

* هواپیما متعلق به پایگاه ششم می باشد و بعد از یک عملیات موفق در راه بازگشت توسط یک میگ 23 مورد تعقیب قرار می گیرد و در آسمان ماهشهر توسط موشک r13 مورد هدف قرار می گیرد متاسفانه این عزیزان فرصت اجکت هم پیدا نمی کنند

 

6 مهر 59 فانتوم e به خلبانی حسین نظری و کمک محمد رضا کرم ( کمک شهید شد )

* این هواپیما متعلق به اسکادران 61 پایگاه ششم بود بعد از بمباران اهداف در بصره به سمت ایشان 3 موشک سام شلیک می شود که یکی به انتهای هوابرخورد می کند و کرم در نزدیکی ماهشهراز هواپیما به بیرون پرتاب می شود البته چتر وی باز می شود ولی هنوز خبری از زنده بودن وی در دسترس نیست خلبان نیز با سختی هواپیما را در بوشهر به زمین می نشاند

 

7 مهر 59 فانتوم d متعلق به اسکادران 71 پایگاه هفتم ( خلبان و کمک اجکت می کنند )

* این هواپیما در جنوب غربی بصره مورد اصابت موشک سام 6 قرار می گیرد

 

7 مهر 59 فانتوم e متعلق به پایگاه ششم به خلبانی علی علی اکبری و کمک ... ( خلبان شهید شد )

 

10 مهر 59 فانتوم e به خلبانی ... و کمک مسعود محمدی ( کمک شهید می شود )

* در بوشهربه اشتباه مورد هدف پدافند خودی قرار می گیرد و در خلیج فارس سقوط می کند

 

12 مهر 59 فانتوم e مربوط به اسکادران 61 پایگاه ششم به خلبانی محمد سبزآبادی و کمک مسعود امیری دربان (شهید شدند)

* در بصره مورد اصابت موشک قرار گرفتند و متاسفانه فرصت اجکت پیدا نکردند

 

12 مهر 59 فانتوم e مربوط به پایگاه ششم شکاری به خلبانی بیژن حاجی و کمک قدرت ا... کیان جو ( شهید شدند )

* این دو عزیز که از پایگاه ششم شکاری به پرواز در آمده بودند بر روی جاده کوت عبدا... مورد اصابت موشک قرار گرفتند و شهید شدند

 

19 مهر 59 فانتوم e مربوط به پایگاه ششم شکاری به خلبانی غفور جدی و کمک خلجی ( خلبان شهید شد )

* صبح روز ۱۷ مهر ۱۳۵۹ دو فروند فانتوم از گردان ۶۱ شکاری بوشهر برای در هم ریختن عملیات نیروی زمینی عراق مبنی برکامل نمودن محاصره آبادان به پرواز در آمدند .شماره ۱ خلبان سپید مو به همراه کمکش اعظمی( بعدا اسیر شد ) بود و هدایت فروند دوم دسته را خلبان جدی و خلجی بر عهده داشتند.

خرمشهر دراشغال بود و با تکمیل محاصره آبادان بیم سقوط آبادان هم می رفت .هدف زدن نیروهایی بود که از بصره به سمت فاو و در نهایت آبادان می آمدند. مسیر پرواز از سمت چپ فاو به بصره تعیین شده بود. ماموریت بمباران با موفقیت کامل انجام شد و به هنگام بازگشت بود که شماره ۲مورد اصابت دو فروند موشک قرار گرفت . کنترل هواپیما سخت شده بود و هیدرولیک هواپیما دچار افت شدید شده بود. در آن لحظات به فرامین پاسخ نمیداد..... خلبان جدی که خود مسئول ایمنی پرواز بود پرواز با هواپیما را صلاح ندید چون هر لحظه امکان قفل شدن فرامین وجود داشت . لذا پس از کسب اطمینان در گذشتن از رود بهمنشیر آبادان و رسیدن به خاک ایران اقدام به اجکت کرد که متاسفانه صندلی خلبان جدا نشد و ... ( کمک خلبان ایشان خلبان خلجی پس از خروج از هواپیمابه سلامت به زمین رسید )

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...