رفتن به مطلب

4600 مدرسه با زیر پنج دانش آموز


ارسال های توصیه شده

[h=3]گرگان - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این وزارتخانه در تلاش است هیچ کودک 6 تا 11 سال از آموزش محروم نماند، از وجود 4600 مدرسه در سطح کشور خبر داد که سال گذشته با ثبت نام یک تا پنج دانش آموز فعالیت می کردند.[/h]

81337869-5994337.jpg به گزارش خبرنگار ایرنا، 'علی اصغر فانی' عصر شنبه در هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان گلستان افزود: در این میان، 110 مدرسه فقط یک دانش آموز داشتند و یک معلم هم به اداره و تدریس هر یک از این مدارس مشغول بود.

 

وی تصریح کرد: در هیچیک از کشورهای پیشرفته از جمله در قاره اروپا نمی توان چنین تلاشی را برای آموزش کودکان در مدارس دید و این افتخار جمهوری اسلامی است که در مسیر عدالت آموزشی گام بر می دارد.

 

فانی، شمار کل مدارس کشور را در سال تحصیلی 94 - 93 بیش از 122 هزار باب عنوان کرد که در آنها 12 میلیون و 700 هزار دانش آموز درس می خوانند و یک میلیون معلم به تدریس آنها مشغولند.

 

وزیر آموزش و پرورش، راهبرد اصلی این وزارتخانه را در سال جاری، ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی مدارس دانست و گفت: با افزایش امکانات و کاهش تعداد دانش آموزان مدارس به یک راهبرد جدی می رسیم که باید حداکثر استفاده از آن به عمل آید.

 

فانی خاطرنشان کرد: تعداد دانش آموزان کشور طی سالهای اخیر در حالی از 19 میلیون به 12 میلیون و 700 هزار نفر در سال جاری رسیده که فضا، امکانات، فناوری و سخت افزارهای موجود در مدارس همانند گذشته و به میزان حداقل 1.5 برابر شمار جامعه دانش آموزی است.

 

وی ساماندهی نیروی انسانی را از دیگر سیاست های مهم و جدی وزارت آموزش و پرورش برشمرد و اظهارداشت: از تعداد 12.7 میلیون دانش آموز در سطح کشور، 11.5 میلیون نفر در مدارس دولتی و 2/1 میلیون نفر در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیلند که به وسیله یک میلیون فرهنگی و کارمند اداره می شوند، اگرچه بر اساس مطالعات تطبیقی دنیا نسبت کادر آموزشی ما به ازای هر دانش آموز، نسبت مناسبی نیست.

 

فانی افزود: امسال تا پایان شهریور، 18 هزار نیروی انسانی آموزش و پرورش بازنشسته شدند در حالی که آمار ثبت نام شدگان برای کار در این وزارتخانه نسبت به مدت مشابه سال قبل 200 هزار نفر افزایش داشته است.

 

وی گفت: با این وضعیت، اگر هر 20 دانش آموز یک نیروی انسانی بخواهد ما اکنون به 10 هزار نیروی انسانی نیازمند هستیم اما با مدیریت انجام شده و کاهش 15 درصدی ساعات اضافه کار کادر آموزشی، در به کارگیری 36 هزار نیروی انسانی صرفه جویی کرده ایم که نشانه تدبیر است.

 

فانی یکی دیگر از اقدامات در حال اجرای امسال را در وزارت آموزش و پرورش، بهسازی نیروی انسانی ذکر کرد و گفت: این اقدام در ادامه ساماندهی و تحول منابع انسانی و به معنای به روزرسانی معلومات، آشنایی با روش های نوین، ایجاد و تقویت انگیزه در معلمان است.

 

وی افزود: توسعه مشارکت ها یکی دیگر از راهبردهای آموزش و پرورش است که با نگرش همه جانبه به آن باید معلمان را در برنامه ریزی مدارس و اولیا را در امور مدرسه دخالت داد.

 

وزیر آموزش و پرورش، خرید ظرفیت خالی مدارس غیردولتی ( همچون خرید خدمات آموزشی) را یکی از برنامه ها در اجرای این راهبرد دانست و گفت: با این اقدام و تحت پوشش بردن دانش آموزان غیردولتی، هزینه آموزشی هر دانش آموز در بخش دولتی از یک میلیون و 850 هزار تومان در سال به کمتر از 600 هزار تومان می رسد.

 

فانی ادامه داد: ارتقای مدیریت آموزشگاهی، راهبرد دیگری است که در سال جاری دنبال می شود به طوری که در این راهبرد به دنبال توانمندتر شدن مدیران مدارس و اختیارات آن ها هستیم.

 

وی گفت: در این راهبرد طرح تعالی 5700 مدرسه را به طور آزمایشی در دست اجرا داریم که با تداوم آن بتدریج مسایل متحول می شود چون معتقدیم تربیت در مدارس شکل می گیرد و باید مدرسه را تقویت کرد.

 

فانی اظهار کرد: عملیاتی کردن بودجه در 600 مدرسه برابر با نیم درصد مدارس کشور و تمرکززدایی، از دیگر سیاست های مدیریتی آموزش و پرورش است که می تواند بتدریج زیرساخت های خود را اصلاح کند.

 

وی با اشاره به اینکه با آغاز سال تحصیلی جدید بیش از 125 میلیون جلد کتاب درسی توزیع شده است، گفت: امسال برای اولین بار با بوم سازی دانشگاه فرهنگیان در کشور سعی شده است که دانشجو برای همان بوم گرفته شود چرا که به دلیل استخدام نیروهای غیربومی، نقل و انتقالات از معضلات بزرگ آموزش و پرورش است.

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: استفاده از ظرفیت های قانونی موجود نظیر شورای آموزش و پرورش و ظرفیت هایی همچون عوارض شهرداری ها و قراردادن آن در اختیار آموزش و پرورش استان ها، گذاشتن قوانین و صدور مجوزهای لازم یکی دیگر از راهبردهای امسال است که نیازمند حمایت و کمک استانداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شوراهاست.

 

فانی با بیان این که در سال جاری 33 درصد به تعداد پژوهش سراهای دانش آموزی کشور افزوده شده است، گفت: امسال تعداد 101 پژوهش سرا به 300 پژوهش سرا افزوده شد که مکان بسیار مناسبی برای تقویت پژوهش در بین دانش آموزان و تربیت دانشمندان آینده است و در تلاش هستیم در هر منطقه آموزشی یک پژوهش سرا داشته باشیم.

 

وی با اشاره به این که افزایش بهره وری بودجه آموزش و پرورش نیاز به مدیریت بهتر منابع دارد بر لزوم شناسایی منابع و جذب آن ها تأکید کرد.

 

فانی ، بودجه مصوب این وزارتخانه را در سال جاری 21 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در مقایسه با میزان مصوب سال گذشته این رقم 26 درصد رشد نشان می دهد.

 

به گفته فانی، افزایش بودجه این وزارتخانه نشان دهنده اهمیت و درک خوب دولت تدبیر و امید از وزارت آموزش و پرورش با وجود تمام مشکلات فراروی دولت است.

 

وی با اعلام این که با وجود این رشد بودجه هنوز کسری داریم، ادامه داد: 99 درصد از این بودجه برای پرداخت حقوق کارکنان هزینه می شود و فقط می توانیم روی یک درصد آن مدیریت کنیم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...