رفتن به مطلب

نگهداری پل و بزرگراه (سیستم های درز انبساطی)


ارسال های توصیه شده

مسئله نگهداری یکی از مقولاتی است که در کشور ما متاسفانه کمتر به آن توجه می شود و همین کم توجهی ممکن است موجب بروز خسارت های مالی و جانی گردد.

در واقع نگهداری مناسب و برنامه ریزی شده سبب می شود بسیاری از هزینه ها کاهش یابد با توجه به اینکه نگهداری نامناسب موجب هزینه های به مراتب گزاف جهت تعمیرات می گردد.

موضوعی که در این مقاله با آن به طور مقدماتی آشنا می شویم، نگهداری یکی از حساس ترین بخش های پل است که به عنوان درز انبساطی (Expansion Joint) از آن یاد می شود.

e-p1.jpg

نمونه ای از درز انبساطی و عبور خودرو از آن

درزهای انبساطی در پل به منظور جلوگیری از ایجاد انقطاع و حفظ پیوستگی در سطح پل ها نصب می گردند که به لحاظ ایمنی باید دارای ویژگی های خاصی از جمله قابلیت جابجایی بالا و خاصیت کشسانی بالا و همچنین مقاومت در برابر ضربه، سرما و گرما و ... را دارا باشد.

به لحاظ فنی امروزه در زمینه ساخت درزهای انبساطی پیشرفت های زیادی در سطح جهان صورت گرفته است تا عمر مفید این درزهای انبساطی افزایش یابد. به همین دلیل شاهد ساخت درزهای انبساطی با ویژگی های بهتر و به کار رفتن مواد با کیفیت بالاتر هستیم که موجب شده است تا عمر این درزهای انبساطی چندین سال افزایش یابد.

یکی از موارد مهمی که کمتر به آن توجه می شود انتخاب درز انبساطی مناسب است که به عوامل و شرایط فیزیکی محل مورد استفاده بستگی دارد. به عنوان مثال در جدول ذیل با توجه به پارامتر جابجایی و نوع استفاده انواع درزهای انبساطی برای انتخاب مناسب ذکر شده اند.

e-p2.jpg

حال آنکه هنوز در بعضی شهرها شاهد استفاده از درزهای انبساطی با مواد نامرغوب و یا با شیوه های نصب سنتی هستیم که این کار به منزله نگهداری نامناسب است و پس از مدت کوتاهی باز نیاز به تعمیرات مجدد احساس می شود. همچنین باید این مسئله را در نظر گرفت که عمر درزهای انبساطی علاوه بر شرایط ساخت و نصب به شرایط فیزیکی محل نصب هم بستگی دارد به طوریکه مثلا در پل هایی که بار ترافیک سنگینی را تحمل می کنند قطعا با نمونه ای با ترافیک سبک یکسان خواهد بود و کمتر است. این مسئله نگاهی تخصصی به امر نظارت جهت نگهداری موثر از پل را می طلبد.

نمونه هایی از درزهای انبساطی را در تصاویر زیر ملاحظه می نمایید.

e-p3.jpg

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه نمونه ای از بروشور یکی از شرکت های معتبر در زمینه ساخت درزهای انبساطی در ادامه قرار گرفته است. به منظور مشاهده بروشور روی تصویر ذیل کلیک کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تالیف: رامتین زرگری

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...