رفتن به مطلب

بیکاری فارغ التحصیلان، مشکل ساختاری بازار کار


ارسال های توصیه شده

[h=3]تهران- ایرنا- آمار نرخ بـیکاری فارغ التحصیلان نشانگر مشکلات ساختاری در بازار کار کشور است و در عین حال نامتناسب بودن سامانه برنامه ریزی در نظام آموزش عالی با نیازهای بازار کار را ثابت می کند؛ چراکه به اعتقاد کارشناسان،بازار کار هوشمندانه به سراغ کسانی می رود که علی رغم نداشتن مدرک تحصیلی در زمینه شغلی مورد نظر، مهارت کافی برای کار در آن زمینه را داشته باشند.[/h]

81330530-5982248.jpg روزنامه «اطلاعات» در شماره امروز- دوشنبه- خود طی گزارشی نوشته است: امروزه کسب تحصیلات دانشگاهی،گام اول برای ورود به بازار کار و کسب شغل است. اما متاسفانه شواهد نشان می دهد که برخی از فارغ التحصیلان با هر مدرک و در هر مقطعی نمی توانند جایی در میان قشرشاغلان باز کنند.

 

شاید علت این امر اشباع شاغلان در برخی رشته هایا تقاضای بالا برای برخی مشاغل باشد. این گزارش به بررسی تعداد فعالان اقتصادی وبیکاران به بررسی نرخ بیکاری در مقاطع و رشته های مختلف می پردازد.

 

نرخ بیکاری در بین قشر دانش آموخته کشور در طول زمان همواره بیش از نرخ متوسط بیکاری در جامعه بوده و این درحالی است که معمولا افراد دیپلمه به دلیل نداشتن مهارت، بیکاری و فشارهای اجتماعی به هر قیمتی شده تلاش دارند از سردر دانشگاه ها عبور کنند، بر نیمکت ها بنشینند و چهار سال یا بیشتر وقت خود را صرف تحصیل کنند. در نهایت توقع این افراد که گاهی هزینه های زیادی را برای کسب دانش و مدرک تحصیلی خود کرده اند، این است که پس از فارغ التحصیلی با جایگاه و وضع درآمدی بهتری جذب بازار کار شوند.

 

بر اساس گزارش سازمان همیاری اشتغال جهاد دانشگاهی، تعداد کل دانش آموختگان بیکار در سال 91 در کشور به حدود 768 هزار نفر می رسد که 66 درصد این افراد را بیکاران مقطع کارشناسی تشکیل می دهند و این درحالیست که بیکاران مقطع کاردانی تنها 27 درصد این قشر را به خود اختصاص می دهند.

 

در عین حال بیکاران مقطع کارشناسی ارشد و دکترا 7 درصد جمعیت کل دانش آموختگان بیکار را تشکیل می دهد و تعداد بیکاران مقطع دکترای تخصصی نزدیک به صفر است.

 

به تفکیک هر مقطع، بیکاران مقطع کاردانی 207هزار و 310 نفر، بیکاران مقطع کارشناسی 505 هزار و 10 نفر، بیکاران مقطع کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای 52 هزار و 169 نفر و تعداد بیکاران مقطع دکترای تخصصی 3 هزارو 388 نفر است.

 

انتخاب افراد دارای مهارت درچرخه بازار کار و پس راندن افراد بدون مهارت کافی فارغ از داشتن یا نداشتن مدرک تحصیلی باعث یکی از مشکلات مهم جوانان تحصیل کرده جویای کار می شود. این افراد پس از فارغ التحصیلی به دلیل نداشتن تجربه کاری در پیدا کردن شغل مناسب معمولا ناکام می مانند؛چراکه داشتن تجربه کاری به یکی از شروط ثابت استخدام در بسیاری ازشرکت ها، کارخانه ها و ادارات بدل شده است .

 

از سوی دیگر تعداد بیکاران در هر رشته تابعی ازتعداد تحصیل کردگان آن رشته است که این امر هم اشباع شدن بازار کار از تحصیل کردگان برخی رشته ها را نشان می دهد.

 

بر اساس آمار بیکاری دانش آموختگان سال 91،تعداد بیکاران در رشته های مهندسی ساخت و تولید به 251 هزار و 402 نفر می رسد که باعث می شود این رشته بیشترین تعداد بیکاران را در بین دانش آموختگان بیکار داشته باشد و 35 درصد این قشر را تشکیل دهد.

 

پس از آن تعداد بیکاران رشته های علوم اجتماعی،بازرگانی و حقوق با 222 هزار و 112 در رتبه دوم دارنده بیشترین تعداد دانش آموختگان بیکار قرار می گیرد و 31 درصد نمودار دانش آموختگان بیکار را تشکیل می دهد و بعد ازآن رشته های علوم انسانی و هنر با 100 هزار و 912 نفر بیکار، علوم، ریاضی وکامپیوتر با 76 هزار و 191 نفر بیکار، کشاورزی و دامپروری با 38 هزار و 438 نفربیکار و علوم پزشی با 25 هزار و 997 نفر بیکار در رتبه های بعدی در جدول فارغ التحصیلان بیکار قرار می گیرند.

 

این آمار نه تنها می تواند به افراد در انتخاب رشته مناسب برای داشتن جایگاه شغلی در بازار کار کمک کند، بلکه لازم است توجه مسوولان را به بحران بیکاری در برخی مقاطع و رشته های تحصیلی جلب کند تا علاوه برافزایش کارایی فارغ التحصیلان آن رشته ها، ارائه آموزش های مناسب و فرصت های شغلی متناسبی راهم برای آن رشته ها به وجود بیاورند.اکبرنیا مدیرکل هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: متولدین اوایل دهه 60 در دهه 80 واد بازار کار شده اند. اما تحصیلات دانشگاهی و برخی دیگر از مسائل ، ورود تعدادی از این افراد را به بازار کار با تاخیر مواجه کرد. بنابراین الان با پدیده تورم فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار مواجه هستیم.

 

وی می افزاید: هم اکنون با توجه به فرصت های شغلی موجود مشکلی برای اشتغال افراد زیردیپلم و دیپلم وجود ندارد و مشکل، اشتغال فارغ التحصیلان است. چون شرایط کار تخصصی برای این افراد خصوصاً در رشته های غیرفنی فراهم نیست. علاوه بر این مشکل فرهنگی هم در این زمینه وجود دارد که افراد جویای کار ترجیح می دهند پشت میز نشین باشند تا اینکه در محیط های کارخانه ای و صنعتی کار کنند.

 

وی با اشاره به ضرورت بهبود فضای کسب و کار برای رونق اشتغال در کشور می گوید: یک بخش مهم در این زمینه ارائه آموزش های فنی و حرفه ای است که فارغ التحصیلان دانشگاهی می توانند از این طریق مهارت بیاموزند و در این زمینه همکاری بسیار خوبی با سازمان فنی و حرفه ای وجود دارد.

 

نامبرده با اشاره به طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی می گوید: این طرح که مصوبه شورای عالی اشتغال هم بود، در فاصله زمانی سال های 86 تا 89 به اجرا در آمد و حدود 100 هزار نفر وارد این طرح شدند اما به دلیل کاهش بودجه ها این طرح ادامه پیدا نکرد.

 

وی خاطرنشان می کند:طرح کارورزی فارغ التحصیلان از جمله طرح هایی بود که اشتغال مناسبی را ایجاد می کرد، در این طرح فار غ التحصیلان دانشگاهی به مدت 11 ماه در یک کارگاه تولیدی آموزش می دیدند و در این مدت بخشی از حقوق او توسط کارفرما و بخش دیگر توسط دولت تامین می شد و امتیازاتی هم به کارفرما داده شده بود و در پایان این زمان در صورت تمایل کارفرما آن فرد کارجو می توانست در همان محیط مشغول به کار شود و هزینه های پرداختی کارفرما هم به او پرداخت می شد.

 

در همین زمینه قائم مقام وزیر کار هم درباره وضع بیکاری می گوید: جدیدترین برآورد انجام شده نشان می ‍ دهد تا 7 سال آینده 5 میلیون کارجوی جدید وارد بازار کار خواهند شد.

 

از سویی، معاون اشتغال وزیر کار هم در این باره می افزاید: اگر آمار افراد با درآمد ناکافی، مایوس شدگان از اشتغال و افراد در آستانه بیکاری را هم به این گروه بیافزاییم، تعداد بیکاران کشور هم اکنون 6 میلیون نفر است.

 

«عبدالرضا رحمانی فضلی» هم به تازگی موارد تازه ای را درباره بیکاری فارغ التحصیلان

 

دانشگاهی مطرح کرده و گفته است: در حال حاضر، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها به 43 درصد رسیده است.

 

وزیر کشور با اعلام اینکه نرخ بیکاری فعلی 14 درصد است، می گوید: در صورت ادامه مدل های اقتصادی دهه های قبل، در سال 1400 کشور با حدود 11 میلیون بیکار تحصیل کرده مواجه خواهد شد.

 

همچنین دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری در اظهاراتی درباره وضع بیکاری در کشور گفته است: امروز جامعه ما از معضل بزرگی به نام بیکاری رنج می برد.

 

وی همچنین می افزاید: آمار بیکاری در کشور تکان دهنده است و از سال 86 تا 91 یک اشتغال خالص نداریم. اشتغال داشته ایم و به همان نسبت عده ای بیکار شده اند و آمار به ما می گوید که در مجموع اشتغال صفر بوده است. وی پیشتر بیکاری را 'ام المفاسد' خوانده بود.

 

درباره وضعیت نامناسب بازار کار کشور، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت تدبیر و امید هم با تاکید بر اینکه بیکاری در حال حاضر به درجه هشدار رسیده، نسبت به عملکرد عجولانه دولت سابق در اجرای طرح بنگاه های کوچک زودبازده انتقاد کرده و آن را دلیلی بر ایجاد مالیات معوق 80 هزارمیلیاردتومانی بانکی دانسته است.وی همچنین اشاراتی درباره تغییر ذائقه بیکاران و تفاوت بیکاران فعلی با گذشته داشته است.علاوه بر مقامات ذکر شده، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهوری تعداد افراد شاغل شده در فاصله سال های 85 تا 90 را تنها 71 هزار نفر (سالانه 14200 نفر) اعلام کرد.محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با بیان اینکه دولت پیشین در ایجاد اشتغال و محاسبات مربوط به آن عوام فریبی کرده،می گوید: در سال 91 حدود 36 درصد رشد منفی اشتغال در کشور وجود داشت، در حالی که دولت وقت مدعی شد در همان سال برای 5/2میلیون نفر ایجاد اشتغال کرده است.

 

اما از سوی مجلس، علاوه بر اظهارات متعدد نمایندگان مختلف درباره وضع نامناسب بیکاری؛ علی لاریجانی رئیس مجلس هم می گوید بیکاری و تورم درد بزرگی است و به هر خانه ای سر می زنیم، مشاهده می کنیم جوانان بیکار در آن وجود دارند و این موضوع انسان را نگران می کند.

 

حالا مرکز پژوهش های مجلس هم در گزارشی به اجرای بسته خروج از رکود دولت و اثرات احتمالی آن بر وضع بیکاری و اشتغال پرداخته است.

 

گزارش مرکز پژوهش ها تاکید دارد: محاسبات نشان می دهد که حتی با فرض تحقق رشد 5 درصدی که در سال های آتی، برای بازگشت سطح در آمد ملی سرانه ایران به سطح سال 1390 گذشت حدود 5 سال زمان نیاز است.

 

علاوه بر این، با فرض تداوم کیفیت پایین اشتغال زایی رشد اقتصادی در سال های گذشته ، در سال 1400 بیش از 5 میلیون بیکار در ایران وجود خواهد داشت.

 

اگر چه در این زمینه کارشناسان اقتصادی ازایجاد امنیت و ثبات شغلی، توجه به تولید داخلی، رشد اقتصادی مثبت و.. به عنوان راه کارهای مهار بیکاری نام می برند، اما به تازگی ربیعی وزیر کار با هشدار بیکاری 10میلیونی در آینده، راه کارحل این معضل را ایجاد صندوق اشتغال خوانده است.

 

وی در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تعداد بیکاران فعلی را 6میلیون نفرعنوان کرد و گفت: 7میلیون نفر دیگر هم به آن اضافه خواهد شد و به نمایندگان هشدار داد که اگر برای رفع مشکل بیکاری برنامه ریزی نکنیم، قطعا دچار مشکل می شویم.

 

وزیر کار همچنین بر لزوم رشد اقتصادی متوسط سالانه 7درصد اشاره کرد و گفت: در سنوات قبل رشد اقتصادی کشور منفی بود و در حال حاضر به صفر رسیده و به سمت مثبت حرکت می کند و هرچه کمتر از 7درصد باشد، از مهار اشتغال عاجز خواهیم بود.

 

وی گفت: اگر کاری نکنیم در افق 1400تعداد بیکاران به 10میلیون نفر می رسد و این عدد خوبی نیست و بسیار خطرناک است. دراین میان عمده واجدان شرایط کار، فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که 40درصد آنها را زنان تشکیل می دهند.اعلام هشدار و نگرانی مسئولان عالی رتبه کشور از رئیس جمهوری تا وزرا، اقتصاددانان و فعالان اقتصادی کشور از ورود حدود 13میلیون متقاضی کار به بازار کار طی 10 سال آینده نشان می دهد که بیکاری معضل اول اقتصاد کشور شده است.اما در این شرایط ربیعی در نشست مشترک کمیسیون ویژه رسیدگی به لایحه رفع موانع تولید مجلس از نمایندگان خواست تا برای رفع معضل بیکاری با ایجاد صندوق اشتغال موافقت کنند و مجوز ایجاد این صندوق را بدهند.به هر صورت باید توجه داشت: ایجاد امنیت و ثبات شغلی در کنار برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف چشم انداز 1404،توجه به تولید داخلی و رشد 8درصدی اقتصاد در کنار اصلاح فرهنگ کار در کشور چندین مقوله مهم در مهار نرخ بیکاری است.با توجه به اینکه حل مشکل بیکاری همواره در دولت های قبلی با طرح های فراوانی از جمله پرداخت وام های خوداشتغالی، اجرای طرح بنگاه های کوچک زودبازده، مشاغل خانگی و مباحثی از این قبیل مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت نتیجه مثبتی نداشته است. اکنون باید دید ایجاد صندوق اشتغال چه میزان می تواند برای حل معضل صف13میلیونی بیکاران در آینده می تواند موثر باشد؟

لینک به دیدگاه

مقصر اصلی این جریان توسعه بی رویه و بی کیفیت موسسات آموزشی ماست ، یک زمانی باید پدر آدم در میومد تا یک مدرک لیسانس بگیره و باید کلی وقت و انرژی میذاشت الان هر دارغوزآبادی با پول بهت مدرک دکتری میده ، مشکل از زمانی شروع شد دانشگاه آزاد و پیام نور علمی کاربردی غیر انتفاعی ده ها مؤسسه چرت دیگه ایجاد شد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...