رفتن به مطلب

بنای تاریخی در شیروان زباله دانی شده است


ارسال های توصیه شده

[h=3]شیروان - ایرنا - حمام خزینه روستای پیرشهید شهرستان شیروان بنای تاریخی دوره قاجاریه که با معماری ویژه اسلامی ایرانی ساخته شده، هم اکنون به زباله دانی تبدیل شده است.[/h]

81329360-5980233.jpg به گزارش ایرنا، این حمام خزینه که در سال 82 با شماره 8942 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده از سه بخش اصلی شامل رختکن، گرمخانه و خزینه آب سرد و گرم تشکیل شده است، رختکن یک هشتی با پلان دوازده ضلعی است و دسترسی به آن از طریق یک رشته پلکان می باشد.

 

در هر ضلع رختکن تاقچه هایی برای قرار دادن وسایل قرار دارد و از گوشه شرقی رختکن می توان به گرمخانه دست یافت، این قسمت نیز شامل شش فضای مربع مستطیل شکل است، سه فضای بزرگ آن 4.8 در 5.5 متر و سه فضای کوچکتر 4.8 در 3.4 متر است.

 

اتاق موجود در گوشه شرقی حمام، گرمخانه آن بوده و از دو فضاهای کوچک تر نیز به عنوان خزینه استفاده می شده است، این حمام مانند سایر حمام های خزینه ای پایین تر از سطح زمین ساخته شده است.

 

یکی از ساکنان روستای پیرشهید با بیان این که بنای مذکور فاقد کتیبه است، گفت: امام براساس شواهد موجود این بنا مربوط به دوره قاجاریه است که با مشارکت اهالی و تلاش مرحوم حاج کریم شیروانی بازسازی شده است.

 

'قربان ولی نژاد' اظهارکرد: این بنا از ابتدا برای بهره برداری از اهالی ساخته شده بود ولی با توجه به ساخت حمام بهداشتی جدید، حمام مذکور متروکه شده و اقدامی هم برای حفظ و نگهداری آن صورت نگرفته است.

 

یکی دیگر از ساکنان روستای پیرشهید می گوید: این بنای تاریخی ارزشمند بر اثر نزولات جوی و گاه عوامل انسانی آسیب فراوان دیده و قسمت هایی از این بنا به لحاظ ایستایی و شدت نزولات جوی و گذشت زمان دچار ریزش شده است.

 

'علیرضا درخشان' با اظهار تاسف از بی توجهی مسوولان مربوطه به این بنای تاریخی، اظهار کرد: از مسوولان انتظار می رود برای مرمت این اثر تاریخی اقدام کرده و اجازه ندهند بنای مزبور که تمام قسمت های آن دچار آسیب شده به دست فراموشی سپرده شود.

 

یکی دیگر از ساکنان پیرشهید با بیان این که مردم زباله های خود را در داخل این بنا خالی می کنند، گفت تجمع زباله ها در این مکان باعث جمع شدن حشرات موذی، سگ های ولگرد و بوی نامطبوع شده است.

 

'مریم بیگدلی' افزود: با توجه به این که سایر استان ها برای آثار تاریخی بسیار ارزش قائل هستند ولی اینجا هیچ گونه توجهی به آثار تاریخی نمی شود، شاید هم دلیل آن این اثر تاریخی دور از چشم مسوولان پنهان مانده است؟

 

یکی از اعضای شورای روستای پیرشهید نیز گفت: در چند سال اخیر اقدامی در خصوص تعمیر و مرمت بنا و حتی خالی کردن زباله ها و دیوارکشی و فنس کشی صورت نگرفته است.

 

'الله وردی سویی دانلویی' در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: برای مرمت و بازسازی این اثر و خالی کردن آن از زباله، با بخشداری مرکزی و میراث فرهنگی شیروان پی گیری هایی صورت گرفته است و پاسخ آن ها به علت نبود بودجه از محل اعتبارات دهیاری روستا استفاده شود.

 

وی با بیان این که مرمت اثر نیازمند اعتبار از سوی مسوولان مربوطه است گفت: بازسازی آن در اختیار دهیاری نیست زیرا که تابلو میراث فرهنگی در ابتدای ورود به روستا مشاهده می شود و هرگونه بازسازی و نظافت بر عهده آنان است.

 

سویی دانلویی با توجه به زندگی 12خانوار در اطراف بنای مزبور افزود: ساکنان جوار این اثر تاریخی، زباله های خود را به این محل می ریزند و این در صورتی است که خودرو جمع آوری زباله هر هفته دو نوبت در روستا است.

 

اهالی روستای پیرشهید شیروان همگی خواستار توجه به این بنای تاریخی شدند و گفتند: میراث فرهنگی با دیوار کشی و فنس کشی و خارج کردن زباله های داخل آن می تواند تا زمان مرمت آن، در حفظ این اثر تاریخی کوشا باشد.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز گفت: این بنا در سال 85 و 86 توسط اداره کل میراث فرهنگی با اعتباری بالغ بر 50 میلیون ریال آواربرداری شده است.

 

'عیسی نوراللهی' در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در همان زمان نخاله و زباله از روی بام و فضای داخلی این بنای تاریخی جمع آوری ولی به جهت سوء مدیریت اهالی در مراقبت از میراث فرهنگی، دوباره این بنا تبدیل به زباله دانی شده است.

 

وی گفت: در سال جاری معاونت میراث فرهنگی بنای مذکور را در فهرست پروژه های پیشنهادی(جهت مرمت) استان قرار داده و اعتباری تاکنون در این زمینه مصوب نشده است.

 

نوراللهی افزود: با توجه به شیوه معماری سنتی و ارزش بنای تاریخی حمام پیرشهید به عنوان الگوی معماری اسلامی ایرانی، توجه مسئولان بویژه دهیاری و شورای اسلامی روستا به این اثر و نیز اعطای کاربری متناسب و متجانس با اثر می تواند در حفظ و نگهداری از آن موثر باشد.

 

روستای پیر شهید در فاصله پنج کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع است و 200خانوار مشتمل بر هزار نفر نفر جمعیت در آن سکونت دارند.

 

تاکنون 42 اثر در شهرستان شیروان به ثبت ملی رسیده است. ک/4

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...