رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ایمونوالکتروفورز تکنیکی قدرتمند بر اساس استفاده از واکنشهای آنتی بادی-آنتی ژن در ترکیب با روش الکتروفورز برای جداسازی پروتئینها میباشد. این تست در مواردی که نتایج الکتروفورز پروتئین سرم افزایشی را در باند گاما گلوبولین نشان دهد و یا دلایلی مبنی بر شک به وجود بیماری مولتیپل میلوما باشد انجام میشود. البته باید توجه شود که هرگونه ایمونوتراپی با گاماگلوبولینها و یا سابقه واکسیناسیون در 6 ماه گذشته همچینین استفاده از داروهایی مانند متادون، ایزونیازید، هیدرالازین، فنی توئین و داروهای پیشگیری از بارداری در زمان انجام آزمایش پروتئین الکتروفورز باعث افزایش کاذب در میران باند گاما میگردد.

 

متد: در این تست سرم بیمار دفاز جامد که ژل اگارز 1٪ میباشد تحت جریان الکتریسیته حرکت نموده و ضمن واکنش آنتی بادی های موجود بر اساس شارژ الکتریکی از یکدیگر جدا میشوند.

 

مقادیر نرمال: مقادیر نرمال ممکن است در آزمایشگاه های مختلف کمی متفاوت باشند ولی به طور کلی میتوان در محدوده های زیر عنوان نمود:

 

IgG:700-1800 mg/dl

 

IgM: 60-290 mg/dl

 

IgA: 70-440 mg/dl

 

مقادیر غیر نرمال:

 

ّIgM:

 

 

موارد افزایش یافته این آنتی بادی میتواند مطرح کننده ماکروگلوبولنمی والدنشتروم ( بدخیمی سلولهای در جهت تولید این آنتی بادی ) و یا بیماریهایی مانند آرتریت روماتوئید، هپاتیت مزمن و مونونوکلئوز باشد.

 

کاهش IgM : کاهش این آنتی بادی در ایدز، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند استروئیدها و یا برخی از لوسمی ها دیده میشود.

 

 

 

IgG:

 

 

افزایش IgG : در بیماری های مزمن کبد، برخی از بیماری های اتوایمیون و عفونتهایی مانند سل و سارکوئیدوز افزایش این آنتی بادی مشاهده میشود

 

کاهش IgG: کاهش این آنتی بادی در سندرم ویسکوت آلدریچ ( سندرمی ژنتیکی با کاهش توانایی در تولید آنتی بادیها) و همچنین ایدز و برخی از لوسمی ها مشاهده میشود.

 

 

IgA:

 

 

 

افزایش IgA : در موارد بیماری های کبدی مزمن، عفونتهای مزمن و بیماری التهابی روده مشاهده می شود.

کاهش IgA : کاهش این انتی بادی در حالت آتاکسی، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمی و کاهش سطح پروتئین خون مشاهده میشود.

 

 

ایمونوالکتروفورز پروتئین ادرار:

 

این تست به منظور بررسی وجود یا عدم وجود آنتی بادی در ادرار و در مرحله بعد اندازه گیری مقادیر انتی بادی های مختلف در ادرار کاربرد دارد. این تست به دنبال مشاهده پروتئین در ادرار و به ویژه وجود گاماگلوبولینها در ادرار به دنبال انجام تست الکتروفورز پروتئین ادرار درخواست میشود.

 

تفسیر نتایج:

 

در حالت عادی و سلامت میران پروتئینهای ادرار بسیار ناچیز بوده و این مقدار ناچیز نیز تنها شامل آلبومین میباشد .

مقادیر افزایش یافته گاماگلوبولینها در ادرار در نفروپاتی کلیوی و مهمتر از همه مولتیپل میولوما مشاهده میشود

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...