رفتن به مطلب

تلاش برای واگذاری برخی از مناطق چهارگانه ازجمله پناهگاه حیات وحش حیدری به شکارچیان


ارسال های توصیه شده

[h=1]تلاش برای واگذاری برخی از مناطق چهارگانه ازجمله پناهگاه حیات وحش حیدری به شکارچیان[/h]۲۸ شهریور ۱۳۹۳

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بر اساس اطلاعات دریافتی، از چندی قبل مذاکراتی مبنی بر واگذای بلندمدت تعدادی از مناطق چهارگانه محیط زیست از جمله پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور و منطقه حفاظت شده ارس سیستان (هزار مسجد) در شهرستان کلات به یک شرکت برگزارکننده تورهای شکار انجام شده است و این مذاکرات در حال حاضر مراحل پایانی خود را طی می کند.

مذاکرات درحالی بصورت کاملا مخفیانه و محرمانه در حال انجام است که بر اساس شنیده ها تاکنون مابین مدیران حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی و رئیس موسسه برگزار کننده تورهای شکار، چندین جلسه برگزار و توافقاتی نیز در این زمینه حاصل شده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی توافقاتی مبنی بر عقد قراردادی ۱۵ ساله برای واگذاری پناهگاه حیات وحش حیدری به این شخص (رئیس موسسه برگزار کننده تورهای شکار برگزار) به منظور حفاظت و بهره برداری از منطقه در قالب صدور سالیانه تعدادی پروانه ویژه شکار برای شکارچیان داخلی و خارجی صورت پذیرفته است.

گزارشات دریافتی حاکیست از روز پنجشنبه (۱۳۹۳/۶/۲۷) گروهی چهار نفره متشکل از مدیران شرکت مذکور و کارشناسان سازمان محیط زیست جهت بازدید از پناهگاه حیات وحش حیدری، بررسی تاسیسات و امکانات موجود و وضعیت حیات وحش، عازم این منطقه شده و تا چند روز آینده نیز در حیدری حضور خواهند داشت.

قابل ذکر است این گروه برای اقامت چند روزه ی خود در مهمانسرای پناهگاه مستقر نشده اند و شب گذشته را در خانه یکی از محیط بانان قدیمی و بازنشسته در روستای برماهون واقع در داخل منطقه حیدری سپری کرده اند.

همچنین در همین زمینه هفته گذشته یکی از کارشناسان حوزه معاونت محیط طبیعی سازمان از تهران به خراسان رضوی سفر کرده و از پناهگاه حیات وحش حیدری و منطقه حفاظت شده هزار مسجد بازدید نموده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی، مذاکرات و توافقات حاصله برای واگذاری بلند مدت مناطق به شرکت برگزار کننده تورهای شکار با هماهنگی و موافقت معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است.

گزارش ها حاکیست که محیط بانان پناهگاه حیات وحش حیدری پس از شنیدن اخباری مبنی بر واگذاری منطقه به شکارچیان شدیدا سرخورده و بی انگیزه شده اند.

بحث واگذاری پناهگاه حیات وحش حیدری نسبت به منطقه ارس سیستان جدی تر است و یا بهتر است بگوییم متولیان تورهای شکار تمایل بیشتری به در اختیار گرفتن حیدری دارند.

منطقه حیدری به دلیل وجود خالص ترین نژاد قوچ اوریال از پیش از انقلاب اسلامی مورد حفاظت قرار گرفت و در پس از انقلاب سال ۱۳۷۳ به عنوان منطقه شکار ممنوع و سپس طی مصوبه شماره ۲۲۸ مورخ ۱۳۸۱/۳/۲۱ شورای عالی محیط زیست با مساحت ۴۶۳۵۰ هکتار بعنوان پناهگاه حیات وحش به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاطت محیط زیست اضافه گردید.

منطقه حیدری به دلیل وجود خالص ترین نژاد قوچ اوریال همواره مورد توجه شکارچیان بوده است. شهرت قوچ های حیدری تا به ‌آنجا است که برخی شکارچیان خارجی این منطقه را بهشت قوچ دنیا نام گذاشته‌اند.

به غیر از قوچ و میش اوریال گونه های شاخص دیگری از جمله پلنگ، کفتار، آهو، گربه‌ وحشی، گربه پالاس، سمور، گرگ، گراز، روباه، شغال، خارپشت گوش بلند، سنجاب زمینی، تشی، پایکا، عقاب طلایی، دلیجه، هما، بالابان، تیهو، کبک و غیره در این منطقه زندگی می کنند.

پیش از این در دوره مدیریت قبلی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت گذشته بحث هایی بر سر واگذاری قرق های اختصاصی به اشخصاص حقیقی و متقاضیان در مناطق آزاد و عرصه های خارج از محدوده تحت مدیریت سازمان محیط زیست (مناطق چهارگانه) مطرح شد که با واکنش و مخالفت کارشناسان و طرفداران محیط زیست روبرو شد.

اما واگذاری مناطق چهارگانه به شکارچیان آنهم ارزشمندترین زیستگاه های منحصربفرد کشور که در واقه گلچین نمودن مناطق توسط متولیان این امر می باشد بسیار عجیب و بحث برانگیز است.

در حالیکه نیروهای یگان محیط زیست و محیط بانان که ضابط قضایی محسوب می شوند همه روزه مورد هجوم متخلفین قرار می گیرند و شکارچیان غیر مجاز هیچ ابایی از ورود به مناطق، انجام شکار غیر قانونی و درگیری با ضابطان قضایی ندارند، گروهی که خود شکارچی هستند و هیچ گونه وجاهت قانونی و قضایی ندارند آیا می توانند و آیا می خواهند در مقابل هجوم متخلفین از حیات وحش و عرصه های طبیعی محافظت کنند؟

به طور یقین این اقدام نه تنها در راستای حفاظت مشارکتی از عرصه های طبیعی با همراهی مردم بومی و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد نیست بلکه اقدامی در جهت ایجاد یک شکارگاه اختصاصی و بهره برداری گروهی خاص از منافع و منابع ملی محسوب می شود و نتیجه ای جز تاراج و نابودی سرمایه های ارزشمند طبیعی و ملی به همراه نخواهد داشت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...