رفتن به مطلب

منشا ترکیبات ازت دار که توسط گیاهان مصرف میشود


masi eng

ارسال های توصیه شده

ازت که تقریبا ۷۹ درصد از هوا را تشکیل میدهد به صورت مولکولی n2 است و گیاهان سبز عالی نمی توانند در ترکیبات آلی ازت دار مستقیما از ان استفاده نماییند. اما این ازت در شرایط مناسب می تواند با مواد دیگر واکنش شیمیایی دهد. ترکیبات ازت مولکولی با مواد دیگر ممکن است به طور مصنوعی یا به صورت طبیعی واکنش انجام دهد که در هر حال ان را تثبیت ازت گویند. مقدار ازتی که در هر سال به طور طبیعی تثبیت میشود در حدود ۱۰۰ میلیون تن است. در حدود ۱۰ درصد تثبیت طبیعی ازت نتیجه تخلیه الکتریکی در جو است و ۹۰ درصد بقیه توسط موجودات ذره بینی انجام میگیرد.

و اما فلسفه اینکه چرا زمانی که اولین رعد وبرق صورت گرفت بزرگان ما از خاک به عنوان تبرک برمیدارن و اون خاک رو برکت میدانند به عبارتی مقدس میشمارند بر میگردد به همان موضوع تثبیت ازت. که جرقه های حاصل از تخلیه الکتریکی جو باعث تجزیه مولکولهای بخار اب و اکسیژن میشود و بر اثر آن اتمهای اکسیژن و رادیکال آزاد هیدروکسیل (oh) پدید می اید. چون میل ترکیبی این اتمها و رادیکال آزاد زیاد است با ازت مولکولی جو ترکیب میشود در نتیجه موادی مانند اسید نیتریک تولید میشود که همراه باران و برف به سطح زمین آورده میشوند.

اما مقدار دیگر ازت که به صورت طبیعی تثبیت میشوند توسط بعضی گیاهان و موجودات دیگر که رابطه همزیستی با هم دارد صورت میگیرد که بحث دیگری دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...