رفتن به مطلب

چگونه ورزش کردن باعث افزایش اعتماد به‌ نفس می‌شود؟


ارسال های توصیه شده

اعتمادبه‌نفس حاصل اعتقادات درونی ما و همچنین اهدافی است که ما برای خود متصور می‌شویم، در دنیای مدرن امروزی این می‌تواند شامل بسیاری از موارد شود؛ اعتمادبه‌نفس فیزیکی یکی از آن‌ها است. ورزش کردن یکی از ابزارهایی است که ما را در دستیابی به اعتمادبه‌نفس فیزیکی یاری می‌کند، حال جدای از عدم توازن فیزیکی شخص و یا نیازهای روزمره شما به انرژی درواقع توان موردنیاز بدن شما برای رسیدگی به امور جاری روزمره زندگی‌تان از اصلی‌ترین دلایل این نوشتار است.

 

 

در این مقاله مختصر، ما با یکدیگر تأثیرات ورزش کردن بر افزایش اعتمادبه‌نفس افراد را با یکدیگر مرور می‌کنیم و خواهیم دید که چگونه ورزش کردن به بهترین وسیله برای افزایش اعتمادبه‌نفس شما مبدل می‌شود. در حقیقت داشتن اعتمادبه‌نفس بالا و متعاقب آن داشتن توانایی واقع‌بین بودن می‌تواند تا حد بسیار زیادی به کنترل مشکلات روزمره افراد، حال چه ذهنی و یا جسمی و یا حتی اجتماعی کمک شایانی کند. در اینجا ما به 10 دلیل بر افزایش این اعتمادبه‌نفس توسط ورزش کردن می‌پردازیم.

 

 

1. حس رضایت از خود

 

افرادی که ورزش می‌کنند نسبت به دیگران که ورزش نمی‌کنند دارای حس رضایت از خود بیشتری هستند زیرا این افراد چنین پیش خود می‌اندیشند که آن‌ها با انجام دادن ورزش علاوه بر حفظ تندرستی خود کار مفیدی را در طول روز انجام داده‌اند و این نوع تفکر نهایتاً به حس رضایت از خود منجر می‌شود و این حس ویژه به شما در افزایش اعتمادبه‌نفس کمک می‌کند.

 

 

2- سلامتی جسمی

 

ورزش کردن باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن افراد بهتر عمل کند و کارایی بیشتری داشته باشد که نتیجه این عملکرد بهتر درواقع کمتر بیمار شدن افراد است، حال این سلامتی جسمی به افراد این حس را القا می‌کند که دارای برتری نسبی هستند و متعاقب آن اعتمادبه‌نفس افراد بالاتر می‌رود.

 

Fitness-workout.jpg

 

 

3- بهبود ظاهر افراد

 

 

ظاهر هر شخصی بدون شک جزو مهم‌ترین ارکان سازنده اعتمادبه‌نفس افراد است، حال همان‌طور که همگی بر آن واقف هستید داشتن برنامه منظم برای ورزش منجر به داشتن اندامی متناسب و زیبا برای شخص می‌شود که این اندام زیبا بدون شک باعث افزایش اعتمادبه‌نفس افراد می‌شود.

 

 

4- تغییر ساختار فکری

 

گاهی اوقات هر شخصی ممکن است غرق دریای افکار منفی شود و با ناامیدی دست‌وپنجه نرم کند که در این زمان ورزش کردن یکی از راه‌های تغییر ساختار فکری شما از منفی به مثبت است زیرا دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ورزش کردن منجر به شکل‌گیری ساختار فکری مثبت در افراد می‌شود.

 

 

5- ساحل ثبات بودن

 

محققان در تحلیل رفتارهای اجتماعی افراد به این نتیجه رسیده‌اند که انسان‌ها در شرایط توفانی زندگی که کشتی افکارشان دچار موج‌های سهمگین شده است نیاز به سواحل ثبات و امنیت دارد که یکی از این سواحل امن ورزش کردن است زیرا اشخاص زمانی را که صرف ورزش می‌کنند دارای امنیت ذهنی و روانی خواهند بود و داشتن این سواحل ثبات در زندگی باعث افزایش اعتمادبه‌نفس خواهد شد.

 

Social-Sport-Football-Huddle.jpg

 

 

6- اجتماعی شدن

 

 

در کل محققان به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از راه‌های افزایش اعتمادبه‌نفس و حافظه، داشتن روابط اجتماعی با دیگران است، به‌گونه‌ای که ما در منابع مذهبی نیز شاهد آن هستیم که توصیه‌های زیادی برای انجام صله‌رحم می‌شود، ورزش کردن نیز به دلیل اینکه افراد را در معرض برخورد با دیگران قرار می‌دهد امکان اجتماعی کردن افراد را فراهم می‌کند و متعاقب آن اعتمادبه‌نفس افراد بیشتر می‌شود.

 

 

7- گذر از محدودیت‌ها

 

همیشه در طول تاریخ بشر علاقه زیادی برای گذر از محدودیت‌ها و به دست آوردن حداکثرها بوده است مثلاً او همواره خواستار طول عمر بی‌پایان و یا ثروت بی‌پایان بوده است، گذر از این محدودیت‌ها بدون تردید باعث افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود، ورزش کردن نیز یکی از راه‌های گذر از این محدودیت‌ها است زیرا شما با ورزش می‌توانید محدودیت‌های فیزیکی بدن خود را هرچه بیشتر از قبل کمتر کنید و بر توانایی‌های خود بیشتر بیفزایید که این به افزایش اعتمادبه‌نفس شما منجر می‌شود.

 

 

8- بهبود عملکرد جنسی

 

ورزش کردن تأثیر مستقیم بر بهبود عملکرد جنسی شما می‌گذارد که نتیجه این بهبود عملکرد جنسی بالا رفتن اعتمادبه‌نفس شما در زندگی زناشویی است.

 

concentrate.jpg

 

 

9- افزایش تمرکز اشخاص

 

 

اگر شخصی بتواند با تمرکز بیشتری بر روی کاری تمرکز کند از اعتمادبه‌نفس بیشتری برخوردار خواهد بود و محققان ثابت کرده‌اند که ورزش کردن یکی از راه‌های افزایش تمرکز شما بر روی امور محوله است.

 

 

10- ترشح هورمون اندورفین در بدن

 

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش کردن یکی از راه‌های ترشح اندورفین در بدن است که این ماده می‌تواند استرس و اضطراب موجود در بدن شما را تا حد زیادی کاهش دهد و این کاهش استرس به‌صورت مستقیم باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شما می‌شود.

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
amin 202 مهمان

البته من یجایی خوندوم که تحمل درد تو اونایی که ورزش میکنن بیشتر از اوناییه که ورزش نمیکنن...این درد میتونه شکست تو زندگی و از دست دادن عزیزان باشه یا دردهای جسمی...:ws37:

لینک به دیدگاه
البته من یجایی خوندوم که تحمل درد تو اونایی که ورزش میکنن بیشتر از اوناییه که ورزش نمیکنن...این درد میتونه شکست تو زندگی و از دست دادن عزیزان باشه یا دردهای جسمی...:ws37:

 

100درصد//

لینک به دیدگاه

چگونه می توان کمبود این احساس را جبران کرد؟

کمبود اعتماد به نفس مانند یک مانع بزرگ در مسیر پیشرفت افراد می باشد و دائما انسان را به عقب سوق می دهد . این افراد به کارهایی که انجام می دهند باور نداشته و به همین دلیل تمام کارهایشان با شکست مواجه است.

به دلیل یاس و نا امیدی شدیدی که بر روح و افکار آنها حاکم است ، موقعیت های شان را به راحتی از دست می دهند.

چون این افراد همیشه تصویر نامفهوم و گنگی از خود داشته و شناخت کاملی از خود و استعدادهایشان نداشته، به همین دلیل برای پیدا کردن راه صحیح زندگی شان با مشکل روبرو می شوند.

حس اعتماد به نفس به شما اجازه می دهد آزاد و مقتدرانه تصمیم بگیرید و روابط بهتری را در زندگی اجتماعی و شخصی تان ایجاد کنید.

همیشه در کارها به موفقیت بیندیشید ، سیگنال مثبت به خود بدهید، ودر باتلاق یاس و نامیدی غرق نشوید .

در کنار ورزش عوامل دیگری هم هستند که موجب تقویت حس اعتماد بنفس می شوند را متذکر می شویم :

شما باید به خود بقبولانید که هر شخص دارای شخصیتی متمایز از دیگران است ،بدین معنا که شما در این دنیا تک هستید و نباید با مشاهده شکست و ناراحتیهای دیگران از خود ناامید شوید.

از فعلها واحساسات منفی پرهیز کرده (نمی توانم ، نمی شود ، نمی خواهم و...) و دائما از فعلها واحساسات مثبت در جملات و تمرینات استفاده نمائید(می توانم ، می شود ، می خواهم ) مانند: من می توانم بهترین باشم ، من توانایی ها و زمان لازم برای انجام این کار را دارم ،من می توانم رکورد دنیا را بزنم.

به خود باوری برسید ، به خود ایمان داشته باشید، استقلال وشخصیت خودرا حفظ نموده و متکی به خود باشید،با تمام سلایق ، علایق و احساسات ، خود را همان طور که هستید نشان دهید و رفتار کنید ، نه مثل افرادی که مدام رنگ عوض می کنند و بر اساس مصلحت و مقتضیات زمان عمل می نمایند که این ویژگی خاص افرادیست که اعتماد بنفس نداشته و یا اعتماد بنفس کمی را دارا هستند.

تمام استعدادها ،توانایی ها و خصوصیات شخصیتیتان را بر روی یک کاغذ بنویسید این کار به شما اعتماد به نفس می دهد.

گاهی اوقات کمبود اعتماد به نفس ریشه در دوره ی کودکی و نوجوانی دارد و بخاطر توصیفات نادرست و منفی که از سایرین بخصوص نزدیکان خود شنیده اید، لذا شما باید همیشه نکات مفید و مثبت و درست را از دیگران به ارث ببرید تا سریعتر به قله اعتماد بنفس برسید .

در روابطی که دارید ، شخصیت واقعی تان را نمایش دهید و ماسک خود را کنار بگذارید ،. به مواردی که مورد علاقه شما نیست جواب منفی بدهید، به جای سرکوب کردن و دروغ گفتن،عقیده خود را بیان کنید که این امر باعث تقویت اعتماد به نفس شما می شود پس آنها را با جدیت تمام انجام دهید.

ابتدا این تمرین را در محیط خانواده خود انجام دهید ، به هنگام مصاحبت با والدین و خواهر و برادرتان، هنگامی که از این تمرین سر بلند بیرون آمدید و آمادگی لازم را پیدا کردید این بار در میان اقوام و دوستانتان ، این کار را انجام دهید.

اما قبل از اینکه این جملات را تکرار کنید باید را از خودتان دور کنید و به تغییر اساسی در خود اعتقاد داشته باشید.

به جای اینکه از مشکلات فرار کنید در برابر آنها ایستادگی کنید و موانع را از مسیر خود بردارید ، با اجرای تمام این تمارین گام به گام از حس کمبود اعتماد به نفس فاصله بگیرید و بر عکس سریعتر به خود باوری دست پیدا خواهید کرد.

ناراحتیها و بیماریهای جسمی ، اسکلتی و ضفهای عضلانی می تواند روح و روان انسان را درگیر کرده و از کار مفید کاسته و باعث کاهش اعتماد بنفس شود .

ورزش با تاثیرات فیزیولوژیکی و آناتومیکی که بهمراه دارد موجب تقویت و رشد صحیح اندامها ، اصلاح نابهنجاریهای جسمانی و پیشگیری از آسیبهای احتمالی میگردد که به تبع آن فکر ، روح و روان در صحت و سلامت بوده و در نتیجه باعث افزایش اعتماد بنفس می شود .

وقتی انسان بیمار نباشد مراجعه به پزشک نکرده ، مصرف دارو یا عمل جراحی صورت نگرفته ، در نتیجه صرفه جویی در وقت و هزینه بعمل آمده واین صرفه جویی می تواند در راستای کارهای مفید مثمر ثمر واقع شده و باعث موفقیت روز افزون انسان گردد که نتیجه آن افزایش خودباوری و اعتماد بنفس می باشد .

پس یکی از راههای بسیار مهم در ایجاد و افزایش حس اعتماد بنفس ، حضور و شرکت افراد در فعالیتهای ورزشی می باشد ، چرا که این امر باعث بهبود دستگاههای قلب و عروق ، افزایش قدرت و استقامت عضلات ، افزایش انعطاف پذیری ، رشد و توسعه اندامها ، رشد و فعالیت سلولهای مغزی بویژه سلولهای تنبل یا مرده مغزی که نتیجه آن ایجاد حس خودباوری و اطمینان و اعتماد از خود می باشد و فرد را قادر می سازد تا در شرایط سخت ،بتواند تصمیم گیری نماید و از تعلق خاطر و وابستگی ها اجتناب پذیرد ، چنین کسی حس اعتماد بنفس را در خود ایجاد کرده و در اثر تمرین آنرا گسترش داده و می تواند خود را در جامعه سر بلند و سرافراز نشان دهد ، براستی کسانی می توانند موفقیت حاصل کنند که اعتماد بنفس بالاتری داشته باشند .

ورزشکار برای رسیدن به موفقیت باید به قانون حاکم در آن ورزش احترام گذاشته ( احترام به مربی ، داور ، سرپرست و....) و بر اساس قانون عمل نماید ، چنین فردی چون در جامعه بر اساس نظم و قانون رفتار کرده ، در سلامت خود و جامعه سهیم است ، این امر بدون دارا بودن حس اعتماد بنفس ، میسر نخواهد شد .

در میان ورزشها ، ورزشها و فعالیتهای گروهی می تواند تاثیر بیشتری در راستای افزایش اعتماد بنفس داشته باشد پیروزی و شکست در رقابتهای گروهی مختص یک شخص نیست ، تلاش و کوشش همه ی افراد یک تیم باعث آن می گردد لذا در شادی و غم همدیگر شریکند و در صورت پیروزی نمی تواند زیاد مغرور شود و همجنین در صورت شکست هم نمی تواند زیاد ناامید و مایوس شود که این یک نکته بسیار مهم در ایجاد تعادل روانی فرد وافزایش حس اعتماد بنفس می باشد .

ورزشها و فعالیتهای گروهی و اجتماعی در بعد عاطفی هم ، نقش مهمی را ایفاء میکنند در ایجاد و افزایش صمیمیت و دوستی ، تعاون ، ایثار و گذشت که نتیجه آن افزایش حس اعتماد بنفس می باشد .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...