رفتن به مطلب

ایران همچنان اسیر واردات چشم بادامی‌ها است


ENG.SAHAND

ارسال های توصیه شده

خبرگزری ایمنا: در حالی که کارشناسان امر در زمینه افزایش وابستگی ایران به اقتصاد چین و ورود کالاهای بی کیفیت چینی به ایران انتقادهایی داشتند و تا حدودی این واردات کاهش یافته بود اما از آغاز فعالیت دولت یازدهم واردات از این کشور، رشد 58 درصدی داشته و به بیش از 9 میلیارد دلار رسیده است.به گزارش ایمنا، با آغاز کار دولت دهم، اتاق بازرگانی میزان واردات و صادرات ایران با اماراتی ها را به ترتیب حدود ۱۶میلیارد و ۱۲۷میلیون دلار و ۳۴میلیون و ۱۵هزار دلار اعلام کرد و امارات با اختلاف تقریبا ۱۴میلیارد دلار از چینی ها، رتبه نخست تجارت با ایران را کسب کرد. به مرور زمان با تشدید تحریم ها، مقررات اماراتی ها برای تجار ایرانی سخت تر شد و ایرانیان به این دلیل، ترکیه یا شرکای تجاری دیگری را برای خود برگزیدند که افزایش شمار شرکت های ایرانی ثبت شده در ترکیه خود تایید کننده این موضوع است.

چین خیلی وقت است که جای پای خود را در اقتصاد ایران محکم کرده است. چشم بادامی ها، در سال ۹۱ در حالی ۷ میلیارد و ۱۵۵میلیون دلار کالا به ایران وارد کردند که در سال ۱۳۸۴، که مصادف با آغاز به کار دولت نهم بود، تفاوت زیادی با جایگاه کنونی شان در بازار ایران داشتند. امروزه در حالی چین تبدیل به دومین واردکننده بزرگ به ایران شده است که حدود 9 سال پیش، پنجمین رتبه را در بین واردکنندگان کالا به ایران داشت. آنها برخلاف رقیب عرب خود هیچگاه جایگاه خود را در بازار ایران متزلزل ندیدند؛ چرا که بازار ایران همواره با روی باز پذیرای اجناس چینی بوده است. تحریم های ایران برای هیچ کشوری که سود نداشته باشد برای چشم بادامی ها همواره سودآور بوده است. این میزان واردات کالای چینی به ایران در حالی رخ داده است که در سال ۹۱، ایران تنها ۴ میلیارد و ۸۲۷ میلیون دلار صادرات به چین داشته است.

یشترین کالایی که ازلحاظ تعداد از چین وارد خاک ایران شده، تخته های mdf است. در سال ۹۱، ۱۶۰میلیون کیلوگرم تخته mdf به ارزش ۷۳ میلیون و ۶۲۳ هزار دلار از چین وارد ایران شده است. از نظر ارزش نیز، لوله های جداره سازی استخراج نفت، رتبه دار نخست واردات از چین است. در حالی که در سال ۱۳۹۰، معادل ۱۰۴ میلیون کیلوگرم از این نوع لوله ها به ارزش ۱۷۱میلیون دلار به ایران وارد شده بود.

همچنین تراکتورهای جاده ای، پلی استایرن و الکترودهای ذغالی نیز از بیشترین کالاهای چینی است که در سال ۹۱ واردات آنها انجام گرفته بود.

چین نخستین شریک تجاری ایران

از سال گذشته تاکنون بارها اعلام شده که چین بر کرسی نخستین شریک تجاری ایران تکیه‌ زده است. در ماه‌های مختلف سال 92 نیز این کشور در رقابت با امارات گاه مقام نخست و گاه رتبه دوم را از آن خود کرد. اما اتفاق جالب‌تر اینکه افزایش واردات از کشوری است که حتی تولیدات کشاورزی و غذایی آن نیز به ‌لحاظ کیفیت مورد تایید سازمان‌های بهداشتی جهان نیست. در سال ۹۲ اما حجم واردات ایران از هند ۱۳۱درصد افزایش یافت و این کشور سومین شریک تجاری ایران در بخش واردات شد. افغانستان هم از این قافله عقب نماند و رتبه پنجم در شرکای صادراتی ایران را کسب کرده است. مهمتر از افت کیفیت محصولات وارداتی، به عقیده برخی تحلیلگران پیامد دیگری است که ایران را تسلیم کشورهای نامبرده کرده است. به زبان ساده با توجه به انحصاری‌ شدن تجارت کشور، ناگزیر هستیم تابع قواعد بازی کشورهای طرف معامله باشیم. در سال ۹۲ بیش از ۶۹ درصد از ارزش صادرات و بالغ بر ۶۵ درصد از ارزش واردات ایران به چند کشور آسیایی یعنی چین، امارات، هند، عراق، افغانستان، ترکیه و کره‌جنوبی اختصاص داشته است. بنابر گفته کارشناسان انحصار نیمی از تبادلات تجاری کشور می‌تواند کشور را در معرض آسیب‌های بسیار جدی قرار دهد چراکه ایران ناگزیر است برای حفظ تبادلاتش، تابع قواعد بازی باشد که کشور طرف مبادله تعیین می‌کند.

رشد 58 درصدی واردات چین به کشور از ابتدای دولت یازدهم

آمارهای منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می دهد صادرات چین به ایران در ۶ ماه نخست فعالیت دولت یازدهم رشد قابل توجه ۵۸ درصدی داشته و به ۹.۱۷ میلیارد دلار رسیده در حالیکه در دوره مشابه قبل از آن، این رقم بالغ بر ۵.۸ میلیارد دلار گزارش شده بود.

مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۶ ماه نخست عمر دولت یازدهم رشد ۲۷ درصدی داشته و به ویژه صادرات این کشور به ایران از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار شده است.

بر اساس این آمار، کل مبادلات تجاری دو کشور در ماه های سپتامبر ۲۰۱۳ تا فوریه ۲۰۱۴ بالغ بر ۲۳.۱۷ میلیارد دلار بوده است. این رقم برای مدت مشابه سال قبل از آن یعنی سپتامبر ۲۰۱۲ تا فوریه ۲۰۱۳، حدود ۱۸.۲ میلیارد دلار اعلام شده است.

رشد ۵۸ درصدی ورود کالاهای چینی به ایران در دولت تدبیر و امید در حالی است که افزایش وابستگی ایران به اقتصاد چین و ورود کالاهای بی کیفیت چینی به ایران یکی از انتقادهایی بود که برخی فعالان سیاسی و اقتصادی به دولت قبل وارد می کردند.

در حالی که با روی کار آمدن دولت یازدهم انتظار می رفت محدودیت های مبادلاتی ایران با غرب کاهش یابد و از سطح واردات ایران از چین کاسته شود اما آمارها حاکی از مطلب دیگری است.

بر اساس این گزارش واردات چین از ایران در ۶ ماه نخست عمر دولت تدبیر و امید نیز البته در سطح کمتری یعنی بالغ بر ۱۳ درصد رشد داشته است. چین در این دوره ۱۴ میلیارد دلار از ایران واردات داشته است. واردات چین از ایران در دوره مشابه قبل ۱۲.۴ میلیارد دلار بوده است.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...