seyed mehdi hoseyni 27119 اشتراک گذاری ارسال شده در 13 شهریور، ۱۳۹۳ آيين دادرسي كيفري اين درس، 15 تست را به خود اختصاص داده است. تعداد سؤالات امسال تقريباً به طور تساوي بين سرفصلهاي آيين دادرسي كيفري 1 و 2 تقسيم شده، به نحوي كه مباحث آيين دادرسي كيفري 1، 7 سؤال و آيين دادرسي كيفري 2، 8 سؤال را به خود اختصاص داده است. سطح كيفي سؤالات نيز قابل قبول بوده و ميتوان گفت متوسط رو به دشوار است. امسال نيز طبق رويهي چند سالهي طراحان، يك سؤال از رأي وحدت رويهاي كه اخيراً صادر شده طراحي شده است. بر اين اساس، اين سؤالات طراحان، سطح به روز و تازه بودن اطلاعات داوطلبين را ميسنجند. براي پاسخ به تمامي سؤالات علاوهبر مطالعهي قانون آيين دادرسي كيفري و قانون احياء دادسراي مصوب 1378 و آراي وحدت رويه، كتاب مدرسان شريف و كتاب آيين دادرسي كيفري از دكتر خالقي نيز مفيد به نظر ميرسد. 1 لینک به دیدگاه
seyed mehdi hoseyni 27119 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 شهریور، ۱۳۹۳ آیین دادرسی مدنی مباحث درس آیین دادرسی مدنی در فصول مختلف به طور سلسله مراتبي منظم و منطقی تکامل پیدا میکنند. این سلسله مباحث بدین معنا میباشد که درک و فهم صحیح مطالب، وابسته به هم بوده و نمیتوان انتظار داشت بدون تسلط بر برخی از مفاهیم و مطالب، کارایی لازم در مباحث دیگر به وجود آید. بر همین اساس سؤالات آزمون در اکثر مواقع ترکیبی از چند فصل بوده است و داوطلب بدون تسلط به تمامی مباحث نمیتواند در مقام پاسخ برآید. با نگاهی به سؤالات میتوان دریافت که در سؤالات آزمون بیش از هر چیزی بر طرق شکایت از آرا اعم از عادی و ویژه (واخواهی، تجدید نظر، فرجامخواهی، اعاده دادرسی، اعتراض ثالث) تأکید شده است و بعد از این مبحث، فصل امور اتفاقی (تأمین خواسته، دستور موقت، جلب ثالث، ورود ثالث، دعوای متقابل، ایرادات، تأمین اتباع بیگانه) بیشترین سهم را در بین سؤالات طراحی شده دارد. بنابراین، برای کسب حداقل نمره قابل قبول در این درس، نیاز است که فصول طرق شکایت از آرا و همچنین امور اتفاقی به طور کامل و دقیق مطالعه گردد. اما برای کسب درصد عالی تسلط این مباحث به تنهایی راه گشا نبوده و میبایست سایر مباحث به خصوص مباحث صلاحیت مراجع قضایی و رفع اختلاف آن و ادله اثبات دعوا مطالعه گردد. از لحاظ بودجه بندی در سال 93 چهار سؤال از فصل صلاحیت مراجع قضایی و رفع اختلاف در صلاحیت، یک سؤال از فصل دادخواست و شرایط آن، یک سؤال از اوراق قضایی و ابلاغ آن، دو سؤال از امور اتفاقی، یک سؤال از رسیدگی به ادله اثبات، چهار سؤال از طرق شکایت از آرا، یک سؤال از فصل داوری و در آخر یک سؤال از بخش اجرای احکام مدنی طرح شده است. لازم به ذکر است که سؤالات درس آیین دادرسی مدنی همانند سؤالات دروس دیگر هر ساله به سمت مفهومیتر شدن ميرود و این امر در کنار این مطلب که تعداد سؤالات کاهش یافته است این را میطلبد که داوطلب با دقت نظر بیشتر و به طور موشکافانه سعی بر تفهیم مطلب داشته باشد. درس آیین دادرسی مدني از جمله دروسی میباشد که مطالب آن به دلیل جزئیات و شباهتهاي مباحث مختلط در کنار فرّار بودن مطلب، امکان خلط آن با مباحث دیگر نیز وجود داشته، که بهترین راه برای ماندگاری مباحث در ذهن و جلوگیری از اختلاط آن با سایر مباحث، تکرار مطالب در کنار نتبرداری میباشد. 1 لینک به دیدگاه
seyed mehdi hoseyni 27119 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 شهریور، ۱۳۹۳ حقوق اداري در کنکور امسال بیشترین سؤالات به بخش مقامات عالی اداری کشور و سازمانهای اداری کشور در شهرستانها اختصاص داده شده بود، تعدادی از سؤالات این بخش به لحاظ تحلیلی دشوارتر از آزمون سال پیش است اما بقیه سؤالات حافظه دانشجو را میسنجد و با قدری تأمل قابل حل میباشد. این بخش نیز بیشتر بر روی قوانین اداری متمركز است و دانش دانشجو در این زمینه سنجیده میشود. بخش بعدی سؤالات به قسمت مبانی و تعریف حقوق اداری ميپردازد و سؤالات با تمرکز بر کتابهای حقوق اداری طرح شده است، اما در مجموع ضریب دشواری سؤالات این بخش نسبت به آزمون سال پیش به گونهای نیست که داوطلب را در تشخیص پاسخ درست به چالش بکشد. در استخدام دولتی نیز سؤالات بر روی قوانین متمرکز بود، و حفظیات دانشجو و هم قدرت تحلیل وی را میسنجید با این حال سؤالات این بخش در مجموع از لحاظ ضریب دشواری متوسط و با قدری دقت تشخیص پاسخ صحيح به راحتي امكانپذير بود. در بخش مبانی و تعریف حقوق اداری سؤالات به لحاظ کمیت بیش از آزمون سال قبل اما سادهتر بود. همچنين در بخش نظارت بر اعمال اداری و مسئولیت مدنی دولت از کتب حقوق اداری سؤال طرح شده بود. به طور كلي ميتوان گفت آزمون اداری امسال سادهتر از آزمون سال قبل مطرح شده بود. 1 لینک به دیدگاه
seyed mehdi hoseyni 27119 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 شهریور، ۱۳۹۳ حقوق اساسي در آزمون حقوق اساسی بیشترین تعداد سؤالات به بخش قوه مقننه و شورای نگهبان و قوه مجریه اختصاص یافته بود. در بخش شورای نگهبان سؤال از مجموع نظریات تفسیری شورای نگهبان طرح شده بود، ولي با این حال سؤالی ساده بود. در قوه مقننه نیز از قوانین حقوق اساسی، قانون انتخابات و قانون اساسی سؤال طرح شده بود و به جز یک سؤال مربوط به صلاحیت قانونگذاری مجلس سایر سؤالات در مجموع سؤالاتی متوسط و کمتر تحلیلی بود. در بخش قوه مجریه نیز سؤالات از قانون اساسی طرح شده بود و بیشتر از آزمون سال قبل تحلیلی بود. در بخش بعدی فصل حقوق ملت در قانون اساسی، دو سؤال به خود اختصاص داده بود که تحلیلی بودند و در مجموع متوسط ارزيابي ميشوند. در اشکال دولت کشور سؤالات از کتاب بایستههای حقوق اساسی دکتر قاضی طرح شده بود و دشوارتر از آزمون سال قبل و تحلیلیتر به نظر ميرسد. در برخی بخشها نیز مانند تعریف و ویژگیهای حقوق اساسی و نیز تفکیک قوا که از کتاب بایستههای دکتر قاضی طرح شده بود در آزمون قبل سؤالی نیامده بود ولی در مجموع سؤالاتی ساده بودند. همچنین در این آزمون از فصل انتخابات و پارلمان در کتاب بایستههای قاضی برخلاف آزمون سال قبل سؤالی مطرح نشده بود. اما به طور كلي ميتوان گفت افرادي كه كتاب مدرسان شريف را به خوبي مطالعه كرده باشند و تسلط كامل بر كتاب پيدا كنند، رسيدن به درصد 100 كار دشواري نبوده است. 1 لینک به دیدگاه
seyed mehdi hoseyni 27119 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 شهریور، ۱۳۹۳ حقوق بین الملل عمومی شیوه طراحی تستهای درس حقوق بینالملل عمومی در آزمون کارشناسی ارشد امسال تفاوت چندانی با شیوه مرسوم در سالهای قبل نداشت. تنها تفاوتی که میتوان در سالهای اخیر در آزمون کارشناسی ارشد درس حقوق بینالملل عمومی دید، تفاوت در تعداد سؤالاتی است که از سر فصلهای مختلف طراحی شده است. به عنوان مثال غالباً مبحث حقوق دریاها که از مباحث پیچیده است، تعداد قابل توجهی از سؤالات را به خود اختصاص میداد (بین 3 تا 5 سؤال). در حالی که در آزمون امسال فقط یک سؤال نسبتاً ساده از این مبحث طرح شده است، که در خصوص ارتباط میان منطقه انحصاری اقتصادی و دریای آزاد میباشد. همچنین مباحثی نظیر حقوق هوا و فضا، مبانی حقوق بینالملل و یا دولتها به عنوان تابعان حقوق بینالملل و مباحثی نظیر تأسیس و جانشینی دولتها که غالباً مورد سؤال قرار میگرفت در آزمون امسال مورد سؤال واقع نگردیده است. اما مبحثی آشنا به نام منابع حقوق بینالملل که شامل معاهدات، عرف، اصول کلی حقوقی و.... میشود و غالباً از اهمیت بسیاری برای طراحان سؤال برخوردار است در آزمون امسال از اهمیت دو چندانی برخوردار گشته است. به طوری که حدود نیمی از سؤالات آزمون امسال از این سرفصل طراحی شده بودند. افزودنی است سرفصل منابع حقوق بینالملل فقط حدود 100 صفحه از کتاب 500 صفحهای دکتر ضیایي بیگدلی را تشکیل میدهند که بیشک مهمترین و اصلیترین منبع برای درس حقوق بینالملل عمومی در كنار كتاب مدرسان شريف تلقی میگردد. 1 لینک به دیدگاه
seyed mehdi hoseyni 27119 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 شهریور، ۱۳۹۳ حقوق بین الملل خصوصی درس حقوق بینالملل خصوصي در 10 سال اخیر به هیچ وجه تغییر مفهومی و ماهوی نداشته است و تنها تغییری که داشته کاهش تعداد سؤالات آن از 20 سؤال به 15 سؤال در سالهای اخیر بوده است. اكثر دانشجویان در آزمون کارشناسی ارشد در این درس درصدهاي بالایی را کسب مینمایند. به طوری كه اکثر آنها این درس را بالای70 درصد میزنند و حتی تعداد کسانی که این درس را در آزمون 100 درصد میزنند هر سال زیاد است، كاملاً برخلاف درس حقوق بینالملل عمومی که بعید به نظر میرسد کسی بتواند به 100 درصد سؤالات آن به درستی پاسخ گوید. سخنان پیش گفته دلیل بر راحتی این درس نمیباشد، بلکه بر خلاف تصور اولیه این درس حاوی ظرافتها و پیچیدگیهای خاصی است که گاهی یافتن پاسخی دقیق را بسیار مشکل مینماید، بحث بر سر آن است که سلیقه طراحان سؤال در خصوص این درس به سمت طراحی سؤالاتی روتین و نسبتاً ساده و مشابه با سالهای پیش است و دانشجویان میتوانند با مطالعه دقیق تستهای سالهای قبل به خصوص از سال 80 به بعد در کنار مطالعه دو منبع اصلی این درس یعنی کتاب حقوق بین الملل خصوصی دکتر نصیری و کتاب دکتر نجاد علی الماسی به راحتی از پس این درس برآیند. امیدوارم این توضیحات با برداشت اشتباه دانشجویان در ساده انگاشتن، فروگذاشتن و سهلانگاري تلاش در باب فراگیریشان نگردد. همچنين تسلط كامل بر روي كتاب حقوق بينالملل خصوصي مدرسان شريف ميتواند درصد بسيار بالايي را براي داوطلبان به همراه داشته باشد. 1 لینک به دیدگاه
seyed mehdi hoseyni 27119 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 شهریور، ۱۳۹۳ حقوق تجارت مباحث درس حقوق تجارت در چند سال اخیر، به خصوص در بخش شرکتها و اسناد به شدت مفهومی شده است. همچنین طراحان سؤال بیشتر به اين قسمت توجه ميكنند، علیالخصوص توجه ویژهای به تجارت 2 (شرکتهای سهامی) داشتهاند، چنانکه از ظاهر سؤالات این گرایش نيز به خوبی قابل درك است كه 8 سؤال را به خود اختصاص داده است. سؤالات بخش ورشکستگی و کلیات بیشتر از متن قانون استفاده میشود و در این قسمتها دانستن متن قانون کفایت میکند. به طور كلي از 20 سؤال مطرح شده در اين درس، 1 سؤال مربوط به تجارت 1، مبحث حقالعمل كاري بود كه در سال گذشته نيز از اين مبحث يك سؤال آمده بود. از تجارت2، 8 سؤال از مباحث «تشكيل شركت سهامي، تغييرات در سرمايه شركت، اوراق قرضه، انحلال و تصفيه» آمده بود كه نسبت به سال گذشته، 2 سؤال بيشتر به تجارت2 اختصاص داده شده است. از تجارت3، مانند سال گذشته 3 سؤال مطرح شده بود كه از مباحث چك، سفته و مسئوليت بودند و در آخر از تجارت4 كه نسبت به پارسال2 سؤال كمتر داده شده بود و از مباحث اعلان ورشكستگي و اثرات آن و دعاوي استرداد سؤال داده شده بود. در كل آزمون نسبت به سال گذشته همانطور كه گفته شد به سمت مفهومي شدن پيش رفته است كه دانشجويان بايد به اين مطلب بسيار توجه داشته باشند. 1 لینک به دیدگاه
seyed mehdi hoseyni 27119 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 شهریور، ۱۳۹۳ حقوق جزاي اختصاصي درس جزاي اختصاصي براي كنكور ارشد تحت سه عنوان كلي به شرح زير تقسيم ميشود: 1ـ جرايم عليه اشخاص 2ـ جرايم عليه اموال 3ـ جرايم عليه امنيت و آسايش عمومي تعداد سؤالات اين درس همچون گذشته، 20 سؤال بود. تقسيم تعداد سؤالات در سه بخش كلي مذكور قابل توجه است. 11سؤال به بخش جرايم عليه اشخاص كه خود مشتمل بر دو فصل جرايم عليه تماميت جسماني (8 سؤال) و جرايم عليه شخصيت معنوي (3 سؤال) ميباشد، اختصاص داده شده است. شايد علت اصلي اختصاص اين تعداد سؤال به اين بخش، قانون جديد مجازات اسلامي مصوب 1392 باشد. چرا كه تغييرات اين قانون مربوط به مباحث كليات، حدود، قصاص و ديات است. مؤيد اين مطلب، طراحي 2 تست از 3 تست جرايم عليه شخصيت معنوي، از مبحث قذف است. بخش جرايم عليه اموال كه مشتمل بر مباحث مهم كلاهبرداري، خيانت در امانت، سرقت و صدور چك پرداخت نشدني است، تنها داراي 4 تست (2 تست از سرقت و 2 تست از كلاهبرداري و صور خاص آن ميباشد) است. بايد توجه داشت كه سهم اين بخش از سؤالات كنكور در قياس با سال 90 و 91 به شدت كاهش يافته است. بخش جرايم عليه امنيت نيز داراي 4 تست بوده كه سهم رشا و ارتشاء 2 تست و سهم بحث قلب سكه نيز 2 تست است. نكتهي قابل ذكر طرح يك تست از بحث مسئوليت شخص حقوقي ميباشد. اين بحث از جمله سرفصلهاي درس جزاي عمومي است نه جزاي اختصاصي!! در مورد سطح كيفي سؤالات بايد گفت كه سطح سؤالات متوسط بوده است. سؤالات عمدتاً از كتابهاي جرايم عليه اشخاص، عليه اموال و عليه امنيت و آسايش عمومي دكتر ميرمحمد صادقي طراحي شده است به گونهاي كه برخي از مثالهاي اين كتاب، عيناً مورد طراحي قرار گرفتهاند. 1 لینک به دیدگاه
seyed mehdi hoseyni 27119 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 شهریور، ۱۳۹۳ حقوق جزاي عمومي درس حقوق جزاي عمومي در كنكور امسال از اهميت قابل توجهي برخوردار بود. زيرا با تغيير قانون مجازات اسلامي مصوب سال 70 با قانون مصوب 1392، اكثر سرفصلهاي اصلي اين درس دچار تحول كلي شد. همين امر، دشواريهايي براي داوطلبين هم از نظر منبع مطالعاتي و هم از منظر نحوهي مطالعه ايجاد كرد. بر اين اساس انتظار ميرفت از نهادهاي نو ظهوري چون تعويق مرور حكم، نظام نيمه آزادي، مجازاتهاي جايگزين حبس و همچنين از تفاوتهاي مقررات مربوط به نهادهاي سابق سؤالاتي طراحي شود. اما برخلاف انتظار، طراحان، داوطلبين را چندان اذيت نكردند و اكثر سؤالات از مباحث اصولي و مبنايي حقوق جزا و مباني آن بود. شايد اين امر از نكات مثبت سؤالات به حساب آيد. البته همين امر باعث شد تا سطح سؤالات تقريباً ساده باشد. از 15 سؤال اين درس، سهم جزاي عمومي1، 8 تست، جزاي عمومي2، 3 تست و براي جزاي عمومي3، 4 تست باشد. انتقادي كه ميتوان بر طراحان محترم گرفت، طرح يك تست از تاريخچهي بحث «مستي» است. اين سؤال به هيچ عنوان سطح علمي داوطلب را نميسنجيد و طرح اين سؤال با وجود مباحث بسيار مهم ديگري كه از ديد طراحان پنهان مانده است، چندان هوشمندانه به نظر نميرسد. براي پاسخ به تمامي سؤالات، علاوهبر قانون مجازات اسلامي مصوب 1392، مطالعهي جزاي عمومي جلد1 (دكتر اردبيلي) يا زمينهي حقوق جزاي عمومي (دكتر نوربها) كفايت ميكرد. 1 لینک به دیدگاه
seyed mehdi hoseyni 27119 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 شهریور، ۱۳۹۳ حقوق مدنی مباحث درس حقوق مدنی به طور سلسله مراتبی و با یک توالی منطقی تکامل پیدا کرده و ارتباط مفهومی لاینفکی با هم داشته است. بدین معنا که درک مفاهیم درس حقوق مدنی منوط به شناخت درست مفاهیم فصول قبل آن میباشد. بنابراین برای پاسخگویی به سؤالات در تمامی مراتب در این درس میبایست از مباحث اولیه حقوق مدنی (اشخاص و اهلیت) تا آخرین مباحث آن (ارث ، وصیت و شفعه) به طور کامل تسلط بر مباحث وجود داشته باشد. اگر درس حقوق مدنی را با توجه به سرفصلهای آن به 8 قسمت (اشخاص و محجورین، اموال و مالکیت، قواعد عمومی قراردادها، الزامات خارج از قرارداد، حقوق خانواده، عقود معین یک، عقود معین دو، وصیت، اخذ به شفعه و ارث) تقسیم نمایيم، اکثریت سؤالات از مباحث قواعد عمومی قراردادها و الزامات خارج از قرارداد و همچنین بحث عقود معین یک و دو طرح میگردد. به طوری که تسلط بر این مباحث موجب میگردد داوطلب حائز نمره کافی برای قبولی گردد. بعد از این مباحث فوق الذکر، مباحث وصیت، ارث و همچنین حقوق خانواده میبایست مورد توجه قرار گیرد. البته لازم به ذکر است که برای کسب نمره ممتاز و عالی، و در نتیجه کسب رتبه ممتاز، تسلط بر تمامی مباحث امری غیر قابل انکار میباشد. از لحاظ بودجهبندی در سال 93 دو سؤال از بخش اموال و مالکیت، نه سؤال از قواعد عموی قراردادها، سه سؤال از الزامات خارج از قرارداد، پنج سؤال از عقود معین و یک سؤال از بحث ارث و وصیت طرح شده است. همچنین نیاز به تذکر نیست که سؤالات درس حقوق مدنی، همانند سایر دروس کنکور، سال به سال به سمت مفهومیتر شدن پیش رفتهاند. به خصوص در سالهای اخیر با کاهش تعداد سؤالات هر درس، این موضوع اهمیت بیشتری به خود گرفته است. همچنین با توجه به ضریب بالای این درس تأکید میشود خواندن آن با تمرکز بالا و تکرار مطالب همراه باشد تا تمامی تلاشها مثمر ثمر واقع گردد. به طور كلي هم ميتوان گفت مباحث درس حقوق مدنی اکثراً و شاید قریب به اتفاق به صورت مفهومی طرح میشود. بر دانشجویان لازم است تا مطالب حقوقهاي مدنی هشتگانه را به خوبی دریابند. اما از همه مهمتر مدنی سه و مدنی چهار میباشد، که مبنا برای درک اعمال حقوقی و وقایع حقوقی میباشد. در امتحان امسال 10 سؤال از مدنی 3 طرح شده بود حتی میتوان گفت که 4 سؤالی که در بخش مدنی 6 و 7 آمده است به نحوی مرتبط با مدنی 3 میباشد، لذا همواره بر اهمیت این درس تأکید شده است. درک سایر مدنیها و حتی سایر بخشهای حقوقی منوط بر فهم این دو مدنی میباشد. لازم به ذکر است که نحوه توزیع سؤالات به شدت نامتوازن بوده چنانکه ظاهر است از مدنی 1و 5 و 8 به هیج عنوان سؤال طرح نشده است و جای بسی تأسف است. بنابراين ميتوان نتيجه گرفت كه بيشترين تعداد سؤالات از حقوق مدني 3 طرح شده بود. همانطور كه در متن فوق اشاره شد،10 سؤال از 20 سؤال (50 درصد) آزمون از حقوق مدني 3 آورده شده و از حقوق مدني 2 تنها 2 سؤال از مبحث اموال طرح شده بود، كه اين نامتوازن بودن توزيع سؤالات، درصد دانشجويان را بسيار پايين ميآورد. لذا به داوطلبان توصيه ميشود هيچكدام از مباحث را كنار نگذارند و همه را با دقت كافي بخوانند كه اگر سال آينده باز هم توزيع سؤالات نامتوازن بود بتوانند به درصد قابل قبولي دست پيدا كنند. 1 لینک به دیدگاه
seyed mehdi hoseyni 27119 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 شهریور، ۱۳۹۳ حقوق مدنی (تعهدات) شیوه طراحی تستهای درس حقوق مدنی (تعهدات) در آزمون کارشناسی ارشد امسال تفاوت چندانی با شیوه مرسوم در سالهای قبل نداشت. اما به طور کلی به نظر می رسد سلیقه طراحان سؤال هر چه بیشتر به سمت مفهومی شدن تستها و طرح پرسشهای بنیادین، مبنایی و طرح مسائل ماهوی سوق پیدا کرده است. بدین ترتیب در حال حاضر صرفاً عین عبارات و مواد قانون مدنی چندان مورد پرسش واقع نمیشود، بلکه مواد قانون مدنی همچون ابزار و طریقی است که به واسطه آن دانشجو میتواند به سؤالات پاسخ گوید، به عنوان مثال نخستین سؤال آزمون امسال در باب ماهیت تعهداتی که طرفین در مقابل یکدیگر دارند در هیچ جای قانون مدنی بدین شکل مورد اشاره قرار نگرفته است. بنابراین دانشجویی قادر به پاسخ دادن به چنین پرسشی خواهد بود که نه تنها مواد قانون مدنی را به خوبی مطالعه كرده باشد، بلکه تحلیلها و تفسیرهایی را که اساتید و علمای حقوق نسبت به این مواد داشتهاند را نیز مطالعه نموده و به خوبی فرا گرفته باشد. در آزمون امسال نیز غالب سؤالات از مباحث مربوط به قوائد عمومی قراردادها موضوع مواد 183 تا 300 قانون مدنی طرح شدهاند و کماکان مبحث الزامات خارج از قرارداد موضوع مواد 301 تا 337 از اهمیت بسیار کمتری برخوردار است و فقط یک تست نسبتاً ساده (سؤال شماره 189) از این مباحث مطرح شده است. 1 لینک به دیدگاه
seyed mehdi hoseyni 27119 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 شهریور، ۱۳۹۳ متون فقه سؤالات درس متون فقه سال 93 از نظر طراحي همچون آزمون سال گذشته بود، بدین شکل که عموماً سؤالات کوتاه و همراه با نکات ریز بود (بر خلاف سؤالات تا سال 90 که دارای سؤالات طویل و تحلیلی بود) و کسانی میتوانستند به خوبی به این سؤالات پاسخ دهند که با نکات ریز کتب فقهی به خصوص کتاب تحریرالروضه فی شرح اللمعه آشنایی کافی داشته باشند و قدرت تحلیل مسائل در بخش متون فقه این آزمون چندان مهم نبود. همچون سالهای گذشته بیشتر سؤالات از کتاب تحریرالروضه (حدود 16 سؤال) و تعدادی از آنها از کتاب شرحاللمعه (حدود 4 سؤال) طراحی شده بود. از نظر ماهوی سؤالات امسال، برخلاف سال گذشته از مباحث غیر حقوقی مطرح نشده بود و تمامی سؤالات از مباحث حقوقی ـ فقهی طراحی شده بود، با این تفاوت که از مباحث پر سؤال سالهای گذشته مثل تجارت، اجاره که معمولاً حدود 5 ـ 6 سؤال داشتند، امسال هیچ سؤالی مطرح نشده بود و در عوض از مباحثی که تاکنون کمتر از آن سؤال طرح میشد مثل حدود، قصاص، و دیات سؤالات بسیاری (8 سؤال) طراحی شده بود، که این امری غافلگیرکننده برای دانشجوياني بود که برای مطالعه مطالب به آزمونهای پیشین اکتفا کرده بودند. از نظر کیفی، سطح سؤالات در حد متوسطی ارزیابی میشد به طوری که کسانی که مطالب را به صورت متعادل (به شکلی که تمامی مباحث اعم از کیفری و حقوقی تسلط نسبی داشته) مطالعه ميكردند، میتوانستند به سؤالات تا 50 % پاسخ دهند. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده