رفتن به مطلب

پدر علم حقوق ایران درگذشت


Gandom.E

ارسال های توصیه شده

91d87716c64e58e6d2924037e78aaf39beb80ff1.jpg

دکتر ناصر کاتوزیان از اساتید به نام حقوق و پدر علم حقوق ایران محسوب می‌شود که کتب و مقالات متعددی در حوزه حقوق مدنی تالیف کرده است.

 

سه شنبه 11 شهریور 1393 - 12:13

 

 

پدر علوم حقوق ایران درگذشت.

 

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، ساعتی پیش دکتر ناصرکاتوزیان درگذشت.

 

 

دکتر ناصر کاتوزیان از اساتید به نام حقوق و پدر علم حقوق ایران محسوب می‌شود که کتب و مقالات متعددی در حوزه حقوق مدنی تالیف کرده است.

اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می‌شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

فرازی از نجواهای عدالت پرورانه استاد کاتوزیان

ﺍﯼ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﺮﻩ ﻋﺎﺷﻘﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﭙﺬﯾﺮ ﻭ ﻓﯿﻀﯽ ﺑﺨﺶ ﺗﺎ ﺳﯿﻤﺎﯼ ﺗﻮ ﺭﺍ

ﺩﺭ ﭘﺮﺩﻩ ﻫﺮ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﻭ ﺭﯾﺎ ﺍﺯ ﺳﺘﻢ ﺑﺎﺯﺷﻨﺎﺳﻢ . ﻣﻦ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ، ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻣﻨﻄﻖ

ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﯼ ﺗﻮ ﻣﯽ ﺭﯾﺰﻡ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺗﻮ ﻣﯽ ﮐﺸﻢ؛ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ

ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺑﻪ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﻣﻦ ﻭ ﭼﯿﺮﮔﯽ ﺗﻮ ﺑﺮ ﻟﺸﮑﺮ ﻇﻠﻢ ﺍﻧﺠﺎﻣﺪ ...

روحش شاد

لینک به دیدگاه

[h=3]پیکر استاد ناصر کاتوزیان ساعت 9 صبح پنج‌شنبه از مقابل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تشییع می‌شود.[/h]

 

به گزارش (ایسنا)، دکتر ناصر کاتوزیان در هفته‌های اخیر به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود و پس از چند روز به منزل منتقل شد.

 

پدر علم حقوق ایران روز گذشته به دلیل بیماری ریوی مجددا به بیمارستان منتقل شد و صبح امروز دار فانی را وداع گفت.

 

استاد ناصر کاتوزیان از نویسندگان پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی بود.

 

از وی بیش از 40 جلد کتاب منتشر شده که برخی از آنها جزء منابع اصلی دروس دانشکده‌های حقوق است.

لینک به دیدگاه

[h=3]متن پیام حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:[/h]

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

انا لله و انا الیه راجعون

 

درگذشت استاد ارجمند مرحوم امیر ناصر کاتوزیان موجب تأثر و تألم فراوان گردید.

 

بی‌شک فقدان این شخصیت دانشمند و پرتلاش برای جامعه حقوقدانان و دانش‌آموختگان علم حقوق که از آثار، تألیفات، خدمات علمی و آموزشی دکتر کاتوزیان بهره‌های فراوان برده‌اند، ضایعه‌ای بزرگ است.

 

اینجانب این ضایعه را به جامعه علمی و حقوقی کشور، همکاران، شاگردان و به ویژه خانواده معزز آن استاد گرانمایه تسلیت می‌گویم و علو درجات آن مرحوم و صبر و شکیبایی بازماندگان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

 

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[h=3]کانون وکلای دادگستری مرکز درگذشت دکتر امیرناصر کاتوزیان را به جامعه حقوقی تسلیت گفت.[/h]

 

در پیام تسلیت کانون مرکز آمده است:

 

«انا لله و انا الیه راجعون

 

درگذشت پدر علم حقوق نوین ایران، استاد بزرگ و فرزانه دکتر امیرناصر کاتوزیان را به خانواده محترم ایشان، جامعه حقوقی، وکلای دادگستری و تمام شیفتگان راه عدالت تسلیت عرض می‌نماید.

 

خداوند روح آن مرحوم را قرین رحمت فرماید.»

 

همچنین کانون مرکز اعلام کرده است که به منظور هرچه باشکوه تر برگزار شدن مراسم تشییع و خاکسپاری، ستادی در کانون وکلای دادگستری مرکز تشکیل شده است و برنامه مراسم از طریق وب سایت کانون و ارسال پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.

 

ضمنا شماره تماس 09368046503 برای اطلاع رسانی بیشتر اختصاص یافته است.

لینک به دیدگاه

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) درگذشت دکتر کاتوزیان را تسلیت گفت.

 

[h=3]در پیام تسلیت اسکودا آمده است:[/h]

 

«همه از اوییم و همه به سوی او باز می‌گردیم درگذشت استاد حقوق و اسوه اخلاق و نمونه شجاعت و شهامت استاد دکتر ناصر کاتوزیان را به خانواده محترمشان و همه حقوقدانان، وکلا و قضات تسلیت عرض می‌کنیم.»

لینک به دیدگاه

الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور با صدور پیامی درگذشت دکتر ناصر کاتوزیان را تسلیت گفت. در متن این پیام آمده است: «انالله و انا الیه راجعون

فقدان دانشمند فرهیخته و استاد علم و ادب استاد دکتر ناصر کاتوزیان ضایعه‌ای بزرگ و جبران‌ناپذیر برای جامعه‌ حقوقی کشور عزیزمان، ایران، می‌باشد. آن استاد گرانمایه با کوله‌باری از دانش حقوق و فقه و با تربیت شاگردان بسیار و تألیفات فراوان حقوقی، خدمتی بی‌نظیر به ارتقای دانش حقوق در کشور نمود.

از برجسته‌ترین و عمیق‌ترین خدمات و یادگارهای آن مرحوم، اهتمام موثر و عضویت در شورای تدوین قانون اساسی بوده است.

درگذشت این استاد فرزانه را به خانواده شریف و داغدیده آن مرحوم و جامعه‌ دانشگاهیان، اندیشمندان و حقوقدانان تسلیت عرض می‌نمایم و علو درجات را برای آن فقید سعید از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

لینک به دیدگاه

پیام تسلیت کانون دفتریاران و سردفتران در پی درگذشت استاد کاتوزیان

 

73980-index.jpg

متن این پیام به شرح زیر است:

 

«گفت یکی خواجه سنایی بمُرد ... مردن این خواجه نه کاری است خُرد

 

درگذشت ناگهانی دکتر امیرناصر کاتوزیان، جامعه حقوقی کشور را در بُهتی عظیم فرو برد. خبری ناگهانی و تاسف برانگیز. درگذشت استادی که همانند او تا سالها در مجامع حقوقی کشور یافت نخواهد شد. گوهری گرانبها در علم حقوق که شمعی فروزان در محافل دانشگاهی و علم آموزی بود.

 

مرحوم امیرناصر کاتوزیان نیازی به معرفی ندارد. استاد مسلّم حقوق و اخلاق. از ایشان بارها در نشریات حقوقی کشور از جمله ماهنامه کانون سردفتران و دفتریاران و همچنین نشریه ضمیمه این ماهنامه در کانون مطلب و گفت وگو منتشر شده است.

دیدار اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با آن استاد بزرگوار که با مناعت طبع در زمینه های گوناگون، همواره همفکر و یاریگر این کانون بود،‌ از ذهن و خاطر خانواده بزرگ دفاتر اسناد رسمی پاک نخواهد شد.

 

کانون سردفتران و دفتریاران ضمن تسلیت به خانواده آن استاد بزرگوار،‌ این ضایعه عظیم را به جامعه حقوقی کشور، اندیشمندان، دانشجویان و پویندگان راه علم صمیمانه تسلیت می گوید.

 

باشد که راه اساتید گرانمایه‌ای چون مرحوم دکتر کاتوزیان ادامه یابد و نسل حاضر و آتی شاهد شاگردان اندیشمند آن استاد بزرگوار باشد.

 

روحشان شاد و قرین رحمت الهی.

 

هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران»

لینک به دیدگاه

[h=3]رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت امیر ناصر کاتوزیان را تسلیت گفت.[/h]

 

[h=3]متن پیام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:[/h]

 

«بسم الله الرحمن الرحیم

 

درگذشت شخصیت گرانمایه دکتر امیرناصر کاتوزیان که از شناخته شده‌ترین و برجسته‌ترین اساتید رشته حقوق در ایران است، موجب تأسف و تأثر گردید.

 

خدمات و اقدامات مرحوم کاتوزیان چه در زمینه تحقیقات و تألیفات و نیز در بخش تدریس و آموزش بسیار مورد توجه و عنایت می باشد که تلاش به عنوان عضو هیأت تهیه و تدوین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از همین اقدامات می باشد و بدون شک فقدان ایشان ضایعه ای جبران ناپذیر برای جامعه حقوق و دانشگاهی در کشور می باشد.

 

اینجانب از سوی خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تسلیت درگذشت استاد کاتوزیان به جامعه علمی و حقوقی کشور، اساتید و دانشجویان این رشته و همچنین خانواده محترم، برای آن استاد رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.»

لینک به دیدگاه

[h=3]رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) درگذشت استاد کاتوزیان پدر علم حقوق ایران را ثلمه‌ای دانست که کمتر کسی نسبت به جبران آن در کوتاه مدت امیدوار باشد.[/h]

 

بهمن کشاورز در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این باره اظهار کرد: گفته شده هرگاه دانشمندی دعوت حق را لبیک گوید در دنیا رخنه ایجاد می‌شود که هیچ چیز یارای پر کردن آن را ندارد. وی با بیان اینکه حقا که این گفته در مورد همه دانشمندان مصداق ندارد، افزود: تردیدی نیست از دست دادن یک فرد عالم در هر حال ضایعه است؛ زیرا تا فردی از صورت یک بشر عادی درآید و به عالم تبدیل شود سرمایه‌های مادی و معنوی بسیاری صرف خواهد شد.

 

این حقوقدان ادامه داد: اما اینکه فقدان عالم باعث ایجاد رخنه‌ای شود که قابل پر کردن نباشد چیز دیگری است و همه علما چنین ویژگی و اوصافی را ندارند.

 

وی اظهار کرد: به‌منظور اینکه در اذهان و افکار عامه مردم رحلت یک دانشمند احساس فقدان بزرگی را ایجاد کند باید او عالم عامل باشد، در خدمت خلق باشد، اهل اخلاق و تقوا باشد، در مقابل بزرگان اهل قدرت خاضع نباشد، انتقادپذیر و اهل مباحثه باشد، بخل علمی نداشته باشد و بالاخره از غرور و نخوت خالی باشد.

 

رییس اسکودا گفت: واضح است جمع شدن این اوصاف در فرد واحد حالتی خاص است که جز با تاییدات خداوند متعال قابل تحقق نیست.

 

وی تصریح کرد: استاد دکتر ناصر کاتوزیان از این تایید الهی برخوردار بود و از این روست که فقدان او همان رخنه و ثلمه‌ای است که کمتر کسی امید برطرف شدن و جبران آن را در کوتاه مدت دارد.

 

کشاورز افزود: همه بزرگان، دوستان فراوان و به طور طبیعی دشمنان اندکی دارند اما در مورد استاد کاتوزیان کسی را ندیدم که با وی دشمنی داشته باشد و این نیز تفضل خداوند است. روحش شاد باد که سعادتمند زیست و سعادتمند رفت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...