رفتن به مطلب

روش جديد براي توليد پيل خورشيدي مايع


ارسال های توصیه شده

خيرا روش جديدي براي توليد پيل‌هاي خورشيدي انعطاف پذير ارائه شده است. در اين روش از نانوبلورها براي توليد پيل‌هاي خورشيدي به‌صورت جوهر استفاده شده و در نهايت اين جوهر براي چاپ روي سطوح مختلف استفاده مي‌شود.

 

پژوهشگران دانشگاه کاليفرنياي جنوبي روش جديدي ارائه کردند که با استفاده از آن مي‌توان پيل‌هاي خورشيدي ارزان و پايدار از جنس نانوبلورها تهيه کرد. اين پيل‌‌ها به‌قدري کوچک هستند که مي‌توان آنها را درون جوهر ريخت يا روي يک سطح تميز چاپ کرد.

 

اين نانوبلورهاي خورشيدي ابعادي در حدود 4 نانومتر دارند – يعني مي‌توان 250 ميليارد عدد از آنها را در نوک سوزن قرار داد. اين مواد را مي‌توان درون محلول ريخت و پيل‌هاي خورشيدي را روي سطوح مختلف چاپ نمود.

 

اين گروه تحقيقاتي يک پوشش سطحي جديد براي اين نانوبلورها ارائه کرده است که با استفاده از سلنيد کادميم ساخته مي‌شود. مقاله‌اي که اين گروه تحقيقاتي نوشته‌اند به‌عنوان موضوع داغ در نشريه بين المللي شيمي معدني

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به چاپ رسيده است.

 

پيل‌هاي خورشيدي نانوبلور مايع نسبت به پيل‌هاي خورشيدي ساخته شده از ويفرهاي سيليکوني تک بلوري بسيار ارزان‌تر است، مشکل اين پيل‌ها آن است که کارايي پايين‌تري نسبت به پيل‌هاي تک بلوري دارند. پژوهشگران اين پروژه مشکل کارايي اين پيل‌هاي مايع را حل کرده‌اند، آنها سيالي پايدار ساخته‌اند که هدايت الکتريکي بالايي دارد.

 

در گذشته مولکول‌هاي ليگند آلي به نانوبلورها متصل مي‌شدند تا با اين کار نانوبلورها را پايدار کرده و مانع از چسبيدن آنها به‌هم شوند. مشکلي که پيش مي‌آيد آن است که با اين اتصال بلورها به‌صورت عايق در مي‌آيند در نتيجه فاجعه‌اي در رسانايي الکتريکي بلورها پيش مي‌آيد. اين موضوع يک چالش بزرگ در اين حوزه محسوب مي‌شود.

 

پژوهشگران ليگند جديدي سنتز کردند که نه تنها موجب پايدار شدن نانوبلورها مي‌شود بلکه با ايجاد پلي ميان نانوبلورها موجب انتقال جريان در طول نانوبلور مي‌شود.

 

محققان در دماهاي پايين فرآيند پوشش‌دهي را انجام دادند که در نتيجه پيل خورشيدي روي پلاستيک چاپ شد، اين کار بدون مشکل ذوب شدن انجام گرفت. با اين فناوري مي‌توان پيل‌هاي خورشيد انعطاف‌پذير را روي سطوح مختلف با اشکال متنوع ايجاد کرد.

 

در قدم‌هاي بعدي، محققان اين پروژه درصدداند تا نانوبلورهايي از مواد ديگر، به‌جز کادميم، توليد کنند زيرا اين ماده به‌دليل سمي بودن محدوديت‌هاي زيادي در استفاده در محصولات تجاري دارد. البته هنوز راه درازي براي تجاري‌سازي اين فناوري و ورود آن به بازار وجود دارد. اين پروژه توسط بنياد ملي علم تحت حمايت مالي قرار گرفته است.

 

 

منبع: نانو

لینک اصلی مطلب:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...