رفتن به مطلب

افزایش سرعت فرآیند فتوسنتز با برگ نیمه‌مصنوعی


Imaaan

ارسال های توصیه شده

محققان آلمانی سلول خورشیدی جدیدی موسوم به برگ مصنوعی تولید کرده‌اند که با تقلید انتقال الکترون فتوسنتز، این فرآیند را سریعتر از یک برگ طبیعی انجام می‌دهد.

 

 

آفتاب: به گزارش ایسنا، این روش که توسط محققان دانشگاه روهر (Ruhr) ارائه شده است، یک استراتژی بی‌حرکتی جدید است که برای نخستین‌بار، منجر به افزایش نرخ انتقال الکترون بیش از نرخ‌های مشاهده شده در فتوسنتز طبیعی می‌شود.

 

از این طریق امکان ساخت برگ نیمه‌مصنوعی بعنوان دستگاه‌های فتوولتائیک با افزایش قابل توجه عملکرد فراهم می‌شود.

 

در برگ طبیعی، «فتوسیستم یک» (PS1) نور خورشید را جذب کرده و در نهایت انرژی خود را برای تبدیل دی‌اکسید کربن به زیست‌توده استفاده می‌کند؛ درحالیکه دستگاه های فتوولتائیک که اغلب از نیمه‌هادی مبتنی بر سیلیکون ساخته می‌شوند، نور خورشید را جذب کرده و برق تولید می‌کنند.

 

در این مطالعه، PS1 بسیار پایدار از سیانوباکتری ترموفیلیک (گرمادوست) که در چشمه آب گرم ژاپن زندگی می‌کند، انتخاب شد؛ ادغام این بخش طبیعی با یک دستگاه مصنوعی، اصلی‌ترین چالش محققان بود، چراکه PS1 هر دو حالت آب‌گریز و آب‌دوست را از خود نشان می‌دهد که بی‌حرکتی بر روی الکترودها را دشوار می‌سازد.

 

در مرحله بعد، PS1 در این ماتریس مصنوعی تعبیه شد؛ خواص آب‌گریز/ آب دوست هیدورژل با تغییر pH قابل کنترل بود که در حالت آب‌گریز مورد نیاز برای فتوسیستم تنظیم شد.

 

این محیط هدف، شرایط بهینه را برای PS1 فراهم کرده و بر محدودیت‌های جنبشی که در برگ طبیعی وجود دارد، غلبه کرد؛ از این طریق بالاترین بازده فتوسنتز برای یک برگه نیمه‌مصنوعی زیستی ثبت شد که بهره‌وری را از محدوده نانو وات تا میکرو وات بهبود می‌بخشد.

 

نتایج این مطالعه در مجله Chemistry منتشر شده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...