رفتن به مطلب

درخت ساگو


masi eng

ارسال های توصیه شده

درخت ساگو

ساگو كه در بخش سیكاس نامى از آن به میان آمد،به فرانسوى‌ uogaS و به‌انگلیسى‌ ogaS گفته مى‌شود نوعى نشاسته(فكول)است كه از مغز چوب تنهءدرخت سیكاس و خصوصا درخت معروف دیگرى به نام درخت ساگو reituogaS گرفته مى‌شود.درخت ساگو از خانوادهء نخل‌ eamlaP و نام علمى آن‌ .bttoR ugas nolyxorteM و مترادف آن‌ .dlliW iihpmur ugaS مى‌باشد.

 

1ms8xvjxp7j5eqvy5bf4.jpg

مشخصات

 

درختى است كه بلندى آن  ١٠ - ٨  متر و شبیه نخل است و بومى جزایرملوكى مى‌باشد و در گینهء جدید و فیلیپین نیز انواع آن انتشار دارد.این درخت را«درخت نان»نیز مى‌گویند زیرا از مغز چوب تنهء آن مادهء ساگو كه یك مادهء غذایى‌آردى شكل است گرفته مى‌شود كه از آن سوپ درست مى‌كنند.این محصول به نام‌ uogaS یا ogaS هر ساله در صندوقهایى از جزایر ملوكى به اروپا و امریكا واردشده و در بازار عرضه مى‌شود.ساگو كه از درخت سیكاس گرفته مى‌شود ازنظر مصرف غذایى در درجهء دوم مرغوبیت پس از ساگو حاصل از reituogaS مى‌باشد.

A -میوه‌

 

خواص-كاربرد

 

در چین از میوه‌هاى درخت ساگو براى رقیق كردن خون و از بین بردن لكه‌هاى‌خونى پوست به نام اكچى موزیس‌ ١ استفاده مى‌شود[استوارت‌].این لكه‌ها كه ابتدا به‌رنگ آبى سیر است پس از مدتى به رنگ قهوه‌اى خاكسترى یا زرد تبدیل مى‌شود[استوارت‌].مادهء خوراكى این درخت خیلى مقوى و مغذى است‌[د-لانسان‌].

 

جوانه‌هاى انتهایى را نیز با عنوان كلم پالمیست یا شوپالمیست به‌طور خام یا پخته‌ مى‌خورند ولى اسراف در خوردن آن ممكن است موجب استسقا و اسهال خونى شود[هین‌].از عصارهء برگهاى درخت و همچنین از برگهاى تازهء درخت براى التیام روى‌زخم مى‌گذارند[سافورد].

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...