رفتن به مطلب

چگونه می‌توانید تلفن اندرویدی خود را در برابر بدافزارها حفظ کنید؟


ارسال های توصیه شده

سیستم‌عامل اندروید گوگل به سلطه‌ی 85 درصدی در سهم بازار رسیده است، اما محققان امنیتی اغلب بر این باورند که محبوبیت این پلتفرم دلیل حمله‌ی بدافزارهای موبایل به آن است.

 

خوشبختانه، ایمنی از اصول دارای اولویت در طراحی اندروید بوده است و می‌توان از ویژگی امنیتی با نام sandboxing استفاده کرد که در آن هر برنامه با محدودیت‌هایی همراه می‌شود. همچنین می‌توان محدودیت‌های بیشتر را نیز بر روی برخی از برنامه‌های خاص اعمال کرد.

 

این مدل ایمنی را با داشتن Google Play Store بر روی دستگاه خود ترکیب کنید که بر برنامه‌های خطرناک نظارت می‌کند، در این صورت گوشی‌تان هیچ وقت با ریسک بالایی مواجه نمی‌شود. با این حال، عدم رعایت برخی نکات ساده، می‌تواند شما را در مواجهه با میلیون‌ها APK قرار دهد که سلامتی‌شان در برابر ویروس‌ها بررسی نمی‌شود و یا با تهدید‌های بیشماری که سر راه یک تلفن هوشمند اندرویدی قرار دارد، برخورد خواهید کرد. بنابراین چگونه باید گوشی یا تبلت اندرویدی خود را از شر ویروس‌ها محافظت کنیم؟

 

 

1. در مکان امن قرار گیرید : استفاده از فروشگاه رسمی Google Play

از ساده‌ترین قوانین در برقراری امنیت، نصب برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها تنها از فروشگاه رسمی گوگل‌پلی می‌باشد که احتمال وجود برنامه‌های آلوده در آن تقریبا صفر است. گوگل به طور مداوم بر فروشگاه برنامه‌های خود نظارت دارد و به سرعت برنامه‌های مشکوک و خطرناک را حذف می‌نماید.

 

2. در صورت فقدان گوگل پلی استور : دانلود از فروشگاه‌های مورد اطمینان مانند Amazon Appstore

برخی از دستگاه‌های اندروید بدون گوگل‌پلی استور عرضه می‌شوند. خوشبختانه در بخش فروشگاه‌های مجازی تلفن‌های اندرویدی محدودیتی وجود ندارد. اما از آنجایی که بسیاری از آنها نامطمئن هستند، اپ‌استور آمازون می‌تواند جایگزین مناسبی برای پلی‌استور رسمی گوگل باشد.

 

3. اجتناب از دانلود و نصب برنامه‌های مشکوک و برنامه‌های منابع ناشناخته

برخی از برنامه‌ها دارای عنوان یا تبلیغات زیبایی هستند، آیا باید به آن‌ها اطمینان کرد؟ ساده‌ترین قانون ایمنی حاکی از اجتناب از نصب تمامی چنین برنامه‌هایی‌ست. همچنین، نگاهی به دسترسی‌های برنامه‌ی مورد نظر خود بیاندازید و اگر مقدار آن‌ها را بیش از میزان عملکردشان دانستید، اجازه نصب به آن‌ها را ندهید. برای مثال یک برنامه‌ی چراغ قوه که دسترسی به لیست تماس شما را دارد؟ بهتر است به آن بگویید "نه، متشکرم!".

 

4. برنامه‌های غیرقانونی

قطعا نباید عنوان کرد که از نرم‌افزارهای غیرقانونی و کپی استفاده نکنید و ریسک بالای این نرم‌افزارها را هم در ذهن داشته باشید. همانطور که در قسمت های قبل ذکر شد، APKهای ناشناخته در وب می‌توانند آلوده شده باشند و این شیوه می‌تواند ساده‌ترین راه ویروسی شدن دستگاه شما باشد.

 

5. آپدیت نگه داشتن تلفن

یکی از مسائل مهم در حفظ ایمنی آن است که هر چه ورژن اندروید شما جدیدتر باشد، بهتر می‌توانید از آن در برابر بدافزارها محافظت کنید. برای مثال، گوگل در Android 4.2 Jelly Bean توسط برنامه‌هایی که با پیام متنی به کاربر اطلاع رسانی می‌کردند، از شارژ شدن بیش از حد دستگاه محافظت می‌کرد. تعدادی بهبودسازی این چنینی در تقریبا همه‌ی نسخه‌های اندروید دیده می‌شد.

 

6. نصب یک آنتی‌ویروس

برخلاف کامپیوترهای ویندوز که نیاز مبرم به یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس دارند، اندروید از ویژگی sandboxes جهت محدود کردن برنامه‌ها و در نتیجه کاهش خطر برنامه‌های مشکوک استفاده می‌کند.

با این حال، داشتن یک برنامه‌ی آنتی‌ویروس در گوشی، مفید می‌باشد، به خصوص اگر شما دستورالعمل‌های عنوان شده در این مطلب را چندان جدی نمی‌گیرید. از بهترین‌ آنتی‌ویروس‌های موجود هم می‌توان به Lookout و TrustGo اشاره کرد.

 

منبع: topinearth.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...