رفتن به مطلب

آخرین اخبار از سقوط هواپیما در تهران


سامیار220

ارسال های توصیه شده

"38 کشته و دست کم 10 مصدوم" ، این آخرین آمار از حادثه سقوط هواپیمای مسافربری در شهرک آزادی است که شمار کشته شدگانش از دقایقی پس از حادثه تا کنون نوسانی 10 نفره داشت .به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هواپیمای ایران 140 با 48 مسافر و خدمه در ساعت 9:18 امروز باند فرودگاه را به مقصد طبس ترک کرد و کمتر از 4 دقیقه پس از بلند شدن به دلیل نقص فنی درخواست فرود اضطراری داشت اما قبل از فرود ایمن در باند مهرآباد با برخورد به دیوار کارخانه شیشه‌سازی مینا طعمه حریق شد.پس از آن گفته شد که 10 نفر دیگر از سرنشینان این هواپیما نیز به بیمارستان‌های پیامبران ، امام خمینی و درمانگاهی در همان محل منتقل شده‌اند.گزارش لحظه به لحظه گروه خبرنگاران ایسنا از محل حادثه ، بیمارستان‌ها و گفته‌های مسئولان مرتبط در ادامه آمده است:یک فروند هواپیمای مسافربری صبح امروز، ساعت 9:18 دقیقه به مقصد طبس در شمال فرودگاه مهرآباد تهران دچار سانحه شد و 38 سرنشین‌ آن در دم جان باختند.به گزارش خبرنگار بخش «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این هواپیما 48 مسافر داشته که 10 تن آن در شرایط مراقبت‌های ویژه قرار دارند که یک تن از آنها جان باخته است.در این هواپیما، 34 بزرگسال، سه کودک زیر 12 سال و سه کودک زیر دو سال در کنار دو خلبان، دو مهماندار، دو کارشناس فنی و دو محافظ حضور داشته‌اند.این هواپیما ایرانی، مدل 140 آنتونوف متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان، «هسا» است که 4 دقیقه بعد از پرواز، نقص فنی خود را اعلام کرد و حدود 27 دقیقه بعد دچار سانحه شد.معاون استاندارد پرواز هواپیمایی کشور در همان ساعات اولیه توضیح داد: این هواپیما در ساعت 9:20 دقیقه از فرودگا مهرآباد پرواز کرده اما به تقاضای برج مراقبت گردش به چپ نمی‌کند و به سمت راست می‌رود و درنتیجه در داخل منطقه سقوط می‌کند.***گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به محل حادثه حاکی از این است که نیمی از بدنه هواپیما سانحه‌دیده در خیابان "شیشه مینا" و نیمه دیگرش نیز داخل پادگان صنایع هوایی افتاده است.دود غلیظ ناشی از آتش‌سوزی در این حادثه از شعاع چندکیلومتری دیده می‌شود و ترافیک منطقه سنگین است.با گذشت ساعتی از حادثه هم‌چنان بالگردهای هلال‌احمر و اورژانس در آسمان منطقه برای امداد حاضر هستند و علیرغم جمعیت زیاد، عملیات امدادرسانی و نظم‌بخشی آغاز و خیابان «شیشه مینا» و چند خیابان منتهی به آن نیز مسدود شدند. در این زمان هم‌چنان از حضور خبرنگاران و عکاسان به محل حادثه جلوگیری می‌شد.

 

***دکتر امین صابری‌نیا رییس اورژانس کشور در ساعت 10:20 اخبار اولیه درباره مصدومان و کشته‌شدگان سانحه هوایی صبح امروز را اعلام کرد و به ایسنا گفت: بلافاصله اورژانس تهران کدهای زمینی و هوایی خود را جهت ارائه خدمات درمانی و امدادی به محل حادثه اعزام کرد. بنابر اخبار اولیه، 5 مصدوم این حادثه جهت کامل شدن خدمات درمانی به بیمارستان امام منتقل شدند اما متاسفانه مسافران سر صحنه جان خود را از دست دادند.خبر تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای هماهنگی بحران در استانداری تهران ساعت: 10:30مدیرکل بحران استان تهران از تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای هماهنگی بحران در استانداری تهران به دنبال سقوط هواپیما خبر داد.رحمتی به ایسنا گفت: دقایقی پس از سقوط هواپیما در محدوده شهرک آزادی نیروهای مدیریت بحران راهی محل حادثه شده و برابر آخرین گزارشات به محل رسیده‌اند.وی با بیان اینکه هم اکنون نیروهای اورژانس، آتش نشانی، انتظامی، خدماتی و ... در محل حاضرند، گفت: این هواپیما که متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان بوده حدود 40 مسافر داشته است اما از وضعیت قطعی آنان خبری در دست نداریم.مدیرکل بحران استان تهران از تشکیل جلسه فوق العاده شورای هماهنگی بحران در استانداری تهران خبر داد و گفت: به دنبال سقوط هواپیما این جلسه تشکیل شده و تصمیماتی پیرامون این حادثه در این جلسه اتخاذ خواهد شد.رحمتی زمان اعلام دقیق جزییات این سانحه را به پس از تشکیل شورای بحران استان موکول کرد و ابراز امیدواری کرد که در سانحه با حداقل تلفات مواجه شویم.معاون سازمان هواپیمایی کشوری در ساعت 11حمید حبیبی از اعزام تیم بررسی سانحه این سازمان به محل سانحه خبر داد و اعلام کرد: این هواپیما با ساختمان‌های امنیتی و نظامی برخورد نکرده است.وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این هواپیما به شماره ثبت EP-GPA متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان حوالی ورزشگاه آزادی دچار سانحه شد.معاون سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: جزئیات این سانحه به زودی اعلام می‌شود.***در ساعت 11:09 ، مسئول روابط عمومی کل سپاه با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه هواپیمایی که صبح امروز در تهران سقوط کرده متعلق به سپاه است، این خبر را تکذیب کرد..***معاون استاندارد پرواز هواپیمایی کشور اعلام کرد:‌ علت دقیق سانحه سقوط هواپیمای مسافربری در تهران باید توسط تیم بررسی حادثه اعلام شود .به گزارش سرویس حوادث ایسنا، حبیبی در ساعت: ۱۱:۲۸ اعلام کرد: این هواپیما در ساعت 9:20 دقیقه از فرودگان مهرآباد پرواز کرده اما به تقاضای برج مراقبت گردش به چپ نمی‌کند و به سمت راست می‌رود و درنتیجه در داخل منطقه سقوط می‌کند.***معاون بحران وزیر راه و شهرسازی درباره‌ علت سقوط این هواپیما اظهار کرد: 11 کارگروه بررسی از سوی سازمان‌های ذیربط در محل حادثه مستقر شده‌ و در حال پیگیری و ارزیابی دلایل سقوط هواپیما هستند.مجیدی افزود: در حال حاضر رییس سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر مسئولان ذیربط وارد محل سقوط هواپیما شده و با بررسی شرایط وقوع حادثه و جعبه سیاه هواپیما علت اصلی سقوط مشخص خواهد شد.***رئیس اورژانس تهران در ساعت 11:43 ، در پاسخ به اینکه آیا افرادی که در خارج از هواپیما بوده‌اند نیز صدمه دیده‌اند توضیح داد: سقوط در انتهای باند هواپیما اتفاق افتاده و هواپیما به دیوار انتهای باند برخورد کرده است. افرادی که در صحنه بوده‌اند آسیب جدی ندیده‌اند و حادثه عمدتا در محدوده خود باند مهار شده است و آسیب بیشتر شامل مسافران هواپیما بود.دهقان پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین آمار مجروحان و کشته شدگان این حادثه گفت: بر اساس آمار اعلامی از سوی وزارت راه و ترابری 40 مسافر و هشت خدمه در این حادثه جان باخته‌اند.وی با بیان اینکه در ساعت 9:22 با مرکز اورژانس تهران تماس گرفته شده است، گفت: سه مصدوم به وسیله خطوط هوایی در اورژانس تهران به بیمارستان امام منتقل شدند که این افراد دچار سوختگی وسیع شدند.دهقان پور افزود: بر اساس اظهارات افرادی که با حضور در صحنه کار کارشناسی انجام داده‌اند این سه مصدوم از مسافران هواپیما بوده که به بیرون پرتاب شده‌اند.وی درباره وضعیت مصدومان حادثه گفت: مصدومان سوختگی وسیع دارند که این موضوع وضعیت بیماران را بدتر می‌کند که در حال حاضر این مصدومان تحت مراقبتهای خاص هستند.***جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ در ساعت:‌11:40، محدودیت‌های ترافیکی اعمال شده را در محل سقوط هواپیما اعلام کرد.سرهنگ حسن عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره گفت: بلافاصله پس از سقوط حادثه تیم‌های راهور به محل حادثه حاضر شده و با هدف روانسازی و سرعت‌دهی به عملیات امدادگران، محدودیت‌های ترافیکی در این محل اعمال شد.وی با بیان این که براین اساس از جنوب به شمال خیابان "شیشه مینا" از جاده مخصوص مسدود است و تنها خودروهای امدادی و مجاز می‌توانند تردد کنند، گفت: در شمال به جنوب نیز از اتوبان تهران کرج و سر خیابان ولیعصر(عج) محدودیت اعمال شده است.جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ که خود نیز در محل حادثه حضور داشت با بیان اینکه مسیر جایگزین به سمت غرب خیابان ولیعصر(عج) بعد از شیشه مینا اعلام شده است، گفت: خوشبختانه مشکل ترافیکی در محل نداریم.عابدی با بیان اینکه نیروهای راهور در محل حضور کامل داشته و در آماده‌باش هستند، گفت: تا زمان تخلیه کامل محل و اتمام عملیات امدادی، عوامل انتظامی و راهور در محل حضور خواهند داشت.وی درخصوص وضعیت ترافیکی در دیگر محورهای منتهی به این منطقه نیز گفت: مشکل ترافیکی خاصی در این منطقه وجود ندارد.***ساعت:‌۱۱:۴۷ یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به سقوط هواپیمای مسافربری در حوالی تهران، گفت که نباید به این هواپیما اجازه پرواز داده می‌شد.به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهرداد لاهوتی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تاسف از سقوط هواپیمای ایران 140 و تسلیت کشته شدن تعدادی از هموطنان‌مان در این حادثه، گفت: اولین فروند این هواپیما در اصفهان در پرواز آزمایشی سقوط کرده بود، همچنین اعضای کمیسیون عمران که دو بار از مراحل ساخت هواپیما بازدید کرده بودند نگرانی خود را در این رابطه اعلام کرده بودند.وی اضافه کرد: نباید به این هواپیما اجازه پرواز داده می‌شد که امروز شاهد این حادثه تلخ باشیم.این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای سازمان هواپیمایی متاسف هستم زیرا این حادثه پیش‌بینی می‌شد.***فرمانده نیروی انتظامی از ثبت لحظه سقوط هواپیما توسط دوربین‌های ترافیکی خبر داد.به گزارش خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار اسماعیل احمدی مقدم صبح امروز در نشست صمیمی با خبرنگاران حوزه انتظامی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، ضمن ابراز تاسف از حادثه سقوط هواپیما در تهران گفت: در هنگام سقوط دوربین‌های ترافیکی آن منطقه تصاویر را ضبط کرده و این در حالی بوده که یکی از موتورهای هواپیما آتش گرفته بود.وی با بیان اینکه این هواپیما 40 مسافر داشت که 8 نفر آنها خدمه بودند، گفت: هواپیما متعلق به سپاهان ایر بوده است.***ساعت 12 خبر انتقال تعدادی از مصدومان حادثه هواپیما به بیمارستان پیامبران اعلام شد.مدیر روابط عمومی اورژانس تهران گفت: سه نفر از مصدومان حادثه هواپیمایی امروز توسط بالگرد اورژانس تهران جهت ادامه روند درمانشان به بیمارستان امام خمینی (ره) منتقل شدند.حسن عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: دو نفر از مصدومان آقا و یک نفر خانم و حدودا بین 30 تا 40 ساله هستند.وی همچنین گفت: بنابر اعلام شاهدان عینی شش نفر از مصدومان حادثه هواپیمای امروز توسط ون و اهالی حاضر در محل حادثه به بیمارستان پیامبران منتقل شدند.***ساعت:‌۱۲:۰۲ سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از اعزام بیش از 100 آتش‌نشان و تعدادی از فرماندهان آتش‌نشانی به محل سقوط هواپیما خبر داد.سید جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره گفت: بلافاصله پس از وقوع حادثه ستاد فرماندهی آتش نشانان هفت ایستگاه را در نزدیک‌ترین موقعیت به محل سقوط هواپیما در خیابان شیشه مینا قرار داشتند به محل حادثه اعزام کرد.وی با بیان اینکه آتش‌نشانان بلافاصله موفق به مهار و اطفای کامل حریق این هواپیما شدند، گفت: متاسفانه تعدادی از مسافران هواپیما دچار سوختگی شده‌اند.ملکی که خود نیز در محل حادثه حضور داشت، با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 100 آتش نشان به همراه تعدادی از فرماندهان و مسئولان آتش‌نشانی تهران در محل حادثه حضور دارند، گفت: حریق به طور کامل اطفا شده و آتش‌نشانان با استفاده از جرثقیل مشغول باز کردن مسیر و برداشتن تکه‌های هواپیما از سطح خیابان هستند.***ساعت 13:23 وآخرین وضعیت بالینی مصدومان سقوط هواپیما در بیمارستان امامرییس بخش اورژانس بیمارستان امام (ره) گفت: با وجود آنکه علائم حیاتی سه مصدوم حادثه سقوط هواپیما که به بیمارستان منتقل شده‌اند با ثبات است، اما یکی از این مصدومان (خانم) بالای 60 درصد و یکی از آقایان مصدوم نیز حدود 80 درصد سوختگی دارد.دکتر سید حسین سیدحسینی داورانی در گفت‌وگو با خبرنگار "سلامت" خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هرچند که از اسامی مصدومان به صورت قطعی اطمینان نداشت، اما در عین حال گفت: مصطفی مزرعتی و زهره شکاری از مصدومان سانحه هوایی که زن و شوهر هستند 80 و 60 درصد سوختگی دارد.وی گفت: این خانم و آقا سوختگی‌های عمیقی دارند البته از نظر موارد دیگر یعنی ضربه شکمی، مغزی و... بررسی شده‌اند و مشکلی نداشته‌اند.سیدحسینی داورانی گفت: بیمار سوم (تیمور خسروی) سوختگی کمتری دارد و از ناحیه بازو دچار شکستگی شده است و اکنون در آی‌سی‌یو بیمارستان بستری است. سوختگی وی نیز زیر 20 درصد است.رییس بخش اورژانس بیمارستان امام (ره) گفت: این مصدومان از نظر هوشیاری وضعیت‌شان خوب است اما از آنجا که دو نفر از مصدومان دچار سوختگی شدید شده‌اند و راه هوایی آنها دچار التهاب شده است، برای آنها لوله کار گذاشته‌ایم تا راه هوایی‌شان باز باشد. این بیماران به دلیل داروهایی که برایشان استفاده شده، اکنون هوشیار نیستند.وی در پاسخ به ایسنا درباره وضعیت عمومی این مصدومان گفت: علائم حیاتی این بیماران با ثبات است و تحت کنترل قرار دارد اما سوختگی‌هایشان وسیع است. پیش‌آگهی سوختگی‌ها نیز در طولانی‌مدت مشخص خواهد شد.***ساعت 13:12 و آخرین اعلام از جلسه مدیریت بحران برای حادثه امروزجلسه کارگروه مدیریت بحران استان تهران در پی حادثه سقوط هواپیما در فرودگاه مهر آباد به ریاست استاندار تهران تشکیل شد.به گزارش سرویس «حوادث» ایسنا، استاندار تهران پس از وقوع حادثه وارد محل سقوط هواپیمای آنتونوف در فرودگاه مهر آباد شد.بر اساس اعلام استانداری تهران جلسه مدیریت بحران استان تهران به ریاست حسن کریمی معاون عمرانی استانداری، سید مجید حسینی راهور تهران، رضا بستو معاون عملیات پلیس؛ علی میزبان رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ محسن سمیعی مدیرکل امنیتی استانداری تهران؛ مسلم عادلی رئیس دبیرخانه شورای تامین استان تهران؛ شاهین فتحی معاون هلال احمر تهران؛ رحمان بهمن زاده مشاور شبکه 5 تهران؛ غلامحسین آرام معاون امور فنی و عمرانی فرماندار تهران؛ جعفر میعاد فر معاون اجرایی اورژانس کشور، حسن نوری رئیس اورژانس پیش بیمارستانی؛ ستایشی معاون قضایی دادگستری تهران؛ دکتر نازپرور رئیس پزشکی قانونی استان تهران؛ واحدی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهرن، همراه با نماینده فرودگاه مهرآباد و سید هادی کسایی زاده عضو شورای اطلاع رسانی استان تهران برگزار شد.در این جلسه هر یک از اعضا آخرین اقدامات انجام شده و اطلاعات مربوط به سانحه هواپیمایی را اعلام کردند.بر اساس این گزارش هم اکنون شهردار تهران؛ استاندار تهران و مدیرکل بحران استان تهران در فرودگاه مهر آباد مستقر هستند. رحمتی طی تماس تلفنی با کارگروه مدیریت بحران استان تهران آخرین آمارها را ارائه کرد.در این جلسه اعلام شد: این پرواز که توسط هواپیمای مدل آنتونف 140 به مقصد تهران- طبس بوده و متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان است؛ قرار بود 41 مسافر را جابجا کند که یکی از مسافران به پرواز نمی رسد و 34 مسافر بزرگسال؛ 3 مسافر کودک و 3 نوزاد همراه با 2 خلبان به نام‌های کاپتان ایزدپناه و کاپتان برقعیان همراه با 2 مهماندار و 2 فنی تمام مسافران و خدمه پرواز را تشکیل می دادند.پزشکی قانونی تهران اعلام کرد: تا کنون و برابر خبری که از سازمان پزشکی قانونی به ایسنا رسیده است، 38 تن در پی سقوط هواپیما در شهرک آزادی جان خود را از دست داده‌اند که 37 نفر از آنان در حال انتقال به مراکز پزشکی قانونی هستند و یک تن دیگر نیز در بیمارستان جان خود را از دست داده است.بر این اساس، در میان جان باختگان 23 مرد، 10 زن، یک دختر نوجوان، یک دختر خردسال، دو پسر خردسال و یک نوزاد شیرخوار وجود دارد.علت مرگ این افراد پس از بررسی در پزشکی قانونی اعلام خواهد شد.اورژانس کشور و تهران هم در این جلسه اعلام کردند: در کل 9 مصدوم به 2 بیمارستان منتقل شدند. از این تعداد یک مصدوم جان خود را از دست داد و حال دو مصدوم دیگر خوب نیست. که از تعداد 8 مصدوم باقیمانده 4 نفر زن و 4 نفر مرد هستند.اورژانس اعلام کرد: 5 آمبولانس و یک بالگرد در فرودگاه مستقر بودند که سه مصدوم با بالگرد منتقل شدند.ادامه دارد

4

 

IMG10501078.jpg

 

IMG11511665.jpg

لینک به دیدگاه

بیچاره ها.............. :icon_gol::icon_gol::icon_gol:

حتی آدم دلش نمیاد بگه خدا رحمتشون کنه

من همش توی فکر لحظه ای هستم که تک تکشون شاهد سقوطشون بودند،خدا به خانواده هاشون صبر بده

واقعا از خیلی چیزها متاسفم

بجای هزینه های بیخود 4 تا هواپیما بخرند تا به قول فلسطینی ها زن و بچه های بیگناه فدا نشن!!!!!!!!!!

آدم نمیدونه به کی و چی اعتماد کنه :w000:

لینک به دیدگاه

هواپیمایی که امروز در تهران سقوط کرده از نوع ایران 140 و ساخت داخل و مهندسی شده از سوی شرکت هسا بوده است.

 

 

آفتاب: به گزارش ایسنا، این هواپیما که از روی مدل آنتونوف 140 روسی ساخته شده پیش از این نیز یک بار سابقه سقوط در سال 2009 میلادی را با کشته شدن همه پنج سرنشین را ثبت کرده است.

 

این هواپیما که برای استفاده مسافربری منطقه‌ای در سطح کوچک ساخته شده، قابلیت حمل و جابجایی 35 تا 100 نفر را دارد که در سقوط صبح امروز 48 مسافر را حمل می‌کرده است.

 

این نوع هواپیما در دو گروه جت و توربو ساخته می‌شود که از سال 1387 رسما ساخت و تولید آن در ایران استارت خورده و همچنین بناست نوع جدیدتر از آن نیز مورد استفاده و ساخت قرار گیرد.

 

18906_360.jpg

 

همچنین شرکت هواپیمایی هواپیمای سقوط کرده نیز مربوط به صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) می‌شود که جزو یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی ایران است.

 

این شرکت که بیشتر در حوزه خدمات مهندسی و فنی هواپیمایی فعالیت می‌کند پروازهایی را نیز در نقاط مختلف کشور و بیشتر در برد محدود مدیریت می‌کند.

 

طراحی و ساخت و مونتاژ بالگرد، هواپیماهای نظامی و آموزشی، هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای مسافربری جز و اصلی‌ترین فعالیت‌های شرکت هساست که در کنار آن خدمات مهندسی، فنی و تجهیزاتی هواپیماهای فعال در کشور را نیز شامل می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، صبح امروز یک فروند هواپیمای ایران 140 متعلق به شرکت هسا پس از بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد درحوالی ورزشگاه آزادی سقوط کرد.

 

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی این هواپیما 48 سرنشین داشته که تعدادی از آنها به دلیل مجروحیت به بیمارستان انتقال پیدا کرده‌اند.

 

هنوز علت اصلی سقوط این هواپیما اعلام نشده است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

می گویند خلبان فداکاری کرده چون فهمیده که دیگر کاری نمی شود کرد و قرار است همگی با هم بمیرند طوری هواپیما را نشانده که به منازل مسکونی برنخورد یا کج نشود توی یکشنبه بازاری که بالای ۵۰۰ نفر کشته بر جا بماند.

 

 

آفتاب: با کج شدن هواپیما یک از باله های آن به دکل آب برمی خورد، باله کنده می شود و وسط سه راه می افتد و بدنه هواپیما محکم با دیواره پادگان نظامی که روبروی کارخانه شیشه میناست و هر دو روبروی هم در دو سوی سه راه شیشه مینا برخورد می کند.

 

 

همه ی مسیرها به شهرک آزادی بسته اند

 

باید دور بزنی و از راهروی باریک یکشنبه بازاری که بیشترشان تازه داشتند بساط می کردند رد بشوی تا به میدان شیشه مینا برسی؛ همان جایی که یک بال بزرگ هواپیما به شکل افقی روی زمین افتاده و انبوه جمعیت که نگرانی و کنجکاوی توی چهره شان موج می زند و می خواهند خودشان را از نوار زردرنگی که در فاصله ی حدود ۱۰۰ متری میدان کشیده اند و دور تا دورش سرباز ایستاده عبور بدهند و از فاصله کمتری خود را به جناره هواپیمایی که حالا دیگر به تنها چیزی که شباهت ندارد هواپیماست برسانند.

 

یکی از فروشنده های یکشنبه بازار می گفت اول صدای هواپیما را شنیده، بعد صدا قطع شده و مثل این که جسم سنگینی محکم روی زمین خورده باشد صدای انفجار شنیده شده و شعله های آتش که حدود بیست متر بالا گرفته اند از دور معلوم شده. می گفت ما نمی دانستیم هواپیماست. فکر می کردیم کارخانه ای چیزی آتش گرفته، آتش که تمام شد، دود همه منطقه را گرفت.

 

 

بوی سوخته انسان

 

وقتی با زحمت از میان سربازان و زیر از نوار زرد رنگ عبور می کنی می توانی لاشه خرد شده هواپیما را ببینی؛ توده ای عظیم و سیاه رنگ، چرخ ها و قطعاتی که با جرثقیل جا به جا می شوند و بوی سوخته انسان.

 

سربازها و اعضای نیروی انتظامی دور تا دور هواپیما ایستاده اند، چند ماشین بزرگ که روروبروی حادثه گذاشته اند کمی جلوی دید را می گیرد. خبر می رسد که آقای قایباف شهردار تهران در راه است و آقای رحمتی رئیس مدیریت بحران هم آمده اند.

 

 

این جا هیچ تفاوتی میان اصحاب رسانه نیست

 

شاید این جا، زیر آفتاب داغی که بوی سوختگی را بیشتر می کند تنها جایی باشد که خبرنگارهای همه رسانه ها با هم برابرند. خبرنگار یک خبرگزاری کارتی را نشان می دهد تا از این نوار زرد رنگ هم بگذرد، جایی که آدم ها آن قدر مشغول جمع کردن جنازه ها هستند که هیچ چیز دیگر برایشان اهمیت ندارد. دو بار هم با ماموران درگیر می شود و سر آخر نمی تواند عبور کند.

 

 

شاهدان عینی می گویند؛

 

- حسن ملا؛ نزدیک های ساعت ۹ صبح، هنوز بیست متری وارد خیابان نشده بودم که عبور هواپیما را از پشت سرم احساس کردم. من سوار موتور بودم و آن قدر هواپیما نزدیک بود که ایستادم. یک پراید هم جلوی من بود که او هم ایستاد. هیچ عابری در خیابان نبود. هواپیما را دیدیم که محکم به دیواره پادگان برخورد و وسایل داخل هم به بیرون پرت شد و پشت سر آن سه یا چهار انفجار دیگر رخ داد. آن قدر آتش زیاد بود که نمی شد جلو بروی و یا کمک کنی. نیروهای امدادی بلافاصله خود را به محل حادثه رساندند.

 

- ( پسر جوانی که به عنوان شاهد عینی با رسانه های خارجی مصاحبه نکرد)؛ چیزی حدود بیست دقیقه از ساعت ۹ صبح گدشته بود که خیابان را به سمت بالا حرکت کردم و متوجه شدم هواپیما خیلی نزدیک به سطح زمین حرکت می کند. وقتی هواپیما به زمین نزدیک شد، یک دور دور خودش چرخید. مثل این که سمت راستش هم از کار افتاده بود. بعد محکم به دیوار برخورد کرد و بالش نصف شد. در مسیر برخورد هواپیما با دیواره پادگان دو پراید هم بودند و شانسی که آوردند این بود که با هواپیما برخورد ی نداشتند. صدای انفجار موتور اصلی هواپیما پس از برخورد به دیواره پادگان آن قدر بلند بود که هنوز آن را حس می کنم. آتش های انفجار مثل ترکش به اطراف پرداخت می شد و من ترسیدم که نزدیک شوم. خوشبختانه این جا هیچ عابر پیاده ای نبود.

 

- یک مرد جوان کارمند؛ ساعت حدود نه و بیست دقیقه بود. می خواستم سوار اتوبوس بشوم اول که هواپیما را دیدم فکر کردم برای فرود پایین می آید. بعد فاصله اش با زمین کم شد. من در صد متری محل وقوع حادثه بودم. وقتی هواپیما را دیدم که نزدیک می شد از ترس روی زمین نشستم. هواپیما اول به دکل آب برخورد و یک تکه اش هم به تیرهای برق خورد که نصف شد و یک باله اش آسیب دید و بعد سر هواپیما محکم به زمین خورد و دود غلیظی از آن بلند شد. بلافاصله بعد از انفجار سربازهای پادگان و نیروهای اتوبوس رانی خود را برای کمک رساندند.

 

 

هواپیمای مشکل دار

 

آن چه در سقوط این بار، عجیب به نظر می رسد است این است که هواپیمای سپاهان ایرباس در مهرآباد چه کار می کرده؟ تا به حال این هواپیما در مسیر تهران- طبس پرواز نداشته، این بار چرا این اتفاق می افتد؟ خبرها حاکی از این است که این هواپیما به لحاظ ایمنی تائید نشده و حتی در پروازهای آزمایشی خود دچار سقوط شده، پس چرا از آن استفاده شده؟

 

 

فکر کردن به جان انسان ها حتی در لحظه مرگ

 

به گزارش پیام‌نو، شاید خبر سقوط هواپیما دیگر برای مردم ایران عادی شده باشد. این بار هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان‌ایر که مسیر تهران – طبس را می پیمود در شهرک آزادی تهران سقوط کرد. آن چه که از شواهد برمی آید این است که هواپیما نقص فنی داشته. گفته ها و شنیده ها حاکی از این است که مناطق مسکونی هیچ آسیبی ندیده اند، تعداد زیادی از کودکان و یا زنان خانه دار ساکن شهرک آزادی در آن ساعت خواب بودند و اصلا متوجه سقوط هواپیما نشده بودند. جایی هم که هواپیما افتاده عابر پیاده یا سواره ای نبوده. کسی که در این حادثه می میرد خلبان است با تمام سرنشینانش -هرچند برخی می گویند هواپیما سه یا چهار مصدوم هم داشته که به شدت سوخته اند و به بیمارستان منتقل شده اند- که چند کودک هم میان آن ها دیده می شود. اما چیزی که هیچ گاه از خاطر ما محو نمی شود فداکاری خلبانی است که حتی در لحظه مرگ نجات جان انسان برایش ارزش بوده است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

خیلی جالبه

حالا که سقوط کرده میگن آنتونوف 140:banel_smiley_4:

 

باز خدا رو شکر ظرفیت تکمیل نبوده:icon_pf (34):

لینک به دیدگاه

وقتی مجروحها رو میآوردن من بیمارستان امام بودم

عکاسها و خبرنگارها دنبال سوژه خودشون بودن

بعضی از خانواده ها هم خودشونو رسونده بودن

بندگان خدا نمیدونستن کجا برن چکار کنند

خدا به همشون صبر بده

لینک به دیدگاه

متاسفانه در کشور ما چیزی که کمترین ارزش رو داره جون انسانه!! برام خیلی جالب بود دیروز وقتی اخبار داشت در مورد این فاجعه خبر میداد سرجمع شاید به زور 3 دقیقه شد ولی واسه غزه کل تایم اخبارم بهش اختصاص داده بشه بازم کمه!!!! آخه تا کی؟ تا کی باید مردم کشور خودمون اینقدر براشون بی ارزش باشن ؟! تا کی بایدسرمایه کشور ما ریخته بشه به حلقوم فلسطین و سوریه و لبنان و ... ؟! 8 سال جنگ داشته کشورت هنوز نتونستی خرابیاشو بازسازی کنی، اونموقع نگرانی که موزائیک مرقد امام... توی فلان کشور شکسته!! آی مردم بیاین کمک کنین تا بازسازیش کنیم!!! پرایدت شده همکار عزرائیل واسه گرفتن جون مردم بعد ایرادشو میزاری مهندسی غیر اصولی جاده ها!!! حتما واسه هواپیماهاتم دو روز دیگه میگی باند های غیر اصولی فرودگاهها عامل سقوط هواپیماهای آخرین مدل ما هستن!!!

لینک به دیدگاه

ماجرای تأسف‌برانگیز سقوط ایران ١٤٠ نشان داد که سرعت اطلاع‌رسانی و اثر نفوذ خبرها در لایه‌های میانی جامعه تا چه حد می‌تواند بالا باشد.

 

 

آفتاب: در ادامه گزارش روزنامه شهروند می خوانید: فاجعه سقوط یکشنبه، دو روز پس از این ماجرا، حجم انبوهی از اخبار و سیلی از مصاحبه‌های مسئولان را در مقابل دیدگاه‌های مخاطبان و جویندگان اخبار قرار داده است. به نظر می‌رسد پس از دو روز، کمتر ناگفته‌ای از ماجرای سقوط هواپیمای ایرانی‌سازی‌شده آنتونوف ١٤٠ باقی مانده باشد، اما بررسی و پیگیری گروه اقتصادی «شهروند» از ناگفته‌های این پرواز نافرجام نشان می‌دهد که جزییات متفاوتی از هواپیما و خلبان به سطح رسانه‌ها نرسیده است. درباره چگونگی این سقوط و در ادامه گزارش روز دوشنبه (صفحه ٥ شهروند) امروز ناگفته‌هایی از دقایق پایانی این پرواز و وقایع فنی رخ‌داده در پرواز مرگ را مرور خواهیم کرد.

 

 

زنگ خطر سقوط از اصفهان

 

بنابر آنچه دیروز و در گزارش بررسی ایران ١٤٠ گفته شد، پیش از وقوع حادثه و در پرواز پیشین هواپیمای مرگ (که از اصفهان به تهران آمده بود) بخش مهندسی زمینی در بررسی‌هایش متوجه ضعف موتورهای ملخی ایران ١٤٠ شده بوده و اعلام داشته که موتور هواپیما مشکل دارد. براساس گفته‌های کارشناسان هوایی که این روزها بدون نام حاضر به گفت‌وگو هستند، شب قبل از حادثه این هواپیما داستان عجیبی را تجربه کرده است. به گفته شاهدان ماجرا در اصفهان، بررسی‌ها نشان داده بوده که یکی از موتورها مسأله داشته و موتور دیگر هم در صورت ایجاد مشکل در موتور اول، توان حمل و کشیدن هواپیما را دارا نبوده است. به هر سو این هواپیما به تهران می‌آید و صبح یکشنبه برای پرواز به طبس آماده می‌شود.

 

 

چرا خلبان اوکراینی نیامد؟

 

اما نکته عجیب ناگفته تغییر کادر پروازی در روز حادثه است؛ کادر پرواز اوکراینی و خلبان خارجی هوشمندانه‌تر از ایرانی‌ها عمل کرده و آن‌طور که از لیست خط‌خورده پرواز مشخص است به بهانه بیماری با این هواپیما سفر نکرده است. اما درخواست یکی از پرسنل فنی (اویونیک پروازی) برای جایگزینی در این پرواز بسیار غم‌انگیز است که سرنوشت دو نفر را جابه‌جا کرد؛ این فرد هم همراه کاپیتان ایرانی (کاپیتان ایزدپناه) در لیست جدید وارد شده‌اند که هر دوی آنها در این پرواز کشته می‌شوند. این جابه‌جایی حتی اعتراض مسئولان نیروی انتظامی را در فرودگاه در پی داشته که پیش از پرواز به فرم تکنیکال (لاگ بوک) اضافه شده‌اند. این اشکال به دلیل تعویض خلبان و خدمه پروازی و لیست خط‌خورده بوده است.

 

 

٤ دقیقه هراسناک و حرکت خلاف فرمان خلبان

 

به هر تقدیر ایران ١٤٠ مرگ، پس از سوار کردن مسافران از شرق به غرب (آزادی - کرج) فرآیند تیک‌آف را عملیاتی می‌کند و پس از ٢ دقیقه موتور سمت راست به اصطلاح پروازی «می‌رود» و از کار می‌افتد. در همین حین هواپیما به سمت چپ خود میل کرده و برج مراقب به خلبان دستور می‌دهد تا از سمت چپ دور بزند (خلاف عقربه‌های ساعت) و از سمت رودخانه کن وارد مهرآباد شود. اما چون هنوز هواپیما فرآیند اوج‌گیری را طی نکرده بوده و ارتفاع کمی داشته، فرمان صادره را کامل اجرا نمی‌کند و به عکس حرکت می‌کند. خلبان ایزدپناه که در صورت پیاده‌سازی دستورات برج مراقبت احتمال می‌داده به ارتفاع لازم نرسد و متعاقبا با ساختمان‌های مسکونی تهرانسر برخورد کند، ترجیح می‌د‌هد تا از سمت راست دور بگیرد تا بتواند روی اتوبان بنشیند. او در این لحظات با برج مراقبت ارتباط داشته، نوک هواپیما را بالا می‌کشد تا به میزان اوج‌گیری لازم برسد. او در نظر داشته است تا با قدرت پیشرانه موتور باقی‌مانده و کمک قدرت باد، هواپیما را مانند کایت هدایت کند و به زمین برساند. او تمامی این برنامه‌ها را پیاده‌سازی کرده اما افسوس که قدرت تک‌موتور این هواپیما اجازه ادامه این روند را به او نداد و هواپیمایش با کابل فشار قوی برق برخورد کرد و به جدا شدن دم هواپیما و انفجار باک منتهی شد.

 

 

خلبان جنگی و طعم ایثار

 

خلبان پرواز روز یکشنبه هواپیمای ایران ١٤٠ هسا از بازنشسته‌های نیروی هوایی ارتش کشورمان و از قهرمانان روزهای جنگ بوده است. با وجود ٦ دهه زندگی، ٤ دهه تجربه خلبانی را در کارنامه‌اش داشته است. بدون‌شک او در بعد عملیاتی در زمره متخصصان بوده و اگر دستور برج مراقبت را اجرا کرده بود حتما سقوط روی ساختمان‌های مسکونی انجام می‌شد. بی‌شک خلبان ایزدپناه در صورت عدم برخورد با کابل فشار قوی، در انتهای خیابان شیشه مینا فرو می‌آمد و در صورتی که دم هواپیما کنده می‌شد سکان عمودی و افقی به کل بر هم می‌خورد و توان هدایت از دستان او خارج می‌شد. درحالی‌که باید گفت در زمان پایین آمدن، بال هواپیما کنده شده و با بال و دماغ روی زمین برخورد می‌کند، که این نیز موجب آتش‌سوزی گسترده این هواپیما بوده است. ذکر این نکته نیز ضروری است که چون زمان زیادی از آغاز پرواز نگذشته بوده، بنزین زیادی در بال‌های هواپیما ذخیره بوده است و به دلیل ‌درصد قابلیت اشتعال بالای این نوع بنزین انفجار و حجم آتش‌سوزی بیشتر از آنچه می‌بایست، بوده است.

 

به گفته کارشناسان، خلبان ایزدپناه بهترین و انسانی‌ترین عکس‌العمل را از خود نشان داده است. افزون بر این خلبان زمانی که دیده است کاری از او ساخته نیست، به سمتی که خلوت‌تر از دیگر نواحی بوده است رفته و تنها موجب زخمی شدن چند نفر اطراف کارخانه شیشه‌سازی شده است که این موضوع نیز خیلی رسانه‌ای نشده است.

 

 

ناسازگاری موتور هواپیما با آب و هوای ایران

 

در تحلیل وقایع این پرواز هم، یکی از کارشناسان هوا و فضا که وی نیز نخواست نامش فاش شود به «شهروند» گفت: احتمال این‌که درجه حرارت بالای روز گذشته فرودگاه مهرآباد در نامناسب بودن عملکرد موتور هواپیما نقش داشته باشد ممکن است و می‌توان فرض کرد که هواپیما بعد از حرکت اولیه که به اصطلاح تیک‌آف ران گفته می‌شود موتور بعد از حرکت هواپیما جاخالی داده و هواپیما را دچار سانحه کرده است. وی در ادامه افزود در تیک‌آف دو سرعت داریم. بعد از چند ثانیه از شروع حرکت سرعت «ری ١» شروع شده و پس از آن‌که کمک‌خلبان سرعت هواپیما را به مرحله مجاز برای پرواز دانست به خلبان اعلام « ری ٢ » کرده که در این زمان هندلینگ برای خلبان محرز و اقدام به بلند کردن و پرواز هواپیما می‌کند. با توجه به باند ٤‌ هزار فوتی مهرآباد می‌توان گفت این هواپیما باید در فاصله‌ای جلو‌تر اقدام به تیک‌آف می‌کرده که ظاهرا به دلیل ایراد موتور این امکان برای خلبان فراهم نشده است. این کارشناس صنایع هوا و فضا ناسازگار بودن این هواپیما با شرایط آب و هوای کشورمان را مطرح کرده و یادآور می‌شود: این هواپیما برای پرواز‌های منطقه‌ای طراحی شده و احتمالا به این دلیل ایران‌ایر از پذیرفتن آنتونوف ١٤٠ در خطوط خود امتناع کرده است.

 

 

موتور هلی‌کوپتر با ظرفیت حداکثر ٤٠نفر مسافر

 

وی همچنین به نوع موتور این هواپیما اشاره کرده و تصریح می‌کند: طراحی اولیه موتور این هواپیما برای هلی‌کوپتر بوده است اما در اوکراین با ایجاد تغییراتی آن را برای پرواز هواپیما تغییر داده‌اند اما نکته مهم این است که این موتور برای پرواز ٥٠ نفر ظرفیت نداشته و تعداد مسافر در آنتونوف ١٤٠ باید بین ٣٥ تا ٤٠ نفر باشد درحالی‌که این هواپیما با ٥٠ نفر مسافر اقدام به پرواز کرده است. اگر وزن ١٠ تا ١٥ نفر اضافه مسافر هواپیما همراه با بار را به‌طور متوسط ١٠٠ کیلو فرض کنیم این هواپیما بین یک تا یک و نیم تن اضافه‌بار داشته که شاید از دلایل بروز مشکل برای موتور بوده است.

 

 

عاقبت ١٢ فروند ایران ١٤٠‌ داخلی‌سازی شده هیچ هواپیمایی برای پرواز نیست!

 

پس از آن‌که رئیس‌جمهوری در نامه به وزیر راه و شهرسازی خواستار توقف پرواز بازمانده‌های نسل ایران ١٤٠ در ناوگان هوایی کشورمان شد، بر آن شدیم تا در این مورد از منابع خبری‌مان بیشتر بپرسیم که هواپیمایی سپاهان (ایرلاین هواپیماسازی ایران) چند فروند هواپیمای فعال دارد؟ بررسی این موضوع نشان می‌دهد هسا یا همان هواپیماسازی ایران ١٢ فروند از ایران ١٤٠‌ها را ساخته است که از این تعداد، تا امروز ٢ فروندش سقوط کرده‌اند. هسا ٢ فروند از این نوع هواپیما را هم به ناجا فروخته است که این دو فروند در امر باربری در این ارگان انتظامی به کار گرفته شد (یعنی همان کاربرد اصلی این هواپیما). ٣ فروند دیگر هم از سوی سازمان هواپیمایی کشوری منع پرواز دارند و مجوز پروازی ندارند. حال مانده ٥ فروند از ایران ١٤٠‌ها که یک فروند آن برای تعمیر به اوکراین فرستاده شده و ٤ فروند دیگر به دلیل نبود قطعه زمین گیر شده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...