رفتن به مطلب

معرفی گیاهان مرتعی


ارسال های توصیه شده

بو مادران

Achillea Spp

 

Western yarrow

 

بومادران گياهي است معطر و دوساله،از خانواده Asteraceae (Composite) كه از طريق بذر و ريزوم تكثير مي يابد.با ساقه هايي به ارتفاع30تا60سانتي متر،پوشيده از كركهاي ظريف و ريزي كه از ريزوم هاي رونده ضعيفي به وجود مي ايند.برگهاي پرمانند،نرم و نيزه اي شكل،با بريدگي هاي متعدد و باريك به فواصل مساوي از يكديگر،روي محور ساقه قرار دارند.

 

گل اذين به صورت كلاپرك كه مجموع انها گل اذين ديهيم را در انتهاي ساقه و انشعابات ان به وجود مي اورد.قطعات گل 5تايي است.تعداد پرچم ها5عدد و مادگي از دو برچه تشكيل شده ،مجموعه گلها به رنگ زرد مشاهده مي شود،ميوه فندقه،بذر كوچك و مسطح،بيضي شكل به رنگ سفيد مايل به خاكستري به طول تقريبي 2ميليمتر مي باشد.بومادران بويي زننده و تند دارد و به عنوان گياهي دارويي مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

از گونه هاي ديگر ان كه رفتار علف هرزي دارند شاملA.lanulosa ,A.santolina ,Amicrantha مي باشد.

 

بومادران از علفهاي هرز مزارع،گندم،جو،توتون، پنبه،چغندرقند، سبزي و صيفي و باغهاي ميوه و زمينهاي باير محسوب مي شود. y5576e02.jpg

لینک به دیدگاه

گون

Astragalus bisulcatus

 

Two grooved milk vetch

 

گون گياهي است چندساله كه ارتفاع ان تا 75 سانتيمتر ميرسد.از خانواده Leguminoseae كه توليد مثل ان از طريق بذر صورت ميگيرد. ساقه هاي رشد يافته ان به رنگ بنفش تيره است برگهاي ان مركب از برگچه هايي است كه،به صورت متقابل به تعداد11تا30جفت در محورهر برگ قرار گرفته اند.گلهاي ان معمولا به رنگ ارغواني،گاهي ابي يا سفيد بوده،نزديك به انتهاي شاخه هاي گل دهنده قرار دارند.

 

اين گياه در برابر خشكي مقاوم ودر خاكهاي شور به خوبي رشد ميكند و داراي بوي تند سلنيوم است. بسياري از گونها سمي هستند و باعث مسموميت گاوها، گوسفندان و اسبها ميشوند.در طول فصل رويش گون،ماده سمي گلوكوزيد توليد ميشود كه باعث ايجاد اختلالات تنفسي و فلج حيوانات ميشود.از گونه هاي ديگر اين جنس ميتوانA.alpinus ,A.cicer ,A.pendulilorus ,A.arenarius، A.norvegicusرا نام برد.

 

گون از علفهاي هرز مناطق كويري، زمينهاي باير، مزارع چغندر قند، نيشكر،سبزي و صيفي است

لینک به دیدگاه

بيدگياه(علف گندمي)

Agropyrum repens

 

Quack grass

 

گياهي است علفي چندساله و ريزوم دار كه مبارزه با ان كار چندان ساده اي نيست.از خانواده Poaceae كه از طريق بذر و ريزوم تكثير مي يابد.اين ريزوم ها تا اندازه اي آبدار،سفيد مايل به زرد با انتهاي تيز و مقاوم بوده وقادر به نفوذ در خاكهاي سخت و حتي در غده ها و ريشه هاي گياهان ديگر است.

 

بيد گياه داراي گوشك كوچك بوده و در مرحله رويشي، برگهايش در نزديك نوك ، به صورت افقي مچاله شده است. گل آذين آن از نوع سنبله است و سنبلچه هاي آن به صورت دو رديف بلند مانند تخت خوابيده، بر روي ساقه قرار گرفته اند.هر سنبلچه از دو پوشينه يا گلوم بزرگ و مشخص تشكيل شده است.

 

ساقه ها راست ،منشعب،برگها به صورت شل و ول(Lax leaves) و سبزرنگند. در قسمت بالايي برگها تعداد كمي وجود دارد و داراي ليگول غشايي است كه روي هم قرار گرفته اند(Clasping)و داراي4-7گلچه كه در هر خوشه چه قسمتهاي پهن در مقابل محور خوشه قرار گرفته اند.

 

بيد گياه از علفهاي هرز مزارع گندم و جو ميباشد.

 

در مورد مبارزه با اين گياه كار تحقيقاتي انجام نشده و در حال حاضر وجين دستي انجام ميشود.

agropyrum_repens0.jpg

هویج وحشی

 

نام علمی: Dacus carota

نام تیره:Umbellifera

نام فارسی: هویج وحشی

نام انگلیسی:Wild carrot

 

گیاهی است معمولا دو ساله، با بذر تکثیر و انتشار می یابد. دارای ریشه دوکی شکل، عمودی با بافت چوبی، به رنگ مایل به سفید است. به خاک خشک و مکان گرم احتیاج دارد.

لینک به دیدگاه

کیسه کشیش

 

نام علمی: Capsella bursa-pastori

نام تیره:Crucifera

نام فارسی: کیسه کشیش

نام انگلیسی:Shepherd

 

گیاهی یک ساله، با بذر تکثیر می یابد. دارای ریشه ای دوکی شکل، در تمام خاک ها رشد می نماید و نیاز کمی در خاک دارد، ولی خاک ترد و پوک را ترجیح می دهد.

دوره رویش: تقریبا در تمام طول سال مخصوصا پاییز

برگ ها کوتیلدونی:تخم مرغی کشیده، خیلی کوچک، برگ دم کوتاه

برگ های شاخه: در ابتدا مدور یا قاشقی شکل، اولین برگ معمولا کامل و بدون دندانه، برگ های بعدی کشیده، دندانه دار یا با لوب های حاشیه مواج تا عمیقا شکاف دار، همه برگ ها دارای برگ دم، برگ های ساقه نیزه ای اغلب بدون شکاف، بدون برگ سر نیزه ای شکل.

ساقه: افراشته، ساده یا با یکی دو انشعاب آشکار، صاف یا با کرک های پراکنده، بلندی تا 50 سانتی متر

گل: کوچک، سفید، انتهایی، در ارایش خوشه ای

دوره گلدهی: تقریبا در تمام مدت سال

مشخصات دانه: میوه خورجین قلبی شکل، به طول 9-4 میلی متر، ریشه چه به وسیله یک شیار باریک محدود می شود. ریشه چه به انداره لپه ها و یا کمی بلند تر از لپه هاف به رنگ زرد تا قهوه ای ، مات، صاف تا کمی زبر

مناطق انتشار در ایران: در تمام نواحی ایران از جمله: تهران، کرج، غرب ایران، کرمانشاه، گیلان، مشهد، نیشابور، کرمان، همدان و . . .

bolsadepastor.jpg

لینک به دیدگاه

پنیرک صحرایی

 

نام علمی:Malva sylvestris

نام تیره:Malvaceae

نام فارسی: پنیرک صحرایی

نام انگلیسی:Common mallow

 

گیاهی است دو ساله تا پایا و ندرتا یک ساله، بوسیله بذر تکثیر و انتشار می یابد. گیاه هرز مکان های خشک و آفتابی است. به خاک های غنی از مواد غذایی و غنی از هوموس، لومی و شنی احتیاج دارد.

دوره رویش: بهار تا پاییز

برگ ها کوتیلدونی:قلبی شکل، پایه بلند، لبه پایینی قلبی در قسمت پایه

برگ های شاخه: متناوب، مدور-قلوه ای شکل،لوب دار پنجه ای، 7-3 لوب با چین های بی قاعده، در رگبرگ ها دارای کرک، برگ دم بلند

ساقه: افراشته، راست، منشعب، کرک دار، قسمت پایین ساقه چوبی، بلندی ساقه 120-25 سانتی متر

گل: مجتمع در دسته های 6-2 عددی جانبی، جام گل بلند 5/2-3 سانتی متر، 4-3 برابر درازتر از کاسه گل، عمیقا حاشیه دار، به رنگ ارغوانی با نوارهای طولی تیره

دوره گلدهی: اواخر بهار تا پاییز

مشخصات دانه:گرد با یک شکاف ضعیف، سطح پشتی راست،لبه ها پهن گرد،سطوح جانبی صاف تا برامده،دانه خاکستری قهوه ای با شیارهای ظریف،درازای دانه 6/1-9/1میلی متر، دانه ها به تعداد 9 تا 11 عدد در میوه ای با شکل ظاهری گرد دیسک مانند با یک شکاف که سطح پشتی آن پوشیده از حفره های مشبک و دندانه ای، سطوح جانبی دارای دندانه های صاف تا ضعیف.

مناطق انتشار در ایران: اطراف تهران، آذربایجان، اراک، فارس، کرمان، ارومیه، اصفهان، تربت حیدریه، بروجرد

malva.jpg

لینک به دیدگاه

تاتوره

 

نام علمی:Datura stramonium

نام تیره: Solanaceae

نام فارسی: تاتوره

نام انگلیسی: Thorn-apple

 

گیاهی یک ساله، قوی، سمی، که بوسیله بذر تکثیر و انتشار می یابد. ریشه این گیاه بسیار منشعب، سفید رنگ، دوکی شکل است.حرارت و گرما را ترجیح می دهد. نیاز به خاک های سبک، غنی از ازت و مکان های گرم و آفتابی دارد.

دوره رویش: اواخر بهار

برگ ها کوتیلدونی:دراز، باریک، نیزه ای نوک تیز، با برگ دم کوتاه

برگ های شاخه: با برگ دم بلند، برگ ها تخم مرغی نوک تیز، در قاعده گوه ای شکل، لبه موجی دندانه دار، سطح رویی برگ به رنگ سبز تیره، و سطح زیرین برگ روشن تر

ساقه: افراشته، مدور، بدون کرک

گل: با دم گل کوتاه، به رنگ سفید، افراشته راست، منفرد در محل انشعابات شاخه، جام گل قیف مانند، با لبه های پهن چین خورده که پس از باز شدن کامل صاف می شوند. کاسه گل لوله ای دراز با پنج دندانه درشت.

دوره گلدهی: تابستان تا پاییز

مشخصات دانه: طول 8/3-3/3 میلی متر، عرض 3-8/2 میلی متر، به شکل مسطح، قلوه ای تا تقریبا نیم دایره، ناف نوک تیز یا سه گوش به رنگ زرد-سفید، دانه کهنه به رنگ قهوه ایو دانه تازه روشن تر. سطح رویی دانه به رنگ خاکستری تیره تا قهوه ای سیاه با برجستگی های ظریف زگیل مانند و چین دار.

مناطق انتشار در ایران: اطراف تهران، کرج، شهرری، اراک، گرگان، آذربایجان، گیلان، خراسان، کرمان، سیستان و بلوچستان

datura_stramonium2.jpg

لینک به دیدگاه

نیلوفر پیچ

 

نام علمی:Convolvulus sepium

نام تیره: Convolvulaceae

نام فارسی: نیلوفر پیچ

نام انگلیسی: Hedge bindweed

 

گیاهی است یک ساله، بوسیله ریشه و ساقه های خزنده زیرزمینی انتشار می یابد. با بذر تکثیر می یابد. نیاز به خاک تازه تا مرطوب و خاک های غنی از زات دارد.

دوره رویش: بهار تا پاییز

برگ ها کوتیلدونی: تقریبا چهار گوش، خیلی بزرگ، ساقه دار دراز

برگ های شاخه: برگ دم دار، تخم مرغی، نوک تیز، در قاعده قلبی تا تیرکمانی

ساقه: بالا رونده پیچنده یا خزنده، با ساقه های خزنده در قاعده ساقه، 3-1 متر درازا

گل: معمولا سفید خالص، بزرگ، جام گل بلند تا 7 سانتیمتر، گل ها عصر ها باز میشوند، کاسه گل دارای دو برگچه بزرگ سبز رنگ قلبی شکل، بدون بو

دوره گلدهی: تابستان

مشخصات بذر: تخم مرغی،مسطح، ناف بزرگ به رنگ روشن تر به رنگ سیاه قهوه ای و مات

مناطق انتشار در ایران: گیلان، لاهیجان، ارومیه، لرستان، فارس

Calystegia_sepium_plant.jpg

105.jpg

لینک به دیدگاه

گل گندم

 

نام علمی:Centaurea cyanus

نام تیره:Compositae

نام فارسی:گل گندم

نام انگلیسی:Corn flower

 

معمولا گیاهی است یک ساله، بادوام ، با بذر تکثیر می یابد.دارای ریشه های عمودی دوک مانند، نیاز به خاک سبک، ترد و پوک، لوم های شنی، اما می تواند در خاک های رس دار و آهک دار رشد نماید.

دوره رویش: پاییز و به ندرت در بهار

برگ ها کوتیلدونی: بزرگ، قوی، تخم مرغی پهن، با رگبرگ میانی مشخص

برگ های شاخه: باریک، نیزه ای، نوک دار، برگ های پایین دندانه دار، به طرف برگ دم باریک میشود، غالبا با بریدگی های عمیق، برگ های بالایی باریک و بدون دندانه، بدون پایه، باریک، ساده و تمام برگ ها پوشیده از کرک های پنبه ای

ساقه: باریک، گوشه دار، افراشته، در بالا با انشعابات نا منظم، پرزدار، به بلندی 70 سانتی مترگل: منفرد، انتهایی، با گل های شعاعی آبی رنگ، به ندرت سفید یا مایل به قرمز، دندانه دارد

دوره گلدهی: تابستان تا پاییز

مشخصات دانه: فندقه است سخت به طول 4-2 میلی متر، عرض 2/1-2 میلی متر، در پایین کمی باریک، به رنگ زرد-سفید، خاکستری تا قهوه ای پوشیده از خطوط طولی روشن که به طرف پایین زرد و براق، در قسمت فوقانی دارای رشته حلقه های تاجی سفید رنگ تا قرمز، سطح خارجی به رنگ زرد- سفید و پوشیده از خطوط طولی روشن

مناطق انتشار در ایران: نواحی شمالی ایران، منطقه البرز، اطراف تهران، کرمانشاه، خراسان، بلوچستان

7.jpg

bachelors%20button%20blue.jpg

لینک به دیدگاه

همیشه بهار صحرایی

 

نام علمي:Calendula arvensis

نام تيره:Compositae

نام فارسي: همیشه بهار صحرایی

نام انگليسي: Field marigold گیاهی است یک ساله ، با بذر تکثیر می شود. در خاک های غنی از مواد غذایی ، لومی تا رس دار ، در مکان های گرم با زمستان متوسط به خوبی رشد میکند و تمایل زیاد به زمین های آهکی دارد.

دوره رويش:بهار

برگ های کوتیلدونی: کشیده، باریک و دراز

برگ های شاخه: برگ های پایینی قاشقی، متصل به ساقه کوتاهف برگ های بالایی تخم مرغی تا نیزه ای ، معمولا ساقه را محصور نموده و کامل و بدون دندانه است.

ساقه: کج، بالارونده ، گوشه دار ، برگ ها تا راس ساقه ادامه دارند ، زیاد منشعب می باشند. با موهای کوتاه، بلندی 40-10 سانتی متر

گل:کاپیتول های گل دارای دو نوع گل، لوله ای و زبانهای، بر روی انتهای شاخه ها، گل های زبانه ای به رنگ زرد روشن تا نارنجی

دوره گلدهي: بهار تا پاییز

مشخصات دانه: میوه فندق ای هتروکارپ، درازا 20-10 میلی متر، پهنا 3-2 میلی متر، کاملا خمیده و کرمی شکل.

منطقه انتشار در ايران: جنوب ایران و مسجد سلیمان

Calendula-arvensis-flo.jpg

لینک به دیدگاه

خردل سياه

 

نام علمي:Brassica nigra

نام تيره:Cruciferae

نام فارسي: خردل سياه

نام انگليسي:Black mustard

 

گياهي يک ساله، با بذر تکثير مي شود. در خاک هاي مرطوب ، غني از مواد غذايي ، کاملا قليايي و مکان هاي رس دار به خوبي رشد مي کند.

دوره رويش:بهار

برگ هاي کوتيلدوني: قلبي شکل، با شکافي عميق در انتها، برگ دم دار

برگ هاي شاخه: برگ هاي پايين چنگ ماند با لوب هاي بزرگ باز، به رنگ سبز چمني ، کرک دار، با دندانه هايي در حاشيه برگ، برگ هاي بالايي نيزه اي کشيده، کامل بدون دندانه، به شکل ساقه درا کم کم باريک شده.

ساقه: قسمت انتهايي با کرک هاي زبر و قسمت هاي ديگر بدون کرک، منشعب، به رنگ سبز مايل به آبي ، بلندي ساقه تا يک متر

گل: کوچک، زرد، کاسبرگ ها افراشته راست، با بوي تند

دوره گلدهي: تابستان

مشخصات دانه: قطر دانه 7/1-1 ميلي متر که نسبت به محل رويش متغير است، به شکل کره اي تا بيضي ، ريشه چه در يک شيار قرار دارد که کمي قابل رويت است، نوک ريشه چه بوسيله پوسته دانه جلو آمده، سطح دانه به رنگ قرمز قهوه اي تيره ، پوشيده از حفره هاي مشبک ظريف، مات، گاهي که پوسته رويي جدا ميشود از پوسته اي سفيد رنگ پوشيده است.

منطقه انتشار در ايران: آذربايجان، جنوب ايران

mustar65-l.jpg

لینک به دیدگاه

يولاف وحشي

 

نام علمي:Avena ludoviciana

نام تيره:Gramineae

نام فارسي: يولاف وحشي

نام انگليسي:Winter wild-oat

 

گياهي يک ساله، خوشه افشان کاملا شبيه يولاف زراعي، نياز به خاک هاي سنگين، غني از ازت در مکان هايي با زمستان ملايم رويش دارد.

دوره رويش: پاييز، زمسان و اوايل بهار

برگ هاي کوتيلدوني: قوي به رنگ سبز

برگ هاي شاخه: برگ هاي جوان پيچيده، برگ ها بدون گوشوارک به عرض 15-5 ميلي متر و بلندي انها تا 60 ساني متر، به رنگ سبز، بدن کرک با حاشيه زبر، زائده ليگول دراز و ريشک دار

ساقه توخالي: افراشته، قوي ، به بلندي 180-60 سانتي متر گل: سنبله ها معمولا با سه گل آويزان در خوشه هاي ازاد، پوسته غلاف در قاعده با کرک هاي بلند، قسمت پايين زائده دانه مودار

دوره گلدهي: تابستان

مشخصات دانه: طول 12 ميلي متر، پهنا 3 ميلي متر و قطر 2 ميلي متر، پوشيده از تارهاي نقره اي سفيد رنگ بلند و براق، گلومل خارجي داراي دنده و يک زائده، به فرم بيضي، انتها کمي کج، ريشک از پايين تر از گلومل خارجي شروع و خيلي واضح تا محل انحنائ مي چرخد و در اين محل به رنگ قهوه اي مايل به سياه است.گلومل داخلي کوچکتر از گلومل خارجي بوده که با لبه هاي خود گلومل داخلي را در بر مي گيرد، رنگ سطح خارجي زرد تا قهوه اي روشن است.

منطقه انتشار در ايران: گرگان، گنبد، بجنورد، آذربايجان، کردستان، کرمان، خوزستان، فارس، تهران و . . . Avena_persica.jpg

avena_sterilis_ludoviciana2s_jr_sm.jpg

لینک به دیدگاه

اویار سلام

 

نام علمی: Cyperus rotundus

نام تیره: Cyperaceae نام فارسی: اویار سلام

نام انگلیسی: Purple nutsedge

 

گیاهی چند ساله با ساقه های خزنده ی زیرزمینی که تعداد زیادی تکمه های ردیفی را تشکیل می دهد و اصولا به وسیله این تکمه ها تولید مثل غیر جنسی را نجام داده و گیاهان جدیدی را بوجود می آورد و اولین گیاه هرز جهان میباشد.در خاک گرم رشد مینماید ، بی نیاز از رطوبت و تنظیم PH خاک است. مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر را ترجیح میدهد.

دوره رویش: تمام مدت سال

برگ های شاخه: سه گوش، براق، به رنگ سبز تیره، حداکثر پهنای برگ 10-6 میلی متر، و طول برگ ها 35-10 سانتی مترکه در قاعده تنه ظاهر می شوند.

ساقه: افراشته، بدون انشعاب، صاف، در مقطع عرضی سه گوش، به ارتفاع 60-10 سانتی متر

گل: گل ها در سنبلک های مایل به قرمز تا قرمز-ارغوانی در آرایش چتری آزاد انتهایی ، گلبرگ ها در اطراف سنبله گل

دوره گلدهی: اواسط تابستان تا پاییز

مشخصات دانه: درازای 1-6/0 میلی متر، پهنا 75/0 میلی متر، به فرم تخم مرغی، در مقطع عرضی سه گوش، سطح صاف و فاقد کرک.

مناطق انتشار در ایران: نواحی مختلف البرز، تهران، کرج، مازندران، خراسان، غرب ایران، شیراز

Nutgrass_Cyperus_rotundus02.jpg

لینک به دیدگاه

گل جالیز Orobanche SP

نام انگلیسی : Broom rape

 

گل جالیز گیاه انگلی بدون کلروفیلی از خانواده Convolvulaceae است که به وسیله بذر تکثیر می یابد. خسارتی که این گیاه وارد می آورد در بعضی از سالها تا95درصد کل عملکرد مزرعه میرسد. گل جالیز گیاهی است علفی با برگهای فلس مانند که مجموعا150ً گونه مهم دارد که در سراسر جهان پراکنده اند.درایران30گونه از این جنس وجود دارد. جنس Orobancheمیزبانهای متعدد و فراوانی دارد که از جمله خیار، خربزه، طالبی، هندوانه، کدو، توتون،گوجه فرنگی،یونجه،افتابگردان وسیب زمینی را میتوان نام برد.

 

گل جالیز دارای ساقه گوشتی به رنگ سفید مایل به زرد است که ارتفاع ان به30تا40سانتی متر میرسد.گلهایی به رنگ زرد مایل به بنفش دارد که رنگ ان در حاشیه تیره تر میشود.گلها گاهی ارغوانی هستند و تولید بذر فراوان میکنند. این گیاه به حالت طفیلی روی ریشه بعضی گیاهان به سر میبرد.

ریشه گیاه گوشتی و به رنگ قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره و آبدار است که عمق ان بسته به عمق ریشه میزبان متفاوت خواهد بود.برگهای ان فلس مانند،کوچک وبه رنگ قهوه ای تا قرمز مایل به قهوه ای است.

 

گل نروماده مجتمع است و به صورت خوشه انتهایی یا سنبله انتهایی،و به ندرت به صورت منفرد،ظاهر میشود.هرگل معمولا در کنار یک برگ فلس مانند جای دارد.کاسه گل از چهار کاسبرگ پیوسته تشکیل شده ورنگ ان سفید نزدیک به زرد است. جام گل لوله ای و پیوسته است و از5گلبرگ تشکیل شده است.رنگ آن قهوه ای کمرنگ و انتهایش بنفش بوده دارای چهار پرچم و مادگی و دو برچه است. تخمدان یکخانه،فوقانی و محتوی تعدادی تخمک واژگون است. میوه،خشک و شکوفا است که پس از رسیدن با شکافهای طولی باز میشود و بیرون میریزد.بذر گل جالیز کوچک و ذخیره ان کم است و تا 12 سال در زمین باقی میماند.

 

روشهای کنترل:

1. پیشگیری از ورود بذرگل جالیز به مزرعه بخصوص همراه کود دامی مهمترین است.

2. استفاده از گیاهان تله: ذرت، آفتابگردان، کتان و ترب وحشی

3. کنترل بیولوژیک با استفاده از حشره Phytomyza orobanche که پارازیت کپسول گل جالیز است.

4. مبارزه با گل جالیز با کندن آن به دفعات، آیش گذاردن زمین، ضدعفونی کردن خاک و کاشت بذرهای مقاوم انجام میشود.

5. برای مبارزه شیمیایی از محلول نمک و سموم الیل الکلA-Aباغلظت4 تا5درهزار، محلول 50درصد بوتیل استر با غلظت1تا2درصد وتو-فور-دی با غلظت2تا3درصد،و دی نواک5 DNC درصد استفاده میشود.

6. درسطوح محدود از متیل بروماید نیز می توان استفاده کرد.

 

250px-Orobanche_flava.jpg

لینک به دیدگاه

چچم Lolium temulentum

نام انگلیسی Along-Along

 

()

 

چچم یا گیج دانه گیاهی است یکساله و تک لپه ای از خانواده گندمیان(Poaceae یاGramineae) که از طریق بذر تکثیر می یابد. ساقه راست یا کمی گسترده،منفرد و چند تایی دارد.ارتفاع ان به 30 تا60و گاهی90سانتی متر میرسد.

برگ و غلاف برگ صاف و ظاهراً سبز،فاقد مو و ضمائم، و پهنک آن مسطح و باریک است.سنبله های این گیاه قائم،سخت، و مسطح و طول انها از30سانتیمتر متجاوز است.سنبلچه های چچم بر خلاف سایر گیاهان این جنس که دراز و کشیده اند، مسطح،پهن، وفشرده اند که6تا8گل درآنها دیده میشود.این سنبلچه ها سبز رنگ هستند. و به طور منفرد و متناوب در دو ردیف روی ساقه گل دهنده و در کنار فرورفتگی ان قرار گرفته اند. به قسمتی که لبه باریک آنها مقابل محور ساقه واقع شده سنبله را مسطح می نماید. طول محور گل10تا30سانتی متر است.گلومها سخت و عموما مساوی سنبلچه یا درازتر از ان هستند.طول گلوم گاهی به 3میلیمتر میرسد. انتهای گلومل تحتانی نوک تیز، خشک و غشایی است. گاهی ریشک دارد وگاهی بدون ریشک است. گلومل فوقانی ان دارای دو دندانه است.دانه چچم داخل دو گلومل قرار دارد و بر خلاف سایر گونه هاقطور، بادکرده،شیاردار و عاری از موست.طول بذر چچم2تا6میلیمتر است.

 

چچم در اراضی زیر کشت غلات و سایر محصولات، زمینهای قابل چرا یا مراتع دائمی واراضی بایر می روید. در مزارع گندم،علاوه بر اینکه مانند سایر علفهای هرز،آب،نور،و مواد غذایی خاک را که باید برای گیاه زراعی مصرف شود جذب میکند دانه های با محصول مخلوط میشود و به دلیل سمی بودن برای انسان و دام ایجاد مسمو میت میکند که در این حالت ارزش غذایی محصول را به طور قابل توجهی میکاهد.سمیت ان مربوط به وجود تمولین اسید و یکی از گلوکوزیدها به نام ساپونین میباشد که برای انسان و دام خطرناک است. قارچ Endoconium temulentum که در دوره حیات چچم به صورت همزیست با ان نشو و نما میکند میسیلیومهای خود را وارد اعضای ان میکند و بی انکه به بافتهای چچم صدمه ای برساند داخل دستگاه تولید مثل گیاه شده دانه ها را نیز آلوده می کند.

 

روشهای کنترل:

برای مبارزه با این علف هرز میتوان قبل از کشت از علفکش ترفلان به میزان2.5لیتر در هکتار و یا بعد از رویش از علفکش دالاپون به میزان5تا8 کیلوگرم در هکتار استفاده کرد. همچنین در مزارع غلات از دیکلوفوپ متیل (ایلوکسان)EC36% به میزان2.5لیتر در هکتار استفاده میشود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...