رفتن به مطلب

پرندگان شکاری Birds of prey


masi eng

ارسال های توصیه شده

جغد انبار / Barn Owl / Tyto alba

نام علمی: Tyto alba

 

اسامی عمومی: Barn Owl ( جغد انبار )

 

Common Barn Owl

 

خانواده: Tytonidae

 

1383164842.jpg

جغد انبار / Barn Owl / Tyto alba

 

 

زیستگاه اصلی : اروپا ( غیر از اسکاندیناوی ) ، جنوب آسیا ، آفریقا و بخش هایی از آمریکا و استرالیا

 

وضعیت بدنی: سرش به شکل یک قلب بزرگ است. پاهایی بلند و دمی کوتاه و چهار گوش دارد. زیر بدنش سفید و بال ها و پشتش قهوه ای کم رنگ هستند. در کل پروازش در شب انسان را به یاد ارواح می اندازد. بیش از 30 زیرگونه در سراسر گستره زیستگاهی این پرنده یافت می شود که عمدتا" در شدت رنگ آمیزی بال و پر با هم تفاوت دارند؛ برای مثال جغد های انبار شمال اروپا به مراتب رنگ های تیره تری دارند تا آنها که زیستگاهشان انگلستان است.

 

وزن: حدمتوسط وزن نرها حدود 300 گرم و ماده ها حدود 362 گرم است.

 

طول بدن: حدود 34 سانتیمتر ( طول بال ها: 90 سانتیمتر )

 

وضعیت زندگی: معمولا" به صورت جفت یا انفرادی زندگی می کنند و جفت ها تا زنده هستند با هم می مانند. روزها را در ساختمان های مزارع ، درختان تو خالی یا غارها و در آشیانه خود سپری می کنند و عمده فعالیت آنها در شب اتفاق می افتد.

 

شکار و تغذیه: شب ها برای شکار بیرون می آیند و بیشتر از حیوانات جونده کوچکی که روی زمین به چنگ می آورند تغذیه می کنند. آنها پرندگان کوچک را نیز شکار می کنند.

 

تولید مثل: پرنده نر غالبا" فقط یک همسر اختیار می کند اما گزارشاتی نیز مبنی بر اختیار کردن چند همسر از طرف یک جغد انبار نر به ثبت رسیده است. پرنده ماده در ماه آوریل تا اوایل می بین 2 تا 18 تخم ( عموما" 4 تا 7 تخم ) می گذارد که باید بین 29 تا 34 روز روی آنها بخوابد. پرنده نر در این مدت برایش غذا می آورد و در نهایت هر دو پرنده به اتفاق از جوجه ها مراقبت می کنند. تولید مثل در این پرندگان، سالی یکبار اتفاق می افتد و جغد های انبار جوان در یکسالگی به بلوغ جنسی می رسند.

 

طول عمر: حد متوسط عمر این پرنده بسیار کوتاه است. جغد انبار حدود 2 سال عمر می کند و به همین دلیل فقط یک یا دو بار در طول زندگی اش تخم گذاری می نماید.

لینک به دیدگاه

عقاب سر سفید / Bald Eagle / Haliaeetus leucocephalus

نام علمی: Haliaeetus leucocephalus

 

نام عمومی: Bald Eagle ( عقاب سر سفید )

 

امروزه واژه Bald به معنی طاس " بی مو hairless " به کار می رود اما در گذشته معنی اش " سفید white " بود.

 

خانواده: Accipitridae

 

1381919476.jpg

عقاب سر سفید / Bald Eagle / Haliaeetus leucocephalus

 

 

زیستگاه اصلی : آمریکای شمالی

 

وضعیت بدنی: به لحاظ جثه، پرنده بزرگی محسوب می شود. بالغین، بدنی قهوه ای با سر و دمی سفید دارند. عنبیه چشم این عقاب ها زرد رنگ است. پنجه هایی با چنگال های قوی و منقاری قلاب شکل دارند. بدن نابالغین، یکدست قهوه ای رنگ است بجز پاهایشان که رنگی زرد دارد. رنگ این عقاب ها در جنس نر و ماده یکسان است.

 

وزن: به طور متوسط بین 3 تا 7 کیلوگرم؛ ماده ها حدود 25 درصد از نرها درشت تر و طبیعتا" سنگین تر هستند.

 

طول بدن: 71 تا 108 سانتیمتر ( متوسط طول بال ها: 183 تا 234 سانتیمتر ) ؛ به طور مجزا می توان گفت که نرها حدود 90 سانتیمتر و ماده ها حدود 108 سانتیمتر رشد طولی پیدا می کنند. طول بال ها در نرها حدود 2 متر و در ماده ها بیشتر از 2.5 متر است.

 

وضعیت زندگی: این عقاب، نشان ملی ایالات متحده آمریکاست و یکی از هشت گونه جنس " هالیاایتوس Haliaeetus " می باشد که همگی میل زیادی به خوردن ماهی دارند. از اغلب آنها با نام عقاب دریا ، عقاب ماهی یا عقاب ماهیگیر یاد می شود و پرندگانی ساحلی هستند. این پرنده در قسمت های شمالی آمریکای شمالی و کنار دریاچه ها تولید مثل می کند و در صورت لزوم در فصل زمستان برای یافتن غذا به مناطق جنوبی مهاجرت می نماید. جفت ها با یکدیگر می مانند و هر ساله به نمایش تماشایی اظهار عشق می پردازند. در این نمایش ها نر و ماده، پنجه در پنجه یکدیگر می اندازند و در وسط آسمان به سوی پایین چرخ می زنند و حرکاتی آکروباتیک انجام می دهند. این پرنده آشیانه اش را از تکه های چوب ساخته و آن را بر فراز صخره های بلند یا بالای درختان برپا می کند. هر ساله بر حجم این لانه افزوده می شود به گونه ای که ممکن است در نهایت پهنایش به 2.5 متر، عمقش به 4 متر و وزنش به یک تن برسد. لانه این عقاب در مقایسه با لانه های پرندگان دیگر آمریکای شمالی، جزو بزرگترین آشیانه ها به شمار می رود.

 

شکار و تغذیه: عموما" از ماهی های مرده یا رو به مرگ تغذیه می کند. با اینهمه، ماهی زنده و حتی برخی پرندگان، پستانداران کوچک و خزندگان را نیز شکار می کند. گروه هایی از این پرنده های جالب توجه در جاهایی مثل کناره رودهای حاشیه ساحل آلاسکا که غذا در آنجا فراوان یافت می شود، جمع می شوند و به شکار ماهی های قزل آلایی می پردازند که در حال مهاجرت به قسمت های بالایی رودخانه هستند.

 

تولید مثل: اغلب اوقات پرنده ماده روی تخم ها که تعدادشان یک تا سه عدد است می خوابد و گاهی پرنده نر هم در این کار به او کمک می کند. جوجه ها بعد از 35 روز سر از تخم در می آورند و برای 10 تا 11 هفته هم در آشیانه می مانند. نر و ماده هر دو در امر غذا دهی به جوجه ها با هم مشارکت می کنند. در این مدت جوجه ها در لانه به هم پرخاش می کنند و به ستیز می پردازند. غالبا" جوان ترین جوجه کشته می شود و یا از گرسنگی می میرد.

 

طول عمر: حدود 36 سال عمر می کنند.

 

 

برگرفته از:

کد:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...