رفتن به مطلب

آفتاب پرست Chameleon


ارسال های توصیه شده

نکاتی کلی درباره نگهداری از آفتاب پرست ها

آفتاب پرست ها، خزندگانی درختی هستند و غالبا" زندگی انفرادی دارند. آنها بسیار ترسو هستند و کوچکترین چیزی می تواند به راحتی باعث وحشتشان شود. بنابراین نیاز به ویواریومی دارند که پر از شاخ و برگ باشد. شاخه های درختان برای اینکه بتوانند از آنها بالا بروند و برگها نیز برای اینکه بتوانند در زیر یا لابلای آنها مخفی شوند.

 

 

1384510865.jpg

آفتاب پرست پرده دار veiled chameleon

 

برای یک آفتاب پرست بزرگ، شما حداقل نیاز به ویواریومی به طول 90 عرض 90 و ارتفاع 120 سانتیمتر دارید اما قطعا" فضای بزرگتر بسیار بهتر است.

 

1384472870.jpg

یک آفتاب پرست 7 ماهه در ویواریوم

 

سیستم تهویه این ویواریوم باید بسیار قوی باشد. بهتر هست که ویواریوم از سه طرف دید داشته باشد. قسمت عمده فضای ویواریوم باید با شاخه های زیادی در قطرهای متفاوت پر شود برای اینکه آفتاب پرست از آنها بالا برود. همینطور برگ های زنده در اختیار آفتاب پرستتان بگذارید. مطمئن شوید که از گیاهان سمی برای این منظور استفاده نمی کنید چرا که احتمال دارد آفتاب پرست شما کمی از آنها را بچشد. دقت کنید که اگر برای بستر ویواریوم از شن ، ماسه ، پوست درخت یا خزه استفاده می کنید، نباید توسط آفتاب پرست به اشتباه همراه با طعمه اش خورده شوند.

 

1384477070.jpg

استفاده از برگ و شاخه در قفس آفتاب پرست ها

 

جاهای زیادی برای استراحت آفتاب پرستتان در نظر بگیرید و دمای ویواریوم را مطابق با نیاز آفتاب پرستتان تنظیم کنید. برای مثال آفتاب پرست پلنگی دمای بالا را بیشتر می پسندد. شما ابتدا باید ببینید آفتاب پرستتان متعلق به کدام گونه است و سپس از جداولی که برای این منظور در سایت های مختلف قرار داده شده است دما و رطوبت مورد نیازش را پیدا کنید. ویواریوم شما نیاز به بخاری مخصوص با ترموستاتی مطمئن دارد.

 

1384450841.jpg

آفتاب پرست جکسون در امنیت کامل

 

بهتر است ویواریوم در جایی باشد که آفتاب پرستتان بتواند از نور طبیعی خورشید بهره ببرد اما در غیر اینصورت می توانید از لامپ های فلورسنت استفاده کنید. در هر حال بد نیست اگر گاهی آفتاب پرستتان را به فضای باز و زیر نور خورشید ببرید البته دقت کنید که دمای هوای بیرون، مناسب چنین کاری باشد.

 

1384455922.jpg

آفتاب پرست کوتوله جنوبی Southern Dwarf Chameleon

 

به خاطر داشته باشید که آفتاب پرست ها آب مورد نیازشان را از قطراتی که روی برگ ها جمع شده است برداشت می کنند و هیچ گاه از داخل ظرف آب نمی نوشند یعنی باید با سیستم قطره ای به آنها آب برسانید به این صورت که ظرفی را به سقف ویواریوم آویزان کنید و سوراخی در آن ایجاد کنید تا کم کم قطرات آب بر روی برگ های داخل ویواریوم بچکد. نیز می توانید از قالب های یخ برای این منظور استفاده کنید و آنها را در جایی در بالاترین نقطه ویواریوم قرار دهید تا کم کم آب شوند و روی برگ ها بچکند.

 

1384457388.jpg

آفتاب پرست پلنگی Panther Chameleon

 

آفتاب پرست ها از انواع حشرات تغذیه می کنند. همچنین می توانید آنها را با لارو سوسک ها و انواع کرم ها هم تغذیه کنید. در عین حال باید با میوه ها و سبزیجات، تغذیه آنها را تکمیل کنید.

///

1384542793.jpg

آفتاب پرست پره بادبانی sailfin chameleon

///

نکته آخر اینکه از دستکاری یا دست به دست کردن آفتاب پرست ها جدا" اجتناب کنید چرا که با این کار باعث استرس شدید در این جانوران می شوید.

///

1384530901.jpg

آفتاب پرست تاج دار ( سایه بان دار ) Canopy Chameleon

لینک به دیدگاه

آفتاب پرست پلنگی / Panther Chameleon / Furcifer pardalis نام علمی: Furcifer pardalis

 

نام عمومی: Panther Chameleon ( آفتاب پرست پلنگی )

 

خانواده: Chamaeleonidae

 

1384515514.jpg

آفتاب پرست پلنگی / Panther Chameleon / Furcifer pardalis

 

 

زیستگاه اصلی : ماداگاسکار

 

وضعیت بدنی: جثه ماده ها از نرها بسیار کوچکتر است و تنوع رنگ در نرها بسیار بیشتر. تنوع رنگ و تفاوت نقوش سطح بدن این آفتاب پرست ها ارتباط مستقیم با منطقه محل زندگیشان دارد و معمولا" آنها را با نام منطقه اي كه در آن به سر مي برند، شناسايي مي كنند. برای مثال آفتاب پرست های پلنگی مناطق Nosy Be و Ambanja عموما" آبی رنگ هستند در حالیکه آنها که در مناطق Antsiranana و Sambava زندگی می کنند قرمز ، سبز یا نارنجی اند. یک تصور غلط در بین مردم رواج دارد و آن این است که همه آفتاب پرست ها می توانند خود را به رنگ محیطشان در آورند. تمام آفتاب پرست ها از رنگهای طبیعی در طیف های مختلف برخوردارند که بستگی به نوع و گونه آنها دارد. برای بیشتر گونه ها تغییر رنگ بصورت ناخودآگاه انجام می شود. واکنشی طبیعی که در برابر نور، دما یا حالات مختلف احساسی ایجاد می شود اما آفتاب پرست ها قادر نیستند رنگی را ایجاد کنند که در اصل فاقد آن هستند. برای مثال اگر رنگ ارغوانی در طیف رنگ های یک گونه موجود نباشد، این گونه هیچگاه به هنگام تغییر رنگ، ارغوانی نخواهد شد. آفتاب پرست پلنگی هم از این قاعده مستثنی نیست.

 

طول بدن: نرها تا 50 سانتیمتر ( عموما" 45 سانتیمتر ) رشد طولی پیدا می کنند و این در حالیست که ماده ها تنها به نیمی از این اندازه خواهند رسید.

 

وضعیت زندگی: برای علاقمندان به نگهداری از خزندگان، " آفتاب پرست های پرده دار veiled chameleons " و " آفتاب پرست های پلنگی Panther Chameleons " بهترین گزینه ها برای نگهداری بعنوان حیوان خانگی هستند اگر چه جانوران سخت گیری محسوب می شوند و دقیقا" به محیطی نیاز دارند که امکاناتش به عینه شبیه جنگل های محل زندگی شان باشد.

 

شکار و تغذیه: آفتاب پرست پلنگی به مقدار زیادی مکمل غذایی مخصوص نیاز دارد و می توان گفت که رژیم غذایی اش سخت است. این گونه را بیشتر باید با جیرجیرک ها تغذیه کرد. آنها همچنین از " کرم های آرد mealworms " ، " کرم های سوپر super worms " ، " کرم های موم wax worms " و " کرم های کره butter worms " نیز تغذیه می کنند اگر چه بهتر است از دو نوع آخری یعنی کرم موم و کرم کره ، کمتر استفاده کنید چرا که اثر چاق کنندگی شان زیاد است.

 

تولید مثل: رنگ بدن ماده ها در زمان حمل تخم به قهوه ای سیر یا سیاه تغییر می کند در حالیکه خطوطی نارنجی رنگ بر سطح بدنشان مشهود است. این رنگ آمیزی به نرها می فهماند که آنها قصدی برای جفت گیری ندارند. با اینحال در زمان حمل تخم هم ممکن است تنوع رنگ و نقش در ماده ها دیده شود که به خاطر رنگ و نقش اصلی هر آفتاب پرست است و به منطقه زندگی اش بر می گردد. یک آفتاب پرست پلنگی ماده، بین 10 تا 40 تخم می گذارند. تعداد تخم ها بستگی مستقیم به نوع تغذیه و مصرف مواد مغذی در حین رشدش دارد. بین 5 تا 14 ماه هم طول می کشد تا بچه ها متولد شوند. سن بلوغ جنسی این آفتاب پرست ها در اسارت، بین 6 تا 7 ماهگی است اما می تواند تسریع پیدا کرده و در 5 ماهگی هم اتفاق بیافتد. آفتاب پرست های پلنگی وحشی، معمولا" در 7 ماهگی به بلوغ جنسی می رسند.

 

طول عمر: در اسارت بیشتر از 10 سال عمر می کنند . ماده هایی که تولید مثل می کنند به دلیل تنش ها و خستگی های ناشی از آن، تنها دو یا سه سال عمر خواهند کرد ( بعد از 5 تا 8 بار جفت گیری ).

 

 

برگرفته از:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

آفتاب پرست گردن پرده ای / Flap-Necked Chameleon / Chamaeleo dilepis

نام علمی: Chamaeleo dilepis

 

نام عمومی: Flap-Necked Chameleon ( آفتاب پرست گردن پرده ای )

 

خانواده: Chamaeleonidae

 

1382512432.jpg

آفتاب پرست گردن پرده ای / Flap-Necked Chameleon / Chamaeleo dilepis

 

 

زیستگاه اصلی : بخش های جنوبی آفریقا

 

وضعیت بدنی: در قسمت عقب سر این آفتاب پرست ، پرده های پوستی، چندین آویزه را بوجود آورده اند که این حیوان برای تهدید اعضای گونه خود، آنها را برافراشته می کند اما ممکن است تنها آویزه ای را که در طرف حریفش قرار گرفته است، بالا ببرد. رنگ آمیزی اش بسته به زمینه ای که در آن قرار دارد، تغییر می کند. میان برگ ها، سبز رنگ و روی تنه درختان، زرد یا قهوه ای مایل به قرمز است. هنگام عصبانیت یا احساس خطر، مانند مواقعی که با مار درختی که دشمن اصلی اوست، رو به رو می شود، رنگش به تیرگی می گراید و به سبز سیر تبدیل می شود. روی پوست، خال های زرد و سفیدی ظاهر می شود و در این هنگام صداهای فش فش مانندی نیز از خود تولید می کند. تشخیص جنسیت در این گونه، کار ساده ای نیست بخصوص که آنها قادرند رنگ خودشان را تغییر دهند اما در کل ماده ها در بخش گلوگاهشان، پوست سفید ترک داری دارند در حالیکه نرها پوستشان نارنجی رنگ است. برخی تفاوت های خیلی ریز دیگر هم بین دو جنس وجود دارد.

 

طول بدن: در کل حدود 25 تا 36.5 سانتیمتر اما طول بدن بدون دم: 12 تا 14 سانتیمتر

 

وضعیت زندگی: این آفتاب پرست در بین درختان و بوته ها زندگی می کند و صرفا" برای رفتن از درختی به درخت دیگر یا تخم گذاری، به سطح زمین می آید.

 

شکار و تغذیه: تنها حشره خواری می کند. سوسک ها و ملخ ها را ترجیح می دهد اما جیرجیرک ها و سایر حشرات را هم شکار می کند.

 

تولید مثل: بین 30 تا 40 تخم می گذارد و آنگاه لانه را با علف و شاخه های گیاهان پنهان می کند. تخم ها پس از سه ماه باز می شوند.

 

 

 

برگرفته از:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

آفتاب پرست جکسون / Jackson's Chameleon / Chamaeleo jacksonii

نام علمی: Chamaeleo jacksonii

 

اسامی عمومی: Jackson's Chameleon ( آفتاب پرست جکسون )

 

Three-horned Chameleon

 

خانواده: Chamaeleonidae

 

1382066510.jpg

آفتاب پرست جکسون / Jackson's Chameleon / Chamaeleo jacksonii

 

 

زیستگاه اصلی : شرق آفریقا؛ مناطق مرطوب و خنک کنیا و تانزانیا

 

وضعیت بدنی: این آفتاب پرست از نظر اندازه جزو گونه های کوچک تا متوسط در بین خانواده خود است. حیوان نر با توجه به سه شاخ برجسته ای که روی سرش قرار گرفته است، به آسانی شناخته می شود. روی پوزه ماده یک شاخ وجود دارد و در کنار هر چشمش هم یک شاخ ابتدایی دیده می شود. بطور معمول بر پوست بدنش می توان طیف گسترده ای از رنگ های سبز در درجات مختلف را مشاهده کرد اما زمانی که مضطرب می شود ممکن است رنگش آنقدر تیره شود که به سیاه متمایل گردد. هنگامی که روی پوسته درختان قرار می گیرد، به گل سنگ ها شبیه می شود. از شکل پاهای جانور که قابلیت گرفتن شاخه ها را دارد، می توان به راحتی به این نتیجه رسید که این حیوان، یک جانور درختی است. آفتاب پرست جکسون حتی قادر است با دمش هم شاخه ها را بگیرد و بعنوان پای پنجم از آن به هنگام حرکت استفاده کند.

 

طول بدن: بین 15 تا 35 سانتیمتر

 

وضعیت زندگی: آفتاب پرست های سه شاخ را معمولا" بعنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند اگر چه نگهداری از آنها در اسارت کار چندان آسانی هم نیست. به ویواریوم های مخصوص خزندگان نیاز دارند.

 

شکار و تغذیه: عموما" از حشرات و عنکبوت ها تغذیه می کنند. آنها قادرند کاملا" بی حرکت بنشینند و با چشمانشان که هر یک به شکلی مستقل حرکت می کنند، اطراف را زیر نظر بگیرند. به محض اینکه یکی از جشم ها، طعمه را مشاهده کرد هر دو چشم روی هدف متمرکز می شوند و در یک لحظه طعمه توسط زبان جهنده جانور که به طرفش پرتاب می شود، شکار می گردد. زبان آفتاب پرست ها با بزاقی چسبناک پوشیده شده که به محض برخورد با بدن طعمه، حشره نگون بخت به شدت به آن می چسبد و دیگر راه گریزی ندارد.

 

تولید مثل: آفتاب پرست ها معمولا" تخم گذار هستند اما آفتاب پرست جکسون از گونه های زنده زای خانواده آفتاب پرست هاست. دوران بارداری 190 روز بطول می انجامد و سرانجام بین 8 تا 30 نوزاد به دنیا می آیند. بچه ها معمولا" در صبحگاه متولد می شوند. طول بدن نوزادان، هنگام تولد 5.5 سانتیمتر و وزنشان 0.6 گرم است و جلوی هر چشم آنها یک شاخ کوچک وجود دارد. که فلسی مخروطی نیز در وسط شاخ مشاهده می شود. بعد از 20 روز از تولد نوزادان، مادر مجدد جفت گیری می کند. آفتاب پرست های جکسون حدودا" در 9 یا 10 ماهگی به بلوغ جنسی می رسند.

 

طول عمر: بیشتر از 10 سال عمر می کنند. نرها نسبت به ماده ها عمر طولانی تری دارند.

 

 

برگرفته از:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...