رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

چکیده:

 

سبک شناسی معماری ایرانی کاستی ها و ناگفته های بسیار داشته است. شیروان یکی از شیوه های معماری اسلامی ایران در شمال آذربایجان است که تا کنون در ایران به کفایت معرفی نشده است. همچنین در جمهوری آذربایجان، به دلیل تأثیر نظام فکری- سیاسی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی سابق، سبک شناسی معماری اسلامی گسسته از تاریخ و هنر ایرانی و فرهنگ اسلامی تحلیل و بررسی شده است.بررسی آثار معماری به جای مانده از شیوه شیروان در شمال آذربایجان، که بدان عنوان زیبای «معماری عصر نظامی گنجوی» را داده اند، نشان می دهد که اسلوب معماری شیوه شیروان برآیند سرمشق های معماری عهد ساسانی و نیز تاثیر آموزه های معماری اسلامی خراسان بوده است. نگارنده در نوشتار حاضر کوشیده است که شیوه معماری شیروان را با سه شناسه اصلی تحلیل و معرفی کند :1. ایجاد وحدت نمای درون و برون بنا با کاربرد عنصر سنگ؛ که میراث معماری عهد ساسانی است.2. پلان چهار گوشه ساده و بدون ایوان برای مساجد؛ که برگرفته از پلان آتشکده های چهارطاقی است.3. تک مناره بلند و جدا از کالبد اصلی مسجد؛ که تاثیر معماری عهد سلجوقی خراسان است.

 

مشخصات مقاله:مقاله در10 صفحه به قلم بهرام آجورلو(عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز؛عضو انجمن انسان شناسی ایران).منبع:باغ نظر بهار و تابستان 1388 شماره 11.ensani.ir

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

کاخ شیروان شاه ، بزرگترین اثر تاریخی معماری شیروان- آبشرون آذربایجان، واقع در درون شهر باکو است. این مجموعه شامل ساختمان اصلی قصر، چنبره دفن، مسجد شاه با یک مناره، مقبره سید یحیی باکویی ،پورتالی درضلع شرقی ، دروازه مراد، مخزن آب و بقایای حمام خانه می‌باشد. این قصر بر روی اسکناس ده هزار مناتی آذربایجان به تصویر کشیده شده است.

 

ساختمان اصلی مجتمع در سال 1411 توسط شیروان شاه شیخ ابراهیم اول شروع به ساخت شد. این ساختمان دو طبقه دارای 50 ابعاد مختلف است و با سه راه پله باریک و پیچ در پیچ به هم متصل می‌شوند. پس از فتح باکو توسط صفوی در سال 1501، در طی چند قرن این "قصر" متروکه باقی ماند و بخش‌های زیادی از آن تخریب گردید.

 

مجتمع کاخ شیروان شاه، در سال 1964 به عنوان موزه مرکزی معرفی گردید و از آن زمان تا کنون، مرمت و بازسازی آن در حال انجام است. آثار معماری اسلامی در سراسر این کاخ مشهود است و بیانگر دقت و ظرافت بکار رفته شده در آن می‌باشد.

 

 

zh4bbemah1v5b8ndifm.jpg

 

wmmv9bo4jnio4955mme.jpg

 

zmj3575dp5q3369j79xq.jpg

 

fu9lxscd78kmznz6evf7.jpg

 

btravddny0jety8eag7.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...